Mitt barn är beroende, del 2

Bukefalos 30 år!

Jag raderade förra tråden eftersom detaljer gjorde oss lätta att identifiera om man känner oss i verkligheten, och det vill framför allt inte sonen. Men jag sparade ner den först, för att kunna gå tillbaka och läsa stöd och tips ❤️

"Not fragile like a flower, fragile like a bomb" är väl temat just nu. Det händer en del här åtminstone.

Sonens skola är helt och fullt informerad nu, och han har godkänt att hans mentor får prata med mig. Mentorn är positiv till att han åtminstone kan gå ut med godkända betyg om situationen rätas upp. De har en plan A och en plan B från skolans sida där. Jag fick veta varför elevhälsoteamet inte varit inkopplat innan - sonen hade vägrat. Han tyckte att Minimaria gav bättre stöd eftersom de är experter på beroendeproblematik. Så jag låter det vara där just nu.

Jag har pratat mer med sonen om bruket av kristall också, varför han gör det nu. "Jag får ångest av abstinensen" säger han. Han skulle vilja ha stöd runt sig dygnet runt. Min stackars lille 💔

Pappan och småsyskonet vet också. Pappan tog det mer empatiskt än jag trodde, det är en väldig lättnad för mig och sonen. Syskonet blev mest överraskad men tog det väldigt lugnt. Jag håller ögonen på hen dock, för att se om något bubblar upp.

Själv har jag träffat mitt anhörigstöd för första gången. Skärpt och ärlig person dendär socialsekreteraren, jag gillar hen. Jag har fått mer kunskap om beroende vilket är precis vad jag behöver nu, och av bara farten borrade hen rätt in i förklaring varför jag reagerar så katastrofartat starkt på situationen. Hej mina gamla demoner från förr, vi möts igen 👋

Och så har jag gått ner i arbetstid tillfälligt eftersom jag a) har samtal och möten utanför jobb som jag inte orkar samla ihop flex för och b) är skör och sover dåligt. Det räcker med att obefogat ha exploderat på en kollega en gång liksom... Jag får bra stöd av min chef iallafall, den trygga klippan behöver jag

Visa bifogad fil 185721Sex månaders drogfrihet nu, han säger att det går lättare och lättare. Han har t o m lett ett möte nu, fick hantera två nya medlemmar då så det blev lite mer än han tänkt sa han 😅 Ska jobba skift hela sommaren, skönt tycker jag för då har han inte tid att bli uttråkad och hitta på något. Dessutom bra eftersom han behöver betala tillbaka CSN från i höstas.

Jag har kommit ner i stress lite men kommer nog inte sluta oroa mig på länge än. Till exempel kan jag överhuvudtaget inte somna om han är ute nån kväll, jag behöver höra honom komma hem först. Som tur är för mig så händer det inte så ofta nuförtiden, han står över många studentfester pga ekonomisk. Det blir nämligen inte lägre pris om man som han inte dricker alkohol, och det gillar han inte. Jag låter honom såklart inte veta något om mitt sömntrassel, det är min grej att bära och inte hans. Evt ska jag prata med psykolog några gånger som "eftervård" åt mig själv, min chef säger det kan fixas genom jobbet. Men på det stora hela mår vi alla enormt mycket bättre än för ett halvår sen ❤️

Grattis ❤️
Måste säga att jag tycker det är så fint att du tar hand om din egna resa och inte lägger din oro över på sonen. Önskar att min mamma hade kunnat handla likadant.

Grattis ❤️
Måste säga att jag tycker det är så fint att du tar hand om din egna resa och inte lägger din oro över på sonen. Önskar att min mamma hade kunnat handla likadant.
Tack ❤️ och tack själv, jag vet inte om du inser hur stort stöd din tråd var för mig under den svartaste tiden. Det var något jag hängde mig fast i som tröst och hopp eftersom den visade hur en kan vända sitt liv. Att det fanns hopp att min son också skulle kunna komma vidare.

Och jag är ledsen över din mamma, att hon lägger sin oro på dig!

Han har tagit studenten nu, med högskolebehörighet och riktigt bra meritvärde med tanke på förutsättningarna. Det blev väldigt emotionellt på skolgården för både mig och honom, med tårar från båda. Sen studsade han vidare till sitt studentflak och festade med sina kompisar hela natten, nykter(!!!) Saker är som de ska igen, känns det som

Liknande trådar

• Ofrivillig ensamhet
  • Kärlek. Hjärnan.
  • Min resa i depressions, utbrändhets och NPF träsket
  • Bearbetar sterilisering

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn