Silverschampo

Jag gillar fudge! Och det finns balsam till också :)
Mitt hår slår gärna över mot lila om jag har i det för länge dock.

Hur mycket kostar det på gekås?
Ja, jag undrar också vad det kostar, både i affär och på gekås? Jag ska till gekås i helgen då kan jag svara på priset där. Vad bra, det finns balsam också, då vet jag det! :up:
 
Jag skulle aldrig utsätta mitt hår för så tät användning av silverschampo. Det torkar ut och sliter jättemycket!

Men det finns motsvarande färgbomb som är jättebra. Jag har testat lite olika och den absolut bästa är Evo Fabuloso Platinum Blonde.
Den ger samma kalla effekt som silverschampo men är istället bara vårdande. Det är lite olika hur ofta man behöver använda, går ju att ha varje gång men varannan funkar ofta bra.

Har man blekt hårt innan får man vara försiktig. Ju torrare håret är desto mer suger det åt sig och då kan man bli blå i håret om man låter det sitta i för länge eller om det används för ofta. Förra året var jag silvervit i håret och då fick jag vara jätteförsiktig, blev blått direkt om jag var slarvig.

Silverschampo kan man använda enstaka gånger sen, om det börjar gulna och man behöver lite extra effekt. Men definitivt inte regelbundet och särskilt inte när man blekt rejält då håret redan blivit utsatt för tuff behandling.
Som jag sa ovan i svar till någon, det var en månad sedan jag gick ut från frissan som silverblond och har sedan dess använt Björn Axéns silverschampo varje tvätt. Jag tycker nästanpå att jag har bättre kvalitét på håret än annars. Jag har heller inte utsatt håret för hård behandling, jag har gått från svart till vitt under ett år med 'nedfärgningar' och avfärgning' och utväxt, så jag kan inte säga att mitt hår är utsatt, har inte ens 'blekt hårt' utan hela processen till vitblond har varit mycket skonsam och ffa långsam.
Jag använder detta på rekommendation från min frisör:
B050488_1.jpg


Hon sa att det var mer verksamt att använda balsam eftersom det sitter i längre än schampo. Låter det sitta i ca 10 min 1-2 gångar i veckan. Hittills har mitt hår hållit sig kallt (jag vill inte heller ha det varmt).
Vänta nu, använder du bara balsam? Inte shampo, utan du använder balsam och låter det sitta 10 minuter? Använder du vanligt schampo innan då?
 
10 minuter skulle jag aldrig varken våga eller kunna ha silverschampo i håret. Håret hade brutits av och jag hade kliat ihjäl mig. Det börjar sticka efter tre minuter i min hårbotten och jag testade många sorter innan jag hittade en som fungerade utan att bränna hål (det känns så och skapade minisår) i min hårbotten.
Jag använder silverschampo någon gång i månaden vintertid när jag tycker att mitt hår börjar se mörkt ut men då alltid med färgbomb i efter schampot och balsam efter färgbomben. Utan färgbomb efter är silverschampo ganska värdelöst i mitt hår. Schampot sitter i max i två minuter och färgbomben i tio. Jag använder sachajuan schampo och balsam och revlon 1002 färgbomb. Nu är jag inte ute efter silverfärgat hår utan just att min egen blonda färg får lite mer lyster och ljusnar en aning och för det gör det jag använder sitt jobb.
Mitt hår är nog tåligare än ditt skulle jag tro! Och lite googling på sachajuan säger att det också var ett ganska dyrt schampo. Men tack för tips!
 
Som jag sa ovan i svar till någon, det var en månad sedan jag gick ut från frissan som silverblond och har sedan dess använt Björn Axéns silverschampo varje tvätt. Jag tycker nästanpå att jag har bättre kvalitét på håret än annars. Jag har heller inte utsatt håret för hård behandling, jag har gått från svart till vitt under ett år med 'nedfärgningar' och avfärgning' och utväxt, så jag kan inte säga att mitt hår är utsatt, har inte ens 'blekt hårt' utan hela processen till vitblond har varit mycket skonsam och ffa långsam.

Vänta nu, använder du bara balsam? Inte shampo, utan du använder balsam och låter det sitta 10 minuter? Använder du vanligt schampo innan då?
All blekning och avfärgning sliter ju, även om man gör det så skonsamt som möjligt. Jag vill inte utsätta håret för mer än nödvändigt så regelbunden användning av silverschampo skulle aldrig hända här. Min frisör säger samma sak, det ska absolut inte användas flr ofta och det är också bara vissa silverschampon hon vill att jag ska använda eftersom de kan slita olika mkt.

Ang det sista så är det en färginpackning som man har efter schampo och sen ska man gärna avsluta med vanligt balsam efteråt.
Det går jättebra att använda vanligt schampo och så kan man köra silverschampo vid behov bara.
 
All blekning och avfärgning sliter ju, även om man gör det så skonsamt som möjligt. Jag vill inte utsätta håret för mer än nödvändigt så regelbunden användning av silverschampo skulle aldrig hända här. Min frisör säger samma sak, det ska absolut inte användas flr ofta och det är också bara vissa silverschampon hon vill att jag ska använda eftersom de kan slita olika mkt.

Ang det sista så är det en färginpackning som man har efter schampo och sen ska man gärna avsluta med vanligt balsam efteråt.
Det går jättebra att använda vanligt schampo och så kan man köra silverschampo vid behov bara.
Jag vet inte om jag ska gå i försvar här men mitt hår har inte utsatts för några hårda behandlingar här utan tvärtom så har mitt hår fått bättre kvalité av regelbunden användning av silverschampot, det har fått bättre struktur och lyster än någonsin, däremot är björnaxénschampot dyyyyrt at använda i längden.
 
Mitt hår är nog tåligare än ditt skulle jag tro! Och lite googling på sachajuan säger att det också var ett ganska dyrt schampo. Men tack för tips!
Ja det är dyrt men är det som fungerar för mig. Det schampo och balsam jag har köpte jag för flera år sedan. Det är extremt drygt. Till vardags använder jag det här https://www.nordicfeel.se/harvard/paket/tigi-bed-head-dumb-blonde-tweens-25659 (Finns väldigt mycket billigare på andra sajter) Jag tycker att det gör skillnad i underhållet och det utan att slita på håret som silverschampo gör.
 
Jag vet inte om jag ska gå i försvar här men mitt hår har inte utsatts för några hårda behandlingar här utan tvärtom så har mitt hår fått bättre kvalité av regelbunden användning av silverschampot, det har fått bättre struktur och lyster än någonsin, däremot är björnaxénschampot dyyyyrt at använda i längden.
Du behöver inte försvara dig, jag berättar bara hur jag själv tänker om mitt hår.

Håller med dig om att det är dyrt att ha en hårfärg som kräver underhåll. Både tätare besök hos frisören och så alla produkter.. Jag håller på att närma mig min naturliga färg just för att jag vill prioritera annorlunda ekonomiskt.
Ska man ha roliga hårfärg får man räkna med att lägga pengar!
 
Ja det är dyrt men är det som fungerar för mig. Det schampo och balsam jag har köpte jag för flera år sedan. Det är extremt drygt. Till vardags använder jag det här https://www.nordicfeel.se/harvard/paket/tigi-bed-head-dumb-blonde-tweens-25659 (Finns väldigt mycket billigare på andra sajter) Jag tycker att det gör skillnad i underhållet och det utan att slita på håret som silverschampo gör.
Det där schampot är 'bara' reparerande? Det tar inte bort oönskade toner?
 
Du behöver inte försvara dig, jag berättar bara hur jag själv tänker om mitt hår.

Håller med dig om att det är dyrt att ha en hårfärg som kräver underhåll. Både tätare besök hos frisören och så alla produkter.. Jag håller på att närma mig min naturliga färg just för att jag vill prioritera annorlunda ekonomiskt.
Ska man ha roliga hårfärg får man räkna med att lägga pengar!
Min naturliga färg är vitblond så min 'roliga hårfärg' är nog den minst kostnadskrävande! :D Skillnaden nu är de silverfärgade slingorna, det är dem jag behöver underhålla från gula toner.
 
Min naturliga färg är vitblond så min 'roliga hårfärg' är nog den minst kostnadskrävande! :D Skillnaden nu är de silverfärgade slingorna, det är dem jag behöver underhålla från gula toner.
Då tror jag du skulle komma långt med vanligt schampo och balsam men kanske varannan/var tredje tvätt också ha Evo Fabuloso Platinum Blonde i. Används då som en inpackning, dvs efter schampo men före balsam och låt det gärna sitta i så länge du orkar vänta.
 
Det där schampot är 'bara' reparerande? Det tar inte bort oönskade toner?
Jag tror inte att det tar bort oönskade toner men jag vet inte säkert för jag har inga gulaktiga toner i mitt hår vilket jag gissar är det du syftar på? På mig bibehåller det dock resultatet av silverschampo längre. Jag läste i någon blogg för många år sedan att det var ett bra underhållsschampo och det stämmer för mig. I den bloggen rekommenderades det att använda silverschampo och färgbomb en gång i veckan/var tredje schamponering och det här emellan. Sommartid använder jag aldrig silverschampo eftersom solen bleker mitt hår så mycket ändå men jag märker skillnad om jag använder annat schampo eller det jag länkade till. Med det jag länkade till blir håret ljusare av solen än om jag använder annat schampo så något gör det ju och det är lila schampo/balsam precis som silverschampot är.
 
Mitt hår blir oxå svinto av silverschampo och hade dött en stilla död om jag använt det så ofta. Max 1 gång i veckan skulle jag använda det om ens det och alltid med inpackning efteråt. Mitt hår har mått bäst av silverschampo från Matrix, men Maria Nila är också bra. De har väl även någon silverfärgbomb har jag för mig? Färgbomberna från Maria nila gillar jag och de sliter inte på håret.
Vad heter schampot från matrix? Har förr alltid använt matrix, jag var under en period hårmodell för Matrix och hade typ en livsförbrukning av matrixprodukter, som tyvärr försvann för mig vid en flytt. Älskar Matrix produkter, och min frisör använde Matrix color sync för mina slingor, en ammoniakfri produkt.
 
Jag tror inte att det tar bort oönskade toner men jag vet inte säkert för jag har inga gulaktiga toner i mitt hår vilket jag gissar är det du syftar på? På mig bibehåller det dock resultatet av silverschampo längre. Jag läste i någon blogg för många år sedan att det var ett bra underhållsschampo och det stämmer för mig. I den bloggen rekommenderades det att använda silverschampo och färgbomb en gång i veckan/var tredje schamponering och det här emellan. Sommartid använder jag aldrig silverschampo eftersom solen bleker mitt hår så mycket ändå men jag märker skillnad om jag använder annat schampo eller det jag länkade till. Med det jag länkade till blir håret ljusare av solen än om jag använder annat schampo så något gör det ju och det är lila schampo/balsam precis som silverschampot är.
Alltså, vitsen med att använda silverschampo är ju att neutralisera gula toner, och effekten av silverschampot är uttvättningsbart så för att behålla och slippa gula toner så ska man ju underhållsanvända silverschampot.

Jag är inte så glad i att slänga i färgbomb varje vecka.
 
Vad heter schampot från matrix? Har förr alltid använt matrix, jag var under en period hårmodell för Matrix och hade typ en livsförbrukning av matrixprodukter, som tyvärr försvann för mig vid en flytt. Älskar Matrix produkter, och min frisör använde Matrix color sync för mina slingor, en ammoniakfri produkt.
Tror att det hette so silver eller nåt i den stilen. Verkar finnas ett sånt när man googlar. Var dock ett par år sedan jag var blond så de har ändrat flaskan om det är samma sen jag använde det.
 
Ser att lyko.se just nu har ett Axén silverschampo för 136 kr, kunde det vara nåt?
Det är det schampot och balsamet jag använder nu. Och jag trivs med det, bara att det blir dyrt i längden. Jag har tidigare använt ett lipidschampå som jag köpt 2 stora pumpflaskor av varje år på gekås, schampo har då kostat mig typ 600skr/år. Nu har jag använt det schampo du nämner vid varje tvätt i en månad, och det blir lite prisskillnad att gå över till det på helår...
 
Alltså, vitsen med att använda silverschampo är ju att neutralisera gula toner, och effekten av silverschampot är uttvättningsbart så för att behålla och slippa gula toner så ska man ju underhållsanvända silverschampot.

Jag är inte så glad i att slänga i färgbomb varje vecka.
Varför tycker du att det är värre/sämre med färgbomb varje vecka jmfrt med silverschampo vid varje tvätt?
Det lär bli billigare och är bättre för håret.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har haft kliande hårbotten i typ två år och testat alla receptfria som finns utan resultat. Bytte till Maria Nila head and hair heal nu...
2
Svar
35
· Visningar
3 204
Senast: touche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp