Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Jag har också upplevt det.
Men rent biologiskt är det så vi funkar.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Ja, jag vet hur min kropp funkar.
Vet också att jag x antal gånger fått höra att gå upp kl 06 även om du inte sovit, till slut sover du efter att ha gjort det några dagar.
Mm gjorde det för att visa att det inte funkar, slutade med hjärtproblem så därför kör jag hellre tabletter just nu.
Jag kan inte fresta på hjärtat för mycket.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Vad bra att man kollar tv, det blir reklam och då glömmer jag bort vad jag kollar på.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Det där är ju bullshit. Är man frisk och vänder på dygnet är ju det en grej men ... alltså att stiga upp fast man inte sovit. Jag total-flippar om inte jag sover.

sömntabletter är kanon. Jag håller på att testa mig fram till nåt som funkar nu. :( Tabletterna i sig är bra men inte biverkningarna ....

:D
Det där händer mig ganska ofta. Men jag kommar helst bara på samma program, samma veckodag och samma tid för säkerhets skull :angel:

Nyss frågade jag min man vad det innebär att skiva löl ....:o
"man skivar den" sa han. jag sa what?" jag trodde de skrivit fel i receptet!
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Mm gjorde det för att visa att det inte funkar

:D Oftast är det lika bra att strunta i att prova i fall som dessa. Är man övertygad om att något inte kommer fungera så kommer det heller inte

Med det vill jag inte säga att det minsann fungerar att hålla stenhårt på när man vaknar och att allt sedan löser sig av sig själv. Jag bara reagerade på formuleringen. :D


Nåja. Långt inlägg med lite substans följer...

De som säger att man får ordning på sömnen genom att hålla tider för att gå och lägga sig och för att gå upp, med kadaverdisciplin, har säkert en smula rätt. Det fungerar troligen bra när det är själva sömnproblemet som är problemet! Men när sömnproblemen är ett symptom så är det ju orsaken man främst får försöka få ordning på - även om det är viktigt att försöka tygla sömnproblemet också naturligtvis.

Jag har både insomnings- och sömnmediciner utskrivna. Fungerar för någon enstaka natt, sedan får jag biverkningar som jag tycker är värre än sömnproblemet. Har testat ytterligare ett par medel men de tyckte jag inte hade någon verkan alls. För min del, kanske inte för någon annan, har det som "fungerat" bäst varit att helt enkelt acceptera det. "Ok, jag kan inte somna/somna om. Punkt.", och inte börja känna mig stressad över faktumet. Jag kanske går upp istället och dricker lite varm choklad, tar en nattpromenad eller något annat som brukar ge mig lite mer ro. Kanske provar jag om det går bättre att somna i soffan eller på mattan (jag är så lättlurad ibland!!). Men tanken "vad är det värsta som kan hända om jag inte sover mer nu" är väl den tanken jag försöker ha i huvudet.

För vad är det värsta som kan hända för mig om jag inte somnar? Att jag sover ett löjligt litet antal timmar detta dygnet eller till och med över valfritt antal dagar framåt räknat? Jorden kommer inte gå under. Inte ens lilla Skövde. Allt utanför mitt liv och möjligen kretsen av mina närmaste är i det närmaste helt orubbat. Jag är inte en så viktig kugge i maskineriet som jag envisas med att tro ibland. Så det får lov att vara ok att vara ett vrak imorgon.

Så efter att jag inbillat mig att det inte är katastrof om jag inte sover innevarande natt och framåt så upplever jag att problemet känns mindre livs- och levnadshotande, vilket i sin tur gör att jag inte känner mig TVUNGEN att somna på samma sätt som tidigare. Det gör det lättare för mig att somna, eftersom det inte är ett krav, något som MÅSTE hända och helst SNART. Jag kan liksom inte längre MISSLYCKAS med att sova, så då behöver jag inte stressa eller känna att jag och världen i allmänhet är uppgivet värdelös. Att somna blir liksom inte längre samma sak som att hålla handen runt dörrkarmen och stå och vänta på att någon drämmer igen dörren.

Sen, om det är något dagen efter som jag verkligen måste försöka vara skärpt vid mitt inne i en sömnkaosperiod, så tar jag några sömnpiller den natten (och kanske den innan också om jag vågar) och hoppas att det räcker.

Men sen klarar jag också av att sova väldigt lite under ganska långa perioder (veckor), eller inget under 2-3 dygn, utan att falla isär totalt så jag har kanske "råd" att acceptera ett visst mått av sömnbortfall på ett annat sätt än många andra.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Vad bra. :)
jag har provat zipiklom och stilnoct (tydligen ganska likvärdiga)- jättebra effekt men obehagliga biverkningar... får se om jag får prova nåt annat
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

:D
jag brukar också sova på mattan! Så jäkla skönt!!
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Jag sover ju inte många timmar varje natt, får jag sova en normal sömn på 6-7 timmar är jag en nu människa den dagen förutom minnesproblemen.
Jag har svårt att sova pga ekonomin just nu, har löst hyran men hat en elräkning på 3000 att lösa.
Plus oron för dottern.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Tycker att det är jättekonstigt att du inte får hjälp. Förstår inte riktigt varför heller, du har ju verkligen superkoll på allt. Vet alla dina symptom och mående, men ändå får du kalla handen av läkare. Av alla läkare verkar det som ,för du har ju trots allt varit inne och träffat några stycken sådana.

Vad är det som går fel? För det är mycket märkligt att du inte ens kan få en remiss till en psykolog på vårdcentralen. Eller ens till en kurator. Eller KBT terapeut. Eller vad du bäst skulle ha användning för.

Att du inte kommer in på vuxenpsyk är inte konstigt som det ser ut idag. (Men så fel det är.) Du har rätt i att självmordsbenägna går först och även dom med kraftigt självskadebeteende.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

De har inte alltid en psykolog på vc utan de projektanställer med landstingsbidrag.
Kuratorn sa upp sig, den nya har inga tider förrän kanske i slutet av mars.
Spelar ingen roll vad jag gör, den enda läkare som lyssnat var stafettläkaren i höstas.
Ringde för ett par tre veckor sen för en tid för min mage och bröstsmärtor.
Hmm ja jag ska bli kallad, men eftersom de just nu kör de som skulle haft tid i nov/dec så lär det dröja.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Det är det jag menar, du lever i ett helvete men får noll hjälp.

Skrämmande hur människor behandlas!
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

:D
jag brukar också sova på mattan! Så jäkla skönt!!

Definitivt underskattat. Både för nattsömn och för-/eftermiddagsluren! Tar man köksmattan har man dessutom nära till ett glas vatten om man känner sig muntorr när man vaknar! :)
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Kan ju inte sova på mattan pga ryggen men snart får jag en soffa att sova i :)
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Jag sover ju inte många timmar varje natt, får jag sova en normal sömn på 6-7 timmar är jag en nu människa den dagen förutom minnesproblemen.
Jag har svårt att sova pga ekonomin just nu, har löst hyran men hat en elräkning på 3000 att lösa.
Plus oron för dottern.

Jag sover ju inte många timmar varje natt, får jag sova en normal sömn på 6-7 timmar är jag en nu människa den dagen förutom minnesproblemen.
Jag har svårt att sova pga ekonomin just nu, har löst hyran men hat en elräkning på 3000 att lösa.
Plus oron för dottern.

OM det skulle funka för dig, för det finns det ju inga garantier för, skulle du tyvärr behöva ge tanken lite tid att fastna, innan dess gör det absolut ingen som helst nytta att "skita i att sova". För det är ju just det jag inte vill känna att jag gör - välja bort sömnen eller misslyckas med att somna. Men det är nog inte läge för dig att göra ett försök, innan vårdnadstvisten är avklarad lär du inte ha ork att göra några förändringar i ditt liv över huvud taget.


Däremot kommer det alltid finnas något som måste fixas innan man ska börja ta hand om sig själv bättre. Så försök sätt ett datum (i kalendern, med påminnelse!), inte så långt fram i tiden, då du ska göra ett ryck med att få ordning på DIG. Inte din ekonomi, inte ditt boende, inte din dotter, ingenting av allt som är det viktigaste i ditt liv. För om du inte tar hand om dig finns det inget liv kvar där du kan njuta av allt det där du nu desperat försöker hålla över ytan. Man kan dö av psykisk press. Det är sant. Lägg åt sidan att vara vänlig, medgörlig och plock fram egoisten. Det handlar om ditt liv och hur länge du ska behöva må så här. Hur hårt hade du gått åt vårdsystemet om det hade varit din dotter som mått så här efter en resa likt din? Lika hårt ska du försöka gå fram nu. Trots att du egentligen inte har ork till mer än precis komma ur sängen. För det är övermänniskor vi måste vara för att få vården vi behöver.

Försök göra upp en handlingsplan. Skriv upp den på papper. Vad finns kvar som du kan göra för att underlätta för dig själv? Vet inte vad du har gjort så här långt, så jag skjuter från höften.


* Först något som egentligen inte hör hemma här, ekonomin: Har du fått kalla handen från elbolaget att få räkningen uppdelad eller en avbetalningsplan? De stora drakarna brukar inte vara omöjliga att förhandla med. De är ju mer intresserade av att få sina pengar om än uppdelat under en längre period än att inte få dem alls/behöva betala inkassoavgifter m.m.

Har du socialbidrag, studier, jobb, sjukskrivning? Du kanske kan få hjälp av Socialtjänsten att lösa elräkningen och om det är andra stora räkningar som ligger och väntar om inkomsten är knapp? Där går även söka så du får bidrag till dina vårdkostnader och mediciner om du har svårt att få pengarna att räcka till det. Ingen ska gå utan mediciner på grund av brist på pengar. Har du redan socbidrag kan du fortfarande söka efter lite extra för just vård och medicin.

Om det skulle vara så att det är för pinsamt att gå med mössan i hand till Soc så kan man även söka "ekonomiskt bistånd mot återbetalning", dvs i princip låna pengar av soc. Så kan du släcka de värsta bränderna, t.ex. elräkningen, och betala tillbaka sen om du väntar på att det ska ramla in pengar någon annanstans ifrån.


* Finns det saker som du gör som världen inte skulle ramla isär om du gjorde mer sällan eller inte alls? Banta bort varenda onödig energiförlust som inte gör dig lycklig. Du har inga marginaler att ta av.

* Kan/vill/orkar du skaffa billigare boende som kräver mindre energi av dig och mer förutsägbara utgifter?

* Vårdcentralen: Enligt vårdgarantin gäller att du ska få träffa en läkare på VC inom sju dagar när du behöver en, vilket du gör. Kan inte VC möta det kravet har du enligt lag rätt att få vård någon annanstans och Landstinget står för mellanskillnaden (inklusive kostnad för resa).

* Vårdkontakt: Du har problem med minnet - gör en lista över alla problem du upplever att du har nu som du inte "brukar" ha. Ta med den vid nästa läkarbesök.
Minnesförluster - korttidsminne? långtidsminne? inlärningsproblem på vilken nivå (kan du använda en spis som är ny för dig, eller har du problem med studier?)
Koncentrationssvårigheter?
Somatiska problem som huvudvärk, värk i bröst, yrsel, darrighet, ont i annan kroppsdel?
Sömnproblem? Hur mycket, hur ofta, när och varför.
Hur mår du egentligen? (Nej, det är inte här du svarar "det är skittungt, men jag gör så gott jag kan ändå". Det är här du öppnar ventilen och berättar ända nerifrån hjärtat hur du mår och har det. Sorg och saknad. Vårdnadstvist. Hur slitigt det är runt omkring. Hur tungt det att få ekonomin att gå runt. Problemen med jobb/studier. Frustrationen över vården. Ta med allt och skäms inte ett dugg.
Ta med listan som minneslapp till läkaren för att vara säker på att du inte tappar bort något.




Och sist men inte minst:
Det finns inte någon i din närhet som du kan låta hjälpa dig med delar? Ibland får man faktiskt vara liten och barnslig och låta bästa kompisen följa med till VC och föra en del talan, eller ringa till Soc och ryta på dem att skynda på med sina utredningar. Eller vad det kan handla om. Det handlar inte om att man är klen och svag, det handlar om att man är klok och försöker att lägga fördela sina resurser så att man har en liten skvätt kvar att använda i arbetet för att bli frisk.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

inte nån som kan följa med, får redan hjälp av soc men måste typ överklaga varje gång därav den dyra elkostnaden.
Jag har annars fasta kostnader, men kom efter när a-kassa och sjukpenning kom i osynk och dessutom har jag haft 75% a-kasseinkomst kan man säga.
Har bett om hjälp med elen en gång, fick inte det fick hjälp med tandis nu iaf.
Därför hamnade jag efter med hyran med då jag var tvungen att betala en elräkning på 2000kr
det säger nåt om vilket kaos jag har i huvudet när det nu först, efter ett år, slog mig att jag kan skicka in 4 kassakort åt gången istället för varannan vecka och då få hela månadsbeloppet samtidigt.
ska ringa vattenfall imorgon och dela upp. Har lite kvar på en släpande hyra, men där har jag en avbetalningsplan så.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

*Hugger knapp från dig även om jag inte kommenterar just det jag citerar*

Har du provat sjukgymnast och/eller arbetsterapeut?

ska ringa dem för att få massage :) men de har en så tokig telefontid, men ska försöka ringa imorrn bitti :)
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Där jag bor har sjukgymnasterna på vårdcentralen drop in. Bara att knalla dit och parkera sig i väntrummet och vänta på sin tur.

Nu är det två år sen jag var där regelbundet med ryggen (bokade tider iofs)men minns inte längre vad det kostar.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Hur kan du ha så hög elräkning? (ursäkta kanske puckad fråga men jag blev nyfiken)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 225
Senast: manda
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 934
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 428
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 336
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp