Munskydd

Kan du tänka dig att bära munskydd?

  • Ja

  • Nej

  • Vet ej


Resultat syns endast efter röstning.
Fast snälla du om jag tvättar händerna halvtaskigt och sedan tar i något så sprider jag inte mer virus än jag gjort om jag inte tvättat dem alls. Om jag hanterar mitt munskydd felaktigt så riskerar jag att sprida mycket mer virus än om jag inte använt något munskydd alls. Sakerna går helt enkelt inte att jämföra.
Jag lägger ner diskussionen med dig eftersom vi definitivt inte kommer att bli överens om problematiken. Anser du att munskydd är lösningen på problemet får du väldigt gärna använda ett men kom inte och påstå att det finns några belägg för att det hjälper
Du kan lägga av med ditt "snälla", det är du själv som inte kan följa ett enkelt resonemang. Det du skriver är för övrigt helt felaktigt.
 
Intressant att se hur svaren har skiftat här!
Tog kort på dem efter att tråden vilat ett tag och nu är ja sidan större än nej-sidan🤓
2841773A-C61E-4E82-92A1-33F1890B4958.png
 
Ni som vill ha krav, säger att det är bättre än utan; har ni alltid munskydd när ni går utanför dörren eller på ställen som affären?

Jag förvånas nämligen fortfarande att det är så väldigt många, skulle säga mellan tumme och pekfinger att det är minst 50% (om inte mer) som säger att det är bättre än att inte ha. Detta gäller även alla jag känner där siffran går upp mot ca 70% av de jag pratar med.

Trots detta är det väl ca 5-10 procent som använder det ute där jag bor (både förorter och större städer med många stormarknader) och inte en enda av de 70% jag pratar med av de som anser att det är det bästa, har det.

Jag måste säga att DET förvånar mig enormt mycket. Jag vet ju varför JAG inte använder munskydd men de andra som verkligen förespråkar munskydd.......varför använder inte de/ni?
 
När jag varit till sommarstugan i Thailand .Där bär folk ofta munskydd och jag trodde det berodde på den dåliga luften men tanten sa att om man är sjuk har man munskydd för att inte smitta andra
 
Ni som vill ha krav, säger att det är bättre än utan; har ni alltid munskydd när ni går utanför dörren eller på ställen som affären?

Jag förvånas nämligen fortfarande att det är så väldigt många, skulle säga mellan tumme och pekfinger att det är minst 50% (om inte mer) som säger att det är bättre än att inte ha. Detta gäller även alla jag känner där siffran går upp mot ca 70% av de jag pratar med.

Trots detta är det väl ca 5-10 procent som använder det ute där jag bor (både förorter och större städer med många stormarknader) och inte en enda av de 70% jag pratar med av de som anser att det är det bästa, har det.

Jag måste säga att DET förvånar mig enormt mycket. Jag vet ju varför JAG inte använder munskydd men de andra som verkligen förespråkar munskydd.......varför använder inte de/ni?

Precis detta. Det är ju fortfarande valfritt i Sverige, så det är bara att slänga på ett skydd om man tycker och tror att det gör skillnad.
 
Intressant att se hur svaren har skiftat här!
Tog kort på dem efter att tråden vilat ett tag och nu är ja sidan större än nej-sidan🤓Visa bifogad fil 60172
Fast jag har svarat Ja, men det betyder inte att jag är för ett användande av munskydd. Men säger FHM att vi ska göra det, protesterar jag inte. Jag följer regler och riktlinjer.
Jag använder det även på jobbet bland kollegor som vet hur man använder munskydd/andningsskydd på rätt sätt. .

Men jag är emot ett användande av munskydd på offentlig plats av gemene man. Frågan är lite för allmänt ställd.
 
Vi har fått riktlinjer på jobbet att vi nu måste ha munskydd. Vi har alltså tre dokument och en film om hur man ska handskas med munskydden för att de ska fungera som tänkt, hur länge man kan ha dem osv. Det är lite lustigt när det kommer patienter/eller man ser folk på typ ica som har munskydd som inte sitter korrekt, de tar på dom, de stoppar ned dom i fickan och återanvänder dom osv. Ibland tänker jag att de som skriker högst om att alla bör ha munskydd förmodligen är de som fingrar på dom och återanvänder dom...
 
Vi har fått riktlinjer på jobbet att vi nu måste ha munskydd. Vi har alltså tre dokument och en film om hur man ska handskas med munskydden för att de ska fungera som tänkt, hur länge man kan ha dem osv. Det är lite lustigt när det kommer patienter/eller man ser folk på typ ica som har munskydd som inte sitter korrekt, de tar på dom, de stoppar ned dom i fickan och återanvänder dom osv. Ibland tänker jag att de som skriker högst om att alla bör ha munskydd förmodligen är de som fingrar på dom och återanvänder dom...
Jag håller med.

*kl
Grejen är lite att det inte fungerar i längden i vardagen att ständigt bära munskydd och dessutom hantera dem som man bör. Jag är en vanlig människa och jag orkar i alla fall inte vara helt korrekt med hur jag hanterar mina munskydd runt tio-tolv timmar om dygnet, runt mitt arbete och mina vardagsrörelser.
Jag förstår att det fungerar om man bär dem en halvtimme en gång i veckan när man storhandlar, men när man pendlar säg två-fyra timmar om dagen, när man arbetar, när man har lunchrast och ska äta och dricka, när man springer tre trappor upp och behöver flåsa, när man sitter på ett tåg utan AC i fyra timmar och säkert femtioelva andra situationer andra människor hamnar i var och varannan dag där munskydd är besvärliga, nästan omöjliga att hantera vettigt.
En kamrat var med sin dotter hos optikern häromdagen, och hon kunde inte prova glasögonen på ett vettigt sätt med munskydd på till exempel.

All heder åt alla yrkesgrupper som står ut med eländet och fungerar ändå. :heart
 
Ni som vill ha krav, säger att det är bättre än utan; har ni alltid munskydd när ni går utanför dörren eller på ställen som affären?

Jag förvånas nämligen fortfarande att det är så väldigt många, skulle säga mellan tumme och pekfinger att det är minst 50% (om inte mer) som säger att det är bättre än att inte ha. Detta gäller även alla jag känner där siffran går upp mot ca 70% av de jag pratar med.

Trots detta är det väl ca 5-10 procent som använder det ute där jag bor (både förorter och större städer med många stormarknader) och inte en enda av de 70% jag pratar med av de som anser att det är det bästa, har det.

Jag måste säga att DET förvånar mig enormt mycket. Jag vet ju varför JAG inte använder munskydd men de andra som verkligen förespråkar munskydd.......varför använder inte de/ni?
Japp, jag använder det när jag träffar på andra människor. Inte utomhus med flera meter till närmsta person.
 
Fast jag har svarat Ja, men det betyder inte att jag är för ett användande av munskydd. Men säger FHM att vi ska göra det, protesterar jag inte. Jag följer regler och riktlinjer.
Jag använder det även på jobbet bland kollegor som vet hur man använder munskydd/andningsskydd på rätt sätt. .

Men jag är emot ett användande av munskydd på offentlig plats av gemene man. Frågan är lite för allmänt ställd.
Om du kan tänka dig att ha munskydd. Om du tycker det är en bra idé helt enkelt och tänker att det hjälper att bära dessa. Inte att folkhälsomyndiheten kräver detta.

Jag använder som sagt själv munskydd men inte för att de hjälper utan för att jag är tvungen.
 
Om du kan tänka dig att ha munskydd. Om du tycker det är en bra idé helt enkelt och tänker att det hjälper att bära dessa. Inte att folkhälsomyndiheten kräver detta.

Jag använder som sagt själv munskydd men inte för att de hjälper utan för att jag är tvungen.
Ja precis.
Jag kan tänka mig att använda munskydd. Om jag var tvungen. Inte för att jag tror att det hjälper.

Därför svarade jag Ja.
 
Intressant att se hur svaren har skiftat här!
Tog kort på dem efter att tråden vilat ett tag och nu är ja sidan större än nej-sidan🤓Visa bifogad fil 60172

Som flera, jag har också svarat ja. Att jag kan tänka mig att bära munskydd om någon kräver det av mig. Men jag låter hemskt gärna bli att lägga pengar, ofräschhet, skräplast och andningsmotstånd på något med så svag evidens, trots de extremt omfattande storskaliga experiment som genomförts senaste dryga halvåret.

200 euro i månaden för genomsnittsfamiljen, enligt någon sammanräkning.
 
https://www.svd.se/who-uppmanar-sverige-bor-overvaga-munskydd

"Dagens striktare coronaregler följs av ett handfast råd från WHO: I länder som Sverige bör man använda munskydd när det finns samhällsspridning. ”Munskydd fungerar”, säger Mike Ryan, WHO:s chef för krisberedskap, på SvD:s fråga vid en pressträff. "

https://who.canto.global/v/coronavi...=1&column=video&id=0t69e50hnt1jtbr0vbcj1u350r

Ja som sagt. Eftersom WHO sedan länge rekommenderar alla länder med smittspridning att använda munskydd så är det väl helt självklart att de på en fråga rekommenderar ett land med smittspridning att använda munskydd?

Det hade väl snarare varit anmärkningsvärt om de inte gjort det?
 
Om du kan tänka dig att ha munskydd. Om du tycker det är en bra idé helt enkelt och tänker att det hjälper att bära dessa. Inte att folkhälsomyndiheten kräver detta.

Jag använder som sagt själv munskydd men inte för att de hjälper utan för att jag är tvungen.

Fast om du kan tänka dig att ha ha munskydd och om du tycker att det är en bra idé är ju två helt olika saker.

Jag kommer följa de rekommendationer som finns i Sverige, precis som jag gör idag. Blir det rekommendation om munskydd och jag måste vara i en situation där det rekommenderas så kommer jag ha det. Det betyder däremot INTE att jag tycker att det är en bra idé.

I praktiken för just mig skulle det göra mycket liten skillnad dock. Om man utgår från att det inte blir krav på munskydd oavsett situation utomhus så är det i princip aldrig jag är i situationer där det skulle krävas. Skulle väl vara om jag behöver uppsöka vård.
 
Fast om du kan tänka dig att ha ha munskydd och om du tycker att det är en bra idé är ju två helt olika saker.

Jag kommer följa de rekommendationer som finns i Sverige, precis som jag gör idag. Blir det rekommendation om munskydd och jag måste vara i en situation där det rekommenderas så kommer jag ha det. Det betyder däremot INTE att jag tycker att det är en bra idé.

I praktiken för just mig skulle det göra mycket liten skillnad dock. Om man utgår från att det inte blir krav på munskydd oavsett situation utomhus så är det i princip aldrig jag är i situationer där det skulle krävas. Skulle väl vara om jag behöver uppsöka vård.

Precis så!
 
Fast om du kan tänka dig att ha ha munskydd och om du tycker att det är en bra idé är ju två helt olika saker.

Jag kommer följa de rekommendationer som finns i Sverige, precis som jag gör idag. Blir det rekommendation om munskydd och jag måste vara i en situation där det rekommenderas så kommer jag ha det. Det betyder däremot INTE att jag tycker att det är en bra idé.

I praktiken för just mig skulle det göra mycket liten skillnad dock. Om man utgår från att det inte blir krav på munskydd oavsett situation utomhus så är det i princip aldrig jag är i situationer där det skulle krävas. Skulle väl vara om jag behöver uppsöka vård.
Man får som sagt specificera sin egen uppfattning och brukandet och ens mening i rådande situation :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När Lisen Bratt Fredricson ställde frågan till Carl Hedin om han ville komma och hålla clinic under Jönköping Horse Show dröjde svaret...
Svar
0
· Visningar
200
Senast: Gunnar
·
  • Omröstning
Kultur Efter en diskussion i en annan tråd lägger jag upp en intressekoll för buketräff på Göteborgsoperan Trodde man kunde lägga flera frågor...
Svar
11
· Visningar
1 220
Senast: warg
·
Hemmet Vi har ju blivit med tvättstuga :) I den finns förutom tvättmaskin, tumlare och upphängs-möjligheter ganska mycket förvaring :) Men vi...
Svar
14
· Visningar
871
Senast: Sedna
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 206
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp