Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och i ekologisk produktion är risken för näringsläckage större. Hur man än vänder sig har man rumpan bak.
@sjoberga
Jag väljer Skånemejerier framför Arla för att lantbrukaren får bättre betalt för sin ekologiska mjölk av Skånemejerier.
Jag är helt emot Arlas monopol, deras lögner och hur de behandlar mjölkbönderna så där det finns andra svenska alternativ så väljer jag dem istället, mitt stöd går alltså även till mindre mejerier och inte enbart mjölkbönderna. Jag är för fler lokala mejerier med lokala mjölkbönder som leverantörer, inte en växande koloss som Arla.Det är konstigt att bojkotta Arla för att man vill handla ekosmart. De allra flesta av oss har både en Arlabonde och ett Arlamejeri som allra närmaste.
Jag har 3km till närmaste Arlabonde och 3 mil till närmaste Arlamejeri. Ändå vurmar många för Östgötamjölken som reser ned till Småland och Hultsfred och vänder.
Arla producerar nästan uteslutande mejerivaror av svenskt ursprung. Undantaget är osten, som till vissa delar både produceras och tar sin råvara utomlands,dvs produkter med lång hållbarhet.
En tumregel är att om produkten är tillverkad i Sverige så är det, nästan garanterat att det är gjort på svensk råvara . Det uppstår sällsynta bristsituationer som i icke-ekologiska produkter löses med utländsk råvara.
Ekoprodukter tillverkade av Arla i Sverige är GARANTERADE att tillverkas på svensk råvara.
Sedan ska vi inte bli hemmablinda och tro att vi är de enda som tillverkar högklassiga mejeriprodukter, men det är inte riktigt vad tråden handlar om .
Det stämmer inte. Vissa lantbrukare (deras lantbrukskonsulter oftast..) är bättre eller sämre på att planera sina gödselgivor efter vad det specifika fältet behöver från år till år men det har inte med ekologisk produktion eller ej att göra.
Stallgödsel är svårare att gödsla med än handelsgödsel. Det finns flera faktorer som inte nödvändigtvis gör eko till bättre, lägre produktion är den viktigaste.
Jag har också tre mil till ett arlamejeri men där görs bara ost. På ett arlamejeri produceras oftast bara ett par olika produkter och osten som produceras tre mil från mig åker ändå 22 mil enkel resa, till en omlastningsterminal alltså 44 mil innan den hamnar i min affärJag har 3km till närmaste Arlabonde och 3 mil till närmaste Arlamejeri. Ändå vurmar många för Östgötamjölken som reser ned till Småland och Hultsfred och vänder.
De allra flesta av oss har både en Arlabonde och ett Arlamejeri som allra närmaste.
Nja, jag tycker nog att de allra flesta av oss har ju norrmejerier och bönder knutna till dessa som närmaste![]()