Mobilberoende och valp/hund?

Ok jag kanske är för gammal för att förstå det här med sociala medier helt och hållet, känns bara som att det för vissa är viktigare att valpen och hunden ska synas på sociala medier än vad dom gör irl. Självklart är foton och filmer kul men när allt ska upp på sociala medier känns det som att det stjäl mycket med riktig tid.
Förstår faktiskt oron lite, du får väl fråga dom främst varför dom vill ha hund helt enkelt. Har man ett aktivt konto på insta som man måste hålla igång är det ju mer eller mindre ibland ett heltidsarbete, både att fota materialet och att fixa inläggen.
Kanske just det jag känner, varför måste man visa upp sin hund dagligen? Det är just detta som känns fel för mig.
Fast det finns många anledningar, att utveckla sitt fotograferande tex och få respons från andra, att skapa kontakter och sprida glädje hos andra då folk älskar att se på hundar. Det är inget fel att vilja visa upp det finaste man har.
 
Med en ny valp så lär nog sociala medier tapetseras med bilder på valpen... 😂😂
Dock ser jag inget problem med det som uppfödare. Tvärtom så får jag ju se vad som händer valpen, vilket jag ju är intresserad av.
Håller med!

Har sålt två valpar, och det är lite tråkigt att ägarna inte uppdaterar. Dem svarar när man skriver till dem och skickar gärna bilder, men det blir inte så ofta (hundarna har nyss fyllt tre). Dock ångrar jag inte det minsta att just dem fick köpa valparna, för bättre hem finns inte :)
 
Förstår faktiskt oron lite, du får väl fråga dom främst varför dom vill ha hund helt enkelt. Har man ett aktivt konto på insta som man måste hålla igång är det ju mer eller mindre ibland ett heltidsarbete, både att fota materialet och att fixa inläggen.

Fast det finns många anledningar, att utveckla sitt fotograferande tex och få respons från andra, att skapa kontakter och sprida glädje hos andra då folk älskar att se på hundar. Det är inget fel att vilja visa upp det finaste man har.
Men nä?! Jag har 3 mycket aktiva IG-konton (och ett privat som mest har foton på mina katter alltså snabba mobilfoton när de gör något gulligt) där det postas minst 1 gång per dag "halvt proffessionella" foton. Det tar mig högst 1 timme om dagen väldigt högt räknat . Okej motiven tar mig några timmar att fota varje ging, men det sker ca 10 gånger per år (sportfoton).

Heltidsjobb är det väl bara om man är en av de stora influenserna. Som vanlig hobby fotograf? Och söta kort på sin hund/sitt barn/sin hobby är väl oftast mobilfoton som postas direkt.
 
Men nä?! Jag har 3 mycket aktiva IG-konton (och ett privat som mest har foton på mina katter alltså snabba mobilfoton när de gör något gulligt) där det postas minst 1 gång per dag "halvt proffessionella" foton. Det tar mig högst 1 timme om dagen väldigt högt räknat . Okej motiven tar mig några timmar att fota varje ging, men det sker ca 10 gånger per år (sportfoton).

Heltidsjobb är det väl bara om man är en av de stora influenserna. Som vanlig hobby fotograf? Och söta kort på sin hund/sitt barn/sin hobby är väl oftast mobilfoton som postas direkt.
Som sagt det beror på vad man vill med kontot. Det är mycket jobb att ha ett aktivt konto om man vill ha sponsorer osv och göra reklam för sitt fotograferande.

Sen kanske det finns dom som får väldigt många följare för väldigt lite jobb men instagram speciellt är något som kräver ganska mycket tid för att man ska synas. Det är sällan bara följare osv kommer till en. Är man inte aktiv själv så är det sällan instagram visar ens bilder ens.

För mig tar det otroligt mycket tid att fota, redigera och hitta rätt meningar, hashtaggar osv till bilderna för att nå ut till rätt personer osv. Men som sagt, det beror på vad man lägger ut och vad man vill med kontot.
 
Senast ändrad:
Jag tror överhuvudtaget inte att hur aktiv man är på sociala medier säger något alls om hur bra/dålig hundägare man är. Det tror jag inte att du behöver oroa dig för.

Se det som att du kommer få se många bilder på valparna efter att de flyttat. Om du vill.

Många uppfödare skapar ju en egen Facebook-grupp för varje kull där alla kan dela med sig av bilder, filmer, tankar, resultat osv. De hundägare jag känner vars hunds kull har en sån sida tycker att det är roligt att följa kullsyskonen och se hur de ser ut, vad de har för sig osv.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 199
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 742
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 714
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 713
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp