Missbruk, livet efter.

Blir lite nyfiken på vad du menar med "eliten av sveriges missbrukare"?
Det är väl ett fult uttryck för att mena de som knarkar allra mest och kanske också mest destruktivt. Men samtidigt har de som kommer hit någon som bryr sig om dem så att de faktiskt har en kontakt hos sociala myndigheter och någon som gör en LVM-utredning, även om det "bara" är sjukvården som har anmält och larmat. Jag jobbar ju på ett LVM-hem, dvs tvångsomhändertagna missbrukare. Nu jobbar jag inte på vilket LVM-hem som helst heller utan ett som tar de värsta fallen (det finns 3 st sådana hem för män i Sverige). Vi har väl egentligen bara låsta avdelningar och fungerar mer som ett fängelse med stora staket runt om etc. Härifrån rymmer man inte i första taget. Lokalbefolkningen kallar det för "anstalten", trots att det är ett LVM-hem.
 
Jag känner också igen mig i att man tar sämre och sämre hand om sig själv, jag har dock inte tagit vatten ur toaletten till mina injektioner utan tog alltid från kranen, men slarvade med hygienen vid injiceringen, fick många infektioner i instick ställena, bölder, feber osv. Tagit flera överdoser som jag tack o lov överlevt.
Du är värd mer! :heart Ditt liv är viktigt.
 
Det är väl ett fult uttryck för att mena de som knarkar allra mest och kanske också mest destruktivt. Men samtidigt har de som kommer hit någon som bryr sig om dem så att de faktiskt har en kontakt hos sociala myndigheter och någon som gör en LVM-utredning, även om det "bara" är sjukvården som har anmält och larmat. Jag jobbar ju på ett LVM-hem, dvs tvångsomhändertagna missbrukare. Nu jobbar jag inte på vilket LVM-hem som helst heller utan ett som tar de värsta fallen (det finns 3 st sådana hem för män i Sverige). Vi har väl egentligen bara låsta avdelningar och fungerar mer som ett fängelse med stora staket runt om etc. Härifrån rymmer man inte i första taget. Lokalbefolkningen kallar det för "anstalten", trots att det är ett LVM-hem.
Aha, ja jag tänkte att det kanske var ett uttryck i stil med "A-laget" men var osäker på om du jobbade på ett rehab för kvadrupelmissbrukande högt uppsatta och framgångsrika typ :D
 
Imorgon möte 😳 är så nervös att gå dit, hoppas jag vågar!

Var där idag och kollade var dom hade sina lokaler så att jag med säkerhet hittar imorgon!
Heja dig!
Vad bra du är som förberett och kollat så du kan hitta rätt och slipper tänka på det imorgon.

Det kommer gå fint på mötet 🌟
 
Hej alla kloka bukefalister!

Snart har det gått ett år sedan jag berättade om mitt drogmissbruk och tog emot hjälp för att komma ur det.

Jag har fått enormt stöd från vården och socialen och även min arbetsgivare. Tagit emot så mycket insatser. Är med i LARO (metadon programmet) och har inte haft något återfall.

Även om det har gått ” bra” för mig så är varje dag en KAMP för att inte falla tillbaks till drogernas underbara värld och ibland (ofta) känner jag att livet aldrig kommer kunna bli värt att leva om inte jag får ha mina droger.

Jag undrar om det är några andra här som kämpar mot missbruk? Eller har någon vän/ familj som gör? NÄR blir suget mindre? Om det någonsin blir det?

Tacksam för era svar :heartheart:heart
Har tagit återfall! Mår skit! ☹️
 
Fy fan vad jobbigt för dig! :heart
Var det något särskilt som utlöste det, tror du? Mötet eller så?
Hur mår du nu?
Det är tungt nu ☹️ Var så innerligt dum som tog hem skiten, redan där hade jag misslyckats. Kännt en längre tid att suget varit starkare och starkare, nu kommer jag bli av med jobbet för jag kommer åka dit på drogtestet. Men försöker tänka nya tag
 
Tänd av så snart du kan, res dig upp, och försök igen. Du vet vart hjälpen finns om du är redo att ta emot den :heart
Tack. Gick på mötet idag trots återfallet.
Fick ett väldigt bra bemötande så kommer absolut gå dit igen! Inspirerande att höra om andras resor!
 

Bifogade filer

  • 135DF879-64B1-4C2B-8E24-8B33B98FEE38.jpeg
    135DF879-64B1-4C2B-8E24-8B33B98FEE38.jpeg
    265,3 KB · Visningar: 62
Tror du att du kan förebygga på jobbet genom att berätta istället för att bli ”påkommen”?

Detta! För din egen skull tror jag det är väldigt givande och i längden uppbyggande om du vågar gå rakryggad dit och tala om vad som hände. Det kan vara jobbigt men det är också oerhört befriande att leva ärligt, för drogen har alltid krävt det motsatta och att bli påkommen i lögner, eller bara att behöva ljuga hela tiden gjorde i alla fall att jag mådde skit.
 
Ja
Detta! För din egen skull tror jag det är väldigt givande och i längden uppbyggande om du vågar gå rakryggad dit och tala om vad som hände. Det kan vara jobbigt men det är också oerhört befriande att leva ärligt, för drogen har alltid krävt det motsatta och att bli påkommen i lögner, eller bara att behöva ljuga hela tiden gjorde i alla fall att jag mådde skit.
Jag hade turligt nog inbokat läkarbesök på beroende enheten idag. Det var ett ”team möte” med läkare, sjuksköterska och rehab samordnare. Bröt ihop totalt och grät mig igenom hela besöket. Berättade om det ökade suget och om återfallet. Jag blev sjukskriven i 3 månader. (Har jobbat i ca ett halvår efter min förra sjukskrivning). Imorgon tänker jag gå på nytt NA möte!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lång text men jag behövde få ur mig det här och det är så många delar som spelar in att det inte gick att få det kortare, lämnar ut mig...
2
Svar
37
· Visningar
5 800
Senast: Qelina
·
Kropp & Själ Vet inte riktigt vart jag ska börja, eller ens varför jag skriver om jag ska vara helt ärlig, för att känna mig mindre ensam kanske? Har...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 193
Senast: whyme
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 895
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 088
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp