Mobilförbud i skolan (utbruten från Vad gör vi? Del CCXXXV)

Bukefalos 30 år!

Tycker det är ganska märkligt att bygga ett samhälle på att man ska vara digital och ha just en smartphone typ, sen ta bort den genom förbud. På mottagningarna där jag arbetar har vi diskussion jämt pga självincheckning som de dementa patienterna inte klarar, ändå ska det bara vara digitalt.
Jag fattar naturligtvis poängen med att inte ha telefon el smartklockor på lektionerna, det är väl jättesunt.
Men kan inte greppa varför det nu denna terminen då är otillåtet att ha dem i väskorna dagtid, när det uppenbarligen gick förra terminen. 😅
Fast det fungerade inte förra terminen och inte terminen innan det. Annars hade det inte skett en förändring.

Det är sånt jag menar. Jag är glad att jag inte kommer behöva in i Stockholm, parkera eller använda lokaltrafik någonstans. Jag antar också att när jag checkar in för resan härifrån gäller det hela vägen upp till Luleå, ifall telefonen inte fungerar när jag landar i Sverige.
För lokaltrafik i Stockholm behövs dock inte smartphone. Det går tex att blippa vanligt betalkort vid spärrarna, på bussen etc, eller köpa enkelbiljett hos SL ombud. Vilket jag tycker är bra!

Själv gillar jag smidigheten att kunna använda min mobil till så mycket men jag tycker fortfarande det är viktigt att de traditionella sätten finns kvar.

Fast tex en av A's klasskompisar bor 1 h med buss utanför stan. Bussen går väldigt sällan tyvärr. Förra terminen fick hon gå 15 min tidigare en dag för att hinna med bussen, annars var det 90 min väntetid till nästa. Vem ska ge henne telefonen nu så att hon kan ta bussen? Jag vet en skola som har ca 24 klasser i fyra årskurser, dvs stor och kommunal, som anställt en person som sköter/ansvarar för alla inlämnade telefoner. A går på en privat skola med totalt 8 klasser, där finns inte samma resurser. Det kommer att bli en logistisk mardröm.
Men om mobilen behövs för bussen så är väl felet snarare att bussen kräver smartphone och att det bör ske en ändring där.

Vi som är 30 år(?) och äldre hade ju inte smartphone i skolan och det gick ju då.

Jag har inte heller läst regeln men i våras fanns det inte det när vi diskuterade det. Jag har inte fått svar på det det här året. Men i värsta fall skickar jag med en extra mobil, ingen lär sakna honom ändå när han sitter på tredje våningen. One of the invissable.
Väldigt märkligt att de inte kan göra ett undantag tycker jag faktiskt, för ert problem har ju inte uppkommit nu utan jag antar att det är något lärarna/personal har varit medvetna om en längre tid.
Stelbenthet inom vissa områden när det kommer till barn och ungdomar tror jag inte är något som kommer gynna någon nu eller i framtiden.

Jag är verkligen ledsen och bedrövad för din sons skull. Inget barn borde uppleva att vara mobbat eller utfryst.
Men, vet du hur många timmar, dagligen, jag spenderar med elever, i korridorer, i matsal, utanför omklädningsrum etc? För att skapa trygga zoner, för att dolda platser inte ska bli en plats för destruktivt beteende.
Detta sker alltså på mina luncher, min planeringstid, och mina raster. Nästan alltid dricker jag kaffe när jag går bland elever, inte i personalrummet.
Elever med stora svårigheter har jag fasat in i vår flex, ett klassrum eller bildsal. Och jag är inte den enda på skolan.
Jag tycker att du ska ha ett möte tillsammans med elevhälsan för att beskriva din sons problem (och jag menar INTE att det är han som äger problemet). Låt honom ge förslag på alternativ till mobilen under dagen. Lägg fram egna förslag. Kräv att skolan ger alternativ.
För vad du gör just nu är att måla fan på väggen.
Hans situation i helhet kommer inte att ändras för att han får ha mobilen, det minskar bara symptomet.
Så bra skrivet!🙏

Vad var bra med detta? Personen dunkar sig själv för bröstet hur duktig hen är på att vara med eleverna, allt det där gör lärarna i vår skola också, det ingår för fan i deras jobb att ta hand om elever. Sorry men så är det, har de inte tid att ta rast för det så är det arbetsgivaren de får gå på?

Hen känner inte oss, har ingen aning vilka kontakter vi har med skolan, eller hur vi kämpat, vad har du själv för lösning på problemet på att 15åringar helt plötsligt ska leka med varandra?

Och jo, mobilen hade hjälpt honom i alla fall gå till skolan, det hade varit en förbannat liten grej och ser ni inte problemet så ledsen, men då är ni del av det.
Lider med dig och din son ❤️

Kan hans dator användas på ett sätt som gör det möjligt att fortsätta med samma aktiviteter som han använder mobilen till? Bara en tanke…

Om skolans digitala verktyg är spärrade är det kanske lättare att få igenom ett undantag för spärrarna än ett undantag att få använda mobilen. Att din son kan använda sin dator till något de andra eleverna inte kan är ju svårare att upptäcka än om andra elever ser honom med sin telefon, tänker jag.

Jag vill ge dottern ett permanent tillstånd att hämta sin telefon om hon får migrän, så hon kan kontakta mig för det är jag som måste lägga in frånvaro om hon går hem, det kan inte lärarna göra. Men det har skolan ingen lösning på.

Men alltså barn har ju blivit sjuka under skoldagen i alla tider. Har skolan inte gjort det än så kommer de ju att bli så illa tvungna att ordna ett sätt så att vårdnadshavare kan bli kontaktade om ett barn blir sjukt?

D
Lider med dig och din son ❤️

Kan hans dator användas på ett sätt som gör det möjligt att fortsätta med samma aktiviteter som han använder mobilen till? Bara en tanke…

Om skolans digitala verktyg är spärrade är det kanske lättare att få igenom ett undantag för spärrarna än ett undantag att få använda mobilen. Att din son kan använda sin dator till något de andra eleverna inte kan är ju svårare att upptäcka än om andra elever ser honom med sin telefon, tänker jag.
Det är absolut värt att fråga, de har dock inte tillgång till nätverket så vitt jag vet i skolan.

Gör skolan inga undantag enligt den nya lagen över huvud taget?
Jag har ingen insyn i hur eller ens om diskussionen går med andra elever, det här är ju nytt, de har gått i tre dagar. Grabbens mentor tycker det är skit med förbudet men kan inte göra så mycket. Han vet ju att den har räddat sonen på håltimmar och så. Sonen är inte mobbad, men ingen vill umgås med honom. De är inte elaka fysiskt eller verbalt, men han får inte vara med. Han har tagit den positionen i flocken så att säga men han har räddats av att han kunnat gå undan och sätta sig någon annanstans. Han skulle vägra sitta ensam med någon lärare i någon musiksal eller bildsal, då skulle ju alla se hur ensam han är (dessutom används nog salarna och klassrummen för det mesta, det är ju 25 klasser i skolan och en bildsal och en musiksal).

Ett av mina barn går på högstadiet. Den skolan valde att införa mobilfria dagar redan förra året. Eleverna tyckte att det var jättebra, men många föräldrar knorrade över att inte kunna få tag i sina barn under dagen. Sammanhållningen har blivit bättre och eleverna pratar mer med varandra. Dessutom spelar högstadieeleverna numera basket, king out, kort, pingis och schack.

Jag har ingen insyn i hur eller ens om diskussionen går med andra elever, det här är ju nytt, de har gått i tre dagar. Grabbens mentor tycker det är skit med förbudet men kan inte göra så mycket. Han vet ju att den har räddat sonen på håltimmar och så. Sonen är inte mobbad, men ingen vill umgås med honom. De är inte elaka fysiskt eller verbalt, men han får inte vara med. Han har tagit den positionen i flocken så att säga men han har räddats av att han kunnat gå undan och sätta sig någon annanstans. Han skulle vägra sitta ensam med någon lärare i någon musiksal eller bildsal, då skulle ju alla se hur ensam han är (dessutom används nog salarna och klassrummen för det mesta, det är ju 25 klasser i skolan och en bildsal och en musiksal).
Finns det inget skolbibliotek? Det är annars en härlig plats att få sjunka in i sina egna tankar på och få läsa nåt man verkligen är intresserad av.

Tyvärr har skolbiblioteken dragits in på många ställen. Pga ekonomi. De flesta privatskolor har inga alls, pga att de skiter i det.

Nya, hårdare, lagar har kommit angående tillgången på skolbibliotek men...
Skandal, och så undrar folk varför många av dom yngre har läs och skrivsvårigheter, läsning och skrivning är ju liksom grundpelaren i livet.

Finns det inget skolbibliotek? Det är annars en härlig plats att få sjunka in i sina egna tankar på och få läsa nåt man verkligen är intresserad av.
Hos oss har det varit stängt i de tre åren barnet gick där...

Ja det visade sig att det var en praktisk plats för rektorn att ha sexualkunskap.....

• Förvånad
Reactions: fio
Om förändring ska ske måste den ju ske någon gång. Mellan terminer, särskilt terminer där man dessutom skiftar årskurs, känns rätt rimligt tycker jag.
Alltså det är nog lite det jag tycker är konstigt, det blir ingen förändring iaf för mitt barn/hennes klass. De har haft mobilförbud innan då pga "ordningsregler", men nu heter det "skolregler" i stället vilket innebär att mobilen måste flyttas från väskan till en låda hos läraren. Det är la lite det jag har svårt att se poängen med. (Hennes skola har inte tidigare heller fått sitta med telefoner på raster). Så det är nog själva grejen jag tycker är märklig. Känns lite tandlöst kanske? Eller så är jag bara tvär. 😉

Eftersom att det inte sköts
Mobbning via telefon, foton som inte är ok osv
Är ju jättebra att barnen inte kan fotografera varandra.
Däremot har de ju telefonen efter skolan så för mobbingen tror jag verkligen inte att det spelar någon roll. Jag hade ju hellre sett en jävla satsning på hur man beter sig mot sina kompisar, vett och etikett i skrift t ex osv. De resurserna finns säkert inte men ja. Att vara schysst mot sina vänner känns väl som ett av de största jobben med barn, och det löser sig inte genom att man tar bort en av "kanalerna". Problemet kvarstår ju resten av tiden.

Fast det fungerade inte förra terminen och inte terminen innan det. Annars hade det inte skett en förändring.
Fast det gjorde det ju, inget av barnen har haft sina telefoner framme trots att de "bara" låg i väskan. Däremot har läraren tagit upp att de kommer till skolan och börjar bråka över något som hänt i ett spel kvällen innan - alltså det spelar liksom ingen roll vart telefonen ligger på dagtid om de får vara elaka i fred på kvällarna.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka