Munskydd

Kan du tänka dig att bära munskydd?

  • Ja

  • Nej

  • Vet ej


Resultat syns endast efter röstning.
Självklart. Alltid munskydd ute bland folk. Obegripligt att inte alla har det.

Och Jo, det är bättre skydd än att inte ha något alls.
Borde vara ett krav som i andra länder.
 
Självklart. Alltid munskydd ute bland folk. Obegripligt att inte alla har det.

Och Jo, det är bättre skydd än att inte ha något alls.
Borde vara ett krav som i andra länder.
Jag var lite skeptisk i början, eftersom det var så mycket snack om att folk inte kan hantera det, men det bör ju absolut vara bättre än inget även om det är skitsvårt att låta bli att peta på det. Men i de situationer jag har munskyddet på är jag vanligtvis väldigt nyspritad. (Alla butiker har handsprit lätt tillgängligt, och jag har nästan alltid med mig själv också) Alla som nyst mot armen med, respektive utan munskydd kan ju skriva under på att det är betydligt färre droppar som skjuts iväg med munskyddet på. Så viss skillnad gör det ju.
 
Jag var lite skeptisk i början, eftersom det var så mycket snack om att folk inte kan hantera det, men det bör ju absolut vara bättre än inget även om det är skitsvårt att låta bli att peta på det. Men i de situationer jag har munskyddet på är jag vanligtvis väldigt nyspritad. (Alla butiker har handsprit lätt tillgängligt, och jag har nästan alltid med mig själv också) Alla som nyst mot armen med, respektive utan munskydd kan ju skriva under på att det är betydligt färre droppar som skjuts iväg med munskyddet på. Så viss skillnad gör det ju.

Fast ärligt talat, hur många människor nyser hur ofta inne på en matbutik? Nysningar är dessutom inte ett covidsymptom per se, tvärtom. Får du förkylningskänningar och nyser ofta är det med största sannolikhet Inte Covid. Det är i alla fall vad de går ut med dagligen i media här.
Armvecket eller en näsduk duger gott där tycker jag. :)

*kl*
Jag tycker fortfarande att munskyddstvånget är både onödigt och obehagligt - och bedrövligt för miljön.
 
Självklart. Alltid munskydd ute bland folk. Obegripligt att inte alla har det.

Och Jo, det är bättre skydd än att inte ha något alls.
Borde vara ett krav som i andra länder.

Håller inte med en sekund.
Munskydd är en smitthärd eftersom folk inte kan hantera dem. Mycket dåligt för miljön.

Så ofantligt skönt att det INTE är ett krav. Eftersom det inte ens har bevisad effekt
 
Alltså blir det lag så blir det. Eller om snarare. Men jag är glad att det inte är det.
Sen har jag nog alltid varit sån som dragit upp min halsduk över näsan när jag åkt kollektivt i förkylningstider. Sen om det hjälpt eller inte är en annan sak ;)
Däremot har jag aldrig varit bekväm med att trycka på stoppknappar och ta på allmänna ytor, inte innan pandemin heller. Och jag är även sällan sjuk. Det tror jag har ett större samband. Att inte pilla på offentliga ytor. Jag har aldrig begripit folk som håller i ledstänger på bussar osv utan handskar :crazy:
 
Ja om FHM går ut med en sådan rekommendation. Annars nej då vi redan har svårigheter att få tag i munskydd och handskar på jobbet (djursjukvård). Viktigt att vi säkerställer att munskydd finns på de ställen som verkligen behöver dem.

Använder dock visir vid kundkontakt.
 
Alltså blir det lag så blir det. Eller om snarare. Men jag är glad att det inte är det.
Sen har jag nog alltid varit sån som dragit upp min halsduk över näsan när jag åkt kollektivt i förkylningstider. Sen om det hjälpt eller inte är en annan sak ;)
Däremot har jag aldrig varit bekväm med att trycka på stoppknappar och ta på allmänna ytor, inte innan pandemin heller. Och jag är även sällan sjuk. Det tror jag har ett större samband. Att inte pilla på offentliga ytor. Jag har aldrig begripit folk som håller i ledstänger på bussar osv utan handskar :crazy:

För att inte tala om kortterminalen i butiker :yuck: När jag jobbade i butik för 10+ år sen brukade jag sprita den, för det var inte helt ovanligt att jag såg folkpilla näsa och nysa/hosta i handen för att sen slå in sin kod. Blev till och med hostad på handen när jag hjälpte en kund sätta i kortet en gång. Vi pratar vuxna människor. Så jag är inte förvånad att människor blir smittade.

För några veckor sen var den en man, typ 40 bast, inne på Ica Maxi som nös i handen och sen gick och plockade smågodis. :yuck:
 
En läkare pratade om det i morse på radion och han sa att det mest var en symbol om att man bryr sig om andra än att det har en faktiskt effekt.
Om folk brydde sig om andra skulle de hålla avstånd. Jag hade god lust att lappa till en kille med tygmask på Ultuna i våras som kom och ställde sig bredvid mig när jag satt i det inre väntrummet och väntade. Vi var två stycken, i hela väntrummet, det fanns ingen jävla anledning att trängas men istället för att ge honom en avhyvling tog jag Pip och flyttade på oss. :mad:
 
Men kanske hade den varit ännu större utan munskydd??
ja, vem vet?
Här har Anders Tegnell upprepat flera gånger att risken med munskydd är att det inger en falsk trygghetskänsla, så att folk blir mer oförsiktiga och mindre benägna att hålla avstånd.
Jag vet inte. Men om munskydd hade varit så effektivt som många vill ha det till, så hade vi inte sett en så kraftig ökning av smittan nu igen.
Om jag inte minns fel så har UK, Frankrike och Spanien munskyddskrav. Det är de mörkaste länderna på den karta som just nu finns på WHOs hemsida. (m Ryssland vet jag inget om hur de hanterar varken smitta eller munskyddsfråga)
1605097701915.png
 
Precis som lockdowns så verkar det inte göra nån större skillnad.

Det som jag vill se är vilka åtgärder man har infört för att göra våra äldreboenden säkrare. Har inte sett EN ENDA NYHETSARTIKEL som dokumenterat såna åtgärder. Med tanke på att det var pga smittans okontrollerade framfart i dem som så många i vårt land har dött så skulle man ju anta att man nu har satt in rigorösa rutiner, extrautbildad personal, avskärmningar vid tex besök, mm mm. Skulle vilja se journalister granska och dokumentera det.
 
Precis som lockdowns så verkar det inte göra nån större skillnad.

Det som jag vill se är vilka åtgärder man har infört för att göra våra äldreboenden säkrare. Har inte sett EN ENDA NYHETSARTIKEL som dokumenterat såna åtgärder. Med tanke på att det var pga smittans okontrollerade framfart i dem som så många i vårt land har dött så skulle man ju anta att man nu har satt in rigorösa rutiner, extrautbildad personal, avskärmningar vid tex besök, mm mm. Skulle vilja se journalister granska och dokumentera det.

Tegnell sa idag att det som dragit in smittan i äldreboendena inte är besökarna. Det är personalen och de boende själva. Detta kombinerat med att det var otroligt jobbigt mentalt för de boende att inte få träffa sina nära och kära gör att de inte i dagsläget rekommenderar besöksförbud.
 
Tegnell sa idag att det som dragit in smittan i äldreboendena inte är besökarna. Det är personalen och de boende själva. Detta kombinerat med att det var otroligt jobbigt mentalt för de boende att inte få träffa sina nära och kära gör att de inte i dagsläget rekommenderar besöksförbud.

Det var inte det jag menade. Jag förstår det. Men jag vill veta vilka åtgärder och resurser vi har satt in för att göra äldreboendena säkrare. I form av utbildad personal, utrustning, rutiner, och så vidare. Jag säger inte att det ska införas förbud, jag säger att om det är NÅNSTANS vi ska spendera pengar så är det på att göra äldreboendena säkrare. Till stor del för att vi inte ska behöva stänga ner dem för besök.

...men har det gjorts ett enda dyft? Jag har inte sett nått om det. Medans så snackar vi om studentfester och munskydd på bussar. Har äldreboendena 10x bättre säkerhet nu än i mars? De borde ha det, allt annat är helt förkastligt.
 
Det var inte det jag menade. Jag förstår det. Men jag vill veta vilka åtgärder och resurser vi har satt in för att göra äldreboendena säkrare. I form av utbildad personal, utrustning, rutiner, och så vidare. Jag säger inte att det ska införas förbud, jag säger att om det är NÅNSTANS vi ska spendera pengar så är det på att göra äldreboendena säkrare. Till stor del för att vi inte ska behöva stänga ner dem för besök.

...men har det gjorts ett enda dyft? Jag har inte sett nått om det. Medans så snackar vi om studentfester och munskydd på bussar. Har äldreboendena 10x bättre säkerhet nu än i mars? De borde ha det, allt annat är helt förkastligt.

Jag tar för givet att det gjorts rätt mycket.

Något som är otroligt viktigt är att de anställda känner sig trygga med att sjukanmäla sig när de har symptom. Det kna vara svårt för timanställda att tacka nej till pass om de är oroliga att inte bli tillfrågade lika mycket framöver om de sjukanmäler sig/tackar nej pga symptom för många gånger.
 
Jag tar för givet att det gjorts rätt mycket.

Något som är otroligt viktigt är att de anställda känner sig trygga med att sjukanmäla sig när de har symptom. Det kna vara svårt för timanställda att tacka nej till pass om de är oroliga att inte bli tillfrågade lika mycket framöver om de sjukanmäler sig/tackar nej pga symptom för många gånger.
Jag har lite svårt att ta saker för givet, men jag förutsätter att det BÖR ha gjorts mycket.

Har du dock sett åtgärderna dokumenteras nånstans? Har inte sett ett enda dugg om det. Som sagt, är det nånstans man bör ha lagt skattepengar så är det där. Ändå har jag inte sett nån enda artikel om alla åtgärder vi har infört i alla äldreboenden under årets gång så vi vore säkrare för nästa "våg" tex. Men jag kan ju ha missat det, vore iofs lite konstigt så mycket nyheter som jag läst, borde sett 20 artiklar om det vid det här laget.

Jag håller helt med. En stor del av åtgärderna jag hoppas är införda (men tvivlar på!) är just detta med personalfrågor. Det bör finnas ett helt genomfört åtgärdsprogram gällande personalrutiner. Men är detta gjort? Är äldreboendena BETYDLIGT säkrare nu än de var i mars?
 
Jag har lite svårt att ta saker för givet, men jag förutsätter att det BÖR ha gjorts mycket.

Har du dock sett åtgärderna dokumenteras nånstans? Har inte sett ett enda dugg om det. Som sagt, är det nånstans man bör ha lagt skattepengar så är det där. Ändå har jag inte sett nån enda artikel om alla åtgärder vi har infört i alla äldreboenden under årets gång så vi vore säkrare för nästa "våg" tex. Men jag kan ju ha missat det, vore iofs lite konstigt så mycket nyheter som jag läst, borde sett 20 artiklar om det vid det här laget.

Jag håller helt med. En stor del av åtgärderna jag hoppas är införda (men tvivlar på!) är just detta med personalfrågor. Det bör finnas ett helt genomfört åtgärdsprogram gällande personalrutiner. Men är detta gjort? Är äldreboendena BETYDLIGT säkrare nu än de var i mars?

https://www.folkhalsomyndigheten.se...or-att-minska-smittspridning-pa-aldreboenden/
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När Lisen Bratt Fredricson ställde frågan till Carl Hedin om han ville komma och hålla clinic under Jönköping Horse Show dröjde svaret...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: Gunnar
·
  • Omröstning
Kultur Efter en diskussion i en annan tråd lägger jag upp en intressekoll för buketräff på Göteborgsoperan Trodde man kunde lägga flera frågor...
Svar
11
· Visningar
1 226
Senast: warg
·
Hemmet Vi har ju blivit med tvättstuga :) I den finns förutom tvättmaskin, tumlare och upphängs-möjligheter ganska mycket förvaring :) Men vi...
Svar
14
· Visningar
875
Senast: Sedna
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 221
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp