Mona, 21, rider med slöja – aldrig känt sig välkommen

Mona Khader, 21, beskriver sig själv som ”hästgalen”.
Men hon har aldrig känt sig välkommen i ett svenskt stall.
– Jag har kommit hem och gråtit efter flera olika stallbesök och på träningar över hur jag blir bemött, säger hon.
 
Men jösses vilket dravel.

Att svenska kvinnor skulle vara utsatta för strukturell rasism i Sverige är bara ett så löjligt påstående att jag inte ens tänker bemöta det.

Jag har inte antytt någonting om huruvida det kvinnan skriver är sant eller inte, jag har kritiserat dem som tar en Facebookpost av en svensk kvinna för absolut sanning samtidigt som de blundar för det faktum att rasism förekommer i svenska stall.

Och vad vet du om svenskar är rasistiska eller inte, är du själv drabbad? Så du menar att vi som här i tråden och Mona vittnar om våra upplevelser ljuger, för du sitter ju förstås på Sanningen, här i Sverige finns ingen rasism nejdå, för det har jag minsann aldrig upplevt,fast jag tillhör majoritetsbefolkningen.

Nyhet: om du inte märker rasismen som finns i samhället (den är pinsamt uppenbar) så är du förmodligen en del av den.

Här har du några länkar du kankolla. Enligt Forsning och framsteg är Sverige med ibland de mest invandrarpositiva länderna i världen.
Du kan även kolla vad invandrarkvinnor som Soheila Fors, Sakine Madon mfl skriver om Sverige.

https://fof.se/tidning/2011/5/artikel/rasismen-minskar

https://www.svd.se/nej-svenskarna-ar-inte-rasister

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/0nbMAM/vi-drabbas-av-rasism--fran-invandrare

Ang. det andra du skrev så var det jag som klistrade in kommentaren från en hästägare vars häst Mona tydligen ridit och i normala fall hade vi nog enats om att vi inte vet vems version som var rätt men du bestämmer alltså att det är invandrartjejen som har rätt och att den som säger att den svenska kvinnan likaväl kan ha rätt i sin beskrivning är alltså rasist. Ok då vet jag hur du ser på saken.
Huruvida jag har varit utsatt för rasism hör egentligen inte hit för det är inte jag som gått ut i pressen med att jag blivit illa behandlad. Men Jo, det har jag faktiskt några gånger och jag har hört många saker sägas om svenskar som varit kränkande.
Precis som jag har hört svenskar säga rasistiska saker, jag är ju inte döv. Jag har även sett till att en lärarvikarie blev avstängd för att hon utryckte sig rasistiskt så givetvis vet jag att det förekommer.
 
Varför ska jag göra det? Det är väl inte religion vi diskuterar och det är väl inte judiska tjejer som anklagar svenska hästtjejer överlag för rasism?
Jag råkar känna flera judar så jag vet att de lever lika sekulariserat somnavebskar i allmänhet men jag såg en semidokumentär film om ortodoxa judar (Menashe) så jag tror jag har ett hum ändå hur det är. Dock var kvinnomisshandel inte ett inslag i den.
Nej jag har inte sagt att böckerna främjar kvinnan men jag skrev att i Sverige anpassas kristendomen och kyrkan till samhället och ses INTE som en explicit lagbok utan det är budskapet om kärlek och förlåtelse som är det centrala.
Kvinnomisshandel är otroligt vanligt inom judendomen, kristendomen, islam etc. nej, du verkar inte ha koll alls. Och jag vet inte ens vad för poäng du försöker göra. Så jag lämnar det.
 
Min gissning är att Mona (eller personer i samma situation oavsett om det är att folk trakasserar en för att man är invandrare, har glasögon eller stammar) har utsatts för rasism vid ett eller flera tillfällen och det sätter sina spår. När hon kommer till ett nytt stall bara väntar hon på att någon ska börja igen. Och sen är det någon som frågar om hur hon rider, är irriterad för hon inte sopat efter sig, att hon kommer för sen eller frågar om hennes slöja så associerar hon det med att hon inte är välkommen pga sitt ursprung. Och ju mer hon tar åt sig dess avigare tycker folk hon beter sig och ju mer utanför känner hon sig. Det blir ett självspelande piano.
Ja precis och det är ju just därför det är intressant att diskutera om hon utsatts för systematisk rasism elelr om hon upplevde det för att hon tidigare utsatts och därför tolkade saker som det. Dvs finns det en massa rasister i svenska stall eller ej? Det är en viktigare fråga än om Mona har rätt eller fel. För om svenska stall vimlar av rasister är det ju förskräckligt.
 
Ja precis och det är ju just därför det är intressant att diskutera om hon utsatts för systematisk rasism elelr om hon upplevde det för att hon tidigare utsatts och därför tolkade saker som det. Dvs finns det en massa rasister i svenska stall eller ej? Det är en viktigare fråga än om Mona har rätt eller fel. För om svenska stall vimlar av rasister är det ju förskräckligt.
Det finns säkert en hel del rasister, men att de skulle vara tongivande i alla stall tjejen kom till och dessutom använt samma saker som många helsvenska tjejer utsätts för och för att utöva sin rasism känns konstigt.

Det blir lite tokigt om en person utnyttjas och en annan blir utsatt för rasistiska strukturer om de behandlas på samma vis. Ska man vara rasistisk och betrakta det som de blir lika illa behandlade eller inkonsekvent och säga att den svenska tjejen blir utnyttjad och den andra utsätts för rasism?

OBS jag var inte där så jag vet inte, men vi har vid det här laget två versioner som inte går ihop. Troligen talar dessutom båda sanning, de har bara olika perspektiv.
 
Ja precis och det är ju just därför det är intressant att diskutera om hon utsatts för systematisk rasism elelr om hon upplevde det för att hon tidigare utsatts och därför tolkade saker som det. Dvs finns det en massa rasister i svenska stall eller ej? Det är en viktigare fråga än om Mona har rätt eller fel. För om svenska stall vimlar av rasister är det ju förskräckligt.

Hm, hon möter nog det jag kallar för rasistiska strukturer i alla stall.

Flera här har varit noga med att skilja på rasister och rasistiskt beteende och rasister har knappt diskuterats i tråden.

Att förneka att rasism ens är ett problem i ridsporten är ett bra sätt att stödja rasistiska strukturer enligt mig.

Men jag kan faktiskt inte se hur det skulle vara meningsfullt att dra allt igen. Läs tråden eller strunta i det.
 
Jag blir upprörd och ledsen när jag läser den här tråden, jag trodde bättre om Buke.

Så vad om det inte handlar om uttalad rasism i just artikeln det gäller, jag ställe rmig ändå frågande till att folk inte insett att ridsporten är extremt exkluderande generellt - och då talar jag ändå som 'etnisk svensk'... så om det är svårt för mig att komma till rätta i olika stall, hur svårt ska det då inte vara som en minoritet, och dessutom som en diskriminerad sådan? Är det verkligen så himla viktigt att reda ut huruvida just Mona överreagerat? Kan vi inte använda artikeln för att lyfta problemet istället, oavsett vad som nu råkar vara hela sanningen i just artikeln. Det lär vi ju aldrig få veta.
Jag är övertygad om att det är jättesvårt som ' avvikande' att komma in i ett svenskt stall eller ridgrupp, det är ungefär den svenskaste/vitaste scenen jag någonsin rört mig i.
 
Ja precis och det är ju just därför det är intressant att diskutera om hon utsatts för systematisk rasism elelr om hon upplevde det för att hon tidigare utsatts och därför tolkade saker som det. Dvs finns det en massa rasister i svenska stall eller ej? Det är en viktigare fråga än om Mona har rätt eller fel. För om svenska stall vimlar av rasister är det ju förskräckligt.

Jag tror att det fler väldigt petiga och pedantiska personer i svenska stall än det finns rasister. Människor som vill att saker ska göras på just deras sätt.

Sen underlättas ju inte ens inkludering om man inte håller vad man lovar. I det här fallet tyder ju kommentaren på FB att Mona inte höll vad hon hade lovat d.v.s. komma och rida 2 ggr/vecka och att hon dessutom var dålig på att höra av sig. Man stärker ju inte sina aktier på det viset direkt.

Det man måste inse som medryttare är att det är ett stort privilegium att få rida nån annans häst! Det är nåt man ska vara rädd om ifall man vill fortsätta vara medryttare. Och relationen med hästägaren är precis lika viktig som ens relation med hästen.
 
Jaa alltså, om du vill reproducera rasistiska åsikter i ditt stall så står det väl dig fritt att göra det, men då kan du ju inte komma och bli förvånad sedan när rasifierade säger att de blir exkluderade och utsatta för rasism.
Jag frågar alla noga om massor av saker.
De som har tatueringar över hela kroppen och ansiktet fullt av piercingar får andra frågor.
Hittills så har ingen av mina muslimska vänner tagit illa upp av mina frågor, så det är nog ett ickeproblem. Vi har kommit förbi det där för länge sedan.

Det är skillnad om det dyker upp någon okänd som jag inte vet någonting alls om. Då så förväntar jag migg att få svar på mina frågor oavsett vem personen är eller varifrån den kommer.
Lika för alla.
Avvikande klädsel som inte ser ändamålsenlig ut kommer att ifrågasättas. Saker som jag ser som en risk kommer definitivt att ifrågasättas.
Säkerheten först.
Den som inte gillar det kan söka sig till något annat stall.
 
Att förneka att rasism ens är ett problem i ridsporten är ett bra sätt att stödja rasistiska strukturer enligt mig.
Och att hitta någon som förnekar att det finns rasism inom ridsporten är som att leta efter knappnålar i en höstack. Däremot finns det gott om folk som inte vill särbehandla invandrare för att inte riskera att trampa dem på tårna och även gott om folk som ser ett större sammanhang där man ser att om någon inte känner sig välkommen så kan det finnas flera orsaker inklusive att det finns problem med rasism.

Det är svårt att peka på rasistiska strukturer när man tala om enskilda stall som när det gäller Mona i artikeln, vill man hitta dessa så behöver man se större sammanhang, hur det fungerar i ridsporten i stort. Ett stall är en så liten struktur där enskilda individers beteende och överskuggar strukturer som man kan se i stort.

Jag vet inte exakt var Mona kommer ifrån men hon bor vad jag kan se i Lund. Lund har åtminstone en grannkommun där SD är mycket stort, kommer hon från den kommunen så kanske det handlar om problem med främlingsfientlighet i kommunen i stort där rasistiska strukturer i samhället i stort överskuggar de som finns inom ridsporten. Ridsporten är trots allt en del av samhället.
 
Jag frågar alla noga om massor av saker.
De som har tatueringar över hela kroppen och ansiktet fullt av piercingar får andra frågor.
Hittills så har ingen av mina muslimska vänner tagit illa upp av mina frågor, så det är nog ett ickeproblem. Vi har kommit förbi det där för länge sedan.

Det är skillnad om det dyker upp någon okänd som jag inte vet någonting alls om. Då så förväntar jag migg att få svar på mina frågor oavsett vem personen är eller varifrån den kommer.
Lika för alla.
Avvikande klädsel som inte ser ändamålsenlig ut kommer att ifrågasättas. Saker som jag ser som en risk kommer definitivt att ifrågasättas.
Säkerheten först.
Den som inte gillar det kan söka sig till något annat stall.
Jag ser just det här med nyfikna frågor som handlar om folks ursprung som ett icke problem i stort, jag har inte stött på någon som tar illa upp av normala nyfikna frågor, men att en del individer har svårt för frågor som upplevs som personliga och vissa med frågor över huvudtaget men det har inget att göra med om de är invandrare eller inte utan snarare med självkänslan och självförtroende. Och som du skriver, de som kommer nya i till ett befintligt sammanhang möts ofta av frågor. Jag ser det som ett större problem när någon som kommer ny inte får en del frågor, då skulle varningsklockorna ringa ordentligt.
 
Fast det jag kritiserar är ju din totala oförmåga att kunna diskutera kring strukturer, du måste ju lyfta blicken från din egen lilla bubbla, de
Antingen så diskuterar vi Mona som vill rida andras hästar i ett privat stall. Då så blir det litet och intimt på individnivå.

Eller så diskuterar vi de stora sammanhangen med strukturer. Och i det läget måste även stenkastning, koranbränning, bidragsbrott, kriminella klaner och annat tas med.

Jag har försökt att välja den intima delen. Där vi är människa till människa i en liten grupp. Den typ av sammanhang som Mona ville bli inkluderad i.
 
Och att hitta någon som förnekar att det finns rasism inom ridsporten är som att leta efter knappnålar i en höstack. Däremot finns det gott om folk som inte vill särbehandla invandrare för att inte riskera att trampa dem på tårna och även gott om folk som ser ett större sammanhang där man ser att om någon inte känner sig välkommen så kan det finnas flera orsaker inklusive att det finns problem med rasism.

Det är svårt att peka på rasistiska strukturer när man tala om enskilda stall som när det gäller Mona i artikeln, vill man hitta dessa så behöver man se större sammanhang, hur det fungerar i ridsporten i stort. Ett stall är en så liten struktur där enskilda individers beteende och överskuggar strukturer som man kan se i stort.

Jag vet inte exakt var Mona kommer ifrån men hon bor vad jag kan se i Lund. Lund har åtminstone en grannkommun där SD är mycket stort, kommer hon från den kommunen så kanske det handlar om problem med främlingsfientlighet i kommunen i stort där rasistiska strukturer i samhället i stort överskuggar de som finns inom ridsporten. Ridsporten är trots allt en del av samhället.

Det glädjer mig att du i alla fall visar att du förstår att det finns rasism i samhället och att den påverkar även ridsporten. Jag tror som du att på landsbygden i vissa områden är det extra svårt att undvika rasism. Det hade nog underlättat för diskussionen i stort om du hade förtydligat detta tidigare i tråden, men bra att det kom.

Läs inlägget jag svarade på igen så kanske du kan förstå varför jag skrev som jag skrev. Annars kan du nog inte förstå.

Vi har alltså i sida upp och sida ner förklarat att rasistiska strukturer kan reproduceras av folk som inte är rasister. Att Mona kan uppleva rasism utan att träffa några rasister och att det vore väldigt troligt att hon stött på rasism i hästvärlden. Ingen har heller förnekat att hennes personlighet i övrigt KAN vara en del i detta, bara att det är märkligt att ifrågasätta att rasism ÄR det.

Sen kommer någon och skriver att vi bör utreda om Mona faktiskt blev utsatt för rasism för OM svenska stall vimlar av rasister så är det förskräckligt.

Så om svenska stall inte vimlar av öppna rasister så har Mona nog inte blivit utsatt för rasism i hästvärlden. Jag kan verkligen inte se det resonemanget som ytterligare ett försök att förneka att rasism är utbrett i hästvärlden. Jag kan inte heller se hur ett sånt inlägg bygger vidare på det vi redan diskuterat i 32 sidor..

Jag har verkligen ansträngt mig för att hålla mig nyanserad i den här tråden. Klart jag inte lyckats till 100% men jag tycker ändå att jag undvikit de värsta fallgroparna. Tyvärr så verkar det bara fungera på de som redan håller med. De som argumenterar emot tycks inte uppskatta nyanseringar utan läser mina inlägg som om jag påstod massa obstinata saker jag hållit mig långt ifrån att påstå. Detta har drabbat även andra som lagt mycket tid på nyanserade inlägg i tråden. Jag vet faktiskt inte riktigt längre varför jag håller på.

@Inte_Ung du anser alltså att det vinns den högst privata personliga sfären och sen finns det bidragsfusk och stenkastning. En tjej som upplever rasism får helt enkelt välja om hon vill bli tolkad som att hon bara ser sitt eget perspektiv i en specifik situation, eller om hon vill diskutera bidragsfusk och stenkastning.
Detta är, enligt mig, ett uttryck för sk. svartvitt tänkande. Men i detta fallet är det svartvita tänkandet en fundamental del i en rasistisk struktur. Att tvinga in individer och deras liv i sina egna förutbestämda mallar, som inte lämnar utrymme för deras egen berättelse.
Att en ung muslims tjej inte ska kunna diskutera hur hon blir bemött utan att blanda in bidragsfuskare, det är liksom, tja, vad ska jag säga... rasism.
 
Var in och kikade på hennes FB och det kritiska inlägget från en hästägare hon varit medryttare åt som lades upp tidigare här i tråden är borttaget.

Att det finns rasism i stallar betvivlar jag inte en sekund på.
Men det är en ganska tuff miljö (kan vara) att komma som annorlunda i.

Tänk er själva att komma med en travhäst, aktivt tävlande, och flytta in i ett utpräglat dressyrstall.
 
Jag är glad att se att fler har tagit den här diskussionen vidare. När jag tänker tillbaks till mina inlägg i den här tråden så upplever jag att jag ibland har kompromissat lite för mycket, förskjutit diskussionen lite för långt att försöka förstå och bemöta motargumenten i tråden. Med facit i hand så känner jag inte att det bidragit det något annat än att fler fördomar fått vädras och spridas. Jag kommer nog inte stretcha särskilt långt i framtiden utan bara call it as it is - rasism.

Jag uppskattar att folk har försökt hålla en nyanserad diskussion här. Det har varit skönt att se att vissa säger ifrån. Men nu efter 32 sidor känner jag att detta är ett av de mest insiktsfulla inläggen. Åtminstone från just min horisont. Jag ska åtminstone ta en paus från tråden.

Hoppas att fler skriver. Speciellt folk som (till skillnad från mig) kan hålla sig ifrån att argumentera om skitsaker med folk som ändå inte kommer vika en tum eller överväga att ifrågasätta sig själva. Skriv för dem som läser tråden och undrar om det alls finns en plats för dem i hästsverige.

Hej så länge!
 
Det glädjer mig att du i alla fall visar att du förstår att det finns rasism i samhället och att den påverkar även ridsporten.
Du måste vara riktigt lycklig om du glädjer dig åt det, jag tror det är få som inte inser den saken. En del har kanske inte samma syn, vissa vill lösa rasism genom att undvika problemet och vissa genom att kasta ut invandrarna och andra genom ett allmänt accepterande. Vissa här tycks vilja lösa problemet genom att man tassar på tå och kör någon slags särbehandling där man i varje stund ska tänka på att inte såra den med annat etniskt ursprung , vilket torde bli besvärligt då man man riskerar att klassas som rasist genom att ens fråga om ursprunget.

Jag tror som du att på landsbygden i vissa områden är det extra svårt att undvika rasism. Det hade nog underlättat för diskussionen i stort om du hade förtydligat detta tidigare i tråden, men bra att det kom.
Eh? Jag har inte kollat upp var Mona bodde förrän nu, men att det förekommer sådana områden borde alla vara medvetna om, jag antog att du redan hade koll på det.


Läs inlägget jag svarade på igen så kanske du kan förstå varför jag skrev som jag skrev. Annars kan du nog inte förstå.

Vi har alltså i sida upp och sida ner förklarat att rasistiska strukturer kan reproduceras av folk som inte är rasister. Att Mona kan uppleva rasism utan att träffa några rasister och att det vore väldigt troligt att hon stött på rasism i hästvärlden. Ingen har heller förnekat att hennes personlighet i övrigt KAN vara en del i detta, bara att det är märkligt att ifrågasätta att rasism ÄR det.
Och varför ett sådant tjat, det är ingen i tråden, vad jag vet, som tror att Mona ljuger om sina upplevelser. Jag har bekräftat det gång på gång att jag hon säkerligen upplevt det som hon beskriver det.

Sen kommer någon och skriver att vi bör utreda om Mona faktiskt blev utsatt för rasism för OM svenska stall vimlar av rasister så är det förskräckligt.
Ja om man ska fastslå om någon verkligen utsatts för rasism behöver man utreda det, annars handlar det mest om tyckande och gissningar.
Och är det inte förskräckligt om svenska stall vimlar av rasister, tycker inte du det?

Så om svenska stall inte vimlar av öppna rasister så har Mona nog inte blivit utsatt för rasism i hästvärlden. Jag kan verkligen inte se det resonemanget som ytterligare ett försök att förneka att rasism är utbrett i hästvärlden. Jag kan inte heller se hur ett sånt inlägg bygger vidare på det vi redan diskuterat i 32 sidor..
Jag tyckte också resonemanget var lite udda, det finns nog "smygrasister" lite var stans i samhället. I stallmiljön är rasismen förmodligen lika utbredd som i andra grupperingar med liknade ålders/inkomstfördelning. Jag tror inte ett dugg på att folk i stall är mindre toleranta än andra. Jag ser dock inte resonemanget som ett sätt att förneka rasism, personen som skrev det har inte visat några tecken till att göra det. Det handlar nog mer om att påtala att flertalet i de flesta stall accepterar folk med annat ursprung än Sverige och att man då hela tiden lyckas stöta på folk som utesluter en för att man kommer från att annat land, kanske mer handlar om ens egen känslighet och attityd. Det stärks av att tjejen klagar över samma saker som så många svenskar gör och inte över att folk säger taskiga saker.


Jag har verkligen ansträngt mig för att hålla mig nyanserad i den här tråden. Klart jag inte lyckats till 100% men jag tycker ändå att jag undvikit de värsta fallgroparna. Tyvärr så verkar det bara fungera på de som redan håller med. De som argumenterar emot tycks inte uppskatta nyanseringar utan läser mina inlägg som om jag påstod massa obstinata saker jag hållit mig långt ifrån att påstå. Detta har drabbat även andra som lagt mycket tid på nyanserade inlägg i tråden. Jag vet faktiskt inte riktigt längre varför jag håller på.
Jag upplever dig inte som särskilt nyanserad och inte verkar du så särskilt beredd att lyssna på de du debatterar med, ta bara en grundförutsättning för att kunna diskutera med folk som att lyssna till vad de säger och acceptera det. Du visar med stor tydlighet att du inte gör det när du skriver saker som "Det glädjer mig att du i alla fall visar att du förstår att det finns rasism i samhället och att den påverkar även ridsporten." och "Vi har alltså i sida upp och sida ner förklarat att rasistiska strukturer kan reproduceras av folk som inte är rasister."

Med tanke på att jag inte sett en enda i tråden som motsatt sig detta så känns det sisådär med allt tjat om det. Det är bara i vägen för en rimlig diskussion när den gång på gång återgår till att handla om om folk tror det finns rasism eller om Mona ljuger eller inte. Ingen här har skrivit att Mona ljuger och ingen har påstått att det inte finns någon rasism i stall. I och med det blir dina predikningar mest bara tjatiga.
 
@Inte_Ung du anser alltså att det vinns den högst privata personliga sfären och sen finns det bidragsfusk och stenkastning. En tjej som upplever rasism får helt enkelt välja om hon vill bli tolkad som att hon bara ser sitt eget perspektiv i en specifik situation, eller om hon vill diskutera bidragsfusk och stenkastning
Nej jag anser att vi måste bestämma vad vi diskuterar.

Antingen så diskuterar vi stall som är en privat sfär eller så diskuterar vi strukturer i stora drag. Mona behöver inte välja alls, men du och jag behöver välja i den här diskussionen som vi har.
Om vi skall diskutera strukturer så måste vi ta med hela bilden och den innehåller bidragsfusk och stenkastning, samt även barnäktenskap.

Så hur vill du ha det?
Jag har valt att hålla mig till den privata sfären då jag anser att en tjej i ett privat stall hör till den kategorin.

Men jag diskuterar mer än gärna de stora dragen också.
T.ex. vad som driver på ifrågasättandet av Islam och Muslimer i Sverige. Men det borde nog vara en egen och annan tråd för det.
 
En artikel kommer upp om rasism i ridsporten. Människor öppna för utveckling och ett korn av medkänsla hade enkelt ställt sig frågan "hur gör vi för att inte vara en del av problemet?" och lyssnat till de många förslag som ges. Men neeeej, vi drar upp saker som huckle, religionsförtryck, säkerhetsaspekter, mobbing ur ett vakuum, hästrasism, yttrandefrihet och så vidare. Allt för att undvika en fråga som kräver självreflektion. Hur växer ni ens som människor om ni inte kan reflektera från olika perspektiv? Fan, våga vara lite obekväma mot er själva och inse att ni är påverkade av strukturer som alla andra dödliga.
 
En artikel kommer upp om rasism i ridsporten. Människor öppna för utveckling och ett korn av medkänsla hade enkelt ställt sig frågan "hur gör vi för att inte vara en del av problemet?" och lyssnat till de många förslag som ges. Men neeeej, vi drar upp saker som huckle, religionsförtryck, säkerhetsaspekter, mobbing ur ett vakuum, hästrasism, yttrandefrihet och så vidare. Allt för att undvika en fråga som kräver självreflektion. Hur växer ni ens som människor om ni inte kan reflektera från olika perspektiv? Fan, våga vara lite obekväma mot er själva och inse att ni är påverkade av strukturer som alla andra dödliga.
Ja hur växer vi som människor om vi inte kan reflektera över alla perspektiv och bara snöar in på att om någon säger rasism så ska man agera utifrån det och åsidosätta allt annat? Inse att vi är påverkade av strukturer på många plan, inte bara när det gäller rasism, och att strukturerna vävs samman i ett komplext mönster.

Det finns många vinklar, vad ger det för utveckling att haka upp sig på en vinkel?
 

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 001
Senast: Ullmerkott
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 341
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 785
Senast: AraSlei
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 040

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp