Mögel prickar i STALLET!!!

JessicaM

Trådstartare
Dum fråga kanske men VAD GÖR JAAAAG?????
Det är små mögel prickar i taket!

Mycket konstigt att det kom nu tycker jag!
Det är ett litet stall med 3 boxar.
Vi flyttade in på gården förra året i sept. Det har alltid varit vatten droppar uppe i taket när det är lite fuktigt ute, så har det varit i många år tydligen.

Nu när vi har slagit bort en vägg in mot ladan för att vi ska bygga ut, trodde jag att det skulle bli bättre ventilation men nu kommer det mögel i taket!!!!

Va gör jag???
 
Sv: Mögel prickar i STALLET!!!

Svårt att svara utan att se hur det ser ut, men jag hade börjat med att sätta in en fläkt samt luftintag och sedan hade jag skurat bort möglet med skurborste och såpa. För jag antar att du inte har någon fläkt eftersom det är vattendroppar i taket?
 
Sv: Mögel prickar i STALLET!!!

Mögel hör ihop med fukt... och fukt hör så gott som alltid ihop med för dålig ventilation.

Se till att du sätter in en varvtalsreglerad fläkt som kan suga ut i storleksordningen 300 kubikmeter per häst och timme - på 3 boxar så ska fläkten ha kapacitet för minst 900 kubikmeter luft per timme.

Sen att fläkten är varvtalsreglerad innebär att du kan ställa ner luftflödet vintertid, men man får aldrig stänga av fläkten helt om det är hästar inne i stallet - du ska under inga som helst omständigheter understiga 150-200 kubikmeter i timmen för 3 hästar ens om det är 35 minusgrader ute, det är bättre att sätta värmekabel på vattenledningarna än att strypa ventilationen för mycket.

Är det vattendroppar i tak och väggar och imma på fönsterrutorna så är det för dålig ventilation - då får man öka på draget på fläkten tills det är torrt i stallet.

Det är med andra ord ganska rejäla luftflöden som det handlar om.

Sen ser du till att ha ventiler i varje box som släpper in frisk luft utifrån.

Det är bättre för hästarna med både drag och kyla än vad det är med fuktig, unken stalluft och mögel - det vanligaste misstaget folk gör är att dom täpper igen för mycket i sina stallar.
 
Sv: Mögel prickar i STALLET!!!

Efter att vi slog ut den där väggen blev vi av med vattendropparna men fick då
möglet istället!! Jag tycker möglet borde ha kommit när det var vattendroppar i taket!??

Går det bra att ha ett hål på ca 10cm i diameter ovanför varje box istället för en fläkt..?
 
Sv: Mögel prickar i STALLET!!!

Det räcker inte med vanliga tallriksventiler i ett djurstall. Införskaffa riktiga tilluftsdon som brukar användas i kostall så slipper du perforera hela taket med tallriksventiler. Det blir inte tillräckligt flöde med sådana.
 
Sv: Mögel prickar i STALLET!!!

Det räcker inte med vanliga tallriksventiler i ett djurstall. Införskaffa riktiga tilluftsdon som brukar användas i kostall så slipper du perforera hela taket med tallriksventiler. Det blir inte tillräckligt flöde med sådana.

Ett annat alternativ, om förutsättningarna finns, är att låta bli att ställa hästarna inomhus långa perioder. Då slipper man de stora investeringarna i ventilation, som ändå ger ett sämre klimat för hästar än utomhus. Det tillkommer dock lite andra investeringar...

Har man bara boxarna som tillfälliga sjukboxar, iordninggörandeboxar och viloboxar som används under en kort del av dygnet alt. 1 häst så är inte ventilationen lika kritisk.
 
Sv: Mögel prickar i STALLET!!!

fast ventilation borde väl finnas oavsett?

jag har ett litet stall med 2 boxar och jag har en fläkt.
ska även fixa dit ventiler under sommaren i box och sadelkammare.
 
Sv: Mögel prickar i STALLET!!!

fast ventilation borde väl finnas oavsett?

jag har ett litet stall med 2 boxar och jag har en fläkt.
ska även fixa dit ventiler under sommaren i box och sadelkammare.

Jo, fast jag förstod det som att det fanns ventilation, men att den uppenbarligen var otillräcklig. Och har man hästarna inne väldigt korta perioder ställs mindre krav på ventilationen.

Det är riktigt, riktigt svårt att få till en acceptabel inomhusmiljö för hästar - därför kan man göra det enkelt för sig och bäst för hästarna - att ha dem utomhus så mycket som möjligt. Dock kräver det också vissa (andra än ventilation) förutsättningar. Jag har säkert besökt ett 50-tal stallar i mina dagar och de med acceptabel inomhusmiljö (dvs för längre uppstallning av häst) kan jag räkna på ena handens fingrar.
 
Sv: Mögel prickar i STALLET!!!

Vad tycker ni om de där lufthålen som jag beskrev?? Om jag gör några sådana högre upp på väggen (så att det inte drar på hästarna) så blir det ju mer ventilation..??
 
Sv: Mögel prickar i STALLET!!!

Vad tycker ni om de där lufthålen som jag beskrev?? Om jag gör några sådana högre upp på väggen (så att det inte drar på hästarna) så blir det ju mer ventilation..??

Fast god ventilation kräver att man lyckas skapa en kraft som drar i luften för att få cirkulation. Att öppna fler "passiva" kanaler utan strategi kommer inte att hjälpa mycket. Om man har en hög byggnad kan man ta hjälp av dragningskraften och sätta in en stor trumma, annars får man sätta in bra fläktar.

Boken "Att bygga häststall" av Michael Ventorp och Per Michanek är en bra guide med många tips om hur man bygger ett bra stall, inklusive ventilationslösningar.
 
Sv: Mögel prickar i STALLET!!!

Å jag håller med du. När vi flyttade in i vårt hus med tillhörande stall så visade det sig att ventilationen var otillräcklig. Det blev fuktig luft.
Två stora boxar till trots men alldeles för tätt och lågt i tak.
Vi flyttade in på våren, då var problemet inte fullt så stort eftersom jag bara tillfälligt hade en häst då.
Sen blev det sommar och bete. Sen kom hösten och problemen började märkas. Mitt i smällkalla vintern var det rätt ok, men luften var ändå dålig och det luktade verkligen häst.. Så..

Jag började med att göra en lösdrift, för sådär ville jag inte ha det en vinter till.
Sedan skrotade vi helt det gamla stallet och byggde istället två boxar på logen. Där är högre i tak och det är öppet upp till loftet på två ställen och luften är mkt bra.
Mitt stall luktar inte stall längre ens OM hästarna skulle tillbringa dygnet runt där. (Vilket de normalt aldrig gör) det är ett fåtal nätter de är inne/år.. Det är ett riktigt kallstall men den enda som lider av det är jag. De är som regel bara i sina boxar ca 3 timmar/dag.

Efter detta reagerar jag ofta på hur många stall med dålig luft det finns! Nog för att man träffar på bra stall ibland men ofta stänger vi in våra djur alltför väl.. Det brukar märkas på stallukten.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
885
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Hej Alla Vad gäller om man själv säger upp boxplatsen pga hälso skäl ? Stallet är fullt av svartmögel och det är mest inne i en...
Svar
11
· Visningar
2 152
Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 213
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 552
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp