Mobilförbud i skolan (utbruten från Vad gör vi? Del CCXXXV)

Bukefalos 30 år!

En sån enkel sak som att åka buss och tåg kan vara knepigt utan telefon :( Nästan omöjligt, beroende på vilket län man befinner sig i.
Jag vet inte hur det ser ut i andra län, men Jojo-kort finns väl fortfarande hoppas jag? Har alltid använt det där och tycker att det vore vettigt att inte ta bort korten. Här i Sörmland kan man också ha app, men även kort, tack och lov. Att inte ha "manuell" lösning är ju bara så kortkat!

Fast tex en av A's klasskompisar bor 1 h med buss utanför stan. Bussen går väldigt sällan tyvärr. Förra terminen fick hon gå 15 min tidigare en dag för att hinna med bussen, annars var det 90 min väntetid till nästa. Vem ska ge henne telefonen nu så att hon kan ta bussen? Jag vet en skola som har ca 24 klasser i fyra årskurser, dvs stor och kommunal, som anställt en person som sköter/ansvarar för alla inlämnade telefoner. A går på en privat skola med totalt 8 klasser, där finns inte samma resurser. Det kommer att bli en logistisk mardröm.
Men det där är ju inte någon okänd variabel utan borde gå jättelätt att fixa. Varje Tisdag behöver elev X hämta ut sin telefon Y tid. Oavsett om det är vaktmästaren, gympaläraren eller någon receptionist som ger ut telefonen är det ju en regelbunden grej som går att skriva in i personalschemat.

De datorer som de fått av skolan kan filma, lägga ut filmer på TikTok, snapa. De spärrar spelsidor men eleverna hittar andra ospärrade. Det enda som blir svårare är kommunikation med föräldrar.
Jag har förstått att du inte tycker att det är en bra lag. Jag tror nog den kommer fungera för de elever som har "mobilproblem".

Men det där är ju inte någon okänd variabel utan borde gå jättelätt att fixa. Varje Tisdag behöver elev X hämta ut sin telefon Y tid. Oavsett om det är vaktmästaren, gympaläraren eller någon receptionist som ger ut telefonen är det ju en regelbunden grej som går att skriva in i personalschemat.
Och ett sånt godkännande har de inte kunnat svara på om det är ok. Det är ju just det jag vill ordna om A får migrän, men skolan har ingen lösning på det.
Jag har förstått att du inte tycker att det är en bra lag. Jag tror nog den kommer fungera för de elever som har "mobilproblem".
Vilket enligt min uppfattning är en minoritet. Dvs det blir kollektiv bestraffning.

Återigen, har du barn i högstadiet?
Vad menar du är skillnaden mot när vi gick på högstadiet? Förutom att det inte fanns mobiler då? :rofl: Ja iallafall när jag gick där. Jag har ju inga barn så jag fattar inte ens problemet? Bussarna går väl samma tider varje dag? Alltså man borde veta vilken buss man ska ta när man slutar en viss tid? På min tid så satt de personer och pluggade tills bussen gick på högstadiet och gymnasiet. Jag har alltid haft gångavstånd till mina skolor så har ju aldrig varit drabbad. Föräldrarna åker väl inte från sina jobb för att hämta sina barn? Jag menar inte att förminska problemet som vissa upplever utan min undran är genuin.

Och ett sånt godkännande har de inte kunnat svara på om det är ok. Det är ju just det jag vill ordna om A får migrän, men skolan har ingen lösning på det.

Vilket enligt min uppfattning är en minoritet. Dvs det blir kollektiv bestraffning.
Räknas inte det som ett nödfall och då får man tillgång? I samtliga länkar jag läst står det att undantag gäller vid medicinska skäl eller behov av extra stöd och liknande. Om inte skolan kan hjälpa dig med det är det ju inte ett problem med lagen per se, utan med skolan.

Vad menar du är skillnaden mot när vi gick på högstadiet? Förutom att det inte fanns mobiler då? :rofl: Ja iallafall när jag gick där. Jag har ju inga barn så jag fattar inte ens problemet? Bussarna går väl samma tider varje dag? Alltså man borde veta vilken buss man ska ta när man slutar en viss tid? På min tid så satt de personer och pluggade tills bussen gick på högstadiet och gymnasiet. Jag har alltid haft gångavstånd till mina skolor så har ju aldrig varit drabbad. Föräldrarna åker väl inte från sina jobb för att hämta sina barn? Jag menar inte att förminska problemet som vissa upplever utan min undran är genuin.
Förr fanns det sådan små folders med tider när allting gick. Bustabellen.
Men existerar sånt längre?

Men det finns ju på många ställen, t.ex kyrkklockor. Vi har en analog klocka i varje klassrum. Och förhoppningsvis lär väl föräldrar fortfarande sina barn klockan?
Jag vill kunna hålla med dig men kan inte riktigt göra det. Senaste skolan jag gick på var det dåligt med klockor, och av de som fanns var det många som gick fel. Alltså fick man kolla på datorn/mobilen vad klockan faktiskt var. Kyrkklockor träffar jag i princip aldrig på, vet inte ens om lokala kyrkan har en? Kapellet jag mer ofta gör förbi har i varje fall ingen.

Jag tycker överlag att det är kasst med analoga klockor ute. Nog tycker jag att man ska kunna läsa en, men kan faktiskt inte se det som självklart ungdomarnas slöhet när det iallafall här knappt finns några att läsa. Förhoppningsvis kan de iallafall det teoretiska och får bara tänka lite längre för att tolka en analog klocka, när de nu träffar på en sådan.

Jag förstår inte heller riktigt måste jag erkänna.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka