Det här med svettiga hästar och lösdrift

Jag klipper inte, sätter aldrig på något täcke. Om hästen blir svettig under ett pass släpper jag ut den direkt. Ingen knussel. Däremot låter jag bli att borsta hästen på kroppen om han är svettig, utan då drar jag bara av på benen och lite där jag suttit. Svetten ligger längst ut på stråna så om jag låter bli att borsta så är han torr inpå huden och torkar snabbt i hagen.

Jag tar inte heller in och torkar hästen om han blir blöt av ösregn eller snö mitt i vintern. Oavsett hur länge det regnar eller hur blöt han blir.

Skulle han nån gång drypa av svett så att han tydligt är blöt inpå kroppen på stora områden efter ett ridpass så skulle jag nog gnugga honom torr med en handduk där.
 
Tycker det är jättevanligt.

Hoppträningen är slut, de skrittar något varv och sen på med ländtäcke. Vill inte att hästens muskler ska bli kalla brukar de säga.
Det beror ju på hur svettig och varm hästen är. Är dom avskrittade och gått ner i varv ser inte jag att ett ländtäcke gör så mycket skada.
 
Jag undrar om inte ett landtacke faktiskt ar bra. Idrotts kvinnor och man satter pa sig en jacka/byxor/kofta/ sa fort de ar klara, medan de fortfarande svettas altsa, for att skydda sina muskler.
 
Lite svett är inte farligt. :)
Svettas gör dem för att de är överhettade.
"Snabb nedkylning" till normaltemp. ger faktiskt bättre återhämtning.
Jag håller på med islandshästar (tjockpäls!) och har inte sett någon häst "plaskblöt" förutom någon enstaka som går i hård träning och tävlas på hög nivå.
Hästar torkar väldigt fort längst in vid huden.

Jag släpper ut när de varit svettiga; året runt. Är extra försiktig när det är mer än -15 ute (låter torka inne lite mer innan utsläpp).
 
Jag undrar om inte ett landtacke faktiskt ar bra. Idrotts kvinnor och man satter pa sig en jacka/byxor/kofta/ sa fort de ar klara, medan de fortfarande svettas altsa, for att skydda sina muskler.
Mycket stor skillnad på människor och hästar, hundar, katter eller vad det nu kan vara.
Hästar har päls medan vi är helt nakna. De kan även bli mer varma genom att äta; medan jag fryser efter jag ätit...
 
Vi har tävlingshästar som går på lösdrift.De klipps på halsen om det behövs.Skulle vi se att de fryser går de ett tunnare utetäcke.Annars går de utan täcke och efter ett hårt pass skrittas de av med ryttare eller i skrittmaskinen innan de släpps ut där de har fri tillgång till Hö o vatten o halmad lösdrift.Fungerar bra
 
Förr var man tvungen att skritta av hästen tills den blev torr, varför går inte det idag? Dom torkar ju hyfsat fort på halsen? Jag skrittar av eller leder hästen. Brukar ta 15-20 minuter tills dom är torra på halsen när dom har mkt päls. Under sadeln blir dom oftast inte torra när sadeln ligger på utan då får man ta av den och promenera.
Det beror på vad du har för häst...
ska man skritta en vinterpälsad fjording eller islandshäst torr så får man hålla på rätt länge. Typ flera timmar.
 
Mycket stor skillnad på människor och hästar, hundar, katter eller vad det nu kan vara.
Hästar har päls medan vi är helt nakna. De kan även bli mer varma genom att äta; medan jag fryser efter jag ätit...

DU fryser nar du har atit ... och jag ocksa, medan Maken och en av sonerna svettas tillrackligt for att ta av vinterjacka och ga i skjortarmar i minusgrader. Da det inte finns en sufficient research som sager vad ALLA hastar gor far vi nog anta att det ar lika olika for hastar som for manniskor.
 
har inte hästen på lösdrift men de är ute länge om dagarna i hage utan vindskydd.

lägger sällan täcke på så länge hästen svettas. dvs det blir oftast skritt tills hon är torr eller bara ställs in i transporten utan täcke (om vi är borta).

täcke läggs på först då hästen slutat svettas, brukar rugga upp pälsen med massageborste för att släppa ut fukten snabbare.
är det kallt ute så lägger jag på en bot ryggvärmare för att inte hästen ska kylas ner alldeles för snabbt. men även här först då hästen slutat svettas.

har för första gången klippt hästen, bara halsen men gjorde stor skillnad på hur snabbt hon torkade upp :).
har samma täcken som vanligt ute.
 
Skulle aldrig släppa ut en blöt häst, pälsen är för att skydda och när hästen blir blöt och fuktig inpå huden funkar inte pälsens skydd emot kylan.
När jag hade häst på lösdrift skrittade jag av ordentligt, och sedan på med fleecetäcke och så fick han stå inne och torka medans jag putsade träns, sadel, osv, och när jag var klar med det hade han torkat det mesta(ev lite fuktig i pälsen men torr vid huden) och då fick han på täcke och ut i hagen :)
 
Nä, jag hade en fjording när jag var 14 år! Inte fasen höll jag på i flera timmar.
Det skiljer säkert från individ till individ. Men mina är segtorkade. Om jag av misstag svettat ner mina tjockpälsade lösdriftshästar när det är för kallt för mitt samvete så brukar jag låta hästen stå på box med fleecetäcke någon timme, då brukar det mesta av fukten ha vandrat ut till fleecens utsida och själva pållen är torrare. Men helt torr är inte halsen efter en timme på stall här, nej.
 
kan ha fel, men jag ser skillnad på häst som är blöt och häst som bara är blöt på pälsen. t ex en häst som svettats klart är fuktig på utsidan men torr in mot huden, = ok att borsta av fukten och ta på täcke. (hästen är då fortfarande blöt men då hästen är torr in på huden så är det ok och övrig fukt borde täcket transportera bort.)
en häst som är blöt in på huden av regn eller svett, försöker jag lufta pälsen på. alternativt så svampar jag av och lägger på fleecetäcke + ull filt. blir som en svamp där fleecen transporterar bort fukten och ullen sen tar bort fukten ur fleecen vilket gör att man inte har ett dyngsurt fleecetäcke på hästen som behöver bytas efter en kvart. täcke på sen när hästen är någorlunda torr in vid huden.

eller så slänger jag bara ut dem om de inte behöver täcke.de blöta yttre lagren torkar efterhand, alternativt så fryser det men så länge hästen är torr in vid huden så brukar åtminstone de jag mött klara sig utan att frysa.
 
DU fryser nar du har atit ... och jag ocksa, medan Maken och en av sonerna svettas tillrackligt for att ta av vinterjacka och ga i skjortarmar i minusgrader. Da det inte finns en sufficient research som sager vad ALLA hastar gor far vi nog anta att det ar lika olika for hastar som for manniskor.
Jo klart det är olika, men man får jämföra hästar med hästar & människor med människor. Det går inte att jämnföra häst och människa för vi fungerar helt olika.
 
Jo klart det är olika, men man får jämföra hästar med hästar & människor med människor. Det går inte att jämnföra häst och människa för vi fungerar helt olika.

Absolut! Min poang var att ALLA hastar inte ar lika, utan att vissa fryser mycket i kyla och tal varme pa sommaren mycket bra, medan andra fungerar tvart om. Det viktiga ar att fundera pa individen, om just den HAR hasten behover ett tacke pa vintern, eller en flakt en varm sommardag.
 
Jag vet inte om jag sa det, men min häst kanske har hemsk kondis, men det är en konst i sig att få hästen att gå såpass långsamt att pulsen inte åker upp när han skrittas (och blir ännu varmare). Därför ger jag upp efter ca 30 minuter avskrittning. Kanske är kul att skritta längre när man bara åker med på ryggen, men inte när häst + ryttare är trötta och måste gå runt, runt. :p

Och såhär har hästen nu sett ut några gånger;
11209562_10204821063869641_6374692994865981848_n_zps9d9lgmpm.jpg


Då vill man ogärna slänga ut honom. Där fick han svampas av (svetten torkar ju inte ordentligt annars), gå ut och gå en kvart eller så, sen stängas in i boxen 2-3 timmar. Han var fortfarande fuktig i pälsen på bogen men fick sen gå ut ändå med täcke. :meh:

Vid vanliga ridpass försöker vi bara trava några varv på hans initiativ, skritta runt lite krumelurer, kolla av traven igen och sen är det klart. Då brukar han bara bli svettig på bogen/halsen och under sadelgjorden som tur nog är (beroende på hur mycket han känner att han måste springa av sig innan han kan lyssna). Men jag kämpar på med handduken de andra tillfällena. ;)

En gång försökte jag släppa han på ridbanan vid stallet för att han skulle torka upp ute utan täcke. Big mistake. Hästen höll sig lugn ca 2 minuter, sedan fick han fnatt när jag sopade stallet. :cool:

Egentligen är det inte heller ett så stort problem. Min häst överlever ju. Det var dock intressant att höra hur andra gör, om någon faktiskt råkat ut för att hästen fryser en massa för att den går ut med pälsen blöt osv. Jag har fortfarande problem med att hästen inte ska frysa om nätterna eftersom hans kompisar tycker om att tugga sönder täckena (= reservtäcke det dygn det tar att laga täcket. Bara att reservtäcket är 20-50g tunnare = kall häst. Blir galen) så rakning står inte på schemat i år. :)
 

Super bra med bild! Lånar den som referens; hoppas det är ok :)
För mig är det här inte en jätte svettig häst. Ser de ut såhär efter ett ridpass och med vinterpäls släpps de ut direkt (om det inte är jätte dåligt väder). Klipper heller inte hästar som blir svettiga som på bilden 3-5dagar i veckan.
På gården här har vi totalt ca 90 hästar varav ca 60-65 hästar rids regelbundet. Endast en av alla dessa behöver extra täcken vid dåligt väder eller inne på nätterna vid regn pga hon fryser.
2st som är "känsliga" mot ihållande regn och reagerar vid ridning (en stegrar och den andra blir spänd).
De hästar som tränas hårdast inför kommande tävlingssäsong och är minst svettiga som bilden varje gång; (oftast mer) är oklippta. Vid dåligt väder står de då inne ca 1h och sedan ut nakna.
Fungerar super bra :) ena tävlingshästen tog SM-silver i somras. Hade även en häst som tävlades för landslaget för ett par år sen som hanterades på samma sätt. Gjorde bra ifrån sig på VM och tog NM-guld. Vi har väldigt, väldigt sällan hästar med stora låsningar eller spända muskler.
Kan tillägga att de går på lösdrift i flock. Har ligghall med halm, men används sällan; mest vid soliga sommardagar!

Svett är inte farligt ;)
Självklart ska man lyssna till sin häst, vara uppmärksam och se till individen! Men många gånger tror jag att man är "snabb" på att klippa eller täcka utan att det egentligen behövs eller att man till och med stjälper mer än hjälper.
 

Liknande trådar

Hästvård Halloj, Min grabb går på beräknad foderstat och alla behov är tillgodosedda. Han går vanligtvis på lösdrift men pga skada och sen...
Svar
5
· Visningar
800
Senast: CarroT
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 500
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 120
Senast: Twihard
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 689
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp