MKT proteinrikt hö, VAD GÖR JAG!?

Gör de?! Jag har ju iof inte provat eftersom de hästar jag ägt har haft mer eller mindre giva kraftfoder iaf. Men, ja, jag tycker ändå det känns bättre med en skvätt kraftfoder. Det är ju inte mkt hon får!
 
Jaså okej. Men gav du inte hösilage förut eller blandar jag ihop dig med någon annan?

Du skulle ju kunna ge morötter istället för krafftfoder även.
 
jodå, de lär sig väldigt fort att det inte finns något.

jag brukar dock ge 1 näve (jag har SMÅ händer så det blir inte många korn) havre eller korn eller vad fasiken som helst egentligen. Mest för jag släpper ganska ofta lös in från hagen och utan mat i krubban tenderar de att "gå vilse" och hamna i grannens trädgård ;)

Varken valacken eller stoet reagerar fö när fölet får kraftfoder vid nattfodringen och de inte får, de lärde sig ganska fort att det inte kom något till dem så det var inget att hetsa upp sig över ;)
 
Jodå, jag har haft höilage förra vintern, men det gjorde ju så att pållan kom i total ibalans i magen... Har väl inte fått ngn riktig ordning på det efter det... Vet eg inte vad som var fel med det, men så blev det.

ALEXANDRA: Hehe, ja jag kommer ju i stort sett bara ge lite kraftfoder, iof ngt mer än en näve, men iaf. Hon blir mera motiverad att komma in då...
 
:rofl:
Min häst avskyr mineraler... Dock kan hon tänka sig att äta lIITE av de pelleterade... :smirk:
 
Faktum är att vi innan sommaren lade om foderstaten till hennes problembarn (som tenderade att se ut som mamma Mu - även om han vann sina lopp, eller kanske p g a?). Vilken skillnad!!

Nu står de på minimalt med kraftfoder, massor av fullgott hösilage och går dessutom ute hela dagarna. De har aldrig varit i så fin form! :banana:
 
Det jag har lärt mig är att man ska försöka skaffa ett hö med så lågt proteininne håll som möjligt.
En häst äter sig inte mätt genom ett visst antal kilo utan dom äter sig mätta efter en viss tid.
En häst ska äta minst 2 timmar av hö och tar det då 1-1½ timme att äta upp 3 kg hö har hästen fått för lite hö.
Inte ur näringssynpunkt kanske utan ut mättningssynpnkt!

Man kan hellre ta bort kraftfodret som havre och andra sädesslag så hästen kan äta den mängd hö som krävs.
Om man ändå behöver fodra med kraftfoder så är lusern att föredra.
Detta för att lusern är gräs med lågt ph-värde som hästens mage är anpassat för, medans havre har ett högt ph.-värde som den inte alltid tål.
Hästar har ingen gallblåsa eftersom naturen tänkt att de ska äta hela tiden.
När hästar får äta så som de är skapta så behöver hästen ingen gallblåsa.
Om hästen får äta allt för sällan och alltför korta pass åt gången så bildar levern galla ändå.
Men i stället fö att blandas ut med maten går gallan direkt ut i tunntarmen där det är tomt på mat.
gallan är en stark vätska som fräter på tunntarmshinnan och orsakar irritation hos häaten.

Detta är lite citat ur en artikel från hästfynd nr9-2003
Den bör du läsa där står det hur hästar funkar i magen och hur vi ka fodra hästarna på bästa vis!

Jag har utefterdetta köpt ett"dåligt" hö med bara 20 smrp och min häst får 5 kg vid insläpp som sker 21:00 och ytterligare 10 kg vid 22:00 vid nattningen.
I hagen finns det mycket gräs att äta så där behöver vi inte ge hö.
Hon får lusern och vitaminer, morötter och nu när äpplen finns även det.
En häst i det fria äter uppåt 60 kg gräs om dagen men det finns ingen ekonomisk möjlighet för oss att kunna ge så mycket hö om man inte är miljonär vill säga :)
Men ge frittmed hö över natten och se till att hästen står i ett stall med GRÄS i hagen så har man kommit en BRA bit på vägen mot att morverka matångest hos hästen!
 
Du har lärt dig HELT galet!! Låg energi i så fall så man kan ge mycket utan att hästen blir tjock, men proteinet måste vara ordentligt och i balans. Har man lågt proteininnehåll i höt måste man begränsa mängden för att inte få för stor obalans i foderstaten.

Ska du ha så lågt som 20gSRP får inte energin ligga högre än 3,3 MJ... och det gör den ju knappast i ett hö.
 
Läs artikeln så kommer ni att förstå, så svårt och förklara via en data.
:)
 
Men om du ger tillräckligt av ett hö som ditt för att tillfredställa hästens tuggbehov, så får du samtidigt behovet av energi tillfredställt men inte behovet av protein. För att då fylla på med proteiner måste du ge tillskott av något slag och mycket få tillskott är fria från energi.
Detta innebär att hästen kommer att få ett överskott av energi och därmed bli för tjock. Det är ju energin som ger en fet häst och inte proteinet.

Om du istället har ett hö med högt proteininnehåll och lagom med energi så kan du fodra hästen med enbart hö och samtidigt tillfredställa alla hästens behov (om vi bortser från mineraler). Det kan man inte med ditt hö. Om författarna till artikeln påstår att man kan detta så är de helt ute och cyklar.
 
Om en häst ska ha vi säger 500 smrp om dagen om man har ett hö som innerhåller 100 smrp per kilo kan du räkna ut själv hur mycket du kan ge innan du riskerar att få en proteinchock på hästen.
OM höet är av lägre värden så kan du ge MER innan du kommer upp till 500.
Ett hö med hög proteininnehåll kan du INTE ge fritt med då kommer hästen bli tjock och få gallor och ev proteinchock :(
Ett hö som är lågt och har låga energi värden kan du ge MERA av innandu kommer upp i den näring hästen ska ha.

Förstår du vad jag menar??

Sammanfattar...
vi gör så här om en häst(500 kilo) behöver 500 smpr om dagen(underhållsbehovet) hästen hinner äta 5 kilo hö på 2 timmar((2 timmar minst för att en häst ska känna sig mätt)
Har du då ett hö som innerhåller 100 smrp per kilo kan du räkna ut själv hur mkt hö du max kan ge din häst innan du riskerar att din häst får proteinöverskott.

Det är alltså max 5 kilo du kan ge din häst vad ska du då ge i kraftfoder??
För att hästen ska känna sig mättt måste den alltså hinna äta 5 kg mpå 2 timmar och då har den redan ätit sin näringsgiva den dagen.

Om du istället har ett hö som innerhåller 20 smrp per kilo kan du ge 5 kilo på morgonen 5 kilo på lunch och 5 kilo vid intag och 10 kilo över natten och så kan du ge 100 i kraftfoder! och du är uppe i samma giva smrp som alt 1


Man ska räkna på vad hästen behöver i underhållsbehov och ge det när man inte rider och tilllägg för arbete och ge det+underhållsbehovet när man arbetar hästen!

Att räkna ut vad hästen behöver i underhåll+ arbete och sedan ge det hela tiden även om hästen står är i mina ögon inge smart.
Då får man en tjock häst eftersom man har räknat ut vad hästen ska ha vid arbete och låter man då hästen stå så får den för mycket!

Läs artikeln först jag håller iallafall helt med det som står där.

Jag skriver bara som hon skrev i artikeln=)
 
Det du inte verkar förstå (och lämnar helt ute från det du skriver) är att energin är inblandad också....

Förhållandet mellan energi och protein är det viktiga (protein/energi=ca 6). Visst är även tuggbehov viktigt, men proteinöverskott från grovfodret är inte särskilt farligt, värre då att ha en helt galen kvot och vara tvungen att ge flera kg kraftfoder... :smirk:

Har du läst något i tråden som tidigare skrivits?
 
Energi kan du jobba bort det kan du inte göra med proteinet. sedan som jag sa ett hö med LÅGT näringsinnehåll och det är ju ALLA saker i ett hö som ska va lågt! man får se till att höet är i samspel med energin och proteinet
 
Men VAKNA och ta reda på fakta! Forskning visar att proteinöverskott från grovfoder inte är någon fara. Alltså kan du ha 100 smrp(om man ska vara extrem) i höet och ändå ge så mkt hö du vill för att komma upp i rätt energibehov. Fråga bara Christina Planck (eller läs hennes böcker eller gå på en foderföreläsnng) så får du se att det är så.

Min häst fick för mkt protein genom höet i fjol, och hon mådde jättebra. Många här på forumet har hästar som mår ypperligt bra fastän de får för mkt protein(pga grovfodret).

Så försök inte påstå något annat, för det blir bara pinsamt och ännu mer uppenbart att du fått det hela om bakfoten.
 
Njae, det här låter inte riktigt rätt i mina öron och inte enligt vad jag lärt. Det står dessutom klart och tydligt på analysrapporten attproteinvärdet för tävlings/promenadhästar/vuxna hästar ska ligga på helst 30-40 smrp/kg foder.
För att vara tjänligt hästhö ska det INTE understiga 20-25...
(Har inte pappret här, därför skriver jag inte exakta siffror, men det var ca dessa värden...)
:bow:
 
Proteinchock?
Proteinöverskott från grovfoder är ofarligt och det är ingen fara alls att ge mer av ett proteinrikt hö.
Fetma kommer dessutom av för mycket energi, inte av för mycket protein.

Jag vidhåller att artikelförfattaren är koko, för den texten går helt emot Sveriges Lantbruksuniversitets forskning.

Jag trodde föreställningen om att protein är farligt var utdöd.
 
Får du överskott av protein är det ingen fara, särskillt inte om det kommer från grovfodret. Däremot ger ett energiöverskott övervikt som är mycket svårt att jobba bort (hur mycket kan man rida en dag??).

Har du nånsin (eller artikelförfattaren) sett en häst med KONSTATERAD proteinchock, och hur yttrar sig det? Foderrelaterade gallor kommer av av hästen inte tål fodret i sig eller att man bytt foder för snabbt. Tjock blir hästen av ENERGI = kalorier. En häst man vill banta ger man gärna lite extra proteiner så att hästen får använda mer av energin att omvandla proteinet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har tappat bort min eminenta excell-fil att räkna foderstater i, och jag är rent ut sagt urusel på matte på grund av min dyskalkyli, så...
Svar
2
· Visningar
1 068
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Ska nu prova ge min häst hö igen istället för hösilage för att se om hans mage kan börja fungera bättre igen. Jag letar efter lite olika...
Svar
11
· Visningar
1 656
Senast: BRAGO
·
Foder & Strö Skulle bli glad om nån kan kika på analysen på detta hösilage och säga om det kan funka till två lättfödda tinkrar. Det är...
Svar
8
· Visningar
1 184
Senast: lomuxx
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 030
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp