Munskydd

Kan du tänka dig att bära munskydd?

  • Ja

  • Nej

  • Vet ej


Resultat syns endast efter röstning.
Jag har lite svårt att ta saker för givet, men jag förutsätter att det BÖR ha gjorts mycket.

Har du dock sett åtgärderna dokumenteras nånstans? Har inte sett ett enda dugg om det. Som sagt, är det nånstans man bör ha lagt skattepengar så är det där. Ändå har jag inte sett nån enda artikel om alla åtgärder vi har infört i alla äldreboenden under årets gång så vi vore säkrare för nästa "våg" tex. Men jag kan ju ha missat det, vore iofs lite konstigt så mycket nyheter som jag läst, borde sett 20 artiklar om det vid det här laget.

Jag håller helt med. En stor del av åtgärderna jag hoppas är införda (men tvivlar på!) är just detta med personalfrågor. Det bör finnas ett helt genomfört åtgärdsprogram gällande personalrutiner. Men är detta gjort? Är äldreboendena BETYDLIGT säkrare nu än de var i mars?
Eftersom det inte är äldreboendena som driver smittan (utan bara de boende där som löper störst risk att bli allvarligt sjuka om smittan når dem) så ligger det nog inte på mndigheterna att redovisa vad som görs där. Utan det är huvudmännen för respektive boende som ser till att åtgärder vidtas. Och det är nog inte troligt att allt som görs redovisas öppet i media.
 
Tack för länken. Jobbar så har bara hunnit skumma det. Ser ut som anställda har hittat olika sätt att förbättra sin verksamhet och gjort det de kan. Ska läsa noggrannare sen, men vid första anblick kan inte se mycket om stora, konkreta resurser som skjutits till från statligt/kommunalt håll, förutom vissa mindre saker. Hoppas dock jag har fel.

Eftersom det inte är äldreboendena som driver smittan (utan bara de boende där som löper störst risk att bli allvarligt sjuka om smittan når dem) så ligger det nog inte på mndigheterna att redovisa vad som görs där. Utan det är huvudmännen för respektive boende som ser till att åtgärder vidtas. Och det är nog inte troligt att allt som görs redovisas öppet i media.
Det är de som är utsatta hårdast, där risken för dödsfall är som absolut störst om smittan sprids. De måste inte driva smittspridningen för att vara de som vi borde skydda bäst. Varför ska inte myndigheterna/journalister visa för oss vilka åtgärder som införts och bekostats av statliga pengar? Det är jätteviktigt. Jag är tveksam till att det händer så jättemycket mer än att de anställda själva gör allt de kan för att förbättra situationen utan stort stöd från staten, men hoppas jag har fel. Och vill se det redogjort för.
 
ja, vem vet?
Här har Anders Tegnell upprepat flera gånger att risken med munskydd är att det inger en falsk trygghetskänsla, så att folk blir mer oförsiktiga och mindre benägna att hålla avstånd.
Jag vet inte. Men om munskydd hade varit så effektivt som många vill ha det till, så hade vi inte sett en så kraftig ökning av smittan nu igen.
Om jag inte minns fel så har UK, Frankrike och Spanien munskyddskrav. Det är de mörkaste länderna på den karta som just nu finns på WHOs hemsida. (m Ryssland vet jag inget om hur de hanterar varken smitta eller munskyddsfråga)
Visa bifogad fil 59947

Jag tror att människors önskan om munskydd, och lockdown, grundar sig i att de vill se något göras som är mer konkret. I alla fall mer konkret än rekommendationer. Att ta på sig ett munskydd kanske känns mer som en aktiv handling på nåt sätt.

Själv känner jag inte så men om jag får spekulera så kanske det är en av anledningarna.
 
Men kanske hade den varit ännu större utan munskydd??
Fast det skulle väl innebära att Sverige skulle ha en mindre smittspridning än andra länder om vi nu leker med tanken att alla länder skulle inte ha krav på munskydd? Om munskydd nu hade en sådan betydelse alltså.
 
Tack för länken. Jobbar så har bara hunnit skumma det. Ser ut som anställda har hittat olika sätt att förbättra sin verksamhet och gjort det de kan. Ska läsa noggrannare sen, men vid första anblick kan inte se mycket om stora, konkreta resurser som skjutits till från statligt/kommunalt håll, förutom vissa mindre saker. Hoppas dock jag har fel.


Det är de som är utsatta hårdast, där risken för dödsfall är som absolut störst om smittan sprids. De måste inte driva smittspridningen för att vara de som vi borde skydda bäst. Varför ska inte myndigheterna/journalister visa för oss vilka åtgärder som införts och bekostats av statliga pengar? Det är jätteviktigt. Jag är tveksam till att det händer så jättemycket mer än att de anställda själva gör allt de kan för att förbättra situationen utan stort stöd från staten, men hoppas jag har fel. Och vill se det redogjort för.
Vem menar du ska göra saker om det inte är de anställda? Det är väl rimligtvis de som har till uppgift att driva verksamheten som står för de aktiviteter som utförs.

Vad jag hört så har det gjorts stora utbildningsinsatser, genomgångar av de basala hygienrutinerna och även översyn av vilka arbetssätt man använder. Alltså till stor del sådant som behöver utformas och implementeras lokalt och med anpassad tillämpning på varje enskilt boende utifrån de förutsättningar som råder där. (ex. olika grupper av boende, olika lokaler, olika bemanning etc.)
Vad jag förstått det som har största direkta effekten på smittspridning.
 
ja, vem vet?
Här har Anders Tegnell upprepat flera gånger att risken med munskydd är att det inger en falsk trygghetskänsla, så att folk blir mer oförsiktiga och mindre benägna att hålla avstånd.
Jag vet inte. Men om munskydd hade varit så effektivt som många vill ha det till, så hade vi inte sett en så kraftig ökning av smittan nu igen.
Om jag inte minns fel så har UK, Frankrike och Spanien munskyddskrav. Det är de mörkaste länderna på den karta som just nu finns på WHOs hemsida. (m Ryssland vet jag inget om hur de hanterar varken smitta eller munskyddsfråga)

Ja, precis, vem vet? Ingen helt säkert. Det är sa mkt mer som spelar in i smittspridningen än munskydd sa det gar inte att jämföra mellan länder, eller ens olika regioner.
Jag är själv tveksam till hur mkt ett enkelt munskydd egentligen hjälper (mer än psykologiskt) men jag tror inte heller att det är farligt att använda det.

Jag har vant mig att ta pa mig ett nu, det skulle kännas konsigt att ga och handla utan munskydd men det skulle vara skönt att kunna se människors ansiktsutryck igen. Ett snabbt leende när man möter ngn saknar jag.
 
Vem menar du ska göra saker om det inte är de anställda? Det är väl rimligtvis de som har till uppgift att driva verksamheten som står för de aktiviteter som utförs.

Vad jag hört så har det gjorts stora utbildningsinsatser, genomgångar av de basala hygienrutinerna och även översyn av vilka arbetssätt man använder. Alltså till stor del sådant som behöver utformas och implementeras lokalt och med anpassad tillämpning på varje enskilt boende utifrån de förutsättningar som råder där. (ex. olika grupper av boende, olika lokaler, olika bemanning etc.)
Vad jag förstått det som har största direkta effekten på smittspridning.

Jag orkar inte. Detta är en sån otroligt stor bortkastning av tid. Lämnar tråden.
 
Om munskydden gör skillnad eller inte är svårt att veta. Det är inte så länge vi haft krav här i stan på munskydd i kollektivtrafiken, och rekommendation att ha det i butikerna (vilket gjort att de flesta i mina närbutiker har det). Jag ser färre näsor över munskydden nu än i början, så folk lär sig med tiden. :)

Klart att det inte är våldsamt många som nyser nu ute i det offentliga, folk är rätt bra på att hålla sig hemma när de är uppenbart sjuka verkar det som. Men de som nyser och hostar rakt ut i vanliga fall blir ju iallafall lite filtrerade. Jag känner mig lite tryggare med munskydd i sällskap av andra med munskydd. Det var för 3v sedan 300 nya fall i veckan, och förra veckan var det 900.

Det är ju bara korta stunder jag har behov att ha munskydd så det går relativt bra att låta bli att peta på det. Men håller med om att det är en helt enorm miljöbelastning!

Blir intressant att se om ett par veckor hur bra de nya tilltagen verkar hjälpa. Och hoppas verkligen de hjälper ordentligt så samhället kan öppna upp snabbare än det gjorde i våras och det inte blir en så stor våg som det befarats.
 
Håller inte med en sekund.
Munskydd är en smitthärd eftersom folk inte kan hantera dem. Mycket dåligt för miljön.

Så ofantligt skönt att det INTE är ett krav. Eftersom det inte ens har bevisad effekt
Fast klart det hjälper. Folk nyser ju rakt ut. Nä in med det som tvång.
 
Självklart. Alltid munskydd ute bland folk. Obegripligt att inte alla har det.

Och Jo, det är bättre skydd än att inte ha något alls.
Borde vara ett krav som i andra länder.
Fast
En läkare pratade om det i morse på radion och han sa att det mest var en symbol om att man bryr sig om andra än att det har en faktiskt effekt.

Fast det märker jag inte. De med munskydd kan knuffas och trängas, som om det vore fritt fram för de ändå inte smittas... :banghead:
 
Senaste munskyddet såg jag idag, vid 14:30, uppdraget över mun men inte näsa. :meh:

När jag var ute idag för att handla så var det en del munskydd, men det var en hel del som satt fel, hängde på örat så folk kunde prata i mobil eller kliade sig. Däremot så trängdes de som sillar, så jag kan förstå FHM:s inställning. Undrar hur många som inser att munskydd är till för att skydda andra och inte en själv.
 
Jag får för övrigt siora hurven vid blotta tanken på att själv nysa med munskyddet på och sedan måsta gå runt med det över ansiktet. :arghh: Så äckligt.
 
Att nysa är inte ett symtom på Covid19.
Vad tänker du om miljöaspekterna? Och att folk inte kan hantera munskydden utan håller på att ta i dom hela tiden. snacka om att koncentrera snusket
Nej men man kan ju nysa av andra orsaker trots att man har Covid-19. :) Och en nysning sprids ju ut relativt långt utan munskydd.

Risken att saliven från personen med munskydd sprids till mig för att den petat på munnen minskar ju också med munskydd.

Man har ju inte munskydden på mer än en relativt kort stund medan man är inne i butiken eller reser kollektivt. Har man dessutom spritat händerna innan man går in i butiken hinner inte skyddet bli speciellt vidrigt.

Däremot ser jag ingen vits med att gå runt med munskydd hela tiden ute i friska luften.

Men som jag sa tidigare så blir det väldigt mycket skräp. Och DET är ju inte bra.
 
Jag får för övrigt siora hurven vid blotta tanken på att själv nysa med munskyddet på och sedan måsta gå runt med det över ansiktet. :arghh: Så äckligt.
Ja det är vidrigt, har nyst själv en gång av ren tvångstanke för att det kliade när jag satt på bussen. Inte kul.
 
  • Ledsen
Reactions: Sel
ja, vem vet?
Här har Anders Tegnell upprepat flera gånger att risken med munskydd är att det inger en falsk trygghetskänsla, så att folk blir mer oförsiktiga och mindre benägna att hålla avstånd.
Jag vet inte. Men om munskydd hade varit så effektivt som många vill ha det till, så hade vi inte sett en så kraftig ökning av smittan nu igen.
Om jag inte minns fel så har UK, Frankrike och Spanien munskyddskrav. Det är de mörkaste länderna på den karta som just nu finns på WHOs hemsida. (m Ryssland vet jag inget om hur de hanterar varken smitta eller munskyddsfråga)
Visa bifogad fil 59947
Räknar man i procent per folkmängd eller? Annars blir det enormt missvisande eftersom vi har en liten befolkning jämfört med andra länder.
 
Att nysa är inte ett symtom på Covid19.
Vad tänker du om miljöaspekterna? Och att folk inte kan hantera munskydden utan håller på att ta i dom hela tiden. snacka om att koncentrera snusket
Tror miljöpåverkan är värre med massor av folk på sjukhus än att bära munskydd när man handlar.
Och för att inte tala om alla tester som skickas ut i plastförpackningar.
 
Räknar man i procent per folkmängd eller? Annars blir det enormt missvisande eftersom vi har en liten befolkning jämfört med andra länder.

Ja, antal smittade per 100.000 invånare de senaste 14 dagarna är vanligaste måttet.



A4B5F906-D45B-4FF7-A8EF-BBAA8AD96E70.png
 
Tror miljöpåverkan är värre med massor av folk på sjukhus än att bära munskydd när man handlar.
Och för att inte tala om alla tester som skickas ut i plastförpackningar.
Du är så frälst på munskydd att du inte ens kan tänka tanken att munskydd när man handlar inte alls gör nån skillnad
Du får gärna ha munskydd men att tvinga andra är något helt annat.

Jag kommer aldrig ha munskydd om jag inte måste i tex sjukvården. Eftersom munskyddet skyddar andra mer än mig så kommer jag vara hemma om jag pånågot sätt tror jag har smitta.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När Lisen Bratt Fredricson ställde frågan till Carl Hedin om han ville komma och hålla clinic under Jönköping Horse Show dröjde svaret...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: Gunnar
·
  • Omröstning
Kultur Efter en diskussion i en annan tråd lägger jag upp en intressekoll för buketräff på Göteborgsoperan Trodde man kunde lägga flera frågor...
Svar
11
· Visningar
1 226
Senast: warg
·
Hemmet Vi har ju blivit med tvättstuga :) I den finns förutom tvättmaskin, tumlare och upphängs-möjligheter ganska mycket förvaring :) Men vi...
Svar
14
· Visningar
875
Senast: Sedna
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 221
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Katter och spädbarn
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp