Silverschampo

Alltså, vitsen med att använda silverschampo är ju att neutralisera gula toner, och effekten av silverschampot är uttvättningsbart så för att behålla och slippa gula toner så ska man ju underhållsanvända silverschampot.

Jag är inte så glad i att slänga i färgbomb varje vecka.
Nja, vad vitsen är beror nog på brukaren.

Vad har du emot att använda färgbomb? Den är ju som en vanlig inpackning.
 
Varför tycker du att det är värre/sämre med färgbomb varje vecka jmfrt med silverschampo vid varje tvätt?
Det lär bli billigare och är bättre för håret.
För det första så simmar jag regelbundet i klorerad pool. Då kryper gula toner fram ganska omedelbart och jag behöver nog använda preparat för att motverka det regelbundet.

En färgbomb i veckan är minst 400skr/månaden. Utöver det ska jag använda schampo och balsam.
 
Det är det schampot och balsamet jag använder nu. Och jag trivs med det, bara att det blir dyrt i längden. Jag har tidigare använt ett lipidschampå som jag köpt 2 stora pumpflaskor av varje år på gekås, schampo har då kostat mig typ 600skr/år. Nu har jag använt det schampo du nämner vid varje tvätt i en månad, och det blir lite prisskillnad att gå över till det på helår...
Ja, jag tänkte att det var samma och jag såg att det var dyrt, därför tänkte jag bara tipsa om ett nedsatt pris ifall du ändå ville ha det.
 
För det första så simmar jag regelbundet i klorerad pool. Då kryper gula toner fram ganska omedelbart och jag behöver nog använda preparat för att motverka det regelbundet.

En färgbomb i veckan är minst 400skr/månaden. Utöver det ska jag använda schampo och balsam.
Men va? 400 kr/månad?

Den jag tipsade om kostar ca 250 kr och räcker längre än en månad även om man använder väldigt ofta och har långt hår. Den är rätt dryg i sin konsistens.
 
Ja, jag tänkte att det var samma och jag såg att det var dyrt, därför tänkte jag bara tipsa om ett nedsatt pris ifall du ändå ville ha det.
Ja, jag ska absolut köpa på mig ett par flaskor, så tack för tipset! Ska som sagt till gekås nu i helgen, vet inte om det kanske finns där också eller om jag ska köpa på mig det där Nude eller annat där.
 
Jag har använt Schwarzkopf Professional No Yellow och har nu Schwarzkopf Professional Bonacure Colour Free.
Jag använder schampot varje gång jag duschar och lämnar det i under tiden det tar att duscha.
Jag är kortklippt, blonderad alternativt slingad blond.
 
Exakt, vanligt schampo och sen silverbalsam 1-2 ggr i veckan. :)
Det låter mer hanterbart för mig än att hålla på att balta med att först blöta håret, handdukstorka och sen låta silvershampo sitta i en tid sen in i duschen igen. Hmm. Kanske ska testa att bara använda silverbalsam och se om jag får denfärg jag vill ha.
 
Åh, Normal har jag ju i stan! Vad kostar det där? En gång i veckan låter nästan lite lite för mig. Det var en månad sen jag gick ut som silverblond från frissan och jag tvättar normalt håret varannan dag men har redan anat gula skiftningar så har faktiskt inte vågat annat än att använda enbart silverschampo alla tvättar och har faktiskt inte märkt någon kvalitetsskillnad på håret, nästan tvärtom att det är mer glans och mindre friss i det.
Det var länge sedan jag köpte så jag minns tyvärr inte. Bara att det var stor skillnad mot snittpriserna jag såg på nätet.
 
Jag har gått från att vara född blondin, haft alla tänkbara färger i håret under många år till att senaste året transformerat mig från mörkbrunt/svart hår till att idag vara vad min frisör kallar 'silverblondin', med naturligt mörkare underhår med inslag av gråa strån och slingat silver ovanpå. Och nu ska jag, som aldrig varit 'fixig' med håret använda silverschampo ett par gånger i veckan.

Min frisör rekommenderade Maria Nila, men av outgrundlig anledning köpte jag inget sånt när jag var där utan jag kom på det när jag gick därifrån så jag stresshandlade Björn Axéns silverschampo och balsam i en affär. Jag har konsulterat mina yngre kollegor som är vansinnigt snygga i håret jämt och som skimrar silvergrått hur jag ska använda detta silverschampo och alla säger de att de använder BARA silverschampo alltid och att de låter det sitta i någon halvtimme. Uhum. Frissan sa två-tre dagar i veckan och låt sitta 10 minuter? Jag tvättar ibland håret dagligen, ska jag verkligen använda silverschampot så ofta? Och, jag MÅSTE använda balsam efter schampot, för det där silverschampot gör att mitt hår känns som svinto efter ursköljning. Ska det där silverbalsamet också sitta i handdukstorkat hår innan ursköljning och hur länge i så fall?

Jag vet att det även rekommenderas regelbunden inpackning men sånt har jag sällan tålamod eller tiiiid med, jag använder hellre balsam regelbundet. Senaste gången jag köpte inpackning var när det fanns femtioöringar, det var ett tag sedan alltså. Jag har allmänt bra kvalitét på mitt hår men det blir väldigt torrt av silverschampot, och det instantly så jag måste ha balsam efter.

Plötsligt inser jag att mitt schampokonto kommer stiga något enormt i höjden om jag ska fortsätta med Björn Axén-serien (eller med Maria Nila), men har blivit rekomenderad annat, ett som heter 'Fudge' och det har jag sett finns på gekås som jag ska till snart. Men finns det balsam till den också? Eller har någon något annat bra silverschampo + balsam att rekommendera? Och hur gör ni erfarna silvershampoanvändare? 10 minuetr? Växlar med vanligt schampo? Jag vill definitivt inte få gula toner, då panikar jag och kommer dra i någon färg igen men det vore synd på ett års jobb för att bli av med det mörka..
Lär mig hur jag ska använda silverschampo på bästa sätt!

Fanola silverschsmpo 1-2 dagar i veckan och sen ett vårdande resterande :)
 
Det var dyrare än Björn Axén och Maria Nila. Låter lite hardcore, att använda direkt i torrt hår och nästan en halvtimme? Men - det var ungefär så mina unga kunniga kollegor instruerade mig... 🤔
Vad menar du med tt den är svart och inte lila, menar du färgen på själva schampot? Och är alltså balsamet dyrare än själva schampot?

Shampot ar svart. Riktigt svart och kan aldrig farga haret blatt eller lila. Balsamet ar lika dyrt som shampot sa jag anvander ett annat balsam. Vanligtvis ett vanligt, billigare, silver balsam, men ocksa vanligt balsam nar jag inte kopt nytt i tid och ser ingen skillnad.

Nu har jag riktigt tunna och silkiga harstran och har svart att ha en frisyr och jag har kort har. Det skadar inte haret, men mitt har (om jag inte har i balsam varje tvatt) far mer volym och kanns inte sa flygigt ... vilket val beror pa att shampot sliter. Men jag alskar det, plotsligt kan jag ha en frisyr som haller och inte bara faller platt utan massor av "grejs" i haret.
 
Viral ar dyrt ... men en flaska racker mig 3 manader eller mer (beroende pa hur noga jag ar att gnugga ut shampot i torrt har) och ger den effect jag ar ute efter. Jag tvattar haret varje/varannan dag lite beroende pa vad jag gor och hur varmt det ar.
 
Exakt, vanligt schampo och sen silverbalsam 1-2 ggr i veckan. :)

Så gör jag också, och jag har haft allt mellan silver och ”normalt” isigt askblont i flera år nu. Sulfatfritt schampo och evo fabuloso. Vid behov ett djuprengörande schampo. Har aldrig använt silverschampo.

Enligt min frisör är risken med silverschampo för ofta att det torkar ut så att hårstråna till sist blir för ruggiga i fjällskikten, vilket leder till att föroreningar fastnar, det ser mörkt och matt ut, och silverschampot spolas ur vid nästa tvätt så att man måste fortsätta i den cirkeln.
 
Jag skulle lite otraditionellt rekommendera att man köper Manic Panics ultra violet och blandar med vanligt balsam, vilket billigt balsam som helst fungerar och lägger en mask. När jag vill ha bort gula toner i mitt hår blandar jag ca. 1 tsk Manic Panic ultra violet med balsam (mängd beror på hur mycket hår du har) och får en skonsam toning av håret som håller ett litet tag och gör håret supermjukt och fint, dessutom så räcker en burk Manic Panic ultra violet i flera månader då färgen är så mörk att man bara behöver lite för att få den rätta lila färgen för att dämpa gult.
 
Kan man använda silverschampo och få effekt även om håret inte är färgat?
Beror kanske på hur ens naturliga hårfärg ser ut?
På mitt hår blir det inte så bra med silvershampoo, det är för mörkt tror jag. Inbillar mig däremot att eorol ger en viss skillnad och jag vill mer åt gyllenblont/gyllenbrunt än åt silverhållet.
Har du redan ljusblont hår naturligt och vill ha mer askig ton borde det funka bättre med silvershampoo.
 
Kan man använda silverschampo och få effekt även om håret inte är färgat?

Tog av misstag dotterns en gång när jag duschade och mitt -naturligt ljusblonda- hår blev ljusgrått :laugh:

Brukar nämligen schamponera in håret och låta det sitta i medan jag tvättar kroppen, så det satt ju i en stund..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har haft kliande hårbotten i typ två år och testat alla receptfria som finns utan resultat. Bytte till Maria Nila head and hair heal nu...
2
Svar
35
· Visningar
3 205
Senast: touche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp