Sv: Mögel...
Jag tycker det är självklart att producenten ska ta tillbaka dåliga balar. OM det är hans ansvar.
På den tiden jag var med och producerade just hösilage till hästar hade vi en ny kund som ringde varje vecka och hade dåliga balar. Hon var helt vansinnig, och vi var väldigt frågande. Våra gamla kunder hade fått från samma parti (flertalet kunder) och ingen hade hört av sig (vi hade väldigt god dialog med våra köpare). Den här nya kunden ville minsann inte betala ett öre, vi hade förstört ALLT för henne, hela världen hade rasat. Hon reklamerade hela partiet (10 ton om jag inte missminner mig) och krävde hämtning av balarna som var kvar.
Vi åkte ut och tittade. Hennes katter hade gått bärsärkagång och stod när vi kom och vässade klorna på plasten. De flesta balar var rivna, antingen på ovansidan eller på sidorna. Det var ett mindre antal inne i "högen" som var oskadda.
Det blev ingen reklamation, hon fick stå med hela förlusten själv, men ansåg fortfarande att det var vårt fel att vi inte hade skyddat leveransen från hennes katter, i hennes stall. Skön inställning.
Är det någon skada vid leveransen får kunden givetvis ersättning för balen, men om den skadas när kunden tar in eller förvarar balen blir det ingen reklamation.
Hade vi tagit emot varje reklamation som kom (fåglar, katter, möss etc) hade vi gått i konkurs rätt snart. Vi lärde oss vilka kunder som var vettiga att ha i stocken, de fick leveranser och givetvis ifrågasattes aldrig deras reklamationer. De fick bara nya balar gratis vid nästa leverans.
Folk som inte vet vad de sysslar med ska man helt enkelt inte ha affärer med, oavsett om det är säljare eller köpare. Och helt oberoende av vad de sysslar med (hästar, bilar, foder, hundar, kameror - det spelar ingen roll. En dåre är en dåre)