Bukefalos 28 år!

Motorvärmare?

Kul vad man kan ha olika referensramar, jag var länge helt säker på att motorvärmare och kupévärmaruttag var standard på alla bilar :o Aldrig varit med om en bil utan och förstod inte hur man kunde klara sig utan kupévärmare :D
Jag har.

jag köpte en bil som gått som direktionsbil i Stockholm. Förvarad i varmgarage hela tiden. Den fick jag själv bekosta motorvärmare på.

Köper man en ny bil ingår tydligen motorvärmare i tillvalen på många märken. Sedan är det ju så att de allra flesta här i Norden anser att man måste ha det så att nästan alla bilar får det monterat är en annan sak.
 
Halvt off-topic;
vi håller på att byta ut några leasingbilar på mitt jobb, och det finns ett par upphandlade alternativ att välja mellan. Ansvariga upphandlare har varit tydliga med att det skall vara miljöbilar enligt alla definitioner, vilket fått till följd att bilarna inte får utrustas med Webasto/Eberspächer (diesel- eller bensindriven motorvärmare). Detta eftersom värmaren ju släpper ut (om än aldrig så litet) avgaser när den är i drift. Eventuella miljövinster genom att bilmotorn släpper ut mindre otäckheter direkt efter start bortses helt ifrån. Eller att alla användare kommer att låta bilarna stå på tomgång medan rutorna skrapas.
Så är det att jobba i mitt landsting. :angel:
 
Halvt off-topic;
vi håller på att byta ut några leasingbilar på mitt jobb, och det finns ett par upphandlade alternativ att välja mellan. Ansvariga upphandlare har varit tydliga med att det skall vara miljöbilar enligt alla definitioner, vilket fått till följd att bilarna inte får utrustas med Webasto/Eberspächer (diesel- eller bensindriven motorvärmare). Detta eftersom värmaren ju släpper ut (om än aldrig så litet) avgaser när den är i drift. Eventuella miljövinster genom att bilmotorn släpper ut mindre otäckheter direkt efter start bortses helt ifrån. Eller att alla användare kommer att låta bilarna stå på tomgång medan rutorna skrapas.
Så är det att jobba i mitt landsting. :angel:
Fast då får man ju använda vanlig motorvärmare och kupévärmare istället?
 
Den svarta pluppen i änden på sladden på bilden. Sån motorvärmarsladd har jag aldrig sett.
Ja, alla normala elsladdar har hane i ena änden och hona i andra änden.

"Den lilla svarta pluppen" är ju den del som stoppas i bilens uttag. :)

defa_12.jpg
 
Senast ändrad:
Kul vad man kan ha olika referensramar, jag var länge helt säker på att motorvärmare och kupévärmaruttag var standard på alla bilar :o Aldrig varit med om en bil utan och förstod inte hur man kunde klara sig utan kupévärmare :D

Detta är min fjärde bil och den första som har motorvärmare. :P
Morsan har dock haft kupévärmare i nån av sina bilar när jag var barn.
 
Kul vad man kan ha olika referensramar, jag var länge helt säker på att motorvärmare och kupévärmaruttag var standard på alla bilar :o Aldrig varit med om en bil utan och förstod inte hur man kunde klara sig utan kupévärmare :D

Min bil hade ingen motorvärmare när jag köpte den. Den har å andra sidan gått 5 år som ambassadbil hos svenska ambassaden i Rom :D

Det betydde också att de läderklädda sätena inte har elvärme... :wtf:
 
Fast då får man ju använda vanlig motorvärmare och kupévärmare istället?
Jo, i den bästa av världar. Men här funkar det inte riktigt i praktiken, bilarna används till och från många platser och eluttag för motorvärmare finns inte på någon av de platserna. Försöker man initiera ett projekt för installation av motorvärmaruttag så är det verklighet lagom till nästa bilupphandling om tre år. :angel:
 
kupéfläkt är skönt nu när det börjar bli kallare ute, dags att flytta den från garaget till bilen :)
Den andra bilen har dieselvärmare och det är lyxigt, drar dock en del batteri om man inte kör långa sträckor
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 332
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 528
Senast: Calmiche
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 683
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Jag har sökt en tjänst på ett stort företag, tjänsten är kvalificerad och relativt nischad. Jag tycker själv att jag har relevanta...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Pysseltråden
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Bygga flyttbar ligghall
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp