Bukefalos 28 år!

Mor/farföräldrar och rättigheter

Sv: Mor/farföräldrar och rättigheter

Jovisst jag ville bara uttrycka att barnet kan ha ett behov även om hon aldrig mött sina mor eller farföräldrar. Det behöver inte handla om fortsättandet av en relation det borde också kunna handla om sökande av rötter.

Om sedan morföräldrarna är hemska kan det vara en trygghet att veta det och sedan inte vilja se dem :laugh: ett behov av ickevakum.
 
Sv: Mor/farföräldrar och rättigheter

Det har jag ingen kritik emot. Jag försöker bara propagera om vikten av att uttrycka sin önskan i testamentet. För barnets skull. Det är en egen liten kampanj jag har.

Så jag vill inte att någon skall tro att det är meningslöst bara för att det till sist är socialen som tar det slutgiltiga beslutet. Utan bara förtydliga.
 
Sv: Mor/farföräldrar och rättigheter

Det är skillnad på vad du tycker och vad lagstiftarna avser.

Är du intresserad av detaljer kan du kolla upp förarbetena.
 
Sv: Mor/farföräldrar och rättigheter

En sak som du kanske vet som jag tycker är lite intressant är varför man just valt mor/farföräldrar. Det kan ju lika gärna vara så att ett barn har haft en nära relation till en moster eller nåt sånt. Varför skulle inte samtliga nära släktingar kunna räknas in i de reglerna?
 
Sv: Mor/farföräldrar och rättigheter

Tanken är inte bara släktingar utan också t ex tidigare familjehem.
 
Sv: Mor/farföräldrar och rättigheter

Ok! Jag tycker att det är intressant hur såna här gränser dras och just att blodsband anses så viktiga. För de flesta människor kan nog de vuxna man minns som inflytelserika och viktiga när man var liten sållas ut på helt andra sätt.
 
Sv: Mor/farföräldrar och rättigheter

Vi hade precis bestämt oss för att låta bli att säga ngt om det just däför. Vi har ju inget testamente i övrigt.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 796
Gravid - 1år Hjälp mig. Ge mig pepp. Slå mig i huvudet. Jag har precis plussat med barn nr 3 helt oplanerat :crazy: Har en 7-åring och en 3-åring och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 206
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 657
Senast: tanten
·
Tjatter Det är mors dag på söndag och mamma fyller på onsdag nästa vecka. Hennes sambo fyllde nyligen och fick blombud med olivträd och någon...
Svar
7
· Visningar
1 097
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp