MKT proteinrikt hö, VAD GÖR JAG!?

Läs artikeln så kommer ni att förstå, så svårt och förklara via en data

Läs vilken foderbok som helst så förstår du hur galet artikelförfattaren tänker.
 
Jag ska skriva av allt hon skerv i artikeln och skicka till olika foderexperter så får vi se vad dom svarar.
Kan ju om inte vara rätt så intressant och se vad svaren blir :)
Jag återkommer :)
 
Här kommer ett utdrag ur en artikel jag hittade, det är vår främsta foderexpert i landet (Christina Planck) som är intervjuad:

Proteininnehållet är också väldigt viktigt. Det kan vara så lågt som 5 gram per kilo hö om detta är sent skördat från en gödslad vall och det kan vara uppemot 80-90 gram per kilo om det kommer från en tidigt skördat välgödslad gräsvall och betydligt mer om det finns stor andel klöver i det. Ungefär 50-60 gram smältbart råprotein är ganska idealiskt för vuxna hästar. Det betyder att om man har ett sådant proteinvärde på höet behöver man inte ge något proteintillskott. Om det ligger under 30 gram finns anledning att komplettera om hästarna får svårt att hålla muskulaturen. Ett mycket högt proteinvärde, över 100, bör man undvika till högpresterande hästar eftersom de ofta får stora kraftfodertillskott medan det på något sätt inte är negativt för den vanliga sporthästen.

Hela artikeln hittar ni på Aftonbladet välj Ridsport - Foder - Hö. En riktigt bra artikel!
 
Måste bara hålla med de andra. Du e ju helt ute och cyklar ju!
Nå, vem hade skrivit artiklen?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har tappat bort min eminenta excell-fil att räkna foderstater i, och jag är rent ut sagt urusel på matte på grund av min dyskalkyli, så...
Svar
2
· Visningar
1 068
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Ska nu prova ge min häst hö igen istället för hösilage för att se om hans mage kan börja fungera bättre igen. Jag letar efter lite olika...
Svar
11
· Visningar
1 656
Senast: BRAGO
·
Foder & Strö Skulle bli glad om nån kan kika på analysen på detta hösilage och säga om det kan funka till två lättfödda tinkrar. Det är...
Svar
8
· Visningar
1 184
Senast: lomuxx
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 030
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp