Bukefalos 28 år!

Minska smärtan efter tandutdragning

AgentCarter

Trådstartare
Fick min tand utdragen igår, har velat göra det i några år så var skönt att få det gjort.
Men! Jag hade verkligen inte trott att jag skulle ha så här ont:yuck:
Går på maxdos ipren och alvedon och lyckas ändå inte komma upp ur sängen för att köra barnet till dagis.
Dricker varmt och det blir nog en soppdag idag, men vad kan man göra mer?
Vaknade inatt av att jag hade ont enda fram till framtänderna, inte skönt!
 
Sv: Minska smärtan efter tandutdragning

Skippa värmen och varva med att kyla i stället.
Kyl från utsidan, om det går - och ät glass! :)


(Jag fick Diklofenak när jag drog ut tänder, det var mycket härligt.)
 
Sv: Minska smärtan efter tandutdragning

Men då fryser jag ju:p Har faktiskt glass, får prova det när nästa våg kommer.
Diklofenak finns receptfritt på apoteket har jag för mig, men egentligen orkar jag inte åka dit så jag får nog skylla mig själv.
 
Sv: Minska smärtan efter tandutdragning

Du fryser bara först, sen känner du ingenting ;)

Naproxen Mylan kan nog vara ett bra alternativ, om du har det hemma?
(Men det ska inte blandas med "vanliga" tabletter, så om du redan har tagit alvedon eller ipren så är det kört ;) )
 
Sv: Minska smärtan efter tandutdragning

kl
Ts jag opererade ut två visdomständer för ca två veckor sedan,mitt tips är väl att blanda ipren och paracetamol hjälper inte det så ring till tandläkaren för annat smärtstillande.Mej skrev de ut citodon till hjälpte inte alls (kan ej äta ipren pga av magkatarr) fick då tramadol istället vilka jag började kräkas utav ( värsta stunden i mitt liv förlossningar inräknat ;) )fick oxynorm till slut vilket är väldigt starkt.Nu hade de iofs borrat i mitt käkben osv.
 
Sv: Minska smärtan efter tandutdragning

Det finns det! Går bra att kombinera med paracetamol (alvedon) men inte ibuprofen (ipren etc).
 
Sv: Minska smärtan efter tandutdragning

Jo, de aspekterna har jag koll på:)

Kitty79: Jag har tre visdomständer att operera ut, ska bli mysigt...

kl:e
Värken har faktiskt minskat under dagen, nu går det att lindra med alvedon+ipren:eek:
Ingen är gladare än jag iallafall! Har lyckats hämta på dagis och åkt traktor nu på eftermiddagen:)
 
Sv: Minska smärtan efter tandutdragning

Hur ont gör det?

När jag drog ut min visdomstand så hjälpte inte ens citodon eller tradolan som jag fick efter att jag for in på akuten efter det att smärtan blev olidlig.
(jag trodde jag skulle dö och kunde inte ens sova)

På måndagen efter (tog tanden en tors) så for jag till tandakuten och det visade sig att jag hade en infektion i hålet och fick antibiotika nertryckt och smärtan försvann redan efter 2 timmar.

Enl tandläkaren på tandakuten så kan det bli infekterat ganska fort utan att det luktar illa eller annat mer än att det gör förbaskat ont..Så jag råder dig om smärtan inte går över, hör av dig till din tandläkare
 
Sv: Minska smärtan efter tandutdragning

Jo, det sa tandläkaren med:) Eftersom jag drog ut den under gårdagen så är det för kort tid för infektion (eller ja, nu börjar det säkert bli dags för sådan tid)
 
Sv: Minska smärtan efter tandutdragning

Okej :)

Enl min tandläkare kan det gå timmar bara för infektion då det räknas som ett operativt ingrepp/trauma för kroppen å minsta lilla som förstör miljön kan sätta igång en infektion väldigt fort tex mat

Men hur som - vänta inte lika länge som jag för det är bara plågsamt å tar inte milda smärtstillande bort det värsta av värken så kan det vara värt att åka in å titta eller att man får starkare tabletter att prova
 
Sv: Minska smärtan efter tandutdragning

Det blev bättre igår, men nätterna är värst då tabletterna inte stannar i tillräckligt länge. Nu hoppas jag att det slipper bli sämre:)
 
Sv: Minska smärtan efter tandutdragning

Jag tycker dock att någon av er skulle berättat att man inte ska peta i hålet för då gör det bara ondare:p
 
Sv: Minska smärtan efter tandutdragning

KL
har tagit 2x25mg nu nar bedövningen borjar slappa och det gor helt sjukt ont, fast det var en 40min sedan tabletterna togs. Jag behöver kopa glass tror jag.

jag som bara gick in for att fraga om det fanns tid dem närmaste dagarna for en skoljning pga inflammation.

note to self: nar sjalva uttagningen ar djavulsk sa gor det inte sa ont efterat. Om utdragningen ar ok sa kommer det gora f**bannat ont efterat :cry:
 
Sv: Minska smärtan efter tandutdragning

Värme gör det garanterat värre! Jag la en iskloss virad i handduk mot kinden och det hjälpte avsevärt. Ta 2 panodil och 1 ipren för bästa effekt. När jag drog visdomstand fick jag Panacod
 
Sv: Minska smärtan efter tandutdragning

tyvärr bor jag i korridor med delat kok, sa det finns inte is i varan pyttelilla frys :( + att jag inte klarar av att ga ner till affären en gang till for att koppa sanna is kubs grejer.

sen bor jag inte i Sverige sa ipren osv finns inte. Kopte Panadol (paracetamol), gar det att kombinera med diklofenak? (jag antar att diclofenac ar diklofenak pa Svenska).

(det var valdigt oväntat det hela annars hade jag haft saker hemma)
 
Senast ändrad:
Sv: Minska smärtan efter tandutdragning

tyvärr bor jag i korridor med delat kok, sa det finns inte is i varan pyttelilla frys :( + att jag inte klarar av att ga ner till affären en gang till for att koppa sanna is kubs grejer.

Funkar lika bra med frysta ärtor eller vad som helst som är kallt, och så kan du frysa in vatten i matlåda/plastpåse eller liknande under tiden :)
 
Sv: Minska smärtan efter tandutdragning

jag har snott iskuber jag hittade i frysen :angel: ingen aning om vem som ager dem men hjälper gor dem :D
 
Sv: Minska smärtan efter tandutdragning

Jag fick Pronaxen när jag drog ut visdomständer, dubbel dos mot den som finns receptfritt.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 765
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Hur länge är det normalt att det gör ont utan att smärtan avtar? Min visdomstand (i underkäken) drogs ut i onsdags på eftermiddagen...
2
Svar
28
· Visningar
55 250
Senast: anna_panna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 334
Senast: Magiana
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 597
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp