Moraliskt dilemma

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ungarna ska gå i skola tills de är 19 så det är en peditess . Hell vilken moralpanik.
Det är faktiskt ett rent praktiskt förhållningssätt.

Och jag undrar fortfarande om du förstår varför skolplikten är så viktig?

Det handlar om solidaritet med andra barn som behöver skolplikten som skydd mot föräldrar som inte förstår barnens bästa eller utnyttjar barnen på olika sätt.
Det handlar inte bara om just dina barn.

Om jag skulle resonera på samma sätt som du om att det bara gällde mina barn, så skulle det fungerat bra även utan vare sig skolplikt eller gratis skola.
Det hade inneburit att du hade behövt lösa det på egen hand och med din egen ekonomi för dina barn.

Men nu så tänker inte jag så.
Jag ser skolan som en viktig plats för alla barn att utvecklas i och få samma möjligheter i.

Det är faktiskt ett rent praktiskt förhållningssätt.

Och jag undrar fortfarande om du förstår varför skolplikten är så viktig?

Det handlar om solidaritet med andra barn som behöver skolplikten som skydd mot föräldrar som inte förstår barnens bästa eller utnyttjar barnen på olika sätt.
Det handlar inte bara om just dina barn.

Om jag skulle resonera på samma sätt som du om att det bara gällde mina barn, så skulle det fungerat bra även utan vare sig skolplikt eller gratis skola.
Det hade inneburit att du hade behövt lösa det på egen hand och med din egen ekonomi för dina barn.

Men nu så tänker inte jag så.
Jag ser skolan som en viktig plats för alla barn att utvecklas i och få samma möjligheter i.
Som någon annan sa - utbildningsplikt menas inte att barnen släpps vind för våg och det nu trycker på har jag aldrig sett forskning på. Det fungerar snarare tvärtom väldigt bra i till exempel Finland.

Jag är för möjligheten att hemskola, men har haft utlandstjänster där skolplikt inte har varit möjlig att följa - och tyvärr, ingen kommer övertyga mig om något annat - men alldeles oavsett vad man nu anser om skolplikt så är en vecka inte särskilt mycket att få moralpanik över.

Jag tycker det vore noll problem att ta barnet ur skolan egentligen, så länge hen ligger bra till och ni inte känner att hen kommer att hamna efter. En vecka är inte hela världen. Problemet ligger i din yrkesroll tycker jag @Fille - som andra nämnt hade jag inte kunnat sitta sen och haft åsikter om och nekat andra föräldrar som vill ta sina barn ur skolan för nöjesresa.

5 gyllene regler på arbetsplatsen: Respekt, pålitlighet, tydlighet, ansvarsskyldighet och påverkan.

Att bryta mot vedertagna regler på sin arbetsplats kan få konsekvenser. Det kan ju vara smart att kolla upp det i förväg om det innebär att t ex får byta skola/klass/ämnen/löneavdrag.

Senast ändrad:
Jag tycker det vore noll problem att ta barnet ur skolan egentligen, så länge hen ligger bra till och ni inte känner att hen kommer att hamna efter. En vecka är inte hela världen. Problemet ligger i din yrkesroll tycker jag @Fille - som andra nämnt hade jag inte kunnat sitta sen och haft åsikter om och nekat andra föräldrar som vill ta sina barn ur skolan för nöjesresa.
Det lär ju också rätt snabbt komma farm om barnet sen kommer hem och berättar för kompisarna om resan. Visst, jobbar man inte på samma skola så får det kanske inte så stora konsekvenser men det finns absolut risk för att det anses som olämpligt beteende sett till den yrkesroll man har. Sen tycker jag också att det är en konstig policy för en skola att ha. Syftet med skolan är ändå att barnen ska lära sig saker, inte sitta där ett visst antal timmar. Så om barnet ligger bra till är det klart att det ska gå att vara ledig. Livet är inte rättvist och vissa behöver mer eller mindre tid för att lära sig saker än andra, så är det bara.

Jag tror absolut att många många barn fixar att missa en vecka i skolan. När jag var i skolåldern så hade jag kompisar som reste utomlands minst två gånger per år - och ofta till typ Thailand i samband med vissa lov (var borta en vecka extra eller så..). Nu var det inte lika strikt då, men de fick ju söka ledigt. Kan inte minnas att de fick med sig extra uppgifter eller så, ens (vilket ju en kan tycka att de kanske borde fått, men det var liksom på eget ansvar då vilket föräldrarna var medvetna om). Samma om en var sjuk - det var liksom aldrig någon uppföljning eller så (säkert annorlunda om det handlat om en riktigt lång sjukfrånvaro, men inte för en vecka) eller att en fick en bunt papper utan det var typ "här är stencilen som de andra fick i måndags" och så fick en komma ikapp själv typ. Jag kan se problem med det åt alla möjliga håll, alla kan ju inte få hjälpen hemma, men jag tror ändå att de flesta barn fixar lite frånvaro utan att det påverkar väldigt mycket.

Men. Jag tycker som sagt inte att det är okej att åka iväg utan godkänd frånvaro. Jag tycker inte att det är okej som vuxen heller, som sagt, när en inte får godkänd semester när en vill ha det. Det är surt och trist och jag har inte heller obegränsade ekonomiska möjligheter - klart att jag fattar att en vill! Det handlar inte om brist på förståelse.

Jag tänkte inte på TS yrkesroll som sådan först. Men när jag tänker på det, så kan jag tänka mig att det absolut kan leda till problem på jobbet. Jag är inte kommunanställd, men jobbar på ett kommunalägt bolag och vi har en uttalad policy/regel att vi ska 'leva som vi lär' även privat. Misstag kan hända och det är fine, men inte att medvetet bryta mot det. Jag är en kommunal tjänsteman i min yrkesroll och det ses som en viktig sak - vi ska föregå med gott exempel och följa de regler som vi jobbar med. Jag kan tänka mig att TS arbetsgivare resonerar liknande med en sån här sak. Och jag tror att en får räkna med att det kommer att komma fram.

Det lär ju också rätt snabbt komma farm om barnet sen kommer hem och berättar för kompisarna om resan. Visst, jobbar man inte på samma skola så får det kanske inte så stora konsekvenser men det finns absolut risk för att det anses som olämpligt beteende sett till den yrkesroll man har. Sen tycker jag också att det är en konstig policy för en skola att ha. Syftet med skolan är ändå att barnen ska lära sig saker, inte sitta där ett visst antal timmar. Så om barnet ligger bra till är det klart att det ska gå att vara ledig. Livet är inte rättvist och vissa behöver mer eller mindre tid för att lära sig saker än andra, så är det bara.

Tyvärr är det i praktiken så att det är fysisk närvaro på skolan som är det som räknas. Inte vad barnet faktiskt lär sig. Detta gäller både elever som vill ha ledigt en vecka för att ha råd att åka på semester och elever som har skolångest och problematisk skolfrånvaro pga bristande anpassningar. Skolan har så stora brister (pga dålig läroplan och för liten budget) att de inte klarar av sitt uppdrag längre. Då blir det så här för många elever.

Men jag ser helt klart en stor risk för en förälder som är lärare i samma kommun att bryta mot kommunens regler. Rent professionellt kan det slå tillbaka enormt. Jag tror inte att en vecka borta för eleven gör någon skillnad alls oavsett om hen har lätt för sug eller ligger efter. En vecka är så kort tid. Det är ingen som slår på stora trumman och skriker katastrof för att ett barn är hemma med feber i en vecka. När jag bett om skoluppgifter när mitt barn var hemma med feber så ryckte lärarna bara på axlarna och tyckte att det kunde hon jobba ikapp sen när hon var tillbaka.

När jag var liten och gick i grundskolan så kom alltid den klasskamrat som bodde närmst och lämnade skolarbete när man var sjuk. Så när mitt barn började skolan tog jag det för givet och blev väldigt förvånad över lärarnas nonchalans när jag efterfrågade det.

Folk åker utomlands trots denna regeln. Det som händer är att de missar undervisning, vi brukar inte skicka med material eller så.
En släkting till mig åkte på utlandssemester med sonen - han var liten då, gick typ i ettan, och mamman är utbildad förskollärare, så hon ansågs kapabel att fortsätta hans undervisning under semestern (det var ju inte jättemycket vid så låg ålder). Sen kan man ju undra hur mycket pluggande det blir efter aktiva semesterdagar, men i deras fall gick det bra.

Själv åkte jag med dottern och hennes bästis (14 år gamla) till Florida under ett skollov - men resan sträckte sig aningen in på några extra dagar i skolan. Jag minns att somliga lärare var ganska sura och ville inte hjälpa till med det som de missat dessa dagar. Fullt förståeligt.....

Ja det är precis vad jag tycker. Du får givetvis ha din åsikt, men jag tycker skolplikten är ett ofog som många svenska skolor ändå skiter i att leva upp till.
Du får allt läsa på om varför skolplikten är något vi bör värna om, den kom till pga sådana som anser att deras barn minsann inte behöver gå till skolan och fick vara hemma istället och hjälpa till. Det är viktigt att oavsett vart man kommer ifrån så ska ingen förälder lagligt kunna hålla sina barn ifrån skolan.

Men previlegade folk med pengar bryr sig inte alltid om vad som är bäst för alla, dom har inte sällan tankesättet att "vi har råd och därför gör vi som vi vill och ingen ska säga till oss vad vi kan och inte kan göra". Därför är skolplikten viktig.

Som sagt givetvis måste skolan förbättras men det gör man inte genom att ta bort skolplikten. Skolan är som sagt mycket mera än bara utbildning.

Sen bör även föräldrar lära sig att livet inte alltid är rättvist och vi kan inte alltid göra det vi vill göra, har man inte råd så spara till nästa lov. Eller så gör man andra grejer som barnen också kommer tycka är roligt.

Gällande det moraliska så tycker jag att det är fel att sjukanmäla sig när man är missnöjd med att man inte får ledigt, och tycker inte att det är lämpligt att lära barn att det är så man gör när man inte får som man vill.

För @Filles del skulle jag dock vara mer bekymrad över konsekvenserna det kan bli av att medvetet bryta mot reglerna som ens arbetsgivare har. Visserligen görs det i rollen som förälder, men jag tror inte att det räddar situationen ur arbetsgivarens perspektiv. Som chef hade jag inte blivit glad.

De flesta har svarat som jag känner, dvs fel att åka utanför lov! Ibland behöver bara ens känsla bekräftas!
Det var så mycket som var orelevant i tråden så jag hittade inte när jag försökte sålla.
Jobbar du på samma skola som barnet går i?
Om inte hade jag tagit en diskussion med barnets lärare. Inte för att den kan ge er godkänt, men det går kanske att lösa om barnet är ledigt en vecka med skolarbete.

Känner du dock att det kommer gnaga hos dig så är det dock inte värt det.

Jag tänker att syftet med skolplikten är för alla barns rätt till utbildning.

Sedan ser alla familjer och situationer olika ut. En del barn kommer aldrig någonsin resa någonstans under sin uppväxt för föräldrarna har inte möjlighet till det.
Andra barn behöver inte en resa, men har däremot behov av att vara hemma och vila upp sig några extra dagar för att t.ex. klara kraven under sluttampen av terminen.
"Kraven" behöver inte vara kunskapsmässiga, utan kan handla om att klara den sociala miljön i skolan.

Barn ska inte behöva ljuga åt sina föräldrar! (Dessutom kan det både synas och höras i olika sammanhang, så skolpersonal vet många gånger ändå.)

Och lärarna ska slippa behöva vända ut och in på sig för alla som tycker sig behöva vara lediga på orimliga grunder.

På det så har olika skolor olika regler runt antal lediga dagar som man får ta, vilket inte ger ett rättvist system.

Är det så att det här är ett engångstillfälle de närmaste åren för er att resa tillsammans hela familjen? Och att det är viktigt att inte utesluta ett syskon från att följa med?

Är det rimligt att vara ledig, så res! Ni kan ju ansöka även om det förväntas blir avslag. Går det att vara öppna med skolan om att det/felet sker på er föräldrars ansvar?

Ja det är precis vad jag tycker. Du får givetvis ha din åsikt, men jag tycker skolplikten är ett ofog som många svenska skolor ändå skiter i att leva upp till.
Visst
Men därifrån så är det nog ganska så långt till någon moralpanik över en veckas ledighet.

Dessutom så är det skillnad på skolk och beviljad ledighet.

Det var så mycket som var orelevant i tråden så jag hittade inte när jag försökte sålla.
Jobbar du på samma skola som barnet går i?
Om inte hade jag tagit en diskussion med barnets lärare. Inte för att den kan ge er godkänt, men det går kanske att lösa om barnet är ledigt en vecka med skolarbete.

Känner du dock att det kommer gnaga hos dig så är det dock inte värt det.
Nej, inte på samma skola, men samma, lilla kommun. Jag hade nog dock pratat både med min rektor och barnets rektor först, för att höra hur de skulle ställa sig, men det känns ändå dumt att åka utanför loven! Barnet är stark i skolan och låg frånvaro (3%/15 h sedan augusti), så för barnets del tror jag att han klarar en vecka utomlands. Det är mer det moraliska i det hela!

När jag bett om skoluppgifter när mitt barn var hemma med feber så ryckte lärarna bara på axlarna.

För att lärarna har inte tid och ork att fixa extrauppgifter *. Vilket är en av anledningarna till att ledighet inte godkänns.

I skolan jag jobbade i hade vi, efter covid, 20% av eleverna som var borta 25% eller mer. Det går liksom inte att genomföra undervisning på de premisserna. Varken för de elever som inte är på plats eller de som är det.

* en högstadielärares undervisningstid har ökat med, i genomsnitt, 33% sen 90-talet. Det är en enorm ökning i arbetsbörda. Tid finns inte längre.

För att lärarna har inte tid och ork att fixa extrauppgifter *. Vilket är en av anledningarna till att ledighet inte godkänns.

I skolan jag jobbade i hade vi, efter covid, 20% av eleverna som var borta 25% eller mer. Det går liksom inte att genomföra undervisning på de premisserna. Varken för de elever som inte är på plats eller de som är det.

* en högstadielärares undervisningstid har ökat med, i genomsnitt, 33% sen 90-talet. Det är en enorm ökning i arbetsbörda. Tid finns inte längre.
Som jag minns det var det samma uppgifter barnen haft under dagen man fick. Det kunde alltså vara en mattebok man fick med sig att lämna med instruktionerna "räkna till sidan 45", för det var ungefär där man skulle ligga.

Visst
Men därifrån så är det nog ganska så långt till någon moralpanik över en veckas ledighet.

Dessutom så är det skillnad på skolk och beviljad ledighet.
Som sagt för barnets skull hade jag åkt ändå. Vi tävlar utan att få ledigt, det är ju ingen som bryr sig om ifall hon kommer eller inte ändå till skolan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka