MKT proteinrikt hö, VAD GÖR JAG!?

Ge henne 8 kg hö, då täcker du energibehovet. Överskott på protein är inte farligt när det kommer från grovfodret.

mvh Jessica
 
usch nu blir jag ännu avundsjukare :mad:

jag har betalat dubbelt så mycket för mitt och analysen var knappast bra. :(
 
Hysterisk och jessica

Ok, jag ger henne alltså så MJ NÄSTAN täcks av höet. Och sen bara ger kli 100g och nån skvätt havre och nån skvätt korn (lite av varje) så kliet smakar bättre, kan jag göra så? Hon får ju mera proteiner då som inte är från grovfodret...?

Tack för att ni orkar hjälpa mig! :bump:
 
Jag betalar något mindre än vad du gör :p. Rena lyckokastet, jag ville bara ha torrhö en period för att vänja in nya hästen på stället. Nu tror jag att jag ska behålla hö resten av vintern...
 
:eek: Jag tycker faktiskt lite synd om dej, det är ju dyrt att ha häst endå... :crazy:

Men vissa har det bra... :angel: Jag har dessutom nästan gratis kallhyra också... 500 i månaden så det blir inte så dyrt att ha häst för mig just nu iaf. :d
 
Gör så du. Det är ingen fara att lägga på lite kraftfoder. Vill du enbart ge något mer för att klit ska smaka godare är betfor ett alternativ. Ligger lägre i protein än havre och korn :idea:
 
20 kr om dan +hö för tre hästar, mkt billigt. :crazy: Ska försöka få tag i ett annat hö när detta är slut och så ska jag prata med bonden och få ner priset lite.
 
ja, betfor vore ett alternativ, men pållan har lite svårt för det i magen, hon blir blaskig av det så fort man ger lite granna bara...
 
Hallå! Waky paky! PROTEINÖVERSKOTT FRÅN GROVFODRET GÖR INGET!

Fodra du med havre el. korn också! Strunta i proteinet, det göööör inget att det blir mkt! Min häst fick en foderstat med kvot 7,7 i fjol, gick super. Du kan även läsa i C. Plancks bok att proteinöverskott inte är ngn fara, så ta det bara lugnt!

Grattis till en billig och lätt foderstat! Dock bör du analysera mineralinnehållet, för det kan bli väldigt fel annars, några snittvärden ska du inte räkna på..

MVH Nina
 
Ge så mycket hö du "vågar" och täck upp resten av energin med det kraftfoder du brukar använda. Men varför inte 8 kg hö? En kass mage mår oftast VÄLDIGT bra av att äta bara grovfoder.
 
I ett av sina inlägg skriver hon att hon har räknat med ett behov på 64,6. Hon skriver att 7 kg hö gör att energin ligger tio MJ under behovet. (7 * 7,8 = 54,6 + 10 = 64,6)

Energibehov på 64,6 ger 8,28 kg hö.

mvh Jessica
 
Jo, fast det kom ju senare än jag gjorde mitt inlägg.

Jag håller med dig alltså, och jag bad ju om kommentarer, så det handlar inte om det, utan mer en beskrivning av hur jag tänkte.
 
Varför vill du ge kli? Att hon blev dålig i magen förra säsongen kan ha berott på fodret, felaktiga kvoter, stress etc etc.

Jag tycker att du ska bekymra dig om mineralerna istället. Vetekli innehåller ganska mycket fosfor i förhållande till kalcium och jag skulle inte fodra med det om jag inte visste att kvoten mellan kalcium och fosfor stämmer.

Hästen behöver kalcium för att bryta ned fosfor och får den inte det tillsatt genom fodret så tar den från skelettet = inte bra. :(

mvh Jessica
 
Stämmer så bra så bra! Jag har med hjälp av en formel räknat ut att pållan behöver ca 64-65 Mj och 390-395 SmRp
 
Klart hon är, tänk vad travarna skulle ha mått med minimalt med kraftfoder och dom skulle gått som skållade troll i loppen med ditt grovfoder :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har tappat bort min eminenta excell-fil att räkna foderstater i, och jag är rent ut sagt urusel på matte på grund av min dyskalkyli, så...
Svar
2
· Visningar
1 077
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Ska nu prova ge min häst hö igen istället för hösilage för att se om hans mage kan börja fungera bättre igen. Jag letar efter lite olika...
Svar
11
· Visningar
1 676
Senast: BRAGO
·
Foder & Strö Skulle bli glad om nån kan kika på analysen på detta hösilage och säga om det kan funka till två lättfödda tinkrar. Det är...
Svar
8
· Visningar
1 194
Senast: lomuxx
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 034
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp