• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare SarahOlofsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 4 310
Sv: Mögel...

Vad händer i djurens(hästarnas) magar när de äter detta med vad vissa
tror är socker??

Mår de bra i magen?

Är det mögel så är det ju inte bra. Är det jäst och inte så mycket så kan det faktiskt under en tid (när balen är ny öppnad) ge hästen lite mer B-vitamin. Men man får komma ihåg att hållbarheten på foder med jäst är sämre om bra ensilerat foder.

Ja det är inte alltför hälsosamt, särskilt, precis som Masse säger, efter ett tag. Hållbarheten försämras betydligt och är det ett mindre parti som är angripet så kan man ju avlägsna det, med större angrepp är det bara att dumpa balen

Kicki :laugh:

Det kanske inte är så konstigt att sjukdomen fång breder ut sig, med tanke på folks okunskap kring ensilage och dom myter som råder. Nu när majoriteten av alla hästägare verkar fodra med ensilage. Bara en tanke jag fick, efter att ha läst alla fång-trådar!

Om hästar får fång så har det inte med ensilaget i sig att göra. Det som spelar roll är innehållet.

Hur menar du nu? Hästar får fång när dom sätter i sig olämpliga saker som pajjar magen. T ex dåligt/ohygieniskt ensilage. Kan tänka mig att det är en hel del hästar som står och mumsar ofräsht ensilage, med tanke på den okunnighet som verkar råda.. Och kanske det är en anledning till alla fånganfall som ploppar upp, mitt i vintern! :idea: En av våra hästar fick fång av ofräsh halm, så jag är supernoga med foderhygienen numera, och har sluppit återfall. Men det krävs att man då vet vad som är bra och dålig ensilage.

Senast ändrad:

Det vita är definitivt inte socker,risken är stor att det är mögel om du har tur så är det jäst.Använder själv hösilage och skulle aldrig få för mig att ge hästarna foder som skulle ha möjlighet att innehålla mögel!

Tycker att dom flesta häst ägare är allt för mjäkiga med att kräva från foder leverantören att ta tillbaka de balar som inte är ok i utfodringsväg.

Om alla började kräva att ensilaget hösilaget ska hålla en bra kvalite så skulle vi inte ha detta problemet med att många stall utfodrar med undermåligt foder.

Min foder leverantör vet att de balar som är av dålig kvalite får han ta tillbaka och jag behöver givetvis inte betala för dessa;).Se till att ställa krav är mitt råd:devil:

Om alla följer ditt råd så stenhårt så kommer två saker att hända dels kommer mindre folk satsa på att odla foder och dels så kommer priset att höjas väldigt för att täcka upp kostnaderna som ändå finns även för "dåliga" balar.

Då tycker jag det är bättre att den som köper foder köper mer än den beräknade förbrukningen vilket innebär större mängd, lägre pris och själv står för de ev dåliga balarna. Om inte hela leveransen är misslyckad då är det ett helt annat läge.

Jag tycker det är självklart att producenten ska ta tillbaka dåliga balar. OM det är hans ansvar.

På den tiden jag var med och producerade just hösilage till hästar hade vi en ny kund som ringde varje vecka och hade dåliga balar. Hon var helt vansinnig, och vi var väldigt frågande. Våra gamla kunder hade fått från samma parti (flertalet kunder) och ingen hade hört av sig (vi hade väldigt god dialog med våra köpare). Den här nya kunden ville minsann inte betala ett öre, vi hade förstört ALLT för henne, hela världen hade rasat. Hon reklamerade hela partiet (10 ton om jag inte missminner mig) och krävde hämtning av balarna som var kvar.

Vi åkte ut och tittade. Hennes katter hade gått bärsärkagång och stod när vi kom och vässade klorna på plasten. De flesta balar var rivna, antingen på ovansidan eller på sidorna. Det var ett mindre antal inne i "högen" som var oskadda.

Det blev ingen reklamation, hon fick stå med hela förlusten själv, men ansåg fortfarande att det var vårt fel att vi inte hade skyddat leveransen från hennes katter, i hennes stall. Skön inställning.

Är det någon skada vid leveransen får kunden givetvis ersättning för balen, men om den skadas när kunden tar in eller förvarar balen blir det ingen reklamation.

Hade vi tagit emot varje reklamation som kom (fåglar, katter, möss etc) hade vi gått i konkurs rätt snart. Vi lärde oss vilka kunder som var vettiga att ha i stocken, de fick leveranser och givetvis ifrågasattes aldrig deras reklamationer. De fick bara nya balar gratis vid nästa leverans.

Folk som inte vet vad de sysslar med ska man helt enkelt inte ha affärer med, oavsett om det är säljare eller köpare. Och helt oberoende av vad de sysslar med (hästar, bilar, foder, hundar, kameror - det spelar ingen roll. En dåre är en dåre)

Hur menar du nu? Hästar får fång när dom sätter i sig olämpliga saker som pajjar magen. T ex dåligt/ohygieniskt ensilage. Kan tänka mig att det är en hel del hästar som står och mumsar ofräsht ensilage, med tanke på den okunnighet som verkar råda.

Visst är det så vad gäller hygien, på samma sätt som allt fodermedel. Men många ser ensilaget i sig som boven, vilket blir lite fel. Och helt klart så har många mycket dåligt hum om när fodret ska kasseras. Så precis som du säger så kan man ju dra paraleller till det här med sockerkristalliseringstron som många går och inbillar sig existerar.

.

Det blev ingen reklamation, hon fick stå med hela förlusten själv, men ansåg fortfarande att det var vårt fel att vi inte hade skyddat leveransen från hennes katter, i hennes stall. Skön inställning.

Man undra sådana här gånger om folk bara har huvudet för att ha något att sätta mössan på! :confused: Hon kan ju inte direkt bredda sin kundkrets med en sån här attityd.

Det ju just sådana saker som gör att om alla ska kunna kräva att allt dåligt tas tillbaka så blir det inga kvar som producerar foder. Precis som med hästar så kan ju felet uppstå efter leverans p g a felaktig hantering.

Det ju just sådana saker som gör att om alla ska kunna kräva att allt dåligt tas tillbaka så blir det inga kvar som producerar foder. Precis som med hästar så kan ju felet uppstå efter leverans p g a felaktig hantering.

Jag förstår hur du menar men samtidigt är det ju ganska svårt med ensilage. Jag kan inte se utanpå om en bal är dålig. Det kan man ju med hö på ett annat sätt. Nu har inte vi haft det problemet för vi beställer ensilagebalar på sommaren och hämtar sedan en i taget. Det har hänt ett fåtal ggr att balen har varit dålig när vi har öppnat den. Men då har vi fått en ny vilket har varit självklart för mig. Nu har vi varit tvungna att byta ensilagebonde för "vår" fick inte in tillräckligt mkt men jag hoppas att det kommer att fungera lika bra med den vi köper av nu om det skulle bli aktuellt. Den vi har brukat handla av de senaste fyra åren har bara sålt en enda dålig bal till oss under hela tiden. Han krävde inte ens att få se den utan vi kunde bara komma och hämta en ny.

Varför skulle bönderna satsa mindre och ev sluta producera ensilage-hösilage för att vi krävde bättre kvalite?

Alla som levererat till mig har alltid tagit annsvar + talat om för mig när det eventuellt kan finnas dåliga balar i skörden,har aldrig varit några som helst problem för bönderna vet oftast själva villka ängar som vädret inte har varit optimalt när hösilaget har tagits om hand!

Kanske betalar jag högre pris än andra men jag tror inte det,just nu ger jag 1,68 kr kilot=80 kr för små bal på femtio kilo.:confused:

För att många köpare inte hanterar balarna på rätt sätt. Då tvinga en leverantör att ta tillbaka balar som egentligen var felfria vid leveransen p g s detta. Gör att att det kostar mer för säljaren an vad som går att tjäna på att göra fodret. Då väljer man att odla annat som inte går med förlust istället eller bara till sig själv.

Vi har alltid kört så att plastskador ska reklameras vid urlastning på plats. Det som inte reklameras där och då anses ha uppstått hos köparen på dennes risk.

Skulle det vara något fel på balen (vid tillverkning s a s) måste reklamation ske omgående så vi kunde köra ut och titta samma dag som den öppnades. Och då bedöma vad det berodde på. Självklart fick de inte kasta plasten...

Varför skulle bönderna satsa mindre och ev sluta producera ensilage-hösilage för att vi krävde bättre kvalite?

Sånt här kan ju ibland vara lite småsvårt faktiskt. Och exakt var gränsen ska dras bör ju vara klargjort annars kan det ju bli problem. På samma sätt som producenten kan vara "liknöjd" åt ena hållet så kan ju kunden vara "kinkig" åt det andra hållet.

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började... 2 3
Svar
46
· Visningar
9 899
Senast: Fraegd
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar... 12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 523
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara... 2 3
Svar
52
· Visningar
15 075
Senast: QueenLilith
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 885
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka