Mobilförbud i skolan (utbruten från Vad gör vi? Del CCXXXV)

Bukefalos 30 år!

Jag vill kunna hålla med dig men kan inte riktigt göra det. Senaste skolan jag gick på var det dåligt med klockor, och av de som fanns var det många som gick fel. Alltså fick man kolla på datorn/mobilen vad klockan faktiskt var. Kyrkklockor träffar jag i princip aldrig på, vet inte ens om lokala kyrkan har en? Kapellet jag mer ofta gör förbi har i varje fall ingen.

Jag tycker överlag att det är kasst med analoga klockor ute. Nog tycker jag att man ska kunna läsa en, men kan faktiskt inte se det som självklart ungdomarnas slöhet när det iallafall här knappt finns några att läsa. Förhoppningsvis kan de iallafall det teoretiska och får bara tänka lite längre för att tolka en analog klocka, när de nu träffar på en sådan.
Armbandsur uppfanns för länge sen och fungerar alldeles utmärkt, dessutom är dom billiga numera.

Armbandsur uppfanns för länge sen och fungerar alldeles utmärkt, dessutom är dom billiga numera.
Man kan få enkla armbandsur till en billig peng och ju högre upp i pris man går desto mer smycket i sig själv blir klockan, så det finns ett för alla skulle jag våga påstå! :) Mitt senaste (jag har flera stycken olika) kostade 800 kr och var present på min födelsedag av min son. En tidigare jag köpte i höstas kostade 299 och är också jättefin. Finns i många utföranden och priset så jag vågar påstå att det finns en som täcker allas smak och ekonomi.

Jo men har man inte det i huvudet längre när bussar går eller sitt schema? Eller har dom olika scheman varje vecka idag? Vi hade ju samma schema varje vecka , tex måndagar 9-16, tisdagar 8-15 osv .. eller det kanske inte är så idag?
Precis, vi kunde våra busstidtabeller. Även den som gick in till staden från skolan. 505 och 500.

Jag har jobbat på flera skolor med elever mellan åk 4-9. De senaste 8 åren enbart på skolor som har haft mobilförbud.
Jag har även barn som nu går på gymnasiet. Sammanfattar mina tankar och erfarenheter så gott jag kan.

När jag arbetade som matematiklärare tränade vi på den analoga klockan väldigt intensivt. Till de elever som tyckte att det var svårt, skickade jag med extramaterial hem. Jag kontaktade även vårdnadshavare för att ge tips om andra lärplattformar.
På vissa nationella prov ingår att kunna räkna med tid.
Alla elever hade scheman utskrivet för att ta med hem, sätta upp i sitt skåp etc.
För de elever som har stora problem med logistik kan anpassningar göras i samråd med hemmet.
Eftersom jag även suttit med i elevhälsan vet jag vilka problem som kan uppstå med mobilanvändning under skoltid.
Jag kan räkna upp några; Elever har blivit filmade i duschen efter Idrotten. Elever med skyddad identitet har blivit filmade.
Elever har blivit retade och filmade samtidigt osv osv. Även lärare har blivit filmade och fejkonton har skapats för att hänga ut dessa (utan att de gjort fel).
Det är även så att ca 85% av mobbning idag börjar på nätet, i chattar och på sociala medier. Något vi i skolan roddar i dagligen.
De kan inte hantera sina mobiler på fritiden, så varför förväntas de att kunna göra det under skoltid?
Mina elever har alltid kunnat nå någon i personalen om de behöver gå hem. Dessutom vill jag ha en bekräftelse av föräldern att de får gå hem, så att de helt plötsligt inte bara saknas under en lektion (då jag är skyldig att kontakta en vårdnadshavare).
Jag har aldrig sett en elev gynnas av att ha sin mobil under skoltid, undantagsvis om de är till för medicinska skäl.

Saxat från Aftonbladet:
"Olagligt med mobiler i skolan: ”Svårare att komma i tid”"

Eleverna fixar varken att komma i tid eller läsa ett schema längre tydligen om det inte finns i en app eller dator, hur "trasig" är den moderna digitala generationen egentligen? Många klarar dessutom inte av att avläsa tiden på en vanlig klocka med visare har dom kommit fram till, och det är den här generationen som ska ta över när vi börjar att trilla av pinn,,,,,:rolleyes:

Det är väl snarare så att skolan digitaliserat sig själv så mycket att alla elever kollat på schemat på mobilen. Skolan meddelar allt via digitala kanaler. En lärare min dotter hade tyckte t.o.m. att han kunde meddela klassen var lektionen skulle vara (1 km mellan platserna) 15 min innan lektionen start (första lektionen för dagen) på Classroom och så tyckte han att eleverna skulle kolla Classroom på sina mobiler och sen ta sig till det rätta stället. Istället för att bara säga att det blir utegympa ta med kläder efter väder.

De kan mobbas utan mobil. Det genomled jag i alla år ändå. Mobilen gör varken till eller från.

Har du barn som drabbas?

Jag håller med, så har det varit hittills. Jag vill ge dottern ett permanent tillstånd att hämta sin telefon om hon får migrän, så hon kan kontakta mig för det är jag som måste lägga in frånvaro om hon går hem, det kan inte lärarna göra. Men det har skolan ingen lösning på. Det blir ju en enormt utökad arbetsbelastning för lärarna om de ska kommunicera kring sjukdom, bussar, skjuts etc.

Jag vet ingen högstadieelev idag som inte har en smartphone. Vet inte ens om det går att köpa annat numera.

Mitt barn har gått på två skolor som samlade in mobilerna på morgonen och lämnade tillbaka dem i slutet på dagen. Men hennes mentorer sa att hon fick ha sin om ingen annan elev märkte att hon hade den. Det fungerade bra. Den var en trygghet för henne och behövde hon kontakta mig gick hon in på en toalett så att ingen skulle se. Inte en enda gång märkte nån att hon hade den. Den låg avstängd i hennes väska hela dagen tills hon behövde den. Hon skötte det perfekt!

Förr fick man lära sig klockan i lågstadiet, tror det är så fortfarande av vad jag hört av mina syskonbarn. Egentligen är problemet lätt avlöst genom att skaffa sig ett armbandsur, ett vanligt analogt.
Ja. Och sedan tycker jag nog att om man ska lära sig om hur tid fungerar så krävs det en analog klocka där man ser hur tiden är "upplagd". Istället för en digital där man bara ser siffror utan förhållande till något annat.

Jag jobbar på gymnasiet där vi ska ha mobilfria lektioner. Mobilerna ska alltså samlas in i början på varje lektion.
Hade ju varit bra om man inte fick tjafsa om detta konstant. Vill inte räkna på hur mycket lektionstid som går till detta. Har också haft elever som lämnat in en gammal telefon och behållit sin telefon, hen filmade sedan klasskompisar under lektionen. Det är ingen trygg miljö.
Mobilen tar otroligt mycket fokus. Mycket mer än många tror. Sen spelas det eller tittas film på datorerna också. Även de äldre eleverna är alltså dåliga på att ta ansvar för sitt lärande.

Jag har inga barn men jobbade som lärare på högstadiet i 12 år. Förutom de problem som @Noxos tagit upp så vill jag lägga till några synpunkter. Jag jobbade på högstadiet med elever som lämnade in sin telefon i början av varje lektion och sedan fick tillbaka den när lektionen var slut samt åk 6 som lämnade in i början av skoldagen och fick tillbaka när skoldagen (för den eleven) var över.

- ett av de stora problemen är föräldrar som kräver att barnen skall vara nåbara hela tiden. Hade ett antal elever i varje klass vars föräldrar ringde, upprepade gånger, under lektionstid trots att de fått tillsägelse att inte göra det. 'Inte alla föräldrar', men tillräckligt störande att det vibrerade i mobillådan. Hur vet jag att det var föräldrar som ringde? Jag svarade (med elevernas tillåtelse), på spanska.

- både skoladministratörern och arbetslagen hade fast telefon det gick att ringa till om man behövde få kontakt med sitt barn. Mentorerna hade dessutom jobbtelefoner man kunde använda för att kontakta sina barn genom.

- skolan har inte tillräckligt med böcker. Datorer används som arbetsmaterial och när dessa har glömts hemma kunde telefonerna ibland användas som back-up. Tex hade både matteboken och spanskaboken uppgifter på nätet som gick utmärkt att göra uppgifter på.

- visst är det konstigt men många elever kan inte läsa analoga klockor. Oavsett om de går rätt eller inte. I min kommun sparkade de tre fjärdedelar av alla vaktmästare och då blev det plötsligt mycket svårare med klockor.

- vissa elever behöver telefonen pga sjukdom. Tex de med diabetes och kontinuerlig blodsockermätning. Det finns också ett gäng elever vars vardag blir enklare med mobil (tex finns lässtöd för elever med dyslexi i appform som inte funkar på dator). Sen finns det en hel hög elever vars föräldrar tycker att barnen måste ha mobil på en massa olika grunder, vilka oftast mynnar ut i att de alltid skall gå att kontakta.

- det finns en uppsjö av uppgifter som endast går att göra via mobil eller som eleverna är mer bekväma med att göra med sin egen mobil. De får itutat sig, tidigt, att datorerna inte är deras, bara till låns, och det kan vara jobbigt att spela in saker på datorerna då.

-IT service funkar olika bra på olika skolor. Min skola fungerade den mindre bra på, och det var alltid 3-5 elever i varje klass vars dator var på lagning.

- min kommun låste datorerna så att det tex inte gick att använda Snapchat, tiktok, Instagram, spelsiter mm. Dock fungerade filtren dåligt och ffa filtret för tiktok tog alla siter med rörlig reklam ett tag? Barnprornografifiltret var också ett ständigt problem (orsakade emellanåt överhettning i datorerna så att de stängdes av om och om igen. Självklart utan att varken barn eller vuxna varit hållit på med otillåtet material).

- med vissa elever (ca 5 i varje klass) var det ett evigt tjat om att lämna in/låta mobilen vara. De kunde inte hantera mobiltelefonanvändningen.

-mycket i vardagen är svårt att lösa utan smartphone idag. Busskort, bla. Scheman och busstidtabeller finns i datorn, men hir smidigt är den att packa upp överallt?

Tycker jag att det är en bra lag? Nej. Den är för klumpig och kommer inte åt det man vill. Det fanns redan en lag om atr lärare hade möjlighet att ta ifrån elever saker som stör undervisningen och jag tyckte, trots problemen, att lämna in i början av lektionen, var en ok lösning.

Jag har inga barn men jobbade som lärare på högstadiet i 12 år. Förutom de problem som @Noxos tagit upp så vill jag lägga till några synpunkter. Jag jobbade på högstadiet med elever som lämnade in sin telefon i början av varje lektion och sedan fick tillbaka den när lektionen var slut samt åk 6 som lämnade in i början av skoldagen och fick tillbaka när skoldagen (för den eleven) var över.

- ett av de stora problemen är föräldrar som kräver att barnen skall vara nåbara hela tiden. Hade ett antal elever i varje klass vars föräldrar ringde, upprepade gånger, under lektionstid trots att de fått tillsägelse att inte göra det. 'Inte alla föräldrar', men tillräckligt störande att det vibrerade i mobillådan. Hur vet jag att det var föräldrar som ringde? Jag svarade (med elevernas tillåtelse), på spanska.

- både skoladministratörern och arbetslagen hade fast telefon det gick att ringa till om man behövde få kontakt med sitt barn. Mentorerna hade dessutom jobbtelefoner man kunde använda för att kontakta sina barn genom.

- skolan har inte tillräckligt med böcker. Datorer används som arbetsmaterial och när dessa har glömts hemma kunde telefonerna ibland användas som back-up. Tex hade både matteboken och spanskaboken uppgifter på nätet som gick utmärkt att göra uppgifter på.

- visst är det konstigt men många elever kan inte läsa analoga klockor. Oavsett om de går rätt eller inte. I min kommun sparkade de tre fjärdedelar av alla vaktmästare och då blev det plötsligt mycket svårare med klockor.

- vissa elever behöver telefonen pga sjukdom. Tex de med diabetes och kontinuerlig blodsockermätning. Det finns också ett gäng elever vars vardag blir enklare med mobil (tex finns lässtöd för elever med dyslexi i appform som inte funkar på dator). Sen finns det en hel hög elever vars föräldrar tycker att barnen måste ha mobil på en massa olika grunder, vilka oftast mynnar ut i att de alltid skall gå att kontakta.

- det finns en uppsjö av uppgifter som endast går att göra via mobil eller som eleverna är mer bekväma med att göra med sin egen mobil. De får itutat sig, tidigt, att datorerna inte är deras, bara till låns, och det kan vara jobbigt att spela in saker på datorerna då.

-IT service funkar olika bra på olika skolor. Min skola fungerade den mindre bra på, och det var alltid 3-5 elever i varje klass vars dator var på lagning.

- min kommun låste datorerna så att det tex inte gick att använda Snapchat, tiktok, Instagram, spelsiter mm. Dock fungerade filtren dåligt och ffa filtret för tiktok tog alla siter med rörlig reklam ett tag? Barnprornografifiltret var också ett ständigt problem (orsakade emellanåt överhettning i datorerna så att de stängdes av om och om igen. Självklart utan att varken barn eller vuxna varit hållit på med otillåtet material).

- med vissa elever (ca 5 i varje klass) var det ett evigt tjat om att lämna in/låta mobilen vara. De kunde inte hantera mobiltelefonanvändningen.

-mycket i vardagen är svårt att lösa utan smartphone idag. Busskort, bla. Scheman och busstidtabeller finns i datorn, men hir smidigt är den att packa upp överallt?

Tycker jag att det är en bra lag? Nej. Den är för klumpig och kommer inte åt det man vill. Det fanns redan en lag om atr lärare hade möjlighet att ta ifrån elever saker som stör undervisningen och jag tyckte, trots problemen, att lämna in i början av lektionen, var en ok lösning.
Jag kan hålla med. Är iofs så gammal att jag skaffade min första smartphone när jag var över 25 men fick telefon tidigt (11) av en anledning. Mitt liv som barn/tonåring bestod av mycket logistik (hade hästar och utövade annan idrott på rätt hög nivå, bägge krävde bil eller kollektivtrafik+ promenad på 45-60 min total restid utan skjuts) som inte bara involverade föräldrar utan ofta andra vuxna (kompisars föräldrar eller tränare) för att hinna med. Jag förstår att klimatet var annorlunda då.
Jag minns inte ens hur jag gjorde med min telefon i mellanstadiet, på högstadiet fick vi ha dem men inte under lektionstid.
Mitt eget barn är för litet för telefon men jag hade gärna sett att hen om något år hade kunnat ha sin klocka (som typ bara går att ringa och ta bilder med) med till skolan då vi och flera kompisar bor så att det känns tryggt att de trots sin ringa ålder (7-8) skulle kunna få lov att gå hem till en kompis själva efter fritids. Att hitta föräldrar till 25 barn när man knappt ses eftersom barnet går själv till skolan och man hämtar olika tider och inga klasslistor finns är ju som att leta efter en nål i en höstack.

Jag kan hålla med. Är iofs så gammal att jag skaffade min första smartphone när jag var över 25 men fick telefon tidigt (11) av en anledning. Mitt liv som barn/tonåring bestod av mycket logistik (hade hästar och utövade annan idrott på rätt hög nivå, bägge krävde bil eller kollektivtrafik+ promenad på 45-60 min total restid utan skjuts) som inte bara involverade föräldrar utan ofta andra vuxna (kompisars föräldrar eller tränare) för att hinna med. Jag förstår att klimatet var annorlunda då.
Jag minns inte ens hur jag gjorde med min telefon i mellanstadiet, på högstadiet fick vi ha dem men inte under lektionstid.
Mitt eget barn är för litet för telefon men jag hade gärna sett att hen om något år hade kunnat ha sin klocka (som typ bara går att ringa och ta bilder med) med till skolan då vi och flera kompisar bor så att det känns tryggt att de trots sin ringa ålder (7-8) skulle kunna få lov att gå hem till en kompis själva efter fritids. Att hitta föräldrar till 25 barn när man knappt ses eftersom barnet går själv till skolan och man hämtar olika tider och inga klasslistor finns är ju som att leta efter en nål i en höstack.
När mitt barn gick på lågstadiet så hade han inte mobilen med sig alls till skolan (vårt val, han hade iofs ingen egen mobil förrän han fyllde 9år) utan de fick låna fritids telefon om de ville följa med en kompis hem. Från fritids kunde vi få föräldrars mobilnummer till den aktuella lekkamraten. Det var aldrig några problem på den fronten och kändes tryggt så det är inte svårare nu än det var när vi var små :)

Nu på mellanstadiet har han mobilen med sig, lämnar in den på morgonen och får den när skoldagen är slut och han går till fritidsklubben istället (ligger inte på skolområdet) om han inte går hem direkt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka