Munskydd

Kan du tänka dig att bära munskydd?

  • Ja

  • Nej

  • Vet ej


Resultat syns endast efter röstning.
Det finns fler stater dar guvernoren stangt ner och staten klarat sig battre an manga andra.
Det finns det ju absolut. Men det finns ju också stater som hade lockdown (och masktvång) som absolut inte klarat sig bättre än många andra?

Jag tror inte det finns en människa på jorden som inte anser att en lockdown minskar antalet fall av Covid 19. Om människor inte träffas sprids inte viruset liksom. Men om lockdown är det bästa ur ett folkhälsoperspektiv och ett samhällsperspektiv när alla faktorer vägs in är en helt annan fråga (som jag absolut inte vet svaret på). Och jag tror inte heller att svaret är detsamma överallt på jorden.

Jag menar inte att lockdown eller mask är oväsentligt. Men jag tror knappast att det är svaret. Faktorer som demografi, befolkningstäthet, kultur, grad av internationella kontakter, hur mycket viruset spridit sig i samhället innan det blev känt, uppbyggnad av äldrevård, testning, smittspårning och även tur tror jag är faktorer som har betydligt större påverkan. En del i ett kort akut scenario, och andra på längre sikt.

Problemet med det flesta av dessa faktorer ovan är ju att de är väldigt svåra, eller väldigt långsiktiga för ett land att påverka. För politiker som vill verka handlingskraftiga och få folkets förtroende är det ju då betydligt lättare att tex påtala vikten av ansiktsmask eller stänga landets skolor.


Det ar sakert ratt att det inte var lag med mask forran i Juli ... MEN, Kate Brown, var guvernor, forordade mask fran forsta gangen nar hon "stangde" staten i Mars. De allra flesta butiker (alla jag vet) kravde mask av de som kom in redan i Mars ... tills en del borjade havda att de hade "medicinska orsaker" att inte ha mask och det blev en lag istallet. Den storsta skillnaden med lagen som infordes ar att nu kan ingen havda "medicinska orsaker" att inte ha mask i butiker, utan alla har mask och polisen skulle kunna arrestera nagon som vagrar.

Okej! Och var detta unikt för Oregon? Att uppmana till att bära mask i Mars alltså.
 
Jag var tvungen att ha mask igår och det var exakt så vidrigt som jag trodde. Kommer inte ske igen i första taget
 
Svag evidens och ca 200 euro i månaden för europeiska familjer.

https://svt.se/nyheter/vetenskap/hjalper-munskydd-mot-corona
Bra och informativt!
Detta är framförallt intressant:
Citat: ”Samtidigt är många internationella forskare och myndigheter överens om att det är bättre att använda försiktighetsåtgärden och införa rekommendationer trots att tydligt vetenskapligt underlag saknas” slutcitat

Rekommendationer och i vissa länder tvång trots avsaknaden av bevis.
 
Bra och informativt!
Detta är framförallt intressant:
Citat: ”Samtidigt är många internationella forskare och myndigheter överens om att det är bättre att använda försiktighetsåtgärden och införa rekommendationer trots att tydligt vetenskapligt underlag saknas” slutcitat

Rekommendationer och i vissa länder tvång trots avsaknaden av bevis.
Samtidigt finns det heller inga bevis för att tvätta händerna minskar smittspridningen eller ens hålla avstånd. Precis samma argument som används mot ansiktsmask kan även användas mot dem, varför då ge dessa rekommendationer när det saknas bevis?
 
Samtidigt finns det heller inga bevis för att tvätta händerna minskar smittspridningen eller ens hålla avstånd. Precis samma argument som används mot ansiktsmask kan även användas mot dem, varför då ge dessa rekommendationer när det saknas bevis?
För "tvätta händerna", finns det otvetydiga bevis. Även på populationsnivå.
 
Inga jag sett som har större bevisvärde än de studier som finns när det gäller ansiktsskydd.
Men snälla någon. Rengöring av händerna som en smittskyddsfaktor är känd sedan lång lång tid. Nej man har inte forskat fram det just för det här viruset men att extrapolera den kunskapen som gäller infektionssjukdomar i gemen till även detta virus är en rätt rimlig åtgärd.
 
Men snälla någon. Rengöring av händerna som en smittskyddsfaktor är känd sedan lång lång tid. Nej man har inte forskat fram det just för det här viruset men att extrapolera den kunskapen som gäller infektionssjukdomar i gemen till även detta virus är en rätt rimlig åtgärd.
Som sagt, samma gäller ansikts/andningsskydd.
 
Men snälla någon. Rengöring av händerna som en smittskyddsfaktor är känd sedan lång lång tid. Nej man har inte forskat fram det just för det här viruset men att extrapolera den kunskapen som gäller infektionssjukdomar i gemen till även detta virus är en rätt rimlig åtgärd.
Eftersom tvål löser upp lipidlagret som omger viruset, vet man med säkerhet att handtvätt kan motverka smittspridning.
Och med virusfria händer kan man undvika att sprida virus.
1605462816961.png

klippt från https://www.folkhalsomyndigheten.se...en-och-vardrelaterade-infektioner/handhygien/
 
Fast ingen har sagt att det inte hjälper utan att det kräver att man använder dem på rätt sätt för att det ska hjälpa. Det är det senare som är den stora orsaken till att jag anser att det är en korkad åtgärd att kräva munskydd.
Det börjar bli tjatigt, men precis samma gäller för hygienregler som att tvätta händerna. Det är ingen skillnad där.
 
Om jag tvättar händerna på fel sätt så förvärrar jag iallafall inte situationen medan ett felaktigt hanterande av ett munskydd kan vara direkt skadligt iom att man då riskerar att öka smittspridningen.
Det kan det absolut göra, sen är det inte bara hur man tvättar händerna utan i minst lika hög grad hur man beter sig innan och efter en handtvätt. Rör du t.ex. näsan efter att du tvättat händerna är de direkt kontaminerade igen om du bär smittan, tvättar du händerna slarvigt kan smitta finnas kvar fastän du tror de är garanterat smittfria osv.
 
Det kan det absolut göra, sen är det inte bara hur man tvättar händerna utan i minst lika hög grad hur man beter sig innan och efter en handtvätt. Rör du t.ex. näsan efter att du tvättat händerna är de direkt kontaminerade igen om du bär smittan, tvättar du händerna slarvigt kan smitta finnas kvar fastän du tror de är garanterat smittfria osv.
Fast tvättar du händerna får du bort smittan du har på den om, åtminstone i viss mån beroende på hur noggrann du är. Med munskydd så bär du med dig all smitta du eventuellt lyckas filtrera bort tills du byter (och bara om du hanterar skyddet rätt) eller tvättar det.
 
Det kan det absolut göra, sen är det inte bara hur man tvättar händerna utan i minst lika hög grad hur man beter sig innan och efter en handtvätt. Rör du t.ex. näsan efter att du tvättat händerna är de direkt kontaminerade igen om du bär smittan, tvättar du händerna slarvigt kan smitta finnas kvar fastän du tror de är garanterat smittfria osv.
Fast snälla du om jag tvättar händerna halvtaskigt och sedan tar i något så sprider jag inte mer virus än jag gjort om jag inte tvättat dem alls. Om jag hanterar mitt munskydd felaktigt så riskerar jag att sprida mycket mer virus än om jag inte använt något munskydd alls. Sakerna går helt enkelt inte att jämföra.
Jag lägger ner diskussionen med dig eftersom vi definitivt inte kommer att bli överens om problematiken. Anser du att munskydd är lösningen på problemet får du väldigt gärna använda ett men kom inte och påstå att det finns några belägg för att det hjälper
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När Lisen Bratt Fredricson ställde frågan till Carl Hedin om han ville komma och hålla clinic under Jönköping Horse Show dröjde svaret...
Svar
0
· Visningar
200
Senast: Gunnar
·
  • Omröstning
Kultur Efter en diskussion i en annan tråd lägger jag upp en intressekoll för buketräff på Göteborgsoperan Trodde man kunde lägga flera frågor...
Svar
11
· Visningar
1 220
Senast: warg
·
Hemmet Vi har ju blivit med tvättstuga :) I den finns förutom tvättmaskin, tumlare och upphängs-möjligheter ganska mycket förvaring :) Men vi...
Svar
14
· Visningar
869
Senast: Sedna
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 205
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp