Bukefalos 28 år!

Sv: Möss...

Mamma-mus, Klara:
fwhsef.jpg

111p0up.jpg


Hon har ju också den där gula färgen under magen, syns vid bakbenen på bilderna.
 
Senast ändrad:
Sv: Möss...

Jo, den andra honan ser lite dräktig ut. Vanligt vid köp från djuraffär, kan även vara inavel.

Vi har flera som är gula pÅ magen. Dom större engelsktypade är svarta med gul mage och vi har ett par svenska som är svartvita med gul mage :D
 
Sv: Möss...

Det är säkert inavel, ganska ordentlig inavel också med tanke på att det troligen är deras bror som är pappan.. eh.
Det är ju helt sjukt egentligen? Sista gången jag köper möss från djuraffär kan jag ju säga!

Sedär! Då är det nog så.
Suttit och tittat lite på dem och det ser ut som att det gula bara är där de skulle haft färg och inte på de vita partierna.
Tycker annars att tan är väldigt fint men på mina ser det ju bara ut som att de har kissat på sig... snyggt! Haha.
 
Senast ändrad:
Sv: Möss...

Ooooch... ännu en fråga:
När är det bäst att sära på honor/hanar för att undvika ytterligare dräktigheter... :crazy:
Har fått höra att det är vecka 5. Stämmer det?
 
Sv: Möss...

visst är dom tanfärgade :) tycker det är jättefint, även på dina ;)

I affären går vi mest efter hur bebisarna utvecklas individuellt. Ibland är vissa betydligt mindre eller sämre utvecklade än resten. När dom fått ordentlig storlek, och man ser att dom äter aktivt själva så kan man flytta dom. Tyvärr kan man inte vara helt säker oavsett, vissa hanar kan bli könsmogna extra tidigt.

Det där med inavel behöver man dock inte oroa sig så mycket för på möss, dom är extremt tåliga för inavel (inte sagt att man ska tillåta det hur som helst) tror någon sa minst 20 led innan man började märka inaveln
 
Sv: Möss...

Dom blir könsmogna kring 5 veckors ålder. Vi brukar sära på dom lite tidigare än så. När dom äter själva. Honorna flyttar till en egen hane kort efter, och hanarna till en egen bur där dom får växa till sig innan avlivning.

Men hos dom som avlas för sällskap får honorna vara kvar hos sin mamma, och hanarna flytta till egen bur.
 
Sv: Möss...

Härligt! Jag vänjer mig nog vid deras underliga (enligt mig) tan teckning, nu när jag vet att det inte är kiss. Haha.
Okej! Tack för svaret :D Hoppas verkligen mina hanar inte är tidiga, då tar ju den här karusellen aldrig slut :eek:
Skönt att de är tåliga mot inavel, då behöver jag inte oroa mig över att det kanske är något fel på ungarna.
 
Sv: Möss...

Tack, tack! Då får jag helt enkelt hålla koll på dem så jag vet när de är redo för att flytta.
Blir spännande det här :angel:
 
Sv: Möss...

det kan ju va värt att flytta pojkarna lite tidigare än honorna just för att slippa rundgång, vissa kan ju se pyttiga ut men om man ser att dom äter riktig mat och dessutom är några stycken är det sällan problem tycker jag :)
 
Sv: Möss...

Alla honorna ska stanna så de behöver aldrig lämna mamma :D Men om hanarna ser pluttiga ut fast de har börjat äta själva och jag flyttar dem då, så kan jag ju kanske stödmata dem med esbilac i alla fall? Bara för att vara säker? Om de nu vill ha det öht. Jag har ju en del kvar från att jag födde upp skogsmusen.

Kommer säkert fråga er 100 frågor om dagen när det väl börjar närma sig 5 veckor....
Känns som om jag oroar mig över allt redan nu.
 
Sv: Möss...

Jag gjorde en jättesnabb tjuvkik! Så här ser småttingar ut:

2n7kw1t.jpg


Tror det är 8 st. De är ju kanske inte de vackraste i världen just nu men jag hoppas
verkligen att den vita och att någon av de svarta med bläs är honor :love:
 
Sv: Möss...

Du borde väl kunna se redan nu vilka som är honor och hanar? Iaf om det funkar likadant som på råttor:)

Vänd dem helt enkelt på rygg och kolla hur stort avståndet mellan anus och könsöppningen är. Avståndet är alltid längre på hanar än på honor för där ska ju få plats en pung emellan också. Så det är ju bara att vända på ett gäng och jämföra dem:)
 
Sv: Möss...

Jo det kan man ju, det ska gå att se redan när de är alldeles nykläckta.

Men jag vågar inte ta i dem! Vågade knappt göra den här lilla tjuvkiken! Vi har redan pratat om det i tråden, jag har mina anledningar även om de kanske är löjliga. Jag väntar lite till, vill inte att mamman och hennes syster ska uppfatta mig som jobbig heller. De var ju inte direkt tama när de kom, men det är bättre redan nu. :)
 
Sv: Möss...

Igår slängde jag ner en halvfull toarulle som leksak till Lillegris och Minigris, den var borta på morgonen xD

I övrigt så har jag vågat ta i bäbisarna för första gången också :love: men jag har insett att det inte var så lätt att se skillnad på killar och tjejer som jag trodde utifrån vad jag har läst och kollat upp på nätet... allt är ju PYTTELITET!!! Och inte fasiken vill de små liven ligga stilla en sekund heller!
 
Sv: Möss...

lättast om du tar upp två samtidigt, när du får upp en hane och en hona så kommer du se skillnaden :)

jag har bekymmer :crazy:

Tog hem min guldmus (Sparven) förra onsdagen och Spöket är skitle mot henne. Jag har haft säkert 100 möss minst och visst kan det va pip och skrik i början men detta är klart det värsta jag var med om. Spöket va le mot Grodan också när dom flyttade in, dom kom ju från olika grupper men de la sig och nu är dom polare. I natt plockat jag ut Spöket och på morgonen låg Grodan och Sparven och sov tillsammans. Nu verkar det som att det möööjligen blivit lite bättre men annars vet jag inte,
 
Sv: Möss...

Vad kul att guldmusen blev din! Tråkigt att Spöket och Sparven inte kommer överrens dock. Vad gör de? Biter de varandra? Brukar det inte ge sig efter ett tag? Jag kan ju knappast vara till någon hjälp men hoppas det löser sig! :( *håller tummarna*
 
Sv: Möss...

Tycker musungarna börjar bli riktigt söta nu när de börjar få lite mer päls :love:
Det var 9 st förresten, inte 8 som jag trodde först.

1 st vit
1 st gråvit
3 st svartvita
4 st brunvita

Såhär ser de ut nu:
bdtu1s.jpg


Alla bruna:
2v15k03.jpg
 
Sv: Möss...

jo det brukar ge med sig, men jag tvivlar lite mer i det här fallet för hon verkar va elakare än "genomsnittet" hon jagar mest runt Sparven (som skriker som en liten gris) första dagen hade hon bitit henne i svansen, men efter det verkar det bara va jagande, nu verkar Sparven ha kaxat upp sig lite och springer inte och gömmer sig när Spöket kommer ut så därför har jag låtit det vara iaf och hoppas på det bästa.

Söööta bebisar. Jag är alltid svag för dom grå av nån anledning :love:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag/vi har ett problem med en utav hästarna i stallet som jag inte riktigt vet hur jag ska tolka. Igår tog jag den aktuella hästen i...
Svar
4
· Visningar
1 733
Senast: Leoni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 579
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 470
D
Däggdjur Hej, Fick för några dagar sedan hem en lejonhuvad kaninhona på 12 veckor. I början var hon jätterädd och så fort man ens kom in i...
Svar
8
· Visningar
1 364
Senast: dancehall
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp