Moraliskt dilemma

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har fått uppfattningen att det stör hela undervisningen i klassen när en elev är borta i en vecka.
Den eleven är ju inte på spåret när den kommer tillbaka.

På mina barns skola har man möjlighet att få ledighet för resor under ett antal dagar per läsår. Det är dock en individuell bedömning på så sätt att godkännande förutsätter att eleven är i fas med skolarbetet och har låg frånvaro. Så rektorn på vår skola verkar inte tycka att det stör per definition.

Har lika långt till oslo som till sthlm eller gbg, så smart att kika där!
Kan tågsemester vara ett alternativ?
Vet inte om det blir billigare men tror att interrail-korten fortfarande är förmånliga när man reser med barn.
Ni kanske inte kommer lika långt söderut, om det är sol och bad som efterfrågas på höstlovet, men annars finns det många fina platser mer norrut. Är det på sommarlovet spelar ju tiden kanske mindre roll också och ni hinner till södra Europa.

På mina barns skola har man möjlighet att få ledighet för resor under ett antal dagar per läsår. Det är dock en individuell bedömning på så sätt att godkännande förutsätter att eleven är i fas med skolarbetet och har låg frånvaro. Så rektorn på vår skola verkar inte tycka att det stör per definition.

Det känns som diskriminering mot funktionsnedsatta (npf-elever med problematisk skolfrånvaro pga att skolan inte tillhandahåller en lämplig skolmiljö). Antingen ska alla beviljas ett visst antal dagar eller ingen.

Jag tycker inte du ska göra det. På min dotters skola får dom noll ledighet beviljad av princip, knappt för begravning. Trots det har jag och min dotter åkt på semester två gånger under terminen. Varje gång resulterar det i samtal med läraren. Jag tycker regeln är ängslig som det är och hade jag vetat att min dotters lärare gjort samma sak men sitter och håller ett förmaningssamtal med mig om konsekvenserna så ja, alltså det hade ju varit helt absurt faktiskt. 😅

Kan tågsemester vara ett alternativ?
Vet inte om det blir billigare men tror att interrail-korten fortfarande är förmånliga när man reser med barn.
Ni kanske inte kommer lika långt söderut, om det är sol och bad som efterfrågas på höstlovet, men annars finns det många fina platser mer norrut. Är det på sommarlovet spelar ju tiden kanske mindre roll också och ni hinner till södra Europa.
Vi vill till sol och bad :)

Jag har ett moraliskt dilemma, hjälp mig!
Jag drömmer om att åka utomlands med familjen, då vi är fem stycken så blir det rätt dyrt att åka. Dessutom arbetar jag som lärare och ena barnet går i skolan. Jag arbetar i samma kommun som barnet går i skolan, i kommunen finns en policy där man inte beviljar ledigt för utlandsresor som är för nöje.
Som lärare har jag inte semester att söka, är bunden att åka på lov. Loven är svindyra att åka iväg på! Har dock föräldradagar kvar att ta ut så jag skulle kunna söka i god tid och på så sätt åka ett annat tillfälle.

Mitt stora dilemma i denna frågan är sonen, som går i skolan och där man inte beviljar ledigt för nöjesresor. Är det moraliskt rätt eller fel att vi åker utomlands utanför ett lov, när jag dels är lärare i samma kommun och dels med policyn som finns?
Personligen tycker jag inte att det känns bra att göra så, samtidigt som att det känns mindre kul att betala 50-70,000kr för en vecka utomlands på höstlovet…
Nej, gör inte så. Det är inte rätt.
Dom senaste somrarna i Sverige har varit otroligt varma, det finns sol och bad här också.

Tänkte du boka paketresa? Jag tror det går att komma undan billigare än man tror på loven om man bokar sin egen resa och kanske sänker sin standard lite. Vilka länder vill du åka till? Kanske går att hitta någon sista minuten till något varmt land under sommaren?

Han är tyvärr lite för liten för att vara hemma en vecka själv medan vi andra åker.

Har du tips på hur man reser billigt? :) har försökt leta alternativ, med reguljärflyg och hyra bostad osv. Blir lite billigare men fortfarande ganska dyrt!
Åk nånstans dit alla andra inte åker den tiden på året? Vi brukar lägga utlandsresor med familjen på påsklovet, och åka söderut i Europa, dit andra åker på sommaren. Säsongen har inte börjat än vid påsk, så priserna är lägre. Och så får man bo i AirBnB istället för hotell när man är hela familjen. Flygbiljetter brukar gå att hitta för ett bra pris om man är ute i tid.

Jag hade inte tvekat. En vecka är nada i ett barns liv och skola hinner de med ändå. För min del hade det gett lika mycket med en vecka med familjetid som en vecka i skolan hade gett. Men jag har ett hemmasittande barn pga diagnoser och mobbing som ändå har lyckats skrapa ihop poäng till det gymnasium hon vill gå trots tre års mer eller mindre frekvent frånvaro där skolan inte gjort ett piss så jag har sett att det fungerar ändå och att svensk skola kanske inte är så jädra bra som de tror sig vara och den där skolplikten kan stoppas upp på en plats dit solen aldrig lyser på tjänstemännen.

Angående din egen tjänst så ser jag väl större problem men det måste väl vara upp till ditt eget samvete tänker jag, jag har inte den befattningen, mitt jobb hade jag kunnat söka semester från så svårt att sätta sig in i din verklighet där. Men summa summarum: Jag hade åkt och inte haft ett dugg dåligt samvete över det.

Sedan går det ju att göra det billigare också som andra skriver. Vi flyger ofta flygstol, antingen som blivit över eller med Ryan Air eller liknande, och bokar eget hotell och så, senast till Hurghada där vi spenderade en vecka för ca 15.000 (fyra pers, två vuxna, två tonåringar) genom att boka överbliven charterflygstol och eget hotell med all inclusive. Kan rekommendera till exempel Malta med Ryan Air, maj-novemberlovet brukar det vara helt ok vattentemperatur i Medelhavet.

Tänkte du boka paketresa? Jag tror det går att komma undan billigare än man tror på loven om man bokar sin egen resa och kanske sänker sin standard lite. Vilka länder vill du åka till? Kanske går att hitta någon sista minuten till något varmt land under sommaren?
Vi funderar på sista minuten! Behöver inte vara supervarmt men ”svensk sommar”, kanske Grekland eller södra Spanien!

Kollade på Norweiganair precis, bara på flyg. Kostade ca 30,000kr att flyga från Sthlm på höstlovet, ca 5000kr från Oslo samma vecka. Så kanske går att komma billigare undan i alla fall! Lika många mil åt båda hållen!

Vi funderar på sista minuten! Behöver inte vara supervarmt men ”svensk sommar”, kanske Grekland eller södra Spanien!

Kollade på Norweiganair precis, bara på flyg. Kostade ca 30,000kr att flyga från Sthlm på höstlovet, ca 5000kr från Oslo samma vecka. Så kanske går att komma billigare undan i alla fall! Lika många mil åt båda hållen!
Perfekt ju! Ja det går verkligen att göra fynd om man lägger ner lite jobb, finns ju många sidor typ hotels.com osv som också har tillfälliga erbjudanden på vissa hotell som gör det rätt billigt. Så om man kollar runt och jämför flera sidor brukar man alltid kunna hitta någon hyfsat billig resa. Och man måste ju inte ta världens turistparadis heller, kan absolut tänka mig att det finns många mindre orter i grekland och i spanien som är minst lika fina som de kändaste resmålen men som har mycket billigare hotell. Så verkligen värt att lägga ner jobb och fråga på något reseforum för lite billigare tips! :)

Jag tror att nyckeln här är "individuell bedömning".
Min exman hade inga problem med att få ledigt för våra gemensamma barn.
Men de barnen låg oftast före i skolarbetet, och skolan kunde behöva litet frid från dem för att i stället ägna sig åt andra elever med större behov.

Det känns som diskriminering mot funktionsnedsatta (npf-elever med problematisk skolfrånvaro pga att skolan inte tillhandahåller en lämplig skolmiljö). Antingen ska alla beviljas ett visst antal dagar eller ingen.
Jag lovar att det när det gäller de barnen var det en fördel när mina barn reste bort med sin pappa.
Det blev då mer resurser till de barn som bättre behövde dessa resurser.

Vilka ni vill till sol och bad?
Barn brukar vara fullt nöjda med poolen på Fjällhotellet helt utan sol.

Mina barn åkte på studiebesök till Kennedy Space Center.
De fick redovisa sin resa efteråt och skriva uppsats om det.
Och de hade med uppgifter i matte att räkna på resan.
Det var inte tal om att komma efter på något sätt.

Nej, gör inte så. Det är inte rätt.

Dom senaste somrarna i Sverige har varit otroligt varma, det finns sol och bad här också.

Vänta till sommaren och sola och bada hemma? Och upplev något annat när ni reser bort.

Vilka ni vill till sol och bad?
Barn brukar vara fullt nöjda med poolen på Fjällhotellet helt utan sol.

Mina barn åkte på studiebesök till Kennedy Space Center.
De fick redovisa sin resa efteråt och skriva uppsats om det.
Och de hade med uppgifter i matte att räkna på resan.
Det var inte tal om att komma efter på något sätt.

Men nu får ni väl ge er! Säger ts att de vill åka utomlands till sol och bad så är det ju det de vill. Varför hålla på och diskutera det ens?

Jag läste nyligen en del kommentarer någonstans (kanske facebook?) kring detta om att åka på semester med barnen under skoltid. Det fanns föräldrar som tyckte att de skulle få bestämma och göra som de vill med sina egna barn. VÄLDIGT skrämmande tanke om vi inte skulle ha skolplikt! De flesta föräldrar skulle naturligtvis skicka sina barn till skolan ändå, men tänk om man inte kunde kräva det? Hur förfärligt det skulle bli om en del barn hölls hemma och missade sin undervisning. Vi har helt gratis undervisning för alla barn i Sverige. Något man verkligen bör uppskatta och värna om!

För min del hade det gett lika mycket med en vecka med familjetid som en vecka i skolan hade gett. Men jag har ett hemmasittande barn pga diagnoser och mobbing som ändå har lyckats skrapa ihop poäng till det gymnasium hon vill gå trots tre års mer eller mindre frekvent frånvaro där skolan inte gjort ett piss
Det tycker jag är helt andra förutsättningar.
När skolan ändå inte fungerar så spelar det ju ingen roll.
Men när en veckas frånvaro av en elev kan ge en besvärligare situation i klassrummet efteråt, så blir det inte bra.

Men som när mina barn reste bort, att det blev litet extra frid i klassrummet i stället, så är det ju snarast en fördel för skolan.
Där kommer den individuella bedömningen in.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Stensamlare?
  • Dejtingtråden 39

Barn

Hund

Katt, Andra Djur