Mj ökning vid kyla?

H

Hawaii

Finns det någon formel för hur mycket extra energi som behövs när det blir kallare ute? Min unghäst går ju ute på lösdrift dygnet runt, och det är kallt (10 minus i morse) i Göteborg nu. :crazy:

Antagligen är det väl mest jag som fryser :o för lillen har satt en rejäl vinterpäls, men han är fortfarande lite tunn, och det är ju dumt om han går ner.
Någon som vet?
/Hanna
 
Jag tror personligen inte att det behövs om du har en ordentligt beräknad foderstat åt hästen. De kan reglera det ganska bra själva. Däremot kanske man ska räkna med att de behöver ett större intag rent generellt när de går på lösdrift men det är mina egna spekulationer! :D
 
Jag skulle ge extra stråfoder, om han dessutom är tunn så kan det ju vara bra !
Vill du inte ge för mycket energirikt foder så kan du ju ge halm istället !
Hästar håller värmen bättre när det kan stå & tugga !!
 
Tänk på att proteinet behöver följa med upp om man höjer MJ för hästen, annars blir Smrp/MJ-kvoten för låg.

mvh Jessica
 
Utgå från att ha en väl uträknad foderstat. Hästar är olika individer och fryser vid olika tempraturer när du väl hittat din hästs nedre tempraturgräns är riktvärdet 1,2 MJ per grad och dag. Denna nedre gräns är oftast kallare än -15

Detta läste jag i en bok häromdagen minns ej vad den hette men något i stil med Hästen, fodret och näringämnen.
 
Så grovt sagt handlar det om ett tillägg av 1 kg hö/dag vid temperaturer under 20 minus, eller?

mvh Jessica
 
Jag har i alla år plussat på ett kilo hö/häst från -10 och 2 kg när det är -20. Vi har islandshästar på lösdrift och även om de klarar sig fint i kylan så känns det bra ändå att ge dem mer att tugga på när det är riktigt kallt.
 
Okej, tack för svaren allihopa :bow: Det verkar alltså som att jag inte behöver oroa mig. Unghästarna står på fri tillgång av hö, så då lär han ju reglera det bra själv om han fryser. Det enda dumma är att mitt hö har en smb rp/MJ kvot på 2, så egentligen vill jag ju inte att han äter mer hö :cry:
Men det är väl något jag får leva med tills det nya höet kommer...
 

Liknande trådar

Utrustning Nu får jag sluta göra täckestrådar hela tiden :o Kommer på nya saker direkt när jag postat en annan tråd, verkar det som :meh: Hur som...
Svar
5
· Visningar
1 367
Senast: Scata
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 938
Senast: Korven
·
Hästhantering Ja, troligtvis har det här diskuterats förr men tänkte ta upp det ändå eftersom jag velar. Nu har de flesta hästar fått en vinterpäls...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 477
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 889
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp