Moraliskt dilemma kring att starta en klass "för lågt"?

@kryddelydd Det är helt sant att en som ryttare måste rida betydligt bättre när en rider på en begränsad häst än när en sitter på en häst med fin gång som ger gratispoäng. Och det är som min poäng också, rid bättre så får du högre poäng trots att hästen inte rör sig för en 8a. Jag är väldigt tacksam över vårt distrikt (tävlar iofs i granndistriktet också samt tar in domare därifrån och jag har faktiskt bättre resultat då haha), alla våra domare är utbildade av Susanne Rudholm som är GP-domare, dömer avelschampionaten, SM och i Falsterbo. Hon är en av de absolut bästa domarna i Sverige och uppenbarligen en bra domarutbildare också eftersom våra domare i distriktet uppenbarligen kan se igenom flashig gång.

(I den senaste klassen jag startade, LB2, var det resultat från 44-74%. För att vara placerad gällde minst 64.8%, de tre första red på 69-74. Kan inte påstå att någon av de hästarna är riktiga gångartshästar utan de reds mjukt, precist och väldigt harmoniskt. Tredjeplac på 69 är en connemara utan vidare gångarter alls, rids i hoppsadel och är ett under i stadighet, den är helt stilla i sin form, ryttaren är lika stilla och allt flyter.)

För min egen del så tänker jag att de som minns mig här för tio år sen när jag kämpade med Tetris, så red jag riktigt dåligt haha :p. I Skåne red vi LB på mellan 55-60%. Flyttade upp till Norrland och tänkte att här ska det vara lättare att få poäng! Kalldusch de luxe och red på 50%. Så det enda som hjälpte mig att få bättre resultat på tävling var att lära mig rida bättre och jag hävdar att det är samma för alla andra.
 
Den här tävlingen med 65%gränsen,
Just den här arrangören har ju ganska ofta tävlingar så man måste ju inte välja just det här tillfället att tävla på.
Man är ju inte tvingad att hoppa upp en klass, bara välja bort det tillfället om man inte är redo.
Dessutom var det på en vardag. (Kanske inte lika intressant ändå)

Tycker initiativet är bra, det verkade uppskattat av de tävlande dessutom!

Ruska om vardagen lite, gillar nytänkandet!

Precis.
Och jo, det är ganska gott om tävlingstillfällen i området och den specifika klubben anordnar ofta tävlingar på vardagar (kvällstävlingar) och man kör även med få anmälda.
Jag tycker att det är jättebra med lite nya grepp.
 
Nej, när gången skiljer för mycket kan man inte, här, få lika höga poäng på en fjording som på en SWB eller KWPN.
Samma dressyrtränare har vid tillfälle beskrivit hur vederbörande tänker i domar-rollen. Kommer ett ekipage in och hästen har gång för åtta, så ligger "grundpoängen" på åtta. Så kan man få lite bättre om man utför ett moment väldigt bra, och (mycket) sämre om man genomför ett moment dåligt.
Om man kommer in på en häst med gångarter på 6, så är "grundpoängen" 6. Och man får då försöka göra de tekniska momenten mycket bättre, så kan man få sjua för momentet (exempelvis ryggning eller galoppfattning).
Men man kan inte, med en häst med gångarter för 6, få 8 för en travvolt exempelvis. Vilket man då utan jätteansträngning kan få med hästen som har gång för 8.

Det du beskriver har jag aldrig hört o det måste vara ett dåligt försök till förklaring med lite miss i, ....det som domare tittar på är hur bärigheten hur stark hästen är i förhållande till det program som ska ridas och det kan säkert skönjas bara med ett ögonkast, att gången inverkar beror ju på hur bra hästen är byggd till att arbeta med det klassen vill få fram, det är ju verkligen inte alltid en rörlig häst "gör på rätt sätt", ändå.. Sedan drar säkert en mindre bra gång ner betyget beroende på klass beroende på vad som är mindre bra i gången men diskussionen med "udda rasers" mindre bra poäng ( vilket jag har upprepat i otaliga inlägg nu) beror inte på uddarasen vad jag sett utan helt enkelt att många udda raser har problem med renhet o bakbenens rörlighet eller allt o lite till.

Jag tycker hela diskussionen blir så missvisande när det pratas om " bra gång", har skrivit mkt i unghästklasser bl a och de får inte poäng för bra gång om de inte kan använda sin mekanik till det som framtiden önskar se, mao det är förmågan som är bra och den förmågan saknar en hel del udda raser OCH även en bunt halvblodshästar.

Och de flashiga halvblodshästarna som får poäng, jag hör till dem som anser de vara svårridna. Mkt lättare o rida en markbunden lite sävlig häst även om poängen inte blir så höga.
 
Det du beskriver har jag aldrig hört o det måste vara ett dåligt försök till förklaring med lite miss i, ....det som domare tittar på är hur bärigheten hur stark hästen är i förhållande till det program som ska ridas och det kan säkert skönjas bara med ett ögonkast, att gången inverkar beror ju på hur bra hästen är byggd till att arbeta med det klassen vill få fram, det är ju verkligen inte alltid en rörlig häst "gör på rätt sätt", ändå.. Sedan drar säkert en mindre bra gång ner betyget beroende på klass beroende på vad som är mindre bra i gången men diskussionen med "udda rasers" mindre bra poäng ( vilket jag har upprepat i otaliga inlägg nu) beror inte på uddarasen vad jag sett utan helt enkelt att många udda raser har problem med renhet o bakbenens rörlighet eller allt o lite till.

Jag tycker hela diskussionen blir så missvisande när det pratas om " bra gång", har skrivit mkt i unghästklasser bl a och de får inte poäng för bra gång om de inte kan använda sin mekanik till det som framtiden önskar se, mao det är förmågan som är bra och den förmågan saknar en hel del udda raser OCH även en bunt halvblodshästar.

Och de flashiga halvblodshästarna som får poäng, jag hör till dem som anser de vara svårridna. Mkt lättare o rida en markbunden lite sävlig häst även om poängen inte blir så höga.

Kan ju dessutom tillägga att en fd svårklasshäst med ny ägare som köper den som ”pensionär” och startar lätt klass, inte sällan inte får några resultat att tala om över huvud taget då hästen går i helt fel form för klassen den startar i och domarna dömer därefter.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska försöka fatta mig kort, även om det blir svårt. Men jag har ett litet dilemma som jag behöver spåna kring. Jag har ett jobb som jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 320
Senast: _Taggis_
·
Dressyr Jag har tävlat på en LB:1-LA:3 nivå i ca 6 år nu och haft som mål att starta MSVC och som dröm att kvala till MSVB. Men nu har jag...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
16 208
Senast: ginnies
·
Dressyr Med "de lättaste klasserna" här menat LC:1-LB:3, för storhäst. Tycker mig ha observerat en utveckling i den riktningen, bara under den...
2
Svar
21
· Visningar
3 855
Senast: Lobelia
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 835
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • GVFÖ 2024
  • Dasspapper

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp