Bukefalos 28 år!

Mobbad av chefen

@mandalaki
Har du kollat blodtrycket? Min migrän blev mycket sämre det senaste året. Jag trodde att det berodde på att jag hade tagit för mycket migränmedicin, men det visade sig att jag hade fått skyhögt blodtryck. Och blodtrycksmedicinen hjälper även mot migrän :banana:
Mitt brukar vara ok. Men det kan nog vara läge att kolla det igen, tack för tipset!
 
Ja, så är det ju helt enkelt. Sen är det så klart så att en vettig personalavdelning - liksom en vettig arbetsgivare - fattar att sådant som är bra för de anställda rätt ofta också är bra för organisationen. Men personalavdelningen arbetar ju på ledningens uppdrag, så att säga. Styr och ställer med personalfrågorna åt ledningen, så sett inte åt personalen, och än mindre åt de fackliga intressena.

Jag är helt insnöad på arbetsmiljö just nu, jag har saker att hantera i min roll som amo som jag skulle behöva mycket mer kunskap för. Och så kan jag inte fråga folk jag känner hursomhelst heller, pga dels sekretess, dels omsorg om mina kollegors integritet oavsett sekretess.

Ja, då har du lite att bita i, och möjlighet att lära dig! Vad roligt! :)

Jag har med åren blivit ganska bra på arbetsrätt och arbetsmiljöfrågor (om jag får säga det själv). Dels för att jag har att hantera sådana frågor i mitt yrke, men också för att jag gillar att vara påläst och väl förberedd.

Vi har en HR-avdelning på mitt jobb och den har sin funktion, men det skadar inte att själv ha lite extra koll.

Lycka till med ditt uppdrag! Jag kan livligt tänka mig hur det kan vara att ha ett sådant förtroende i en arbetsmiljö där alla på olika vis är ett gäng "katter".
 
En liten uppdatering!

Denna tråd fick mig att ruska om maken och verkligen pusha honom att göra något åt situationen, vilket han faktiskt gjorde. När bollen väl var satt i rullning gick allt fort. Med hjälp av facket slutade det med en uppsägning med 6 månaders lön och hurra, hurra nu efter bara en dryg månad har han fått nytt jobb!

Enligt rapport är chefen på gamla arbetsplatsen redan igång med nästa person. :(
 
En liten uppdatering!

Denna tråd fick mig att ruska om maken och verkligen pusha honom att göra något åt situationen, vilket han faktiskt gjorde. När bollen väl var satt i rullning gick allt fort. Med hjälp av facket slutade det med en uppsägning med 6 månaders lön och hurra, hurra nu efter bara en dryg månad har han fått nytt jobb!

Enligt rapport är chefen på gamla arbetsplatsen redan igång med nästa person. :(
Så skönt med upprättelse!!! och så trist med ett nytt offer. Jag misstänkte som sagt att det skulle bli så. Personen lär fortsätta på det viset i all oändlighet om ingen tar tag i grundproblemet.
 
Som rubriken lyder, min partner blir mobbad av sin chef och mår fruktansvärt psykiskt dåligt. Hen har sökt annat jobb en längre tid men inte fått något napp. Min partner är duktig och högpresterande och har varit mycket omtyckt och uppskattad på tidigare arbetsplatser men det är tyvärr en smal bransch med få jobb. Vi är inte heller i ett sådant ekonomiskt läge att hen kan säga upp sig utan nytt jobb. Arbetsplatsen det handlar om är ett mindre börsnoterat aktiebolag med ca 10 högutbildade personer anställda. Bolaget är startat av den mobbande chefen som också är bolagets VD. Det finns alltså ingen högre chef att gå till. Det handlar om alla möjliga (och omöjliga) härskartekniker såsom osynliggörande, särbehandlig, exvis information som ges till alla utom min partner som sedan får skit för att hen inte känner till informationen, chefen tar åt sig äran för saker som min partner har gjort. Min partner kontrolleras totalt av chefen och är tex den enda på företaget som måste tidsrapportera. Hen får inte göra vad hen vill på sin (obetalda) lunchrast. Etc, etc. Det är ständiga inkallelser till möten med chefen som talar om för min partner hur inkompetent och omöjlig hen är att samarbeta med. Detta mönster har tidigare drabbat andra medarbetare och när de har slutat en efter en har ett nytt offer valts ut. Detta gör att trots att alla ser vad som pågår är det ingen som vågar stå upp för den som är drabbad för stunden.

Jag fruktar nu för min partners hälsa. Denna hemska situation går också mer och mer ut över mig och vår familj och allt kretsar runt att försöka stötta min partner. Går det att göra något åt en sådan här situation eller är det bara att fly som gäller.

Jag kan tillägga att företaget saknar kollektivavtal men min partner är med i facket.
Chefen låter som en tvättäkta psykopat to be honest. Jag är ingen psykolog men läser mycket om sånt och det chefen på med är otroligt manipulativtv och känslokallt. I boken "Omgiven av psykopater" låter chefen du nämner precis som en. Sen ska man ta det men en nypa salt men ändå.

FLY. Skulle säga att din partner bör säga upp sig oavsett ekonomiskt läge eller ej. Då får hen i alla fall mer tid till söka jobb! Samt kanske kan rädda hens självkänsla något innan det är för sent.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
15 202
Senast: Trott
·
  • Artikel
Dagbok Vet inte om jag bara haft otur eller om det är något annat tok. De senaste 5 åren har jag varit på 5 olika arbetsplatser. 2018 var jag...
Svar
4
· Visningar
1 764
Senast: Gotthard
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 025
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Situation: Liten trevlig arbetsplats. En administrativt anställd, jag. Jag trivs med kollegor och arbetsplats. Jag har arbetsuppgifter...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 151
Senast: Monkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp med fundering
  • Vilken ras passar mig?
  • Allergiutredning

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp