Mobilförbud i skolan (utbruten från Vad gör vi? Del CCXXXV)

Bukefalos 30 år!

Dina föräldrars sätt hade kunnat sluta i katastrof. Jag tycker inte skolan ska vara så usel att föräldrar ska behöva bete sig så illa mot sina barn att det gör barnen suicidala.

Det finns inget i det du beskriver som är ok!

Min föräldrars handlande gjorde mig inte suicidal. Min utsatthet i skolan gjorde det.

MEN inte hade jag mått bättre av att få gömma mig hemma heller.

Jag hade, antagligen, inte funnits i dagsläget om jag inte fått de erfarenheter som jag ändå fick i skolan. Jag hade kraschat senare och hårdare och utan väg tillbaka.

Ytterligare ett inlägg eftersom jag tydligen har tid.

Jag hade blivit hemmasittare om jag inte haft de föräldrar jag har. Jag var ensam, utsatt och mådde mycket dåligt under många år (främst åk 3-9). Jag grät och skrek och var bitvis suicidal. Mamma och pappa tvingade in mig i bilen och körde mig till skolan i alla fall. Eller hotade med att polisen skulle komma och ta mig till skolan. De hade krav på att jag var närvarande för att få lov att göra sådant jag tyckte var roligt på fritiden (läsa böcker, vara i stallet mm).

De visste precis hur dåligt jag mådde men tyckte att skolan var viktig.

På gymnasiet blev det bättre och hur dåligt jag än mådde som barn, så är jag i dagsläget glad över att jag inte blev tillåten att vara hemmasittare.

Jag skriver inte detta för att klanka ner på någon. Eller för att det sättet som mina föräldrar behandlade mig på på något sätt är en lösning på hemmasittande-problem. Jag skriver det mest för att försöka visa att förutom att ha jobbat med flera hemmasittare i rollen som lärare och mentor så har jag varit där många av hemmasittarbarnen är.
Oj vilket kvacksalveri. Sorry men gick det att få dig till skolan var du inte i närheten av att bli hemmasittare.

Ytterligare ett inlägg eftersom jag tydligen har tid.

Jag hade blivit hemmasittare om jag inte haft de föräldrar jag har. Jag var ensam, utsatt och mådde mycket dåligt under många år (främst åk 3-9). Jag grät och skrek och var bitvis suicidal. Mamma och pappa tvingade in mig i bilen och körde mig till skolan i alla fall. Eller hotade med att polisen skulle komma och ta mig till skolan. De hade krav på att jag var närvarande för att få lov att göra sådant jag tyckte var roligt på fritiden (läsa böcker, vara i stallet mm).

De visste precis hur dåligt jag mådde men tyckte att skolan var viktig.

På gymnasiet blev det bättre och hur dåligt jag än mådde som barn, så är jag i dagsläget glad över att jag inte blev tillåten att vara hemmasittare.

Jag skriver inte detta för att klanka ner på någon. Eller för att det sättet som mina föräldrar behandlade mig på på något sätt är en lösning på hemmasittande-problem. Jag skriver det mest för att försöka visa att förutom att ha jobbat med flera hemmasittare i rollen som lärare och mentor så har jag varit där många av hemmasittarbarnen är.
Och jag hade blivit skolkare om jag inte haft den mamma jag hade, farsan var ett kräk som körde mantrat "ja ungar har ju alltid slagits" och dessutom var han en feg rövslickare så honom var det inget att räkna med för att lösa problemen och liksom hos dig började det i 3-an och slutade inte förrän vid sista examen i 9-an.

Man blir aldrig samma människa efter daglig mobbing som innan helvetet började och tilliten till andra människor försvinner helt.

Lärare ser inte mobbing idag heller.
Ändra till en del lärare
De flesta ser och hör mer än ni tror
Och det är så att pga sekretessen så vet inte föräldrar hur det jobbas med enskild elever.
Men jag tycker att din attityd mot skola och mobilförbud känns läskig
Visst finns det dåliga skolor, lärare med mera men vi flesta arbetar stenhårt för att det ska bli bra för alla elever.

Läste på svt om att klockor ökar, främst hos unga killar. Tycker det är intressant i diskussionen om att unga inte kan klockan och att de måste ha mobilen dygnets alla timmar. Det verkar vara en trend att killar i 18 års åldern vill ha analoga klockor samt att mekaniska klockor har blivit populärare än tidigare (det vill jag ha :D ).
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/nya-trenden-bland-unga-man-vintageklockor

Jag tror att åldern på klockbärare sjunker i och med mobilförbudet, intresset för klocka som smycke kommer också öka.

Båda mina söner har klocka, hade redan som barn, men vägrade under en lång period i tonåren, men när nu mobilen inte är fullt lika intressant och man inte kan ha den tillgänglig på jobbet såsom man fick i skolan (....) så är klocka viktigt. Och snygg ska den förstås vara, ett smycke liksom. Jag har alltid haft klocka och har nu men kan inte ens se vad klockan är, men jag gillar klockor! Nu väntar jag bara på att dottern ska skaffa sig en också...

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka