Bukefalos 28 år!

Mobbad av chefen

Jag har haft kontakt med ett ärende, där den anställde och jag kom fram till att det bästa var att vända sig till facket på distriktsnivå istället för klubben på arbetsplatsen.

Nu har jag en rätt stor arbetsgivare, så att det inte blir lika inavlat sas, men att gå uppåt i facket om man saknar förtroende för de lokala representanterna, är den väg jag skulle rekommendera. (Den personen jobbar ju då på någon annan arbetsplats, men det är inte via arbetet man hittar hen.)
Jamen den vägen förstår jag. Att det kommer någon från distriktet om det gått i stå lokalt tycker jag inte är konstigt. Men att hämta någon från en annan arbetsplats lät märkligt för mig.
 
Ja, men "förr" på den tiden min mamma var mer aktiv i yrkeslivet fanns det någon som hette personalavdelningen. De var till som stöd för personalen och såg till arbetsmiljön och inte allt för sällan trivsel för personalen. Nu har man omarbetat och istället heter det HR och är som stöd för arbetsgivare och chefer.
Så var det "förr" när jag sommarjobbade också. Då hette det personalavdelningen - jag sommarjobbade där :D

Men nog var det arbetsgivarens redskap redan då?
 
Jamen den vägen förstår jag. Att det kommer någon från distriktet om det gått i stå lokalt tycker jag inte är konstigt. Men att hämta någon från en annan arbetsplats lät märkligt för mig.
Jag tänkte att det kanske var ett lite precisare och ett lite slarvigare sätt att säga samma sak. Typ.
 
Jag är arbetsmiljöombud. Jag skulle absolut råda din partner att ta med sig någon. Antingen någon från facket, eller sitt skyddsombud/arbetsmiljöombud, eller en vettig kollega. Han ska absolut inte gå dit ensam. Går det inte att få fram någon som följer med idag, får mötet flyttas!

Det finns inget arbetsmiljöombud, facklig representant eller HR-avdelning på arbetsplatsen. Jag skulle tro att de anställda inte ens nödvändigtvis är medlemmar i samma fackförbund.

Mötet har redan varit. Chefen anser att han inte utför sina arbetsuppgifter, att han fuskar med arbetstiderna och att det är grund för avsked. Underförstått tyckte chefen att han ska säga upp sig så nu gissar jag att det blir frågan om fackliga förhandlingar på riktigt. Det finns ingen grund för anklagelserna men jag gissar att det också är svårt att bevisa motsatsen. Arbetsuppgifterna har ju succesivt fråntagits min partner så det är klart att han presterat mindre och mindre.

Säga upp sig kommer han givetvis inte att göra i detta läge så vad händer nu?

(Ja jag skriver han från och med nu för min partner är man. Jag ville inte att frågan skulle ha något med kön att göra eller att någon skulle känna igen oss men strunt samma.)
 
Det finns inget arbetsmiljöombud, facklig representant eller HR-avdelning på arbetsplatsen. Jag skulle tro att de anställda inte ens nödvändigtvis är medlemmar i samma fackförbund.

Mötet har redan varit. Chefen anser att han inte utför sina arbetsuppgifter, att han fuskar med arbetstiderna och att det är grund för avsked. Underförstått tyckte chefen att han ska säga upp sig så nu gissar jag att det blir frågan om fackliga förhandlingar på riktigt. Det finns ingen grund för anklagelserna men jag gissar att det också är svårt att bevisa motsatsen. Arbetsuppgifterna har ju succesivt fråntagits min partner så det är klart att han presterat mindre och mindre.

Säga upp sig kommer han givetvis inte att göra i detta läge så vad händer nu?

(Ja jag skriver han från och med nu för min partner är man. Jag ville inte att frågan skulle ha något med kön att göra eller att någon skulle känna igen oss men strunt samma.)

Kalla in facket bums och få till en förhandling om utköp.
 
Intressant läsning ... tyvärr ...
Fler än jag som sett personalsekreterare med human människosyn och den anställdes väl och ve i fokus ersättas av rabiata HR-konsulter som jagar olönsamma anställda med blåslampa ...
 
Stämmer in i kören som säger att din man måste kontakta facket och begära att få hjälp av en ombudsman, dvs en person som är anställd av facket och därmed helt självständig i relation till arbetsgivaren. Tyvärr får han nog ställa in sig på ett avslut, men ombudsmannen får försöka få arbetsgivaren att betala ordentligt f det hela.
 
Det finns inget arbetsmiljöombud, facklig representant eller HR-avdelning på arbetsplatsen. Jag skulle tro att de anställda inte ens nödvändigtvis är medlemmar i samma fackförbund.

Mötet har redan varit. Chefen anser att han inte utför sina arbetsuppgifter, att han fuskar med arbetstiderna och att det är grund för avsked. Underförstått tyckte chefen att han ska säga upp sig så nu gissar jag att det blir frågan om fackliga förhandlingar på riktigt. Det finns ingen grund för anklagelserna men jag gissar att det också är svårt att bevisa motsatsen. Arbetsuppgifterna har ju succesivt fråntagits min partner så det är klart att han presterat mindre och mindre.

Säga upp sig kommer han givetvis inte att göra i detta läge så vad händer nu?

(Ja jag skriver han från och med nu för min partner är man. Jag ville inte att frågan skulle ha något med kön att göra eller att någon skulle känna igen oss men strunt samma.)
Förutom att inte säga upp sig självmant i den situationen skulle jag kolla med några kollegor jag litar på om jag kunde använda dom som referenser eller möjligen kunder om det finns sådana till företaget. Det är ett helvete att inte ha referenser sedan när man ska söka jobb tyvärr. Jag har en kollega som blev uppsagd pga konflikter med ledningen, första jobbet och nu inga referenser att använda sig av vid arbetssökande.
 
Det finns inget arbetsmiljöombud, facklig representant eller HR-avdelning på arbetsplatsen. Jag skulle tro att de anställda inte ens nödvändigtvis är medlemmar i samma fackförbund.

Mötet har redan varit. Chefen anser att han inte utför sina arbetsuppgifter, att han fuskar med arbetstiderna och att det är grund för avsked. Underförstått tyckte chefen att han ska säga upp sig så nu gissar jag att det blir frågan om fackliga förhandlingar på riktigt. Det finns ingen grund för anklagelserna men jag gissar att det också är svårt att bevisa motsatsen. Arbetsuppgifterna har ju succesivt fråntagits min partner så det är klart att han presterat mindre och mindre.

Säga upp sig kommer han givetvis inte att göra i detta läge så vad händer nu?

(Ja jag skriver han från och med nu för min partner är man. Jag ville inte att frågan skulle ha något med kön att göra eller att någon skulle känna igen oss men strunt samma.)

Nu kontaktar han facket och ber att de förhandlar om avgångsvederlag. Att bli utköpt helt enkelt. Han vill inte vara kvar, chefen vill inte ha kvar honom. Win/win.
 
Förutom att inte säga upp sig självmant i den situationen skulle jag kolla med några kollegor jag litar på om jag kunde använda dom som referenser eller möjligen kunder om det finns sådana till företaget. Det är ett helvete att inte ha referenser sedan när man ska söka jobb tyvärr. Jag har en kollega som blev uppsagd pga konflikter med ledningen, första jobbet och nu inga referenser att använda sig av vid arbetssökande.

Fast du menar väl att inte ska säga upp sig utan ett avgångsvederlag? Blir man utköpt innebär det ju att man säger upp sig själv. Säger arbetsgivaren upp honom får han inget.
 
Fast du menar väl att inte ska säga upp sig utan ett avgångsvederlag? Blir man utköpt innebär det ju att man säger upp sig själv. Säger arbetsgivaren upp honom får han inget.
Ja det menar jag, säga upp sig med avgångsvederlag eller bli uppsagd och därmed inte få 3 månaders karens på akassan.
 
Det finns inget arbetsmiljöombud, facklig representant eller HR-avdelning på arbetsplatsen. Jag skulle tro att de anställda inte ens nödvändigtvis är medlemmar i samma fackförbund.

Mötet har redan varit. Chefen anser att han inte utför sina arbetsuppgifter, att han fuskar med arbetstiderna och att det är grund för avsked. Underförstått tyckte chefen att han ska säga upp sig så nu gissar jag att det blir frågan om fackliga förhandlingar på riktigt. Det finns ingen grund för anklagelserna men jag gissar att det också är svårt att bevisa motsatsen. Arbetsuppgifterna har ju succesivt fråntagits min partner så det är klart att han presterat mindre och mindre.

Säga upp sig kommer han givetvis inte att göra i detta läge så vad händer nu?

(Ja jag skriver han från och med nu för min partner är man. Jag ville inte att frågan skulle ha något med kön att göra eller att någon skulle känna igen oss men strunt samma.)
Modig chef... (not...) Eftersom chefen inte anser att din man sköter jobbet och dessutom säger att det är grund för avsked. Varför avskedar hen honom inte då då??? Antagligen för att chefen känner att hen inte riktigt har på fötterna ändå. Snopet för hen!
Nej, absolut läge för förhandling tycker jag också! Och att din man ber någon arbetskamrat vara referens när din man söker nya jobb. För den där chefen verkar det ju inte gå att lita på.
 
Förutom att inte säga upp sig självmant i den situationen skulle jag kolla med några kollegor jag litar på om jag kunde använda dom som referenser eller möjligen kunder om det finns sådana till företaget. Det är ett helvete att inte ha referenser sedan när man ska söka jobb tyvärr. Jag har en kollega som blev uppsagd pga konflikter med ledningen, första jobbet och nu inga referenser att använda sig av vid arbetssökande.

Referens finns tack och lov. Företagets förre forskningschef är en av de tidigare utsatta. Han kunde dock byta jobb innan det eskalerade som det har gjort för min man. Han vet precis vad som försiggår på företaget och ställer upp som referens.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
15 126
Senast: Trott
·
  • Artikel
Dagbok Vet inte om jag bara haft otur eller om det är något annat tok. De senaste 5 åren har jag varit på 5 olika arbetsplatser. 2018 var jag...
Svar
4
· Visningar
1 742
Senast: Gotthard
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 023
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Situation: Liten trevlig arbetsplats. En administrativt anställd, jag. Jag trivs med kollegor och arbetsplats. Jag har arbetsuppgifter...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 145
Senast: Monkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp