Bukefalos 28 år!

Morötter?

T

Tuki

Läste någonstans (kommer som vanligt inte ihåg var :mad:) att för mycket morötter kan vara skadligt för hästen. Nu undrar jag, är det någon av er på Buke som vet om 2 kg morötter är lagom för en häst på ca 500 kg?
 
Nej det är inte skadligt för så stor häst. Men det bästa är ju att du har gjort en foderstat med morötter inräknat i foderstaten. Man kan ge 1 kg per 100 kg häst.
 
det är inte farligt. min häst får ett par kg varje dag. (vet även en annan häst som endast fick morötter och hö i flera år, hon mådde bra)
 
de e ingen fara!

"faran" med morötterna e att man kan överdosera A&D vitamin,men då måse proppa i hästen MYCKET morötter lr ge den extremt mycket vitamin tillskott av de vitaminerna
 
mina ponnyer som är b-ponnyer får minst 1-2kg morrötter om dagen det är inte skadligt
 
inte va ja har märkt ialla fall. Pållen ja rider får ett par kilon varje dag, han mår ialla fall toppen :smirk:
 
Tack för alla svar!!! :bow:

Ja, jag har räknat med morötterna i foderstaten, men blev som sagt orolig när jag hade läst om att det för mycket morötter kunde vara skadligt.

Orsaken var tydligen den att morötter innehåller mkt socker och att om dessutom ger betfor kan den tillförda mängden socker bli för stor. Låter det logiskt :confused:
 

Liknande trådar

Hästvård Hur mycket gör det om hästen inte får i sig allt avmaskningsmedel? Blandade det i foder men vet inte om det inte dög eller om...
Svar
4
· Visningar
487
Senast: aglaonema
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 559
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
717
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 272
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp