Mona, 21, rider med slöja – aldrig känt sig välkommen

Mona Khader, 21, beskriver sig själv som ”hästgalen”.
Men hon har aldrig känt sig välkommen i ett svenskt stall.
– Jag har kommit hem och gråtit efter flera olika stallbesök och på träningar över hur jag blir bemött, säger hon.
 
En hijab är inte heller knuten runt halsen på det sättet. Det är inget huckle som svenska kvinnor gick med. En hijab går många gånger ner över axlar ordentligt fastsatt men enkel att slita av... Inte värre än att ha en jacka över. Personligen hade jag blivit en aning irriterad om du kommit och ifrågasatt mina kläder ur en säkerhetsynpunkt. Ledsen, men det har faktiskt inte du med att göra (normalt sett).
Det är väl bra att folk påpekar om ens klädsel inte är säker? Sen finns det många som har både rätt och skyldighet att göra det såsom arbetsgivare, personal på en anläggning (till de som vistas där och inte följer reglerna), ridlärare (till sina elever) .

Sen är det fel om man gör det utifrån andra skäl än just säkerhetsaspekten. Hade någon kommit och velat rida i burka hade jag bett personen byta om, det är ingen säker klädsel för ridning eller ens vistelse i ett stall liksom jag bett den med en lång halsduk att ta av den eller en stola (vad man nu ska med en sådan i ett stall att göra).
 
Det är andra som läser också, jag känner att jag behöver exemplifiera vad jag menar.

Muslimer uttrycker sin tro på olika sätt, de ser även på Islam på olika sätt. Precis som Kristna.
De Muslimer som jag har träffat och har omkring mig i mitt arbete är olika, precis som att din man är på sitt sätt.

Men det som jag uttrycker baseras faktiskt tyvärr inte på fördomar utan på erfarenhet av olika Muslimer.
Imamen som på en direkt fråga, inte från mig dock, försvarade en man som hade slagit sin olydiga kvinna.
Sådant påverkar mig ju naturligtvis.

En Imam, i Sverige på 2000-talet.
Det är faktiskt inte riktigt klokt.

Imamen sade "Om inte kvinnan lyder så måste ju mannen bestraffa henne tills att hon förstår att hon måste lyda."
Det höll på att bli allmänt slagsmål bland kollegor efter det uttalandet.
Vi bär alla med oss våra olika erfarenheter.


Jag accepterar att du har negativa upplevelser om islam. Jag hänger bara inte med på det logiska steget ifrån det och att rättfärdiga att reducera nya individer du möter till de här erfarenheterna du har, tills de själva bevisat motsatsen. (Vilket är vad jag upplever att du argumenterar för).

Du verkar ju tycka att det är fel av tjejen som diskussionen handlar om att dra slutsatser från sina egna erfarenheter om bakgrunden till individers beteende. Dvs att hon beskriver det som rasism, trots att hon inte bevisar att det verkligen är rasism som ligger bakom i de individuella fallen.

Men du tycker att du själv kan dra slutsatser av dina egna erfarenheter och uttala dig om vad troende muslimer gör?

Fler exempel på hemska muslimer kommer inte hjälpa för att övertyga mig om att det är rätt att bemöta muslimer i allmänhet med massa fördomar. Baserade på erfarenhet, nyheter eller ens korrekt statistik.

Jag förstår verkligen inte hur du kan göra det logiska steget?

Jag försöker att bygga mina påståenden på sådant som jag själv har upplevt. För att inte lägga för stor vikt vid enstaka händelser så jämför jag med vad som skrivs i pressen och vad andra har upplevt.

Om du tror dig vara immun mot konfirmeringsbias så behöver du nog läsa på om Dunning-Krugereffekten också.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Konfirmeringsbias

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Dunning–Kruger-effekten

(obs tyken ton är skämtsamt menad, gissar att det inte är nyheter för dig)
 
Men tror du inte att bäraren har koll på det menar du?
Om någon kommer ny till ett stall så skulle jag om jag hörde till stallet vilja försäkra mig om personens kunskap om bl.a. säkerhet. Mona kände sig också ifrågasatt om sina ridkunskaper. Men de vill man ju också veta om man skall vara i ridhuset samtidigt.

Många frågor som kan kännas kränkande är faktiskt helt relevanta för frågeställaren.
 
Jag tror vi får skilja på strukturellt förtryck och allmänt svineri. Där jag växte upp var vi inte många ljushåriga och jag fick höra glåpord om det varje dag. Det är inte okej, men det är fortfarande att sparka uppåt. Jag åkte till min häst efter skolan och sedan hem till en lagad middag. De gick hem och tog hand om sina småsyskon eftersom deras föräldrar jobbade sena kvällar. För att våra föräldrar har fått olika möjligheter här i livet, och därmed även vi, på grund av strukturer. Ingen har sagt att invandrare inte kan vara svin, men det är liksom inte samma sak som att upprätthålla ett strukturellt förtryck som vi vita har makten att göra, eller att inte göra.
OT men jag känner att jag måste diskutera detta för det är mycket problematiskt.
Denna berättelse måste ju ses mer objektivt tycker jag. Om en flicka blir utsatt för att hon är blond eller svensk så är det rasism. Det spelar ingen roll om flickan är rik, det är lika rasistiskt ändå. Dessutom kan man undra om de hade varit snällare mot en fattig blond flicka och det tror jag inte i detta fallet.
Jämför med Zlatan, är det ok att han får höra rasistiska tillmälen för att han är rik och mäktig? Folk kallar honom alla klassiska öknamn som romer i alla tider fått höra och det är inte mer ok för att han är stark och prestigefylld.
Ingen som ger sig på en ensam tjej kan sägas sparka uppåt. Den som ger sig på en ensam person sparkar inte uppåt utan gör något mycket fegt och den som dessutom ger sig på en ensam tjej ger sig på någon som är mycket svag i samhället. Alla vet att hon har inget att sätta emot rent fysiskt och skulle det hända henne något är det mycket låg chans att någon döms i en domstol och risken är dessutom stor att tjejen stigmatiseras av omgivningen om det tex gäller ett övergrepp.
Svenska folket måste sluta tolerera rasism bara för att de är i majoritet. Det är lika illa för den enskilde för det, alla människor har samma värde och det inkluderar vita. Vi kan inte göra det ok att det ropas svennh*ra, svennej*vel, medan hucklek*rrig eller blatte (givetvis) inte är ok.
Min poäng är alltså att för att få ett samhälle byggt på respekt så skall alla få och även visa respekt. Även minoriteter, de kan inte ha en gräddfil där dåligt uppförande ursäktas för då frodas rasismen. Missnöjda människor är mer benägna att bli rasister och det är därför SD frodas.
Slut på OT 😎
 
Det är väl bra att folk påpekar om ens klädsel inte är säker? Sen finns det många som har både rätt och skyldighet att göra det såsom arbetsgivare, personal på en anläggning (till de som vistas där och inte följer reglerna), ridlärare (till sina elever) .

Sen är det fel om man gör det utifrån andra skäl än just säkerhetsaspekten. Hade någon kommit och velat rida i burka hade jag bett personen byta om, det är ingen säker klädsel för ridning eller ens vistelse i ett stall liksom jag bett den med en lång halsduk att ta av den eller en stola (vad man nu ska med en sådan i ett stall att göra).
Jag tror ju de flesta människor är beskaffade med hjärna och gör en riskbedömning. Nä, blir sjukt jävla grisirriterad på sådant (har nyligen haft diskussionen säkerhetsstigbyglar vs andra stigbyglar i en ponnyföräldragrupp och är lika jälva irriterad över besservissers som minsann måste tala om vad andra ska ha för utrustning, sköt dig själv och skit i andra är ett bra ordspråk). I det här fallet hade det dessutom enbart handlat om slöjan för att det faktiskt är en slöja. Den är ju betydligt lättare att riva av sig än den mössa jag gått med - ändå anser vederbörande att den täckande mössa jag går med är ett bättre alternativ än hijab.
 
Jag accepterar att du har negativa upplevelser om islam. Jag hänger bara inte med på det logiska steget ifrån det och att rättfärdiga att reducera nya individer du möter till de här erfarenheterna du har, tills de själva bevisat motsatsen. (Vilket är vad jag upplever att du argumenterar för).
Jag argumenterar för att få fråga i sammanhang där jag förväntas att inkludera någon.
Mona ville bli inkluderad i stallgemenskapen.
Men ville inte ha några frågor ens om sin riderfarenhet och absolut inte om sin slöja.
Det kan man nog inte riktigt styra om man vill vara med.
Vill man vara med så behöver man bjuda på sig själv.

Ett svar av typen "Det går jättebra att rida med slöja, titta den sitter så här." hade varit vänligt och inbjudande.
 
Nä, blir sjukt jävla grisirriterad på sådant (har nyligen haft diskussionen säkerhetsstigbyglar vs andra stigbyglar i en ponnyföräldragrupp och är lika jälva irriterad
Men då så är du ju till din person lagd åt att bli irriterad på personliga frågor av den arten.
Säkerhetsstigbyglar är inte heller någon rasifiering.

Mona verkar vara litet som du.
 
Är du fortfarande medlem?
Skulle vilja ta detta med dig i PM men du har visst blockerat mig.
Jag gör en stor skillnad på religion där man aktivt bestämmer vad man vill göra och hur man vill göra det.
Och på person som är vem man är, hur man ser ut och varifrån man kommer. Sådant som man inte väljer själv.

Det går inte att välja kön, hudfärg, ursprung, sexualiet, längd, funktionshinder o.s.v.

Däremot så kan man välja religion och hur man vill uttrycka den. Det finns ett fritt val som går att ifrågasätta.
Att inte ser hur religionstillhörighet är starkt kopplat till härkomst och därmed rasifiering är för mig helt ofattbart. Jag orkar inte ens.
Jo du skrev det men med dina extremt grova anklagelser som urskiljningslöst anklagar alla katolska församlingar jämte många (inte angivet andelen ) protestantiska så behöver du ha extremt bra på fötterna oavsett om det är fördömanden som jag uppfattar det som eller bara anklagelser. Den som i dina tråden skrivit något liknade om islam hade blivit sågad jäms med fotknölarna av dig, du attackerade @Inte_Ung hårt för att hon skrev om en imam här talar du om hundratals om inte tusentals präster och anklagar stora delar av de kristna kyrkorna i Sverige för att om inte hålla kvinnomisshandlare om ryggen så i vart fall vara positiva till det.
Du har ju helt missat poängen med vad jag ville säga, och jag tror helt ärligt inte att du vill lyssna på någon förklaring.
 
Men då så är du ju till din person lagd åt att bli irriterad på personliga frågor av den arten.
Säkerhetsstigbyglar är inte heller någon rasifiering.

Mona verkar vara litet som du.
Jag är medveten om att det inte handlar om rasifiering. Det var ett exempel, vad tycker du jag ska göra med informationen att det finns säkerhetsstigbyglar när jag redan vet det och har gjort den riskbedömningen? Vad tycker du en tjej i slöja ska göra med informationen att du tycker att hon inte ska ha slöja för säkerheten när det faktiskt inte är värre än att ha en jacka i stallet? Synd att du missade poängen.
 
Om någon kommer ny till ett stall så skulle jag om jag hörde till stallet vilja försäkra mig om personens kunskap om bl.a. säkerhet. Mona kände sig också ifrågasatt om sina ridkunskaper. Men de vill man ju också veta om man skall vara i ridhuset samtidigt.

Många frågor som kan kännas kränkande är faktiskt helt relevanta för frågeställaren.
Jag har aldrig varit med om att någon blir kontrollerad så i ett stall. Jo, hjälmtvång på anläggningar och säkerhetsväst på terrängbanan. Men att någon kontrollerar klädesplagg (eller om man har säkerhetsstigbyglar, sadelgjord/stigläder som inte är slitna osv) har jag aldrig hört om. Hur mina stallkompisars kunskapsnivå ser ut märker man ju genom att man delar stall, och det är väl främst hästhantering som är den största risken (men nu glider jag från ämnet).
 
Jag argumenterar för att få fråga i sammanhang där jag förväntas att inkludera någon.
Mona ville bli inkluderad i stallgemenskapen.
Men ville inte ha några frågor ens om sin riderfarenhet och absolut inte om sin slöja.
Det kan man nog inte riktigt styra om man vill vara med.
Vill man vara med så behöver man bjuda på sig själv.

Ett svar av typen "Det går jättebra att rida med slöja, titta den sitter så här." hade varit vänligt och inbjudande.

Aha du argumenterar för vad du ska få fråga folk i ditt eget stall.

Annars kunde man ju trott att diskussionen kommit att handla om vad som är uttryck för rasism och inte.

För vad man får göra i sitt eget stall och vad som ör rasism är helt olika frågor.

Trodde vi tom var överens om att man inte måste vara rasist för att begå en rasistisk handling. Givetvis FÅR du ställa frågor på rasistisk grund i ditt hem.

Men som sagt, visste inte att det ens var en fråga.
 
Skulle vilja ta detta med dig i PM men du har visst blockerat mig.

Att inte ser hur religionstillhörighet är starkt kopplat till härkomst och därmed rasifiering är för mig helt ofattbart. Jag orkar inte ens.

Du har ju helt missat poängen med vad jag ville säga, och jag tror helt ärligt inte att du vill lyssna på någon förklaring.
Jag tror du förstår min poäng men vill inte stå för vad du skrivit och ducka enligt modellen anfall är bästa försvar....
 
Jag tror du förstår min poäng men vill inte stå för vad du skrivit och ducka enligt modellen anfall är bästa försvar....
Jag har sagt att det finns kvinnomisshandlare, sexister, homofober och allmänt dåliga typer inom i princip alla religioner och grupperingar i samhället. Det står jag för. Tror inte jag kan minnas att jag varit i ett enda sammanhang utan att stöta på något av det här, inom eller utanför religiösa kretsar. Det går aldrig att veta, efter vad någons religiösa tillhörighet är, huruvida personen är något av ovan nämnda. Det var den enda poängen jag ville göra.

Om du tycker att jag anklagat eller fördömt en religion eller församling så har du grovt missuppfattat vad jag försökte säga.
 
Om det bara är kvinnor i stallet så behövs ju inte slöjan.

Mitt stall är min fristad, det är mitt privata.
Där så bestämmer jag vilka som skall få vara.
Faktiskt.
Precis som jag är övertygad om att du gör hemma hos dig.

Fast va? Du har väl ingen aning om varför hon väljer att använda slöja eller inte? Vad har det med kvinnor eller inte att göra. Sluta basera andras livsval på dina egna stolliga fördomar.

Fast det är väl ingen som talar om ditt privata stall, det är en jättekonstig debatt som du för - att hela tiden återkoppla till ditt eget liv som något slags allmänt exempel, det är väl helt irrelevant i sammanhanget vad som händer i din egen snäva lilla bubbla liksom. Rimligtvis om Mona kommer till stallet i egenskap av medryttare eller ridelev så rör det sig ju antingen om ett stall som är öppet för allmänheten, antingen genom uthyrning av boxar eller genom av försäljning av ridlektioner. Om du hyr ut boxar i ditt stall så hade det ju varit helt absurt om du skulle diktera vem som skulle få vara medryttare på dina kunders hästar baserat på deras religionstillhörighet, ganska säker på att det skulle räknas som diskriminering faktiskt.
 
Jag har sagt att det finns kvinnomisshandlare, sexister, homofober och allmänt dåliga typer inom i princip alla religioner och grupperingar i samhället. Det står jag för. Tror inte jag kan minnas att jag varit i ett enda sammanhang utan att stöta på något av det här, inom eller utanför religiösa kretsar. Det går aldrig att veta, efter vad någons religiösa tillhörighet är, huruvida personen är något av ovan nämnda. Det var den enda poängen jag ville göra.

Om du tycker att jag anklagat eller fördömt en religion eller församling så har du grovt missuppfattat vad jag försökte säga.
Det är knappast det jag kommenterat utan nedan, i sammanhanget att att man i bibeln stenar folk. Jag anser det är extremt fördömande mot kristna församlingar (och judiska också det är i gamla testamentet man stenar kvinnor) av alla de slag. Att det förekommer kvinnomisshandel i vissa församlingar men det här uttalandet är bara för mycket, att det skulle vara de allra flesta.

Tyvärr är det inte så verkligheten ser ut i de allra flesta församlingar. Defintivt inte i katolska kyrkan.
a
 
Fast det är väl ingen som talar om ditt privata stall,
Mona var i ett privat inackorderingsstall.
Det var någon annans privata stall.
Ett stall som hyr ut boxar är definitivt inte öppet för allmänheten. Det är bara öppet för sina hyresgäster.
Där så kan det tydligen bli missförstånd.
Om du hyr ut boxar i ditt stall så hade det ju varit helt absurt om du skulle diktera vem som skulle få vara medryttare på dina kunders hästar baserat på deras religionstillhörighet,
Visst, men det ger mig rätten att fråga om riderfarenhet och klädseln i stallet ur en säkerhetssynpunkt. Jag kan också helt förbjuda medryttare eller kräva att medryttare skall fungera i den övriga gruppen. Och jag kan kan ha inträdeskrav för att få vara i mitt stall.
Det har fortfarande inte med rasifiering att göra.
T.ex. så åker någon med homofobiska åsikter ut direkt.
hela tiden återkoppla till ditt eget liv som något slags allmänt exempel, det är väl helt irrelevant i sammanhanget vad som händer i din egen snäva lilla bubbla liksom.
Jag återger helst berättelser som jag äger.
Det som jag själv har upplevt och varit med om är ju mitt att berätta.
Att berätta sådant som jag har hört eller läst kan dels vara vinklat och dels så kan jag kritiseras för att lägga mig i sådant som inte påverkar mig.
 

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 088
Senast: Ullmerkott
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 512
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 796
Senast: AraSlei
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp