Moraliskt dilemma

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Fille

Trådstartare
Jag har ett moraliskt dilemma, hjälp mig!
Jag drömmer om att åka utomlands med familjen, då vi är fem stycken så blir det rätt dyrt att åka. Dessutom arbetar jag som lärare och ena barnet går i skolan. Jag arbetar i samma kommun som barnet går i skolan, i kommunen finns en policy där man inte beviljar ledigt för utlandsresor som är för nöje.
Som lärare har jag inte semester att söka, är bunden att åka på lov. Loven är svindyra att åka iväg på! Har dock föräldradagar kvar att ta ut så jag skulle kunna söka i god tid och på så sätt åka ett annat tillfälle.

Mitt stora dilemma i denna frågan är sonen, som går i skolan och där man inte beviljar ledigt för nöjesresor. Är det moraliskt rätt eller fel att vi åker utomlands utanför ett lov, när jag dels är lärare i samma kommun och dels med policyn som finns?
Personligen tycker jag inte att det känns bra att göra så, samtidigt som att det känns mindre kul att betala 50-70,000kr för en vecka utomlands på höstlovet…

Jag drömmer om att åka utomlands med familjen, då vi är fem stycken så blir det rätt dyrt att åka. Dessutom arbetar jag som lärare och ena barnet går i skolan. Jag arbetar i samma kommun som barnet går i skolan, i kommunen finns en policy där man inte beviljar ledigt för utlandsresor som är för nöje.
Som lärare har jag inte semester att söka, är bunden att åka på lov. Loven är svindyra att åka iväg på! Har dock föräldradagar kvar att ta ut så jag skulle kunna söka i god tid och på så sätt åka ett annat tillfälle.

Mitt stora dilemma i denna frågan är sonen, som går i skolan och där man inte beviljar ledigt för nöjesresor. Är det moraliskt rätt eller fel att vi åker utomlands utanför ett lov, när jag dels är lärare i samma kommun och dels med policyn som finns?
Personligen tycker jag inte att det känns bra att göra så, samtidigt som att det känns mindre kul att betala 50-70,000kr för en vecka utomlands på höstlovet…
Hur gör man då med sonen, sjukanmäler?
Jag hade inte haft några problem för mig själv att söka föräldraledighet för att åka på resa med barnen. Känns svårare att ta barnet ur skolan dock. Där är jag osäker på vad jag tycker.

Det är väl inte roligt att åka på semester med dåligt samvete? Jag hade absolut inte gjort det. Och sedan kommer sonen tillbaka och berättar att han har varit på resa.

Vad skulle du själv tycka om föräldrar gjorde så för att spara pengar och på så vis störde undervisningen för dig som lärare?
Och det för en billigare utlandsresa?

Och hur påverkar det dina elever om du överger dem på det viset?

Senast ändrad:
Sök ledighet en vecka för sonen, beviljas det inte är det väl bara att han får en egen resa sen är det passar. Eller avstå och välj en billigare variant för alla under ett lov, det går att resa utomlands billigt om man vill. Att resa och ha dåligt samvete verkar dumt tycker jag, det förstör ju mycket mer än det ni tjänar in på att åka utom lovtid.

Fad skulle du själv tycka om föräldrar gjorde så för att spara pengar och på så vis störde undervisningen för dig som lärare?

Man får ta ut föräldraledighet när man är lärare. Man är inte livegen.

Men dilemmat blir att det kommer ju reflektera mindre bra på ts professionellt att säga åt andra att de inte får göra det medan hon själv struntar i förbudet. Det hade varit en annan sak om ts inte jobbade inom skolan. Då hade ts problem med det varit mindre.

Men dilemmat blir att det kommer ju reflektera mindre bra på ts professionellt att säga åt andra att de inte får göra det medan hon själv struntar i förbudet. Det hade varit en annan sak om ts inte jobbade inom skolan. Då hade ts problem med det varit mindre.
Fast "problemet" är ju att vi har skolplikt. Det gäller ju för alla skolbarn oavsett vad föräldrarna arbetar med.

Visst.
Men.
Det blir så konstigt om det görs en vecka eller två för en utlandsresa.
Och så hackar det sönder undervisningen.

Vanligast är ju terminsvis med en vikarie på längre tid.

Hur gör man då med sonen, sjukanmäler?
Jag hade inte haft några problem för mig själv att söka föräldraledighet för att åka på resa med barnen. Känns svårare att ta barnet ur skolan dock. Där är jag osäker på vad jag tycker.
De som får avslag åker ju ändå och då frånvaroanmäler de i appen vi har här i kommunen. Det heter just inte sjukanmäler utan frånvaroanmäler. Man anger inte orsak.

Sök ledighet en vecka för sonen, beviljas det inte är det väl bara att han får en egen resa sen är det passar. Eller avstå och välj en billigare variant för alla under ett lov, det går att resa utomlands billigt om man vill. Att resa och ha dåligt samvete verkar dumt tycker jag, det förstör ju mycket mer än det ni tjänar in på att åka utom lovtid.
Han är tyvärr lite för liten för att vara hemma en vecka själv medan vi andra åker.

Har du tips på hur man reser billigt? :) har försökt leta alternativ, med reguljärflyg och hyra bostad osv. Blir lite billigare men fortfarande ganska dyrt!

Vad skulle du själv tycka om föräldrar gjorde så för att spara pengar och på så vis störde undervisningen för dig som lärare?

Folk åker utomlands trots denna regeln. Det som händer är att de missar undervisning, vi brukar inte skicka med material eller så.

Tack för förtydligandet! Det är precis så det är!

Jag anser att det är förkastligt att åka om barnet inte fått ledigt. Precis som jag anser det förkastligt när vuxna gör så från sina jobb.
Sök ledigt, får barnet ledigt så är det kanon. Får barnet inte ledigt, tråkigt men då får man leta efter något annat alternativ.

Jag anser att det är förkastligt att åka om barnet inte fått ledigt. Precis som jag anser det förkastligt när vuxna gör så från sina jobb.
Sök ledigt, får barnet ledigt så är det kanon. Får barnet inte ledigt, tråkigt men då får man leta efter något annat alternativ.
Barnet kommer inte få ledigt! Men som jag skrev i ursprungsinlägget så tycker jag inte heller att det känns bra, ville dock höra andras åsikter också!

Folk åker utomlands trots denna regeln. Det som händer är att de missar undervisning, vi brukar inte skicka med material eller så.
Jag har fått uppfattningen att det stör hela undervisningen i klassen när en elev är borta i en vecka.
Den eleven är ju inte på spåret när den kommer tillbaka.

Har du långt till någon av våra grannländer? Vet en familj som flög från ett grannland, då det blev betydligt billigare då de inte hade lov när vi i Sverige hade lov.

Det är klart att det kan störa undervisningen att ett barn är borta en vecka men kom igen, barn är ju sjuka hela tiden och det är så det ser ut i skolan. Vilken onödigt hård policy tycker jag. En veckas undervisning i det stora hela är ju ingen katastrof oftast. Jag jobbar dock på en skola där lärarna har semestertjänst och är därmed van vid att lärare också åker på semester under läsårets gång så kanske färgas jag av det. Våra lärare får inte bevilja ledighet mer än 2 skoldagar per termin, är det längre än så ska rektor bevilja. Det är dock bara om eleven har stor frånvaro eller man är orolig för måluppfyllelsen som det sker restriktivt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Träning och hälsa del 15
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur