Bukefalos 28 år!

Mona, 21, rider med slöja – aldrig känt sig välkommen

Mona Khader, 21, beskriver sig själv som ”hästgalen”.
Men hon har aldrig känt sig välkommen i ett svenskt stall.
– Jag har kommit hem och gråtit efter flera olika stallbesök och på träningar över hur jag blir bemött, säger hon.
 
Och varför säger du att du inte vet, när en rasifierad person säger att de vet? Hur mycket tycker du att rasifierade personer ska behöva göra för att bevisa för dig att rasism finns? Och varför är det just du som ska avgöra det, och inte vi?

Eh. jag skrev ett långt svar men har nu raderat det - det här blev bara för mycket. Vi kommer ingen stans om du är mer ute efter att predika än att läsa vad jag skriver.

Jag fattar inte vad du är ute efter med tanke på att jag från första inlägget bekräftat att jag anser rasism finns och sen bekräftar det gång på. Läser du ens mina inlägg? Det ser mest ut som du fightas med väderkvarnar. Det samma gäller mycket av mitt raderade svar, det blir mest bara en upprepning.

Varför är du så ivrig att bevisa att rasism finns så att du inte ens kan se att det inte finns något att bevisa? Det är ingen här vad jag sett som förnekar att det finns vad jag sett.
 
Vad duktig du är på att vrida och vända våra resonemang till oigenkännlighet! Fantastiskt hur långt en människa kan gå för att slippa ifrågasätta sitt eget agerande.
Det är så jag resonerat hela tiden, du vill uppenbarligen inte se det, utan vill verkligen hitta något att ifrågasätta och skuldbelägga mig för och har gång på gång ifrågasatt mig. Detta är vad jag haft i tanken hela tiden.
 
Eh. jag skrev ett långt svar men har nu raderat det - det här blev bara för mycket. Vi kommer ingen stans om du är mer ute efter att predika än att läsa vad jag skriver.

Jag fattar inte vad du är ute efter med tanke på att jag från första inlägget bekräftat att jag anser rasism finns och sen bekräftar det gång på. Läser du ens mina inlägg? Det ser mest ut som du fightas med väderkvarnar. Det samma gäller mycket av mitt raderade svar, det blir mest bara en upprepning.

Varför är du så ivrig att bevisa att rasism finns så att du inte ens kan se att det inte finns något att bevisa? Det är ingen här vad jag sett som förnekar att det finns vad jag sett.
För mig går det helt enkelt inte alls ihop att någons första reaktion är att ifrågasätta huruvida en rasifierad persons upplevelse verkligen är rasism, samtidigt som en säger sig se att rasism är ett problem. Prio nummer ett borde ju vara att lyssna på och bekräfta rasifierades erfarenheter för att sedan jobba för att de skall undvikas, inte argumentera, som du faktiskt gjort, för att det är den rasifierades känslomässiga ansvar och att det inte handlar om rasism.

Det är så jag resonerat hela tiden, du vill uppenbarligen inte se det, utan vill verkligen hitta något att ifrågasätta och skuldbelägga mig för och har gång på gång ifrågasatt mig. Detta är vad jag haft i tanken hela tiden.

Hur är detta ens ett svar på vad jag skrivit? Jag vill varken ifrågasätta eller skuldbelägga dig, och det har jag också varit tydlig med. Det är du som flera gånger påstått att jag försöker anklaga dig för att vara rasist, och jag har gång på gång sagt att det enda jag försöker göra är att belysa hur rasistiska strukturer kan uttryckas även genom de som inte är rasister och fulla av välvilja. Jag förstår inte riktigt varför du känner dig ifrågasatt eller skuldbelagd, om det inte är så att du egentligen är rasist, och menar att saker inte borde förändras alls för att underlätta för rasifierade inom ridsporten. Hur vill du ha det egentligen? Är du med på att rasism är ett problem inom ridsporten, och villig att lyssna på erfarenheter och diskutera lösningar, eller tycker du inte att det är ett problem och vill fortsätta diskutera hur bra relation du faktiskt har till dina rasifierade vänner trots att det inte är relevant alls för tråden?
 
Ja, men inte på det vis som du tror.

Det skall vara lika för alla.
Oavsett etnicitet och det skall gälla på alla sätt.
D.v.s. ingen etnicitet skall ge någon typ av särbehandling varken negativ eller positiv.
Men det är skillnad på direkta åtgärder mot rasism och positiv särbehandling. Om någon ligger i underläge på grund av rasism kan de behöva lyftas för att alla ska vara lika.
 
För mig går det helt enkelt inte alls ihop att någons första reaktion är att ifrågasätta huruvida en rasifierad persons upplevelse verkligen är rasism, samtidigt som en säger sig se att rasism är ett problem. Prio nummer ett borde ju vara att lyssna på och bekräfta rasifierades erfarenheter för att sedan jobba för att de skall undvikas, inte argumentera, som du faktiskt gjort, för att det är den rasifierades känslomässiga ansvar och att det inte handlar om rasism.



Hur är detta ens ett svar på vad jag skrivit? Jag vill varken ifrågasätta eller skuldbelägga dig, och det har jag också varit tydlig med. Det är du som flera gånger påstått att jag försöker anklaga dig för att vara rasist, och jag har gång på gång sagt att det enda jag försöker göra är att belysa hur rasistiska strukturer kan uttryckas även genom de som inte är rasister och fulla av välvilja. Jag förstår inte riktigt varför du känner dig ifrågasatt eller skuldbelagd, om det inte är så att du egentligen är rasist, och menar att saker inte borde förändras alls för att underlätta för rasifierade inom ridsporten. Hur vill du ha det egentligen? Är du med på att rasism är ett problem inom ridsporten, och villig att lyssna på erfarenheter och diskutera lösningar, eller tycker du inte inte att det är ett problem och vill fortsätta diskutera hur bra relation du faktiskt har till dina rasifierade vänner trots att det inte är relevant alls för tråden?
Jag upplever det som du försöker skuldbelägga mig, misstolka mig och tillskriva mig åsikter jag inte har. Är min upplevelse av ditt beteende mindre värd att beaktas än tjejen i artikeln? Varför är det rätt att för dig ifrågasätta min upplevelse men jag inte ens får diskutera en annan tolkning av vad som hänt där jag tydligt skriver att jag inte vet om den stämmer?

Hur vet du vad som var min första reaktion. Jag skriver långt ifrån alltid vad som är min första reaktion. Det jag skriver är det jag vill diskutera, kan du se skillnaden mellan första reaktion och ett debattinlägg?
 
Men det är skillnad på direkta åtgärder mot rasism och positiv särbehandling. Om någon ligger i underläge på grund av rasism kan de behöva lyftas för att alla ska vara lika.
Jag tänker mer i termer om att inte behöva prestera lika bra eller att få förmåner av olika slag.
Lika skall liksom vara just lika.
 
Jag upplever det som du försöker skuldbelägga mig, misstolka mig och tillskriva mig åsikter jag inte har. Är min upplevelse av ditt beteende mindre värd att beaktas än tjejen i artikeln? Varför är det rätt att för dig ifrågasätta min upplevelse men jag inte ens får diskutera en annan tolkning av vad som hänt där jag tydligt skriver att jag inte vet om den stämmer?

Hur vet du vad som var min första reaktion. Jag skriver långt ifrån alltid vad som är min första reaktion. Det jag skriver är det jag vill diskutera, kan du se skillnaden mellan första reaktion och ett debattinlägg?
Varför var det viktigt för dig att uttrycka just den tanken, istället för att diskutera vad vi kan göra för att motverka rasism inom ridsporten?

Och ja, om det handlar om rasism så är rasifierades erfarenheter av rasism viktigare än icke-rasifierades tankar kring det. Att säga annat är som att säga att barns erfarenheter av övergrepp är mindre viktiga än föräldrars tankar kring det. Det måste vara den utsatta som får beskriva hur det är, då ingen annan rimligen kan veta.
Jag tänker mer i termer om att inte behöva prestera lika bra eller att få förmåner av olika slag.
Lika skall liksom vara just lika.
Men det är ingen som sagt något om att alla inte ska behöva prestera lika? Och det kan ju utifrån upplevas som förmåner när vi sätter in aktivt arbete mot rasism, när det egentligen bara handlar om att lyfta alla till samma nivå.
 
Varför var det viktigt för dig att uttrycka just den tanken, istället för att diskutera vad vi kan göra för att motverka rasism inom ridsporten?

Och ja, om det handlar om rasism så är rasifierades erfarenheter av rasism viktigare än icke-rasifierades tankar kring det. Att säga annat är som att säga att barns erfarenheter av övergrepp är mindre viktiga än föräldrars tankar kring det. Det måste vara den utsatta som får beskriva hur det är, då ingen annan rimligen kan veta.
Varför är det så viktigt för dig att kritisera mig istället för att diskutera det du önskar diskutera?

Min avsikt var inte att skriva 50 inlägg eller så i ämnet så jag inte fått tid att diskutera något annat. Du tycks dock vara fast besluten om att bevisa för mig att det jag anser är fel. Så fast besluten att jag inte känner igen mina åsikter i dina tolkningar.

Det var tråkigt att höra att mina åsikter om vad du skriver om mig inte är värda något för att jag inte är "rasifierad", du diskvalificerar alltså min upplevelse. Mycket trist attityd.
 
Varför är det så viktigt för dig att kritisera mig istället för att diskutera det du önskar diskutera?

Min avsikt var inte att skriva 50 inlägg eller så i ämnet så jag inte fått tid att diskutera något annat. Du tycks dock vara fast besluten om att bevisa för mig att det jag anser är fel. Så fast besluten att jag inte känner igen mina åsikter i dina tolkningar.

Jag tycker nog jag diskuterar väldigt öppet med dig. Ställer en massa frågor som du väljer att inte svara på, varför vet jag inte men jag har ju uppenbarligen inte gjort några tolkningar utan att be dig att bekräfta, förklara, och resonera kring saker du själv skrivit. Om du inte förklarar hur du tänker och svarar på de frågor jag ställer, hur ska jag då kunna förstå dig rätt?

Jag diskuterar precis det jag önskar, det vill säga en diskussion med dig om hur vi bäst motverkar rasism inom ridsporten. Men eftersom du inte ens kan svara på OM du vill motverka rasism så blir det ju svårt, men jag skulle gärna vilja ha svar på åtminstone den frågan, och gärna alla andra jag ställt. Jag ställer inte frågor för att bevisa något. Jag ställer frågor för att jag vill veta svaret. Om du inte kan förklara varför du tänker och tycker som du gör kan jag ju inte göra annat än tolka det du faktiskt skriver. Det är väl rimligt, ändå, att om du tycker något ska du kunna förklara varför?
 
Men det är ingen som sagt något om att alla inte ska behöva prestera lika? Och det kan ju utifrån upplevas som förmåner när vi sätter in aktivt arbete mot rasism, när det egentligen bara handlar om att lyfta alla till samma nivå.
Det är inte det som jag menar.
Jag skall ta ett exempel från min arbetsplats.
Vi har ett andaktsrum som av vissa muslimer betraktas som en moske. Så till den milda grad att de har kört ut kvinnor ur det rummet.
Att då låta muslimer ha ett eget rum i fred för sina 5 gånger om dagen böner vore positiv särbehandling.
Det där har vi faktiskt en konflikt runt med muslimer på olika sidor om åsikterna.
Eller i en skola där de muslimska flickorna fick enskilda omklädningsrum på gymnastiken, något som faktiskt alla flickor helst vill ha.
Det skall vara lika för alla.
 
För mig går det helt enkelt inte alls ihop att någons första reaktion är att ifrågasätta huruvida en rasifierad persons upplevelse verkligen är rasism, samtidigt som en säger sig se att rasism är ett problem. Prio nummer ett borde ju vara att lyssna på och bekräfta rasifierades erfarenheter för att sedan jobba för att de skall undvikas, inte argumentera, som du faktiskt gjort, för att det är den rasifierades känslomässiga ansvar och att det inte handlar om rasism.



Hur är detta ens ett svar på vad jag skrivit? Jag vill varken ifrågasätta eller skuldbelägga dig, och det har jag också varit tydlig med. Det är du som flera gånger påstått att jag försöker anklaga dig för att vara rasist, och jag har gång på gång sagt att det enda jag försöker göra är att belysa hur rasistiska strukturer kan uttryckas även genom de som inte är rasister och fulla av välvilja. Jag förstår inte riktigt varför du känner dig ifrågasatt eller skuldbelagd, om det inte är så att du egentligen är rasist, och menar att saker inte borde förändras alls för att underlätta för rasifierade inom ridsporten. Hur vill du ha det egentligen? Är du med på att rasism är ett problem inom ridsporten, och villig att lyssna på erfarenheter och diskutera lösningar, eller tycker du inte att det är ett problem och vill fortsätta diskutera hur bra relation du faktiskt har till dina rasifierade vänner trots att det inte är relevant alls för tråden?

Preach!

@Lobelia det kanske är läge att i en debatt om rasism faktiskt lyssna till rasifierades erfarenheter istället för att avfärda dem med dåliga bortförklaringar?
 
Det är inte det som jag menar.
Jag skall ta ett exempel från min arbetsplats.
Vi har ett andaktsrum som av vissa muslimer betraktas som en moske. Så till den milda grad att de har kört ut kvinnor ur det rummet.
Att då låta muslimer ha ett eget rum i fred för sina 5 gånger om dagen böner vore positiv särbehandling.
Det där har vi faktiskt en konflikt runt med muslimer på olika sidor om åsikterna.
Eller i en skola där de muslimska flickorna fick enskilda omklädningsrum på gymnastiken, något som faktiskt alla flickor helst vill ha.
Det skall vara lika för alla.
Då förstår jag vad du menar. Tycker nog exemplen du tar upp inte handlar så mycket om rasism som individuella friheter och åsikter, men förstår att det ibland kan ligga på gränsen. Jag vet ju inte om situationen på din arbetsplats och vill inte uttrycka mig om den, men jag tror inte någon annan i tråden pratat om just sådana situationer, utan mer om rasism i allmänhet och hur den ter sig inom ridsporten i synnerhet.
 
Ja, men inte på det vis som du tror.

Det skall vara lika för alla.
Oavsett etnicitet och det skall gälla på alla sätt.
D.v.s. ingen etnicitet skall ge någon typ av särbehandling varken negativ eller positiv.

Vi verkar dela samma mål.

Men vi tycks se olika på hur vi ska ta oss dit.

Jag förstår nog inte hur det kan vara så viktigt att se till att ingen nånsin feltolkar en situation och påtalar rasism när annat ligger bakom.

Är det inte viktigare att reda ut vad som får folk att känna sig exkluderade och hur vi kan motverka det. Så att de väljer att delta i våra samanhang?

Kan det rent av vara värt att välja att vara tyst när man tycker någon drar rasistkortet? Man kan ju ha fel och även om man har rätt så kan man råka tysta andra som väljer att inte delta istället för att berätta om sin upplevelse?
 
Jag tänker mer i termer om att inte behöva prestera lika bra eller att få förmåner av olika slag.
Lika skall liksom vara just lika.

Nu glider vi in på kvoteringstråden som inte har med detta att göra eftersom Monas särbehandling inte handlar om hon rider bättre eller sämre, mockar bättre eller sämre, sköter sin häst bättre eller sämre. Det är egentligen det som är huvuddiskussionen. Om Monas ridning, mockning osv ifrågasattes, vilket görs ofta av vad man kan utläsa på Buke ;) så är det inte rasism utan något många råkar ut för oaktat religion eller etnicitet, ibland så grovt att det betecknas mobbing.

Det som hänt Mona är att hon blivit särbehandlad negativt pga sin bakgrund och klädsel vilket inte har ett dugg att göra med ridsporten öht och är det hon och många andra reagerat på. Ifrågasätt och döm gärna (fast kanske inte) när hästen ska täckas, ska det ringas in DV eller lastas och åka iväg till klinik osv. I slutänden är det enkelt. Behandla Mona som alla andra. Ställ samma frågor du skulle ställa till alla andra. Döm inte Mona pga hennes bakgrund, klädsel, religion osv. Om Mona vill prata om sin bakgrund, ställ då de frågor du är nyfiken på låt annars bli det. Inte alls så svårt egentligen.
 
Som svar på frågan "Har hästsverige ett problem med rasism?"
SÅ blir mitt svar NEJ - Vi har problem med MOBBNING !

Ta bara alla pojkar som vill börja rida ... De utsätts inte för rasism. De utsätts för mobbing.
 

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 202
Senast: Ullmerkott
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 565
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 807
Senast: AraSlei
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp