Munskydd

Kan du tänka dig att bära munskydd?

  • Ja

  • Nej

  • Vet ej


Resultat syns endast efter röstning.
@Stefffie Här i byn hör munskydd till ovanligheterna. Det är någon enstaka sådär inne på butiken, men inte ens personalen har det som norm.
 
@Stefffie Här i byn hör munskydd till ovanligheterna. Det är någon enstaka sådär inne på butiken, men inte ens personalen har det som norm.

Jag ser en del pa byn med munskydd, en av pojkarna som jobbar i matbutiken har det varje dag, men ska bli intressant och se om beteendet andras nu efter nya rekommendationer
 
Jag ser en del pa byn med munskydd, en av pojkarna som jobbar i matbutiken har det varje dag, men ska bli intressant och se om beteendet andras nu efter nya rekommendationer

Har munskyddsrekommendationerna ändrats igen? Det har jag missat totalt. :o Det var å andra sidan kanske bara häruppe som de kom för någon vecka sedan. Guh, jag blir vansinnig på hur de blandar ihop nyhetssändningarna ibland. Halva tiden heter England UK och resten av tiden vet ingen vad de menar heller.
 
Har munskyddsrekommendationerna ändrats igen? Det har jag missat totalt. :o Det var å andra sidan kanske bara häruppe som de kom för någon vecka sedan. Guh, jag blir vansinnig på hur de blandar ihop nyhetssändningarna ibland. Halva tiden heter England UK och resten av tiden vet ingen vad de menar heller.

Japp, eller bara för England så rekommenderas nu munskydd på public transport, i matbutiker och andra miljöer där u kommer nära andra. Rekommendarionerna i andra nationer oförändrat
 
Japp, eller bara för England så rekommenderas nu munskydd på public transport, i matbutiker och andra miljöer där u kommer nära andra. Rekommendarionerna i andra nationer oförändrat

Ah. Vi fick de rekommendationerna i Skottland för en vecka sedan. :) Ingen egentlig förändring här i småstaden mellan före och efter. Inte i butikerna i alla fall, public transport vet jag inte.
 
Vi måste ha munskydd numer i skolan. Grejen är den att jag tycker det blir svårare att andas och så ”pillar” jag på den hela tiden. Tror att det är materialet som stör? Eller passformen?
Oavsett är det väldigt obekvämt.
Kan man göra munskydd själv av något material som inte irriterar huden?
 
Vi måste ha munskydd numer i skolan. Grejen är den att jag tycker det blir svårare att andas och så ”pillar” jag på den hela tiden. Tror att det är materialet som stör? Eller passformen?
Oavsett är det väldigt obekvämt.
Kan man göra munskydd själv av något material som inte irriterar huden?
Visst kan du det, det är garanterat lika verkningslöst som de tandläkarmunskydd folk använder om de använder några.
 
Nej såvida det inte blir lag på det. Jag ser en del på bussen som använder det och så ser man att så fort de går av så tar de av munskyddet och går och dinglar med det i handen. En del har jag sett att de har det nedanför näsan, en del att de har det på hakan. Generellt så verkar kunskapen låg om korrekt användning själv har jag inte så stora kunskaper heller.
 
Vi måste ha munskydd numer i skolan. Grejen är den att jag tycker det blir svårare att andas och så ”pillar” jag på den hela tiden. Tror att det är materialet som stör? Eller passformen?
Oavsett är det väldigt obekvämt.
Kan man göra munskydd själv av något material som inte irriterar huden?

Det är rätt omöjligt att vänja sig och att låta bli att pilla eller flytta på dem om man måste ha dem på heldagar, har jag märkt. Ta en sjal eller något om du tycker att det är mer bekvämt, det är bara där för syns skull ändå. ;)
 
Jag har börjat nu då smittan ökat i mitt län och då jag måste åka kollektivt till jobbet. Inbillar mig inte att det ger mig något extra skydd utan gör det främst av hänsyn till andra. Jobbar inom vården och är således skolad i hur de används (engångsartikel som man inte petar på och där man tvättar/spritar händer vid på- och avtagning). Dock så har de vi har på jobbet bättre passform än de jag fått tag i privat.
 
Jag har börjat nu då smittan ökat i mitt län och då jag måste åka kollektivt till jobbet. Inbillar mig inte att det ger mig något extra skydd utan gör det främst av hänsyn till andra. Jobbar inom vården och är således skolad i hur de används (engångsartikel som man inte petar på och där man tvättar/spritar händer vid på- och avtagning). Dock så har de vi har på jobbet bättre passform än de jag fått tag i privat.


Du som vet om jag får fråga, hur tar man bäst hand om ett munskydd efter användning? Bör man t.ex. lägga det i en plastpåse om man inte har möjlighet att slänga det direkt och lägga det i väskan, kan man lägga det i en vanlig soptunna eller bör man slänga det på t.ex. brännbart?
 
Det är rätt omöjligt att vänja sig och att låta bli att pilla eller flytta på dem om man måste ha dem på heldagar, har jag märkt. Ta en sjal eller något om du tycker att det är mer bekvämt, det är bara där för syns skull ändå. ;)

Jag tänkte sy "för syns skull" - skydd i bambu-viscose (att ha på bussen och i affären, för att få folk att hålla lite avstånd 😎), det är ju väldigt snällt mot huden.

Även vanliga mjuka t-shirttyger är trevligare att ha i ansiktet, och vill man faktiskt ha skydd som har någon effekt finns det flera beskrivningar av hur man syr "okej" skydd.
Mina vänner i Tyskland har sytt ett gäng av dem att ha i en påse i väskan, och stoppar de använda i en annan påse för tvätt.
 
Du som vet om jag får fråga, hur tar man bäst hand om ett munskydd efter användning? Bör man t.ex. lägga det i en plastpåse om man inte har möjlighet att slänga det direkt och lägga det i väskan, kan man lägga det i en vanlig soptunna eller bör man slänga det på t.ex. brännbart?

Jag tar inte av mitt förrän jag kommit hem/till jobbet så har inget bra svar på hur man hanterar det on the go. Har faktiskt funderat på hur det egentligen ska källsorteras. Just nu slänger jag det i restavfall bland annat skräp.

(Sen ska jag kanske tillägga att jag varken är läkare eller djupare insatt i smittskydd så jag är verkligen ingen expert mer än att jag blivit visad hur det ska användas.)
 
Jag tar inte av mitt förrän jag kommit hem/till jobbet så har inget bra svar på hur man hanterar det on the go. Har faktiskt funderat på hur det egentligen ska källsorteras. Just nu slänger jag det i restavfall bland annat skräp.

(Sen ska jag kanske tillägga att jag varken är läkare eller djupare insatt i smittskydd så jag är verkligen ingen expert mer än att jag blivit visad hur det ska användas.)
Munskydd ska sorteras som restavfall :) .
 
Ja/nej känns lite konstigt. Jag kan tänka mig det på sjukhus samt i vissa specifika situationer. I allmänhet överallt/ute? Nej, det vill jag inte.

Mest av allt vill jag inte bli tvingad till det.
 
I början av pandemin kändes det väldigt främmande. Men nu har det införts krav på att man har det i kollektivtrafiken och önskan om att det ska vara på i butiker också och jag har vant mig snabbt. Nu är det så vanligt att se folk med munskydd att det känns rätt naturligt att ta på det.

Även om de munskydd folk använder säkert inte skyddar speciellt bra så lär det iallafall hindra de värsta nysattackerna från att sväva iväg särskilt långt. I synnerhet om de dessutom nyser i armvecket. Och så tror jag det också är en påminnelse till folk att pandemin i allra högsta grad pågår. Och det behövs uppenbarligen.

Men jag är glad att jag slipper ha det på längre stunder.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När Lisen Bratt Fredricson ställde frågan till Carl Hedin om han ville komma och hålla clinic under Jönköping Horse Show dröjde svaret...
Svar
0
· Visningar
194
Senast: Gunnar
·
  • Omröstning
Kultur Efter en diskussion i en annan tråd lägger jag upp en intressekoll för buketräff på Göteborgsoperan Trodde man kunde lägga flera frågor...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: warg
·
Hemmet Vi har ju blivit med tvättstuga :) I den finns förutom tvättmaskin, tumlare och upphängs-möjligheter ganska mycket förvaring :) Men vi...
Svar
14
· Visningar
866
Senast: Sedna
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 189
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp