Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag var lite skeptisk i början, eftersom det var så mycket snack om att folk inte kan hantera det, men det bör ju absolut vara bättre än inget även om det är skitsvårt att låta bli att peta på det. Men i de situationer jag har munskyddet på är jag vanligtvis väldigt nyspritad. (Alla butiker har handsprit lätt tillgängligt, och jag har nästan alltid med mig själv också) Alla som nyst mot armen med, respektive utan munskydd kan ju skriva under på att det är betydligt färre droppar som skjuts iväg med munskyddet på. Så viss skillnad gör det ju.Självklart. Alltid munskydd ute bland folk. Obegripligt att inte alla har det.
Och Jo, det är bättre skydd än att inte ha något alls.
Borde vara ett krav som i andra länder.
Jag var lite skeptisk i början, eftersom det var så mycket snack om att folk inte kan hantera det, men det bör ju absolut vara bättre än inget även om det är skitsvårt att låta bli att peta på det. Men i de situationer jag har munskyddet på är jag vanligtvis väldigt nyspritad. (Alla butiker har handsprit lätt tillgängligt, och jag har nästan alltid med mig själv också) Alla som nyst mot armen med, respektive utan munskydd kan ju skriva under på att det är betydligt färre droppar som skjuts iväg med munskyddet på. Så viss skillnad gör det ju.
Självklart. Alltid munskydd ute bland folk. Obegripligt att inte alla har det.
Och Jo, det är bättre skydd än att inte ha något alls.
Borde vara ett krav som i andra länder.
Vilket om inte annat kan bevisas av att flera länder som har krav på munskydd ändå har en stor och ökande smittspridning.Eftersom det inte ens har bevisad effekt
Typ UK till exempel.Vilket om inte annat kan bevisas av att flera länder som har krav på munskydd ändå har en stor och ökande smittspridning.
En läkare pratade om det i morse på radion och han sa att det mest var en symbol om att man bryr sig om andra än att det har en faktiskt effekt.Vilket om inte annat kan bevisas av att flera länder som har krav på munskydd ändå har en stor och ökande smittspridning.
Alltså blir det lag så blir det. Eller om snarare. Men jag är glad att det inte är det.
Sen har jag nog alltid varit sån som dragit upp min halsduk över näsan när jag åkt kollektivt i förkylningstider. Sen om det hjälpt eller inte är en annan sak
Däremot har jag aldrig varit bekväm med att trycka på stoppknappar och ta på allmänna ytor, inte innan pandemin heller. Och jag är även sällan sjuk. Det tror jag har ett större samband. Att inte pilla på offentliga ytor. Jag har aldrig begripit folk som håller i ledstänger på bussar osv utan handskar![]()
Om folk brydde sig om andra skulle de hålla avstånd. Jag hade god lust att lappa till en kille med tygmask på Ultuna i våras som kom och ställde sig bredvid mig när jag satt i det inre väntrummet och väntade. Vi var två stycken, i hela väntrummet, det fanns ingen jävla anledning att trängas men istället för att ge honom en avhyvling tog jag Pip och flyttade på oss.En läkare pratade om det i morse på radion och han sa att det mest var en symbol om att man bryr sig om andra än att det har en faktiskt effekt.
Vilket om inte annat kan bevisas av att flera länder som har krav på munskydd ändå har en stor och ökande smittspridning.
ja, vem vet?Men kanske hade den varit ännu större utan munskydd??
Precis som lockdowns så verkar det inte göra nån större skillnad.
Det som jag vill se är vilka åtgärder man har infört för att göra våra äldreboenden säkrare. Har inte sett EN ENDA NYHETSARTIKEL som dokumenterat såna åtgärder. Med tanke på att det var pga smittans okontrollerade framfart i dem som så många i vårt land har dött så skulle man ju anta att man nu har satt in rigorösa rutiner, extrautbildad personal, avskärmningar vid tex besök, mm mm. Skulle vilja se journalister granska och dokumentera det.
Tegnell sa idag att det som dragit in smittan i äldreboendena inte är besökarna. Det är personalen och de boende själva. Detta kombinerat med att det var otroligt jobbigt mentalt för de boende att inte få träffa sina nära och kära gör att de inte i dagsläget rekommenderar besöksförbud.
Det var inte det jag menade. Jag förstår det. Men jag vill veta vilka åtgärder och resurser vi har satt in för att göra äldreboendena säkrare. I form av utbildad personal, utrustning, rutiner, och så vidare. Jag säger inte att det ska införas förbud, jag säger att om det är NÅNSTANS vi ska spendera pengar så är det på att göra äldreboendena säkrare. Till stor del för att vi inte ska behöva stänga ner dem för besök.
...men har det gjorts ett enda dyft? Jag har inte sett nått om det. Medans så snackar vi om studentfester och munskydd på bussar. Har äldreboendena 10x bättre säkerhet nu än i mars? De borde ha det, allt annat är helt förkastligt.
Jag har lite svårt att ta saker för givet, men jag förutsätter att det BÖR ha gjorts mycket.Jag tar för givet att det gjorts rätt mycket.
Något som är otroligt viktigt är att de anställda känner sig trygga med att sjukanmäla sig när de har symptom. Det kna vara svårt för timanställda att tacka nej till pass om de är oroliga att inte bli tillfrågade lika mycket framöver om de sjukanmäler sig/tackar nej pga symptom för många gånger.
Jag har lite svårt att ta saker för givet, men jag förutsätter att det BÖR ha gjorts mycket.
Har du dock sett åtgärderna dokumenteras nånstans? Har inte sett ett enda dugg om det. Som sagt, är det nånstans man bör ha lagt skattepengar så är det där. Ändå har jag inte sett nån enda artikel om alla åtgärder vi har infört i alla äldreboenden under årets gång så vi vore säkrare för nästa "våg" tex. Men jag kan ju ha missat det, vore iofs lite konstigt så mycket nyheter som jag läst, borde sett 20 artiklar om det vid det här laget.
Jag håller helt med. En stor del av åtgärderna jag hoppas är införda (men tvivlar på!) är just detta med personalfrågor. Det bör finnas ett helt genomfört åtgärdsprogram gällande personalrutiner. Men är detta gjort? Är äldreboendena BETYDLIGT säkrare nu än de var i mars?