Moraliskt dilemma

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men nu får ni väl ge er! Säger ts att de vill åka utomlands till sol och bad så är det ju det de vill. Varför hålla på och diskutera det ens?
Därför att det handlar om flera saker när det kommer till en resa med familjen.

Man kan vara ute efter att få den tiden tillsammans på en annan plats som en gemensam upplevelse.
Man kan vilja att barnen på ett enkelt sätt lär sig simma (vår orsak till sådana resor).
Man kan vilja att barnen blir resvana och får se andra platser.

Eller man vill just bara sola och bada.
Svaret på frågan blir olika beroende på vad målet är med resan.

Men nu får ni väl ge er! Säger ts att de vill åka utomlands till sol och bad så är det ju det de vill. Varför hålla på och diskutera det ens?
Därför att det går ju inte ihop med billig familjesemester på skollov under vinterhalvåret. Det är som att vilja åka på billig skidsemester på sportlovet.

Vill man göra det alla andra vill göra, samtidigt som alla andra vill göra det, så kommer det bli dyrt. Eller trångt. Förmodligen båda.

Så lösningen är antingen att inte göra det samtidigt som alla andra, dvs låta barnen skolka (kanske inte helt toppen om man är lärare), eller komma på något som inte alla andra också vill.

Väldigt många vill ha sol och bad på skolloven. Ligga vid en pool och bo all inclusive. Åka annan tid är moraliskt tveksamt, återstår att hitta något annat att vilja göra.

Jag läste nyligen en del kommentarer någonstans (kanske facebook?) kring detta om att åka på semester med barnen under skoltid. Det fanns föräldrar som tyckte att de skulle få bestämma och göra som de vill med sina egna barn. VÄLDIGT skrämmande tanke om vi inte skulle ha skolplikt! De flesta föräldrar skulle naturligtvis skicka sina barn till skolan ändå, men tänk om man inte kunde kräva det? Hur förfärligt det skulle bli om en del barn hölls hemma och missade sin undervisning. Vi har helt gratis undervisning för alla barn i Sverige. Något man verkligen bör uppskatta och värna om!

Många föräldrar till hemmakämpare och barn med problematiskt skolfrånvaro vill ha undervisningsplikt eller läroplikt istället för skolplikt. Skolplikten gäller i praktiken bara att eleverna måste vara fysiskt på plats i skolan. Om eleven lär sig nåt eller inte ingår inte alla tyvärr. Det hade varit mycket bättre om det inte var knutet till skolans fysiska lokaler.

Dessutom så ja, det är förfärligt med barn som missar undervisning. Då menar jag hemmakämpare (19000 st VT 2025) och elever med mer än 20% frånvaro (127000 elever VT 2025). En vecka på Kanarieöarna på hösten räknar jag inte in i kategorin förfärlig skolfrånvaro.

Jag tycker att skolans värld är hycklare som silar mygg och sväljer kameler. Lägg energin på de verkliga problemen istället!

Därför att det handlar om flera saker när det kommer till en resa med familjen.

Man kan vara ute efter att få den tiden tillsammans på en annan plats som en gemensam upplevelse.
Man kan vilja att barnen på ett enkelt sätt lär sig simma (vår orsak till sådana resor).
Man kan vilja att barnen blir resvana och får se andra platser.

Eller man vill just bara sola och bada.
Svaret på frågan blir olika beroende på vad målet är med resan.

Fast det är ju inte det ts bett om råd om. Det ni håller på med är att döma deras önskan om vad de vill göra på sin semester.

Många föräldrar till hemmakämpare och barn med problematiskt skolfrånvaro vill ha undervisningsplikt eller läroplikt istället för skolplikt. Skolplikten gäller i praktiken bara att eleverna måste vara fysiskt på plats i skolan. Om eleven lär sig nåt eller inte ingår inte alla tyvärr. Det hade varit mycket bättre om det inte var knutet till skolans fysiska lokaler.

Dessutom så ja, det är förfärligt med barn som missar undervisning. Då menar jag hemmakämpare (19000 st VT 2025) och elever med mer än 20% frånvaro (127000 elever VT 2025). En vecka på Kanarieöarna på hösten räknar jag inte in i kategorin förfärlig skolfrånvaro.

Jag tycker att skolans värld är hycklare som silar mygg och sväljer kameler. Lägg energin på de verkliga problemen istället!
Är det inte just det skolan gör? Lägger energin på att anpassa undervisning till de som verkligen behöver det pga funktionshinder, inte de som behöver komma ikapp och få anpassad distansundervisning för att de vill sola och bada istället för att vara i skolan?

Fast det är ju inte det ts bett om råd om. Det ni håller på med är att döma deras önskan om vad de vill göra på sin semester.
Ja det ligger olika pedagogiskt värde i olika typer av resor.

Och själva grundproblemet just här är att de inte har semester just då utan planerar på att "skolka" en vecka.

Vad de gör på sin semester/ledighet lägger jag mig inte i.
Då är de ju lediga och kan göra vad de vill.

Fast jag tror att du förstår vad jag menade? Tänk om INGEN överhuvudtaget hade brytt sig om vad föräldrarna gjorde med sina barn? Om de inte ville att de skulle undervisas - av vilken anledning det nu kan vara - så slapp de. Det hade verkligen inte varit okej någonstans!

Barnet kommer inte få ledigt! Men som jag skrev i ursprungsinlägget så tycker jag inte heller att det känns bra, ville dock höra andras åsikter också!

Jag tycker att det som vuxen är viktigt att föregå med gott exempel. Jag skulle inte med gott samvete kunna säga till min dotter att om hon får avslag på ledighetsansökan så åker vi ändå.
Tipset om att kolla från andra flygplatser är klokt. Inte för att jag brukar ha så mycket nytta av det när jag flyger från Kastrup men kolla går ju :)

Vilka ni vill till sol och bad?
Barn brukar vara fullt nöjda med poolen på Fjällhotellet helt utan sol.

Mina barn åkte på studiebesök till Kennedy Space Center.
De fick redovisa sin resa efteråt och skriva uppsats om det.
Och de hade med uppgifter i matte att räkna på resan.
Det var inte tal om att komma efter på något sätt.
Alltså både som barn samt som vuxen är "poolen på Fjällhotellet" och sol och bad i varmt klimatet verkligen inte samna sak. Jag och mina syskon har alltid älskat sol och bad semester runt tex Medelhavet där man är på stranden. Pool var vi aldrig intresserad av när vi var utomlands.

Gällande sakfrågan tycker jag att skolan idag är alldeles för strikta. Många skolor tillåter/godkänner ju ingen frånvaro alls. När jag gick i mellanstadiet åkte vi 3 veckor till USA, varav 2 veckor låg utanför lov. Fick uppgift kopplade till resan, såsom att ha en presentation på samhällskunskapen, skriva om mina upplevelser för svenskan och lite så.

I sjuan sen åkte vi igen på långresa till USA och jag hade uppgifter från skolan med mig. Innan någon säger att detta gav merarbete till mina lärare så tror jag faktiskt inte det. Vad jag fick var information om vilka sidor i mina olika kursböcker som klassen skulle läsa/plugga under den tid jag var borta och jag fick då i uppgift att läsa samma. I samhällskunskap fick jag i uppgiften att hålla en presentation om ett ämne kopplat till resan.

Jag tycker barn får så mycket ut av att resa i kulturutbyte mm att jag har väldigt svårt för skolans stränga krav idag på att inte bevilja frånvaro.

Är det inte just det skolan gör? Lägger energin på att anpassa undervisning till de som verkligen behöver det pga funktionshinder, inte de som behöver komma ikapp och få anpassad distansundervisning för att de vill sola och bada istället för att vara i skolan?
Jo de jobbar hårt på det.
Så därför skall man inte störa det arbetet om man kan undvika det.

Skolplikt fungerar bara om skolan uppfyller sina krav, det gör dom inte alltid så jag kan ändå förstå att inte alla tycker den biten är så kul.

Att inte alls bevilja någon som helst ledighet för yngre barn som går i skolan känner jag är lite väl hårt. En vecka/termin utöver de lov som finns tycker jag borde kännas ok att godkänna.

Jag hade prövat att höra med läraren till barnet och se hur hon tolkar skolans regler innan jag eventuellt sökt. Vet inte hur ni bor men det inte går att få ledigt, hade jag kollat upp sådana här communities där man kan göra husbyte. En väninna har gjort det med deras bostad. Det fungerar så man får poäng när man lånar ut sin bostad som man kan använda till att låna andras bostäder. Dom har varit I bla Italien på det sättet och är.väldigt nöjda. Om nån är nyfiken kan jag höra med henne vad det heter 😊

Fast jag tror att du förstår vad jag menade? Tänk om INGEN överhuvudtaget hade brytt sig om vad föräldrarna gjorde med sina barn? Om de inte ville att de skulle undervisas - av vilken anledning det nu kan vara - så slapp de. Det hade verkligen inte varit okej någonstans!
Det går att både undervisa barn så att de lär sig innehållet i läroplanen och plåga dem samtidigt.
Så jag tycker då att själva skolplikten är oerhört viktig.

Nu är det ju så att vi har lagar i Sverige och skolplikt är en sådan lag. Livet är inte alltid rättvist och ibland för man spara ett extra år på att åka på semestern man vill helt enkelt. Eller se sig om efter alternativ.

Det är inte okej helt enkelt, och dessutom vad är det för föredöme för barnet också. Det blir inte alltid som man vill och önskar helt enkelt jämt, viktigt för både föräldrar och barn att lära sig.

Åk utomlands på sommaren istället!

Har ni en bra bil är det förmodligen billigast att köra. Nederländerna är jätteroligt för barn, det finns många roliga parker och maten är väldigt barnvänlig. Det finns även fantastiska långa vita sandstränder. Även Danmark har såna, och det är ju ännu närmare.

Alltså både som barn samt som vuxen är "poolen på Fjällhotellet" och sol och bad i varmt klimatet verkligen inte samna sak. Jag och mina syskon har alltid älskat sol och bad semester runt tex Medelhavet där man är på stranden. Pool var vi aldrig intresserad av när vi var utomlands.
Men det där är ju olika.
Mina barn ville helst bada i inomhuspoolen även på Mallorca.
Det var ju därför som jag frågade.

En riktigt bra poolanläggning på något trevligt hotell i någon trevlig stad med intressanta sevärdheter hade fungerat utmärkt.

Gärna höst/vinter vill vi åka när det är mörkt här! På sommaren behöver vi inte åka :)
Ja, då är det svårare att bada. Kanske satsa på att åka till något ställe med äventyrsland aktigt istället. Som det stället i danmnak vad det nu heter som också ger lite känsla av att man är på tropiskt ställe? Alla jag hört som varit där har varit nöjda.

Ja, tyvärr är det en lag. En lag som måste skrivas om så att alla elever får den utbildning de har rätt till men förnekas i dagsläget.
Vi ska verkligen inte backa tillbaka i tiden och ta bort skolplikten som ger alla barnen en lika rätt att gå i skolan. Där ingen föräldrar kan hålla barnet borta lagligt, det gynnar inte barnen. Förbättra skolan istället för att göra det sämre och riskera att barn med föräldrar som faktist inte bryr sig så mycket inte kan ta ifrån barnets rätt till skolan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Stensamlare?
  • Dejtingtråden 39

Barn

Hund

Katt, Andra Djur