Mona, 21, rider med slöja – aldrig känt sig välkommen

Mona Khader, 21, beskriver sig själv som ”hästgalen”.
Men hon har aldrig känt sig välkommen i ett svenskt stall.
– Jag har kommit hem och gråtit efter flera olika stallbesök och på träningar över hur jag blir bemött, säger hon.
 
Det är knappast det jag kommenterat utan nedan, i sammanhanget att att man i bibeln stenar folk. Jag anser det är extremt fördömande mot kristna församlingar (och judiska också det är i gamla testamentet man stenar kvinnor) av alla de slag. Att det förekommer kvinnomisshandel i vissa församlingar men det här uttalandet är bara för mycket, att det skulle vara de allra flesta.


a
Jag menade inte att folk är för stening. Jag uttalade mig i förhållande till uttrycket "låt den som är utan synd kasta första stenen", som används i sammanhanget att ingen människa har rätt att döma någon annan. Vad jag menade var att folk dömer varandra, inte att folk stenar varandra.
 
@Lobelia Läste igenom vårt utbyte igen för att se var det slog fel. Står för vad jag svarade ovan med tillägg nedan.

I församlingen där jag växte upp skedde det mer eller mindre, ja. Har ingen anledning att tro att det är bättre i andra församlingar, snarare är det nog värre på många ställen. Allt beror ju på prästen, precis som i moskéer och andra samfund med toppstyrd struktur.

Låt mig förtydliga: Jag var med om att prästen i min församling tydligt tog parti för männen när frågan kom upp, ofta predikade på teman som stöttade mannens överordning mot kvinnan, och att han i biktsamtal tog männens parti när våldsamheter kom upp. Jag vet genom personlig erfarenhet och andras berättelser att präster på andra håll i Sverige gjort och sagt liknande. Som du ser i mitt inlägg ovan säger jag mig bara ha direkt erfarenhet av Katolska Kyrkan; det jag säger om andra samfund är att det alltid beror mycket på den individ som leder samfundet, då den har stort utrymme att lyfta sina egna åsikter och värderingar.

Att det förekommer kvinnomisshandel tror jag nog att det gör. Inte öppet, men bakom stängda dörrar. Men det handlar om män, inte om religion.
 
Läser man bibeln som djävulen läser den så ja, då kan man tolka det som man vill. Människor har den rätten och det är lite det som kristendomen är, vi människor har en fri vilja att tolka saker som vi vill och att uppföra oss som vi vill.

Jag kan inte låta bli att tänka på det här citatet när jag läser vad du skriver:

Skärmklipp.JPG
 
@Lobelia Läste igenom vårt utbyte igen för att se var det slog fel. Står för vad jag svarade ovan med tillägg nedan.



Låt mig förtydliga: Jag var med om att prästen i min församling tydligt tog parti för männen när frågan kom upp, ofta predikade på teman som stöttade mannens överordning mot kvinnan, och att han i biktsamtal tog männens parti när våldsamheter kom upp. Jag vet genom personlig erfarenhet och andras berättelser att präster på andra håll i Sverige gjort och sagt liknande. Som du ser i mitt inlägg ovan säger jag mig bara ha direkt erfarenhet av Katolska Kyrkan; det jag säger om andra samfund är att det alltid beror mycket på den individ som leder samfundet, då den har stort utrymme att lyfta sina egna åsikter och värderingar.

Att det förekommer kvinnomisshandel tror jag nog att det gör. Inte öppet, men bakom stängda dörrar. Men det handlar om män, inte om religion.
Okej du anser att man förespråkar kvinnomisshandel inom flertalet församlingar inom kristendom och judendom baserat på att det förekom i din kyrka och du har hört om andra berättelser.

Samtidigt så är det inte okej för @Inte_Ung att påtala att hon hört en imam göra det samma för då är det rasism, ser du inte ironin i det hela? En imam mot två världsreligioner? Och du tycker du är i din fulla rätt men inte den som fördömer en imam.

I och för sig tyckte jag att det var ett mindre lyckat att ens dra upp imamen, men du toppar det 1000- fallt med din generalisering. Och ja det finns rötägg inom alla religioner, ganska många till och med, men du drar det för långt utan tillstymmelse till bevis.
 
Okej du anser att man förespråkar kvinnomisshandel inom flertalet församlingar inom kristendom och judendom baserat på att det förekom i din kyrka och du har hört om andra berättelser.

Samtidigt så är det inte okej för @Inte_Ung att påtala att hon hört en imam göra det samma för då är det rasism, ser du inte ironin i det hela? En imam mot två världsreligioner? Och du tycker du är i din fulla rätt men inte den som fördömer en imam.

I och för sig tyckte jag att det var ett mindre lyckat att ens dra upp imamen, men du toppar det 1000- fallt med din generalisering. Och ja det finns rötägg inom alla religioner, ganska många till och med, men du drar det för långt utan tillstymmelse till bevis.
Men alltså, jag förklarade ju precis att jag inte pratade om kristendom eller judendom utan endast om mina personliga upplevelser i Katolska Kyrkan.

Jag har heller aldrig hävdat att det inte är okej att påtala att en imam sagt eller gjort något, jag har sagt att det inte är okej att låta alla inom Islam stå till svars för vad en imam sagt, precis som det inte är okej att låta hela kristendomen och judendomen stå till svars för de upplevelser jag tog exempel på från mitt eget liv. Du har liksom missat hela poängen med varför jag ens tog upp det. För att peka på att det inte är okej. Jag hoppas och tror att de flesta förstod det.
 
Men alltså, jag förklarade ju precis att jag inte pratade om kristendom eller judendom utan endast om mina personliga upplevelser i Katolska Kyrkan.

Jag har heller aldrig hävdat att det inte är okej att påtala att en imam sagt eller gjort något, jag har sagt att det inte är okej att låta alla inom Islam stå till svars för vad en imam sagt, precis som det inte är okej att låta hela kristendomen och judendomen stå till svars för de upplevelser jag tog exempel på från mitt eget liv. Du har liksom missat hela poängen med varför jag ens tog upp det. För att peka på att det inte är okej. Jag hoppas och tror att de flesta förstod det.

Jag tycker snarare att det är häpnadsväckande hur man inte kan förstå din poäng och att du ens ska behöva förklara dig.
 
Mona var i ett privat inackorderingsstall.
Det var någon annans privata stall.
Ett stall som hyr ut boxar är definitivt inte öppet för allmänheten. Det är bara öppet för sina hyresgäster.
Där så kan det tydligen bli missförstånd.

Visst, men det ger mig rätten att fråga om riderfarenhet och klädseln i stallet ur en säkerhetssynpunkt. Jag kan också helt förbjuda medryttare eller kräva att medryttare skall fungera i den övriga gruppen. Och jag kan kan ha inträdeskrav för att få vara i mitt stall.
Det har fortfarande inte med rasifiering att göra.
T.ex. så åker någon med homofobiska åsikter ut direkt.

Jag återger helst berättelser som jag äger.
Det som jag själv har upplevt och varit med om är ju mitt att berätta.
Att berätta sådant som jag har hört eller läst kan dels vara vinklat och dels så kan jag kritiseras för att lägga mig i sådant som inte påverkar mig.

Jaa alltså, om du vill reproducera rasistiska åsikter i ditt stall så står det väl dig fritt att göra det, men då kan du ju inte komma och bli förvånad sedan när rasifierade säger att de blir exkluderade och utsatta för rasism. Själv tycker jag att det är förkastligt att diskriminera människor när man säljer en tjänst (hyr ut en box) men vill du göra det så är det väl upp till dig liksom, det är ju bra att du är öppen med det - så att eventuella framtida hyresgäster vet vad de har att vänta sig. Jag tycker fortfarande att det är helt absurt att basera sin kundkrets på religionstillhörighet men okej, det finns alla möjliga rassenassar i samhället som gör skumma livsval.

Fast det jag kritiserar är ju din totala oförmåga att kunna diskutera kring strukturer, du måste ju lyfta blicken från din egen lilla bubbla, det verkar väldigt inskränkt att basera sin syn på världen enbart utifrån vad som händer i ens eget liv, det blir ju väldigt ensidigt om inte annat. Jag har inget intresse alls av att höra dina berättelser om vad du påstår att din muslimska kollega sagt tex, det tillför noll och ingenting till diskussionen om strukturell rasism och hur den ter sig i samhället.
 
Men alltså, jag förklarade ju precis att jag inte pratade om kristendom eller judendom utan endast om mina personliga upplevelser i Katolska Kyrkan.

Jag har heller aldrig hävdat att det inte är okej att påtala att en imam sagt eller gjort något, jag har sagt att det inte är okej att låta alla inom Islam stå till svars för vad en imam sagt, precis som det inte är okej att låta hela kristendomen och judendomen stå till svars för de upplevelser jag tog exempel på från mitt eget liv. Du har liksom missat hela poängen med varför jag ens tog upp det. För att peka på att det inte är okej. Jag hoppas och tror att de flesta förstod det.
Du kanske ska börja uttrycks dig lite tydligare då det du skrev knappast såg ut att syfta på enbart din kyrka när du skrev
Tyvärr är det inte så verkligheten ser ut i de allra flesta församlingar. Defintivt inte i katolska kyrkan.

Det låter inte som du talar om endast en församling, jag frågade till och med om du verkligen menade det.

och fick svaret

I församlingen där jag växte upp skedde det mer eller mindre, ja. Har ingen anledning att tro att det är bättre i andra församlingar, snarare är det nog värre på många ställen. Allt beror ju på prästen, precis som i moskéer och andra samfund med toppstyrd struktur.

Hur jag då ska förstå att du endast menar din egen församling är mer än jag kan begripa.
 
Du kanske ska börja uttrycks dig lite tydligare då det du skrev knappast såg ut att syfta på enbart din kyrka när du skrev


Det låter inte som du talar om endast en församling, jag frågade till och med om du verkligen menade det.

och fick svaret



Hur jag då ska förstå att du endast menar din egen församling är mer än jag kan begripa.
Nu är det så att jag uttrycker mig generellt i denna tråden för att jag inte vill att någon som läser den ska kunna identifiera mig utefter vilka församlingar jag varit delaktig i, i katolska eller någon annan kyrka. Du får lov att hänga upp dig på detaljer bäst du vill men jag har förklarat vad jag menade, hur jag tänkte, och helt ärligt om någon annan än du fortfarande inte förstår hur och vad jag menade är de väldigt välkomna att fråga men jag har ingen anledning att tro att du varken vill förstå mig eller vill mig väl, utan det verkar snarare som att du vill ta allt jag säger ur sitt sammanhang och vrida mina ord emot mig. Jag upprepar:

Det finns rötägg inom varje religion. Vi kan inte låta alla inom en religion stå till svars för de rötäggen. Det var det hela.
 
Nu är det så att jag uttrycker mig generellt i denna tråden för att jag inte vill att någon som läser den ska kunna identifiera mig utefter vilka församlingar jag varit delaktig i, i katolska eller någon annan kyrka. Du får lov att hänga upp dig på detaljer bäst du vill men jag har förklarat vad jag menade, hur jag tänkte, och helt ärligt om någon annan än du fortfarande inte förstår hur och vad jag menade är de väldigt välkomna att fråga men jag har ingen anledning att tro att du varken vill förstå mig eller vill mig väl, utan det verkar snarare som att du vill ta allt jag säger ur sitt sammanhang och vrida mina ord emot mig. Jag upprepar:

Det finns rötägg inom varje religion. Vi kan inte låta alla inom en religion stå till svars för de rötäggen. Det var det hela.
Jag har inte tagit något ur sitt sammanhang, men känns det bättre att skylla på mig så var så god.
 
OT men jag känner att jag måste diskutera detta för det är mycket problematiskt.
Denna berättelse måste ju ses mer objektivt tycker jag. Om en flicka blir utsatt för att hon är blond eller svensk så är det rasism. Det spelar ingen roll om flickan är rik, det är lika rasistiskt ändå. Dessutom kan man undra om de hade varit snällare mot en fattig blond flicka och det tror jag inte i detta fallet.
Jämför med Zlatan, är det ok att han får höra rasistiska tillmälen för att han är rik och mäktig? Folk kallar honom alla klassiska öknamn som romer i alla tider fått höra och det är inte mer ok för att han är stark och prestigefylld.
Ingen som ger sig på en ensam tjej kan sägas sparka uppåt. Den som ger sig på en ensam person sparkar inte uppåt utan gör något mycket fegt och den som dessutom ger sig på en ensam tjej ger sig på någon som är mycket svag i samhället. Alla vet att hon har inget att sätta emot rent fysiskt och skulle det hända henne något är det mycket låg chans att någon döms i en domstol och risken är dessutom stor att tjejen stigmatiseras av omgivningen om det tex gäller ett övergrepp.
Svenska folket måste sluta tolerera rasism bara för att de är i majoritet. Det är lika illa för den enskilde för det, alla människor har samma värde och det inkluderar vita. Vi kan inte göra det ok att det ropas svennh*ra, svennej*vel, medan hucklek*rrig eller blatte (givetvis) inte är ok.
Min poäng är alltså att för att få ett samhälle byggt på respekt så skall alla få och även visa respekt. Även minoriteter, de kan inte ha en gräddfil där dåligt uppförande ursäktas för då frodas rasismen. Missnöjda människor är mer benägna att bli rasister och det är därför SD frodas.
Slut på OT 😎

Har som sagt aldrig sagt att det är okej, vilket går att läsa i inlägget du citerar, eller att det inte är högst problematiskt av olika anledningar. Jag säger bara att det inte är strukturellt förtryck för det är det inte.
 
Min erfarenhet är väl att det försvaras även av påven, präster och rabbiner, åtminstone de jag pratat med. Så just islam är väl inte speciellt utmärkande ur den synvinkeln... (En kvinna ska till exempel stenas till döds om hon är otrogen, det står i bibeln, faktiskt inte i koranen).
Men nu hamnade du väl på halons ändå? Pratar du med många påvar och rabbiner?
Lycka till med att hitta en präst som försvarar hustrumisshandel. Du hittar garanterat ingen för kristendomen förnyar sig och anpassas till samhället. Det är därför vingar kvinnliga präster, i bibeln står det ”kvinnor tige i församlingen ” och därför var det länge motstånd mot kvinnliga präster men nu har det ändrat sig.
En annan sak som ändrat sig är synen på homosexualitet, numera kan man vigas/välsignas som homosexuell i kyrkan, det var otänkbart för bara 20 år sedan.
der sändes ett program för ett tag sedan när en journalist (som själv var bög) pratade med imamer om dessa två frågor och de svarade kategoriskt nej till kvinnliga imamer och homosexualitet. En kunde sträcka sig till att det inte var en synd att vara bög om man inte levde ut det men om man gjorde det så kunde man inte vara muslim fick han veta. Det fanns inget utrymme till diskussion, man får inte förnya islam för då har man förvanskat islam sade de i programmet. Därför är det inte i Sverige som bögar kasts från hustak eller kvinnor som har utomäktenskapligt sex stenas, det är i muslimska länder som det sker.
Ja, det står i bibeln att en man som ligger med en man som en man hos en kvinna begår en stor synd men så ser man det inte längre för man har insett att det skrev på biblisk tid och samhället har förändrats. Det är budskapet i bibeln som är det viktiga, att man ska leva i fred och förlåta. Bibeln är inte en lagbok och tolkas inte längre så av kristna.
Dessutom så är det viktigaste att känna till om bibeln som många missar, att det gamla testamentet inte är rättesnöret för Kristina utan det nya testamentet. I GT står alla dessa hemska handlingar och straff som är ganska likt koranen. Men NT är det som skrevs efter Jesu liv och NT kom till för att inte människor skulle fortsätta leva barbariskt och hämndlystet. Människor skulle lära sig fred och förlåta och det är NTs budskap och därmed den nya läran. DÄR har du skillnaden och det är därför kristendomen anpassar sig för det är budskapet om kärlek som är det väsentliga, inte att betrakta det som en antik lagbok.
 
Den här uppgivenheten och hopplösheten som många av oss känner, när vi dagligen hör nyheter som denna, fick mig att fundera på om det bara är skit. Jag behöver liksom också se att saker faktiskt förändras till det bättre (om det gör det) när så många kämpar för förändring och blir ännu mer utsatta när de gör det. Jag tänker att det är positivt att Mona agerar som hon gör när hon upplever att hon behandlas sämre än andra utifrån sin religion och etnicitet. Min erfarenhet är att dom av oss som bryter mot starka normer generellt haft/har ganska låga förväntningar på omgivningen. Att man är tacksam för att någon använder rätt pronomen, inte bemöter en negativt när en berättar om sin sexualitet eller inte osynliggör eller förminskar en pga funktionalitet. Tex. Det handlar inte om att vara offer, utan att saker som är så självklara för vissa, inte alls är självklara för andra. Man ska liksom vara tacksam för att man blir tolererad. Det är privilegierat att slippa vara tolererad, att slippa bli okej:ad av omgivningen. Att folk kämpar för sina rättigheter och för att bli lika behandlade är ju inget nytt, men synligheten och att det pratas om vad det egentligen handlar om tror jag är ett led i förändringen. Jag tror att vi är många som läser, lyssnar, reflekterar och förändrar det vi kan.

Förresten, Jättebra tips tidigare i tråden om hur man kan jobba med inkludering i föreningar, det är en av flera saker jag tar med mig från den här tråden (minns ej vem som skrev?)
 
Den här tråden gör mig fysiskt illamående, jag orkar inte ens svara enskilda användare längre för jag tycker det är så beklämmande.

Att så rabiat försvara sin lilla vita bubbla på det sättet som vissa gör här i tråden är skrämmande, att ta sig tolkningsföreträde och förklara att människor som praktiserar en religion är på ett visst sätt, att istället för att lyssna på berättelsen från en rasifierad som pekar på strukturellt förtryck så tar man sig friheten att kolla upp sagda person på internet och tycker att den här 21-åriga tjejen ska minsann tåla att bli ifrågasatt varje dag för hon är minsann medlem i en förening för fred och rättvisa.

När jag och @Nahar försöker ge vår syn på saken i egenskap av offer för rasism i svenska stall så får vi påhopp om att vi tar på oss offerkoftan, eller försvårar för oss själva för att vi är för aggressiva eller valfri annan dålig ursäkt (det är alltid offrens fel om vi inte känner oss inkluderade) man är snabb att döma Monas berättelse, man försöker hitta alla möjliga kopplingar och ursäkter till varför det inte handlar om rasism och när en tillsynes svensk person skriver ett inlägg på en Facebooksida som ställer Mona i dålig dager är man blixtsnabb på att ta de orden som en absolut sanning och förkasta allt som Mona pekar på som problematisk. Hon är ju faktiskt en dålig person, och dåliga personer kan aldrig bli utsatta för förtryck.

Om inte smutskastningen av Mona och övriga rasifierade i tråden skulle vara nog så kan man alltid vrida diskussionen till att handla om egenpåhittade agendor för Sveriges alla muslimer som en enda enhet, det vet vi ju alla att muslimer är onda. Vi kör ytterligare lite smygrasism och utmålar oss själva till offer för de onda muslimerna och hävdar vår rätt att som stackars majoritetsbefölkning inte behöva umgås med dessa ondskefulla muslimer som bara väntar på att misshandla sin nästa hustru, eller råna småbarn eller liknande - för stallet är ju den Vita Kvinnans Heliga Fristad.

Jag läser den här tråden samtidigt som jag läser artikeln i Aftonbladet om Benjamin Antwi och det enda jag känner är bara en stor hopplöshet, det känns som om vi aldrig kommer komma tillrätta med de här strukturerna, för folk vill helt enkelt inte se, det är så mycket lättare att villifiera offren än att se till sina egna tillkortakommanden och hur man själv kan ändra på sig för att bidra till en förändring i samhället när det gäller rasism - medveten eller omedveten.
Jag utläser inte att folk i tråden misstror Mona. Jag utläser bara att baserat på de exempel hon skrev så finns det en möjlighet att vissa saker har missuppfattats för att hon inte känner till vissa uttryck i stall och för att tyvärr många stall har mycket bråk och mobbning.
Om tex jag skrivit en rad grejer jag tycker varit elakt i stall hade genast en rad människor skrivit till mig att de inte hört den andra sidan av historien och radat upp orsaker till att jag kan ha missuppfattat. Nu sker samma sak och då är helt plötsligt alla rasister. Ursäkta men nej, buke är ett mycket tolerant gäng rent generellt, de är inte rasister men de är diskussionslystna och ifrågasätter ALLT. Det är ju lite poängen med ett diskussionsforum.
För skojs skull kan du titta i tråden jag skrev om en häst som jag VET blivit slagen men det skulle också ifrågasättas trots att jag skrev att jag vet att det var så. Sådant är livet helt enkelt, folk ifrågasätter på alla plan men så fort vi pratar minoriteter så får man inte fråga för då är det rasism. Det är helt enkelt inte sant. Man måste få fråga när en historia låter tvetydig eller underlig. Du själv utsatte just den svenska kvinnan för strukturell rasism. Du antydde att bara för att hon har ett svenskt namn så är det hon som är elak och ljuger medan Monas story är sann och inte får ifrågasättas. Vad är det om inte rasism?
Som jag ser det finns det en sak som talar för att Mona inte har 100% rätt och det är att hon skriver att hon utsatts för rasism i alla stall hon varit och det tror jag faktiskt inte. Svenskar är inte ett så rasistiskt folk faktiskt, skulle alla ställen hon varit på bemött henne rasistiskt?
 
Men nu hamnade du väl på halons ändå? Pratar du med många påvar och rabbiner?
Lycka till med att hitta en präst som försvarar hustrumisshandel. Du hittar garanterat ingen för kristendomen förnyar sig och anpassas till samhället. Det är därför vingar kvinnliga präster, i bibeln står det ”kvinnor tige i församlingen ” och därför var det länge motstånd mot kvinnliga präster men nu har det ändrat sig.
En annan sak som ändrat sig är synen på homosexualitet, numera kan man vigas/välsignas som homosexuell i kyrkan, det var otänkbart för bara 20 år sedan.
der sändes ett program för ett tag sedan när en journalist (som själv var bög) pratade med imamer om dessa två frågor och de svarade kategoriskt nej till kvinnliga imamer och homosexualitet. En kunde sträcka sig till att det inte var en synd att vara bög om man inte levde ut det men om man gjorde det så kunde man inte vara muslim fick han veta. Det fanns inget utrymme till diskussion, man får inte förnya islam för då har man förvanskat islam sade de i programmet. Därför är det inte i Sverige som bögar kasts från hustak eller kvinnor som har utomäktenskapligt sex stenas, det är i muslimska länder som det sker.
Ja, det står i bibeln att en man som ligger med en man som en man hos en kvinna begår en stor synd men så ser man det inte längre för man har insett att det skrev på biblisk tid och samhället har förändrats. Det är budskapet i bibeln som är det viktiga, att man ska leva i fred och förlåta. Bibeln är inte en lagbok och tolkas inte längre så av kristna.
Dessutom så är det viktigaste att känna till om bibeln som många missar, att det gamla testamentet inte är rättesnöret för Kristina utan det nya testamentet. I GT står alla dessa hemska handlingar och straff som är ganska likt koranen. Men NT är det som skrevs efter Jesu liv och NT kom till för att inte människor skulle fortsätta leva barbariskt och hämndlystet. Människor skulle lära sig fred och förlåta och det är NTs budskap och därmed den nya läran. DÄR har du skillnaden och det är därför kristendomen anpassar sig för det är budskapet om kärlek som är det väsentliga, inte att betrakta det som en antik lagbok.
Påvar nej. Rabbiner ja, de mötte jag mer eller mindre varje dag i mitt jobb. Tycker du ska ta en titt på hierakin inom judendomen. Och kanske läsa poängerna med vad vi säger bättre för den diskussionen är väldigt välförklarad tidigare i tråden.
Du kan väl inte på riktigt mena att någon av de heliga böckerna främjar kvinnan? För det är du nog ur ett vetenskapligt perspektiv väldigt ensam om...
 
Jag utläser inte att folk i tråden misstror Mona. Jag utläser bara att baserat på de exempel hon skrev så finns det en möjlighet att vissa saker har missuppfattats för att hon inte känner till vissa uttryck i stall och för att tyvärr många stall har mycket bråk och mobbning.
Om tex jag skrivit en rad grejer jag tycker varit elakt i stall hade genast en rad människor skrivit till mig att de inte hört den andra sidan av historien och radat upp orsaker till att jag kan ha missuppfattat. Nu sker samma sak och då är helt plötsligt alla rasister. Ursäkta men nej, buke är ett mycket tolerant gäng rent generellt, de är inte rasister men de är diskussionslystna och ifrågasätter ALLT. Det är ju lite poängen med ett diskussionsforum.
För skojs skull kan du titta i tråden jag skrev om en häst som jag VET blivit slagen men det skulle också ifrågasättas trots att jag skrev att jag vet att det var så. Sådant är livet helt enkelt, folk ifrågasätter på alla plan men så fort vi pratar minoriteter så får man inte fråga för då är det rasism. Det är helt enkelt inte sant. Man måste få fråga när en historia låter tvetydig eller underlig. Du själv utsatte just den svenska kvinnan för strukturell rasism. Du antydde att bara för att hon har ett svenskt namn så är det hon som är elak och ljuger medan Monas story är sann och inte får ifrågasättas. Vad är det om inte rasism?
Som jag ser det finns det en sak som talar för att Mona inte har 100% rätt och det är att hon skriver att hon utsatts för rasism i alla stall hon varit och det tror jag faktiskt inte. Svenskar är inte ett så rasistiskt folk faktiskt, skulle alla ställen hon varit på bemött henne rasistiskt?

Men jösses vilket dravel.

Att svenska kvinnor skulle vara utsatta för strukturell rasism i Sverige är bara ett så löjligt påstående att jag inte ens tänker bemöta det.

Jag har inte antytt någonting om huruvida det kvinnan skriver är sant eller inte, jag har kritiserat dem som tar en Facebookpost av en svensk kvinna för absolut sanning samtidigt som de blundar för det faktum att rasism förekommer i svenska stall.

Och vad vet du om svenskar är rasistiska eller inte, är du själv drabbad? Så du menar att vi som här i tråden och Mona vittnar om våra upplevelser ljuger, för du sitter ju förstås på Sanningen, här i Sverige finns ingen rasism nejdå, för det har jag minsann aldrig upplevt,fast jag tillhör majoritetsbefolkningen.

Nyhet: om du inte märker rasismen som finns i samhället (den är pinsamt uppenbar) så är du förmodligen en del av den.
 
Påvar nej. Rabbiner ja, de mötte jag mer eller mindre varje dag i mitt jobb. Tycker du ska ta en titt på hierakin inom judendomen. Och kanske läsa poängerna med vad vi säger bättre för den diskussionen är väldigt välförklarad tidigare i tråden.
Du kan väl inte på riktigt mena att någon av de heliga böckerna främjar kvinnan? För det är du nog ur ett vetenskapligt perspektiv väldigt ensam om...
Varför ska jag göra det? Det är väl inte religion vi diskuterar och det är väl inte judiska tjejer som anklagar svenska hästtjejer överlag för rasism?
Jag råkar känna flera judar så jag vet att de lever lika sekulariserat somnavebskar i allmänhet men jag såg en semidokumentär film om ortodoxa judar (Menashe) så jag tror jag har ett hum ändå hur det är. Dock var kvinnomisshandel inte ett inslag i den.
Nej jag har inte sagt att böckerna främjar kvinnan men jag skrev att i Sverige anpassas kristendomen och kyrkan till samhället och ses INTE som en explicit lagbok utan det är budskapet om kärlek och förlåtelse som är det centrala.
 
Men jösses vilket dravel.

Att svenska kvinnor skulle vara utsatta för strukturell rasism i Sverige är bara ett så löjligt påstående att jag inte ens tänker bemöta det.

Jag har inte antytt någonting om huruvida det kvinnan skriver är sant eller inte, jag har kritiserat dem som tar en Facebookpost av en svensk kvinna för absolut sanning samtidigt som de blundar för det faktum att rasism förekommer i svenska stall.

Och vad vet du om svenskar är rasistiska eller inte, är du själv drabbad? Så du menar att vi som här i tråden och Mona vittnar om våra upplevelser ljuger, för du sitter ju förstås på Sanningen, här i Sverige finns ingen rasism nejdå, för det har jag minsann aldrig upplevt,fast jag tillhör majoritetsbefolkningen.

Nyhet: om du inte märker rasismen som finns i samhället (den är pinsamt uppenbar) så är du förmodligen en del av den.
Nej jag tror inte att Mona ljuger men jag tror inte att kvinnan hon träffat ljuger heller. Men just att du bestämmer att kvinnan ljuger för att hon är svensk är just vad begreppet strukturell rasism innebär och det är det du hävdar att Mona utsatts för trots att vi inte vet exakt vad hon utsatts för eftersom hon inte berättar det. Hon ger bara några exempel som var för sig inte behöver tyda på rasism men det är väl möjligt att hon mött det fast kanske inte i ALLA stall hon varit.
Svenskar som folk är inte mer rasistiska än andra folk nä. Det har gjorts undersökningar om det och bara det faktum att det fungerar så bra för mörka personer att gå till media visar ju mer än något annat att det stämmer för om vi var rasister hela landet så skulle ingen bry sig om en artikel om tex Mona. Att vi bryr oss visar ju att vi bryr oss om vad som händer minoriteter i vårt land.
Dravel? Ja det får du tycka och det kan jag tycka att du skriver också men jag är inte oförskämd nog att säga det isf.
 
Jag utläser inte att folk i tråden misstror Mona. Jag utläser bara att baserat på de exempel hon skrev så finns det en möjlighet att vissa saker har missuppfattats för att hon inte känner till vissa uttryck i stall och för att tyvärr många stall har mycket bråk och mobbning.
Om tex jag skrivit en rad grejer jag tycker varit elakt i stall hade genast en rad människor skrivit till mig att de inte hört den andra sidan av historien och radat upp orsaker till att jag kan ha missuppfattat. Nu sker samma sak och då är helt plötsligt alla rasister. Ursäkta men nej, buke är ett mycket tolerant gäng rent generellt, de är inte rasister men de är diskussionslystna och ifrågasätter ALLT. Det är ju lite poängen med ett diskussionsforum.
För skojs skull kan du titta i tråden jag skrev om en häst som jag VET blivit slagen men det skulle också ifrågasättas trots att jag skrev att jag vet att det var så. Sådant är livet helt enkelt, folk ifrågasätter på alla plan men så fort vi pratar minoriteter så får man inte fråga för då är det rasism. Det är helt enkelt inte sant. Man måste få fråga när en historia låter tvetydig eller underlig. Du själv utsatte just den svenska kvinnan för strukturell rasism. Du antydde att bara för att hon har ett svenskt namn så är det hon som är elak och ljuger medan Monas story är sann och inte får ifrågasättas. Vad är det om inte rasism?
Som jag ser det finns det en sak som talar för att Mona inte har 100% rätt och det är att hon skriver att hon utsatts för rasism i alla stall hon varit och det tror jag faktiskt inte. Svenskar är inte ett så rasistiskt folk faktiskt, skulle alla ställen hon varit på bemött henne rasistiskt?
Min gissning är att Mona (eller personer i samma situation oavsett om det är att folk trakasserar en för att man är invandrare, har glasögon eller stammar) har utsatts för rasism vid ett eller flera tillfällen och det sätter sina spår. När hon kommer till ett nytt stall bara väntar hon på att någon ska börja igen. Och sen är det någon som frågar om hur hon rider, är irriterad för hon inte sopat efter sig, att hon kommer för sen eller frågar om hennes slöja så associerar hon det med att hon inte är välkommen pga sitt ursprung. Och ju mer hon tar åt sig dess avigare tycker folk hon beter sig och ju mer utanför känner hon sig. Det blir ett självspelande piano.
 

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 027
Senast: Ullmerkott
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 421
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 787
Senast: AraSlei
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp