Mobilförbud i skolan (utbruten från Vad gör vi? Del CCXXXV)

Bukefalos 30 år!

Fast det gjorde det ju, inget av barnen har haft sina telefoner framme trots att de "bara" låg i väskan. Däremot har läraren tagit upp att de kommer till skolan och börjar bråka över något som hänt i ett spel kvällen innan - alltså det spelar liksom ingen roll vart telefonen ligger på dagtid om de får vara elaka i fred på kvällarna.
Men nu är ju det här rikstäckande så uppenbarligen har det inte fungerat lika problemfritt överallt. Då är det väl bara att kamma sig och hänga med? Om eleverna redan är vana vid att inte ha telefonen till hands så är det väl ingen skillnad för dem egentligen? :) Ingenting att tjafsa om med andra ord.
Dessutom är det kanske en skön paus för den som är utsatt för mobbing på sociala media att Tvingas lägga undan det hela även om det bara råkar vara under skoldagen, och att dessutom inte riskera att filmas och fotas.

Fast det gjorde det ju, inget av barnen har haft sina telefoner framme trots att de "bara" låg i väskan. Däremot har läraren tagit upp att de kommer till skolan och börjar bråka över något som hänt i ett spel kvällen innan - alltså det spelar liksom ingen roll vart telefonen ligger på dagtid om de får vara elaka i fred på kvällarna.

En hel skola som bestod av elever som varje rast och lunch hade sin mobiltelefon i väskan på ryggen utan att någon av dem tog upp och använde dem alls?

Det låter smått otroligt ;)

Cambrie skrev:

"Vad var bra med detta? Personen dunkar sig själv för bröstet hur duktig hen är på att vara med eleverna, allt det där gör lärarna i vår skola också, det ingår för fan i deras jobb att ta hand om elever. Sorry men så är det, har de inte tid att ta rast för det så är det arbetsgivaren de får gå på?

Hen känner inte oss, har ingen aning vilka kontakter vi har med skolan, eller hur vi kämpat, vad har du själv för lösning på problemet på att 15åringar helt plötsligt ska leka med varandra?

Och jo, mobilen hade hjälpt honom i alla fall gå till skolan, det hade varit en förbannat liten grej och ser ni inte problemet så ledsen, men då är ni del av det."

Jag såg att svaret på mitt inlägg var bannat, men ville ändå ge feedback.

Jag hör din frustration över din sons situation och att du lider som förälder. Jag har också barn. Deras skolgång har varit allt annat än enkel.

Mitt syfte med mitt inlägg var inte att "slå mig för bröstet", utan mer en reflektion över att det finns pedagoger som bryr sig och som kämpar för varenda unge.
Ja, jag har raster. Dessa VÄLJER jag att spendera med eleverna. Jag har lunch. Då VÄLJER jag att äta med eleverna, för att skapa relationer. För att jag hoppas att kunna göra någon elevs tillvaro enklare.
I mitt uppdrag ingår inte att "ta hand om elever", men jag gör det ändå. För att jag vill.
Skolor överlag är konstant underbemannade, det beror inte på arbetsgivare eller rektor.
Betyder det att vi inte bryr oss? Jag har nog inte sett en enda lärare som inte tar med sig jobbet hem.
De elever jag har haft kontakt med har jag försökt slussa in i andra konstellationer. Vissa har använt sin skoldator med hörlurar för att distansera sig. Andra har spenderat raster i flex/ Sund med andra elever och lärare.
Lärarna har då pendlat mellan undervisning och rastverksamhet.

Återigen, jag beklagar verkligen din sons situation. Jag försöker inte försvara skolan, inte heller mig själv. Jag vet att det finns urkassa pedagoger.

Men jag tänker tamejfan inte sluta kämpa för varenda unge. Sen får du tro mig eller låta bli.

Är ju jättebra att barnen inte kan fotografera varandra.
Däremot har de ju telefonen efter skolan så för mobbingen tror jag verkligen inte att det spelar någon roll. Jag hade ju hellre sett en jävla satsning på hur man beter sig mot sina kompisar, vett och etikett i skrift t ex osv. De resurserna finns säkert inte men ja. Att vara schysst mot sina vänner känns väl som ett av de största jobben med barn, och det löser sig inte genom att man tar bort en av "kanalerna". Problemet kvarstår ju resten av tiden.
Jag ser inte varför skolan inte kan kombinera mobilförbudet med vett och etikett. Det ena utesluter inte det andra tänker jag.

Fast vad barnen gör med sina mobiler på kvällarna - utanför skoltid - är väl rimligtvis ett föräldraansvar?

Skandal, och så undrar folk varför många av dom yngre har läs och skrivsvårigheter, läsning och skrivning är ju liksom grundpelaren i livet.

på tal om detta så påmindes jag om detta vittnesmål I den amerikanska kongressen där en kognitiv forskare argumenterar att Gen Z och generationen därefter är den första generationen där den kognitiva förmågan gått ner - i korta ordalag, den första generationen som inte är smartare än sina föräldrar.

Anledningen? Skärmar i skolan och utbildningen.

på tal om detta så påmindes jag om detta vittnesmål I den amerikanska kongressen där en kognitiv forskare argumenterar att Gen Z och generationen därefter är den första generationen där den kognitiva förmågan gått ner - i korta ordalag, den första generationen som inte är smartare än sina föräldrar.

Anledningen? Skärmar i skolan och utbildningen.

Ja, det är jättesorgligt. Jag läste häromdagen att många barn och unga läser fysiska texter som de läser digitala texter. Det vill säga snabbt och summerande istället för att läsa grundligt och "få med sig" hela innebörden av vad det står. Så digitala texter har med andra ord förstört läsförmågan, även om barn och unga får en bok att läsa! Jag är så glad att vi inte ska använda skärmar i förskolan numera, utan att barnen istället ska fokusera på att uppleva världen analogt. Kanske vi kan vända en negativ trend!

Skolan har möjlighet att ringa föräldrar även under skoltid
Och föräldrar kan nå skolan
Elever med medicinska behov kommer fortfarande kunna ha sin mobil men med restriktioner såklart
Förförra skolan jag jobbade på hade mobilförbud och hör och häpna eleverna pratade med varandra!!!

Du skriver som om mobilförbud tar bort all mobbing och utfrysning och om man bara tar bort de onda mobilerna så blir allt en dans på rosa moln och alla barnen tycker om varandra och är snälla mot varandra. Alla pratar med alla! Det såna uttalanden som gör att många föräldrar inte har förtroende för skolpersonal.

Fast vad barnen gör med sina mobiler på kvällarna - utanför skoltid - är väl rimligtvis ett föräldraansvar?

Mobbing är mobbing. Det är bara verktygen som ändras. Det är inte verktygen (i det här fallet mobilen) som är orsaken och att bara förbjuda verktyget gör att mobbarna kommer hitta nya verktyg. Det hade varit effektivare om skolor faktiskt jobbade mot mobbing på riktigt.

Du skriver som om mobilförbud tar bort all mobbing och utfrysning och om man bara tar bort de onda mobilerna så blir allt en dans på rosa moln och alla barnen tycker om varandra och är snälla mot varandra. Alla pratar med alla! Det såna uttalanden som gör att många föräldrar inte har förtroende för skolpersonal.

Såklart fanns mobbning långt innan mobiler, men med mindre mobiler får mer barn möjlighet att bygga sociala förmågor, träna att bygga relationer och vänskap.

jag tror ingen här är naiv att tro att världen är helt svart vitt och att "en enkel lösning" fixar allt, men såväl.som att mobiler kan vara en tröst så kommer det stora negativa konsekvenser för barn och vuxna av stort mobilanvändare, så "gör ingenting" är inte rätt väg heller

Men nu är ju det här rikstäckande så uppenbarligen har det inte fungerat lika problemfritt överallt. Då är det väl bara att kamma sig och hänga med? Om eleverna redan är vana vid att inte ha telefonen till hands så är det väl ingen skillnad för dem egentligen? :) Ingenting att tjafsa om med andra ord.
Dessutom är det kanske en skön paus för den som är utsatt för mobbing på sociala media att Tvingas lägga undan det hela även om det bara råkar vara under skoldagen, och att dessutom inte riskera att filmas och fotas.
Nåja, nu har jag ju inte tjafsat. Jag skrev att jag tycker det är lite märkligt, i en tråd som handlar om mobilförbudet.

Mobbing är mobbing. Det är bara verktygen som ändras. Det är inte verktygen (i det här fallet mobilen) som är orsaken och att bara förbjuda verktyget gör att mobbarna kommer hitta nya verktyg. Det hade varit effektivare om skolor faktiskt jobbade mot mobbing på riktigt.
Skolor arbetar alltid mot mobbning. Om du inte vet hur ditt barns skola arbetar så be dem visa dig.

Såklart fanns mobbning långt innan mobiler, men med mindre mobiler får mer barn möjlighet att bygga sociala förmågor, träna att bygga relationer och vänskap.

jag tror ingen här är naiv att tro att världen är helt svart vitt och att "en enkel lösning" fixar allt, men såväl.som att mobiler kan vara en tröst så kommer det stora negativa konsekvenser för barn och vuxna av stort mobilanvändare, så "gör ingenting" är inte rätt väg heller

Mitt barn gick på en mobilfri skola. Men satt ändå ensam på rasterna. De andra barnen var helt enkelt inte välkomnande alls. De hade sina klickar de umgicks i och de enda som fick vara med i klickarna var barn som redan var väldigt framåt och socialt orädda. De osäkra barnen. De blyga barnen. Barnen med autism som inte förstod det sociala spelet som klickarna byggde på hade ingen plats i nån klick eller nåt socialt sammanhang på skolan alls. Lärarna gjorde inget. Några såg det och sa till barnet att det borde leka med andra barn istället för att sitta ensam men hjälpte överhuvudtaget inte till. I det läget är en mobil guld värd för att skoldagen ska gå att uthärda. Fina ord från skolan är i min erfarenhet bara fina ord men leder extremt sällan till något mer.

Mitt barn gick på en mobilfri skola. Men satt ändå ensam på rasterna. De andra barnen var helt enkelt inte välkomnande alls. De hade sina klickar de umgicks i och de enda som fick vara med i klickarna var barn som redan var väldigt framåt och socialt orädda. De osäkra barnen. De blyga barnen. Barnen med autism som inte förstod det sociala spelet som klickarna byggde på hade ingen plats i nån klick eller nåt socialt sammanhang på skolan alls. Lärarna gjorde inget. Några såg det och sa till barnet att det borde leka med andra barn istället för att sitta ensam men hjälpte överhuvudtaget inte till. I det läget är en mobil guld värd för att skoldagen ska gå att uthärda. Fina ord från skolan är i min erfarenhet bara fina ord men leder extremt sällan till något mer.

Som jag sa, så fanns såklart mobbning och utfrysning redan långt innan mobilerna, så det är klart att alla inte magiskt blir bästisar utan mobiler

Men, mobiler, skärmar, kommer med massa negativa sidor också, för hela gruppen av barn och ungdomar (som i helhet blir sämre på relationer t.ex. - det finns det forskning på) , de lär sig sämre osv - detta måste vägas in, och för mig väger väldigt tungt.

Ja, det är jättesorgligt. Jag läste häromdagen att många barn och unga läser fysiska texter som de läser digitala texter. Det vill säga snabbt och summerande istället för att läsa grundligt och "få med sig" hela innebörden av vad det står. Så digitala texter har med andra ord förstört läsförmågan, även om barn och unga får en bok att läsa! Jag är så glad att vi inte ska använda skärmar i förskolan numera, utan att barnen istället ska fokusera på att uppleva världen analogt. Kanske vi kan vända en negativ trend!

En reflektion när författaren Lydia Sandgren blev utsedd till årets göteborgare gick Göteborgs-Posten ut på stan och frågade vad de tyckte om henne. De intervjuade folk i olika åldrar. De som var mellan 18-23 av just de dom de intervjuade kände inte till henne. Det är ju såklart inget konstigt i sig att man inte känner till alla författare det gör inte jag heller.

Men det som förvånade mig var att de sa att de aldrig läst en hel bok så de var inte rätt personer att fråga.

Det här tycker jag är en intressant undersökning från Sveriges lärare som visar att en stor del av eleverna idag inte behärskar ett korrekt skriftspråk överhuvudtaget. Man jan ju fundera på hur mycket av det som grundar sig i digitaliseringen.

https://www.vilarare.se/amneslarare...larmet-elevernas-skriftsprak-ar-i-fritt-fall/

Jag är lite kluven. Jag tycker generellt att mobilfri skola är bra. Mitt barn har redan haft det en termin och ungdomarna började ta med sig skateboard, cyklar mm till skolan kort efter mobilförbudet. Vi köpte ett vanlig armbandsur till honom då de tar promenader på de längre rasterna.

Däremot känner jag för de barn som är ensamma,mobbade och utstötta. Kusinen har haft det tufft i skolan och hans trygghet har varit att kunna smsa med sin mamma på raster. Mobilen blir ett sällskap istället för att sitta och känna sig ensam och inte veta vad man ska göra.

Tyvärr är det många skolor som inte ser eller engagerar sig i de eleverna. Jag jobbar på en kommun och blir så ledsen av att höra hur många skolor inte tar tag i de problem som uppstår bland barnen.

Som jag sa, så fanns såklart mobbning och utfrysning redan långt innan mobilerna, så det är klart att alla inte magiskt blir bästisar utan mobiler

Men, mobiler, skärmar, kommer med massa negativa sidor också, för hela gruppen av barn och ungdomar (som i helhet blir sämre på relationer t.ex. - det finns det forskning på) , de lär sig sämre osv - detta måste vägas in, och för mig väger väldigt tungt.

Det blir kollektiv bestraffning. Jag hade hellre sett att skolan hade haft tydliga regler gällande mobilerna och den elev som bryter mot reglerna får lämna in sin mobil på morgonen i en vecka (får tillbaka den i slutet på varje skoldag). De som sköter sig får ha kvar den.

Nuvarande regler gör skolan ännu jobbigare för de elever som redan har det jobbigast. Helt utan att skolan klarar av att hjälpa dem.

Det blir kollektiv bestraffning. Jag hade hellre sett att skolan hade haft tydliga regler gällande mobilerna och den elev som bryter mot reglerna får lämna in sin mobil på morgonen i en vecka (får tillbaka den i slutet på varje skoldag). De som sköter sig får ha kvar den.

Nuvarande regler gör skolan ännu jobbigare för de elever som redan har det jobbigast. Helt utan att skolan klarar av att hjälpa dem.

Nej det är absolut inte kollektiv bestraffning. Det är att designa en lärmiljö som hjälper eleverna.

Det är inte en bestraffning när resonemanget är "Mobiler och andra digitala hjälpmedel förhindrar barns inlärning och sociala utveckling, därför ska vi ha en skola som är så fri från dessa som möjligt".

Mobilerna tas inte bort därför att några barn missköter sig, utan mobilerna tas bort för att de, på det stora hela, är negativa för barn i skolmiljön.

Barn som har det jobbigt ska istället ha stöd som inte är skärmberoende.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka