K

Kallblod

Hej!
Jag undrar hur man får bort mjäll i mannen och pannluggen på bästa sätt? Det är inte löss för det är kollat.
 
det är inte mjäll.. det är hudflagor(stöv) som lossnar, men eftersom att det är grövre strån i mankammen än i pälsen så blir stövet grövre.. borsta med rotborste om du tycker att det är mycket..
 
Om man kammar/borstar manen och pannluggen varje dag när man ryktar så blir det inget mjäll.

//Sheena
 
skulle tippa att det är stöv = död hud som lossnar.
ta med en vanlig hårborste el rotborste & använd pälsglans (kan du skippa om du vill)

me & bellis :bump: :bump: :bump: :bump: :bump: :bump:
 
Men jag har ju borstat den varje dag när jag har ryktat honom men han har fått det i alla fall.
 
En så pass enkel sak som kvaliten på hö kan påverka. Jag har sett skillnad på en av mina hästar nu i vinter, när vi tillfäligt hade ett sämre hö så blev hon "mjällig" i man och panlugg och lite på kroppen oxå. Det brukar hon normalt inte vara.

Mjäll kan vara en reaktion från tjocktarmen eller från lungorna. Huden är kroppens tredje lunga, enligt österländsk medicin. Lungorna och tjocktarmen samarbetar i "par" och det ena kan därför påverkar det andra.

Ett tips kan vara att se över grovfodret och foderstaten. Samt sörja för att tarmfloran är optimal och se till att hästen har bra ventialtion i stallet.
 
Höet vi har är väldigt bra. Nästan för bra om det nu kan vara det. Däremot tror jag att kraftfodret skulle behöva ändras. Men grovfodret är det inte något fel på.
 
Ja, då vet jag inte vad det kan vara. Det har iaf fungerat för mig. :)

Lycka till!

//Sheena
 

Liknande trådar

Hästvård Jag tror att min häst fått löss. Hon började klia sig enormt och fick klåda. Nu har hon dock slutat klia sig men tappar päls och får...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 695
Senast: aglaonema
·
Hästvård Jag var och hälsade på i ett stall som verkade vara jättetrevligt. Så stod jag och stallägaren och pratade vid en hylla med kraftfoder...
Svar
15
· Visningar
1 464
Hästvård Hej! Jag undrar över en sak. Min sambo jobbar på ett stort värmeverk och de använder ren beckolja i sitt jobb. Jag har kollat på ren...
Svar
2
· Visningar
471
Senast: Empalie
·
Hästvård En ponny som står i samma stall som mina hästar har fått löss.. Inte min ponny men den behandlas smed switch tror jag. Hästarna står...
Svar
1
· Visningar
1 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp