Mobbing på grund av vad föräldrar och andra vuxna säger. 2

O

Ohmywhy

Insåg hur svårläst min första tråd var så har delat upp den lite, exakt samma text så styckindelningen blir lite lustig. Den första får gärna tas bort (kunde inte ändra i den)

Hur mkt tror ni att föräldrarnas åsikter och hur föräldrarna talar hemma påverkar hur barnen beter sig mot sin omvärld?
I min värld så kan jag inte förstå att vissa föräldrar faktiskt inte är mer försiktiga med sina ord och även vissa åsikter när de har barn. Barn kan mobba varandra för det ena och det andra, även sådant som man inte trodde de hörde osv.

Jag läste i en annan tråd här på buke om att barn kan ju bli mobbade för att de har föräldrar som är låginkomsttagare, det var då jag ännu en gång kom ihåg vad som hände för några år sedan.

Min yngre bror som är lite speciell, tyst, otroligt snäll men en ensam varg som har svårt med kompisar och inlärning i skolan. Våra föräldrar som var/är höginkomsttagare och som syntes mkt i media hade på morgonen varit i tidiningen. De gjordes ett helt uppslag om dem i lokala tidningen ("wow" liksom..) Min bror går till skolan och jag kan lova er att han inte ens visste om att det stått i tidningen om dem. Första rasten händer det, en pojke skriker åt honom att han inte ska tro att han är ngt. Han svarar inte utan går åt ett annat håll. De skriker igen "J*vla rikemannaunge tror du inte att vi vet hur du är? Min farsa säger att din farsa skulle kunna hjälpa oss med lånen men de är ni väl för snåååla för" Sen får han stryk stängs in i ett bandymål och sparkas på från den öppna sidan. Efter detta fick han byta skola då han inte ville gå dit mer.

Han hade nu blivit ännu mer tyslåten och ville inte stöta sig med ngn, på nästa skola sliter de av honom jackan "hans farsa kan ju bara köpa en ny" och låser honom ute i kylan, slänger hans böcker i en papperskorg och häller yoggi på dem. Inte just för att han är speciell utan för att han är en "jävla rikemannaunge", det är ju inte direkt så att han själv skröt om det, han gillar inte kläder och gick inte speciellt flaschigt klädd, han hade ju inga kompisar så han sa det inte till ngn.

Även jag fick min del av kakan, pikar och sådant men jag brydde mig inte så mkt och för min del var det inte så illa. Däremot ställde sig rektorn och sa inför alla (gick en speciell utbilding där det är ganska få elever men ändå inför 3 årsgrupper) att ekonomiska läget för vår utbildning gjorde att en viss sak skulle ställas in "såvida inte *piip*s pappa slängde in pengar och hjälpte till. Det var på skämt såklart, men inte speciellt roligt sådant. På ekonomi lektioner använde de ofta min pappa som exempel eftersom det var ju så kul när man kunde använde sig av ngn som alla kunde relatera till. Jag bad läraren att sluta med det men han skrattade mest och tyckte inte jag skulle vara så känslig, var stolt istället!

Min lillebror klarade inte mobbingen och fick gå om klass efter klass och slutligen så flyttade min familj från staden. Staden vi bodde i är ingen storstad men inte heller ngt liten håla. Ni har givetvis fått den nerkortade versionen och en ganska mild sådan. Det hela grundar sig alltså i föräldrar och vad de pratar om hemma, barnen snappade upp och gick på barnen till dem som föräldrarna pratade om. Om ngn nu försöker säga ngt annat så kan jag bara säga att jodå, de snappade upp och gav sig på just de barnen. Utredningar har gjorts och anmälningar och långa diskusser med inblandade, även föräldrar till exempelvis barnet som sa att hans pappa sagt att våra föräldrar skulle kunna lösa deras problem. Han menar att han inte tänkte på att hans son skulle ta det på allvar.

Min lillebror är fortfarande speciell och i mina ögon underbar, han har enstaka kompisar och han mår dåligt av den gamla mobbingen.

Ibland så undrar jag hur vissa föräldrar och vuxna tänker.
 
Sv: Mobbing på grund av vad föräldrar och andra vuxna säger. 2

Skickat PM till dig :)
 
Sv: Mobbing på grund av vad föräldrar och andra vuxna säger. 2

Jag kan bara säga att jag vet att du och din bror tyvärr inte är ensamma. Det är (för mig) självklart att barn hör och tar efter vad vuxna säger hemma vid matbordet. En del verkar tro att barnen inte hör/märker något alls av samtal mellan vuxna (mellan föräldrarna eller föräldrarna och grannar, bekanta, kompisar mm).

För ett antal år sen var det ett reportage i en lokalblaska om en ung nynazist. Mamman berättade öppet om deras familj, hur förtvivlad hon var över sonens rasistiska åsikter och hur hon försökt hjälpa honom genom åren. Men allt liksom bara föll totalt i mina ögon när hon berättade att hon levde ihop med en man som var nationalist (styvpappan alltså). :crazy: För det första: hur kan man tro att en styvpappa inte påverkar ens son? För det andra: om hon inte själv faktiskt delade en del av dessa åsikter: hur kunde hon leva med en man som hade så (i mitt tycke) extrema åsikter?

Så; min slutsats blev bara att jag gissar att mamman var lite "vardagsrasist" själv sådär. Hennes son hade bara tagit det hela "ett steg till". Och då kan man gå ut i tidningen och berätta om "allt man har gjort" - det är väl lätt att påstå (med facit i hand) att man inte menade att han skulle bli just nazist, men ärligt talat... inte kan åsikten bara ha kommit "out of the blue"?
 
Sv: Mobbing på grund av vad föräldrar och andra vuxna säger. 2

I vårat fall var det svårt att få ngn att förstå att det var allvar, vårat och främst då min brors "problem" kunde inte tas seriöst. Det finns väl ingen som är mobbad oavsett anledning som mår bra? Skulle känslan av att vara mobbad göra mindre ont eller vara ett mindre problem för vissa? Gör det ondare att bli mobbad och utfryst för att man är spinkig eller knubbig än vad det gör att bli detsamma pga av vuxnas åsikter och avundsjuka?

Vi har idag fått veta att mobbingen av honom var betydligt värre än vi någonsin kunde förstå. Då bör även tilläggas att det vi visste verkligen togs på allvar och båda mina föräldrar la ner all energi på att försöka hjälpa.

Jag tycker precis som du att det är självklart att både dessa barn/ungdomar som gick på min bror och pojken du gav som exempel blivit påverkade från vuxenvärlden. Det är ju inget som bara poppar upp från ingenstans direkt.

Frågan är då om inte alla förstår att barnen hör eller om vissa helt enkelt inte bryr sig?
 
Sv: Mobbing på grund av vad föräldrar och andra vuxna säger. 2

Jag kan till viss del relatera till det du berättar. Det kan vara oerhört tufft att vara den "utstickande", speciellt när utpekande sker just p.g.a. föräldrarna (vare sig de är rika eller fattiga).

Jag hade själv föräldrar med "udda" jobb jämfört med mina klasskamrater (uppvuxen på en "bruksort") och det är klart att det sticker ut. Jag har dock klarat det bra och har räknats som "populär" men hade några jobbiga år när vi nyss flyttat dit i 8-årsåldern.

Jag kan bara beklaga den mobbing din bror utsatts för och jag tycker det är sorgligt och patetisk hur mobbarna och deras föräldrar burit sig åt. Säkerligen har det också varit jobbigt för dina föräldrar att se hur deras yrke och status faktiskt skadat deras barn.
Jag hoppas att din bror repar sig och framöver blir bedömd för den han faktiskt är.

Jag hörde också om en liten tjej med nya, röda, vackra skor (inte vanligt i den familjen) med "fattiga" föräldrar som fick höra av sina klasskamrater att "de där skorna har minsann vi varit med och betalat för!
Skämmes ta mig :devil:, är vad föräldrarna till de barnen bör göra.
 
Sv: Mobbing på grund av vad föräldrar och andra vuxna säger. 2

Tyvärr är det så att föräldrarna skapar barnen..
Hörde för ett par år sen när ett barn skrek soc-unge till ett annat barn!

Hur kunde det barnet veta att dom fick bidrag?
Det måste ju ha kommit från någons förälders mun!

Ja,som förälder får man tänka på vad man säger när barn finns!
 
Sv: Mobbing på grund av vad föräldrar och andra vuxna säger. 2

Dr Phil säger följande:
"Du är inte den enda influensen i ditt barns liv så se till att vara den största sådana."
 
Sv: Mobbing på grund av vad föräldrar och andra vuxna säger. 2

Väldigt tråkigt att det skulle gå så långt. Pinsamt hur illa vissa vuxna beter sig och jag undrar verkligen hur de tänker, om de tänker. Jag kan ju bara kolla på min syserson som snappar upp allt han hör och gärna testar allas reaktioner när han säger saker som han märkt att folk reagerar på. Där får man vakta sin tunga kan jag säga!
 
Sv: Mobbing på grund av vad föräldrar och andra vuxna säger. 2

Frågan är då om inte alla förstår att barnen hör eller om vissa helt enkelt inte bryr sig?

De som har dessa åsikter tycker förmodligen i de flesta fall att de har "rätt". Annars skulle de ju inte tycka/säga så. Inte inför sina barn och inte inför andra vuxna heller.

En del vuxna är också väldigt obetänksamma. Jag hade en lärare på högstadiet som efter varje prov delgav oss vem som fått "guld, silver och brons". Dvs vilka tre som fått högsta poängen på provet. Jag fick nästan alltid "guld". Och även om jag visste att det var det som skolan gick ut på och var stolt över att jag lyckades så kände jag ändå att det var så onödigt av läraren att ta upp detta. Det skapade ändå mest problem för mig. Jag var inte mobbad, men fick ändå höra tråkningar bakom ryggen; typ "plugghäst" eller "fjäskis". Och i den åldern är det superkänsligt att bli "utpekad" vare sig det är positivt eller negativt. Det var ju egentligen positivt, men i kompisarnas ögon var det nog snarare negativt...:crazy:
(Att han dessutom alltid pekade ut någon/några som lyckats sämst med "roliga skämt" var säkert minst lika tufft för dem.)

Så; jag förstår vad du menar med att det inte togs på allvar. Och ändå sa du till din lärare...
 
Sv: Mobbing på grund av vad föräldrar och andra vuxna säger. 2

Frågan är då om inte alla förstår att barnen hör eller om vissa helt enkelt inte bryr sig?

De föräldrar som snackar skit om vissa grupper/individer så att barnen kan höra det och ta efter deras värderingar - jag gissar att de tycker det är helt okej att deras barn får samma kassa värderingar.
 
Sv: Mobbing på grund av vad föräldrar och andra vuxna säger. 2

Hörde för ett par år sen när ett barn skrek soc-unge till ett annat barn!

Kompisens lillebror har samma problem,åkt på stryk,fåttglasögonen krossade mm för att hans mamma går på soc och för att han får kläder inhandlade på Lindex/HM mm dvs billiga kläder.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 236
Senast: alazzi
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
29 977
Senast: mackan
·
Småbarn Det här kommer bli ett långt inlägg men jag hoppas och ber er att orka igenom allt och skriva om era erfarenheter och åsikter. I...
2
Svar
31
· Visningar
6 499
Senast: Lupin
·
Småbarn Detta kommer bli lååångt men både mina föräldrar och jag känner att vi behöver veta vad vi ska göra då barnets föräldrarna bara förnekar...
2 3
Svar
49
· Visningar
16 781
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp