Bukefalos 28 år!

Motivation för Skyddshundar

Sv: Motivation för Skyddshundar

Jamen då tycker vi inte så olika ändå - nu förstår jag bättre hur du menar. Jag tycker att Polisens L-test har varit ändamålsenliga och att de flesta testledare verkligen tar fasta på hur viktigt det är att inte släppa igenom hundar som inte håller måttet. De har en bra grund att stå på om de godkänns där, sen är det upp till föraren att försöka göra ngt bra av de egenskaperna.

Jag tyckte jag fick en mkt bra kommentar av testledaren vid min första uppkörning på tal om att hunden ska funka i tjänst för väktaren; testledaren godkände momentet och sa då att din hund ligger på mycket i transporten, det är gränsfall på lydnadsdelen där MEN med den kamplusten, den tyngden och det allvaret i angreppsmomentet så har du en mkt bra tjänstehund - dagens bästa bett och avvärjande av angrepp. I ett tävlingsmoment hade vi inte fått höga poäng dock. Kan tillägga att transporten förbättrades ngt med tiden i a f:)

Sen när vi kom ut i tjänst fick jag anledning att använda mig av transport av buse IRL och då var jag glad att hunden "låg på" en aning, han agerade med pondus och vi klarade av att transportera i ledbelysning, genom långa smala korridorer, genom dörrar och i trappa. Jag var rätt nöjd efter det passet och hunden med tror jag. Det är en så stor belöning och drivkraft för både hund och förare att få arbeta i miljö och i verkligheten s a s, allvaret och koncentrationen är en helt annan. Jag saknar det - men det märks väl...ska sluta svamla nu...
 
Sv: Motivation för Skyddshundar

Jag tog upp det därför att den hund du nämnde som låste sig mycket väl kan ha gått i skärpa istället för försvar. Har hittills inte sett en hund låsa sig på det viset när den använt försvarslusten, om nerverna varit goda.

Detta var inte skärpa i vilket fall. Utan hunden var redigt förbannad och svårare att styra och rikta om.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 908
Senast: anna_panna
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 435
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
31 854
Senast: lizan
·
Övr. Hund Min hund tycker att promenader när det är blött ute är jättetråkigt. Det behöver inte ens regna utan räcker att det är blött på marken...
Svar
10
· Visningar
1 545
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Tungband
  • Dressyrsnack 17
  • Tvillingdräktighet

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp