Vad är det för "tygvarianter som fungerar" menar du?

Fungerar = filtrerar bort virus.

Jag har köpt ett munskydd med kattmotiv, i tredubbelt tyg och metallremsa som formas över näsan. De munskydden är sydda enligt godkända givna EU-direktiv.

Självklart vet jag att det inte på något vis är något fullgott smittskydd. Men av respekt och oro, de stunder jag träffar mor och far, så använder jag det. Samt även när jag är i butik. Tvättas varmt/dränks i ytdesinfektion :)

Jag respekterar hur andra följer restriktioner och gör själv vad jag kan, de gånger jag har kraft och ork att ge mig ut... Vilket blir max en gång i veckan. Jag sitter mest hemma och umgås med mitt hushåll... 4 vuxna guppy, 3 ancistrus och 25 guppyyngel... ;)


att bära eller inte bära.jpg
 
Om man håller på och nyser, och har andra symtom på sjukdom, så ska man hålla sig hemma.

Inte springa omkring ute bland folk, vare sig med eller utan, mer eller mindre funktionella munskydd.

Nyser man p.g.a. t.ex. torra slemhinnor på vintern, alltså att det är diagnosticerat, så behöver man inget munskydd.
Jag kan nysa 10 gånger på några minuter utan det är något tecken på sjukdom, det har jag gort då och då i hel mitt liv. Något som retar tror jag. Ett munskydd hade nog inte överlevt det. Nu händer det i och för sig ganka sällan och mest i vissa lokaler. Det är inget diagnostiserat och har inget att göra med torra slemhinnor.
 
Jag kan nysa 10 gånger på några minuter utan det är något tecken på sjukdom, det har jag gort då och då i hel mitt liv. Något som retar tror jag. Ett munskydd hade nog inte överlevt det. Nu händer det i och för sig ganka sällan och mest i vissa lokaler. Det är inget diagnostiserat och har inget att göra med torra slemhinnor.
Jag har alltid haft superdupernysningar, som kan skrämma vad-som-helst i sken under vintern. Till mig har man sagt att det beror på torra slemhinnor...
 
Jag har alltid haft superdupernysningar, som kan skrämma vad-som-helst i sken under vintern. Till mig har man sagt att det beror på torra slemhinnor...
Mina sker främst i vissa lokler, jag tvivlar på att jag har torra slemhinnor på en plats men inte en annan. Det kan dessutom börja direkt på morgonen så det handlar inte om att de hunnit bli torra.
 
Om man håller på och nyser, och har andra symtom på sjukdom, så ska man hålla sig hemma.

Inte springa omkring ute bland folk, vare sig med eller utan, mer eller mindre funktionella munskydd.

Nyser man p.g.a. t.ex. torra slemhinnor på vintern, alltså att det är diagnosticerat, så behöver man inget munskydd.

Och om man inte har symptom, och darmed inte vet om att man ar smittad?
Jag tycker att vi vet alldeles for lite om asymptomatisk smitta sa det gor mig inget att bara mask, ifall den skulle ha nytta.
Som nagon sa sa handlar det ju inte om antingen 100% fullgott skydd eller ej - om en mask minskar mangden smitta eller hur langt den sprider sig kanns det som en rimlig atgard.

Gallande det har med att masker gor att folk haller mindre avstand sa var jag for ovrigt ute bland folk i Sverige for forsta gangen under pandemin idag, och min uppfattning var definitivt inte att folk haller battre avstand an vad de gor nar de bar mask - fick ofta flytta mig da jag tyckte att folk kom alldeles for nara.

Sjalvklart inget representativt urval, men jag blir ganska irriterade pa argumentet att "med mask sa haller folk inte avstand"- om nu vetenskapligt bevis ar sa viktigt, var finns da beviset for det argumentet?


(Isolerade mig innan och efter resande, foljde alla radande regler under resandet, testade negativt efter isolation)
 
Och om man inte har symptom, och darmed inte vet om att man ar smittad?
Jag tycker att vi vet alldeles for lite om asymptomatisk smitta sa det gor mig inget att bara mask, ifall den skulle ha nytta.
Som nagon sa sa handlar det ju inte om antingen 100% fullgott skydd eller ej - om en mask minskar mangden smitta eller hur langt den sprider sig kanns det som en rimlig atgard.

Gallande det har med att masker gor att folk haller mindre avstand sa var jag for ovrigt ute bland folk i Sverige for forsta gangen under pandemin idag, och min uppfattning var definitivt inte att folk haller battre avstand an vad de gor nar de bar mask - fick ofta flytta mig da jag tyckte att folk kom alldeles for nara.

Sjalvklart inget representativt urval, men jag blir ganska irriterade pa argumentet att "med mask sa haller folk inte avstand"- om nu vetenskapligt bevis ar sa viktigt, var finns da beviset for det argumentet?


(Isolerade mig innan och efter resande, foljde alla radande regler under resandet, testade negativt efter isolation)

Man tror att de utan symptom inte är de stora smittospridarna. Jag vill inte riskera att jag blir sjuk när jag använder munskydd för att andra ska hålla sig friska. Det fuktiga, varma munskyddet kan ju bli en större risk för bäraren, även med avstånd än vad det räddar andra.

Håll av stånd så är man tämligen säker.
 
Man tror att de utan symptom inte är de stora smittospridarna. Jag vill inte riskera att jag blir sjuk när jag använder munskydd för att andra ska hålla sig friska. Det fuktiga, varma munskyddet kan ju bli en större risk för bäraren, även med avstånd än vad det räddar andra.

Håll av stånd så är man tämligen säker.

Var kan jag lasa om att munskydded ar en risk for mig som barare?
 
Om man håller på och nyser, och har andra symtom på sjukdom, så ska man hålla sig hemma.

Inte springa omkring ute bland folk, vare sig med eller utan, mer eller mindre funktionella munskydd.

Nyser man p.g.a. t.ex. torra slemhinnor på vintern, alltså att det är diagnosticerat, så behöver man inget munskydd.
Från den 7 januari behövs munskydd om man åker kollektivt, oavsett hur frisk man är eller om man har fått diagnosticerat torra slemhinnor. Tyvärr.

kl

Jag är inget fan av munskydd och har ingen större lust att bära något. Pendlar vareviga dag dessutom. Jobbar halvtid och har sjukersättning halvtid + två tonåringar 17 och snart 19 som också ska bära munskydd de (få, då de har distansstudier) gånger de åker, man kan ju fråga sig hur mycket pengar det här beslutet av FHM kommer kosta mig om jag ska följa det på korrekt vis.

Det hade suttit fint med ett tygmunskydd med texten "Munskydd hjälper ändå inte- så håll det jävla avståndet, kan du läsa detta är du för nära!", men jag antar det blir helt vanliga i pappersvariant. Obekvämt skit.
 
Från den 7 januari behövs munskydd om man åker kollektivt, oavsett hur frisk man är eller om man har fått diagnosticerat torra slemhinnor. Tyvärr.

kl

Jag är inget fan av munskydd och har ingen större lust att bära något. Pendlar vareviga dag dessutom. Jobbar halvtid och har sjukersättning halvtid + två tonåringar 17 och snart 19 som också ska bära munskydd de (få, då de har distansstudier) gånger de åker, man kan ju fråga sig hur mycket pengar det här beslutet av FHM kommer kosta mig om jag ska följa det på korrekt vis.

Det hade suttit fint med ett tygmunskydd med texten "Munskydd hjälper ändå inte- så håll det jävla avståndet, kan du läsa detta är du för nära!", men jag antar det blir helt vanliga i pappersvariant. Obekvämt skit.
Jag skrev om munskydd ur ett smittskyddsperspektiv, snarare än om hur eventuella regler/rekommendationer ska tolkas.

Åka kollektivt gör vi inte, eftersom kollektivtrafik inte existerar där jag bor...
 
Från den 7 januari behövs munskydd om man åker kollektivt, oavsett hur frisk man är eller om man har fått diagnosticerat torra slemhinnor. Tyvärr.

behövs,
under vissa tider, i vissa områden.

Jag har ännu inte sett specat var och när munskydd SKA bäras i kollektivtrafik, men utgår från att storstäder i rusningstrafik ligger 'bra till'.
 
behövs,
under vissa tider, i vissa områden.

Jag har ännu inte sett specat var och när munskydd SKA bäras i kollektivtrafik, men utgår från att storstäder i rusningstrafik ligger 'bra till'.
Ja under vissa tider hörde jag också, men de har väl inte sagt tiderna ännu. Men var har jag inte hört något om, bara kollektivtrafiken. Jag åker i rusningstrafiken på morgonen, så jag slipper väl använda det vid lunch när jag slutar...
Skånetrafiken fick smäll på fingrarna för att de uttryckte sig fel på sin hemsida om munskydd. Minns inte vad de skrev, men de fick efter påtryckning ändra eftersom det trots allt inte är tvång utan en rekommendation.
 
Var kan jag lasa om att munskydded ar en risk for mig som barare?

Så fort du inte hanterar ditt skydd rätt är det större risk för dig som bärare. Hittills har jag inte sett en enda person (inte ens intervjuade läkare) som kunnat hantera det rätt ur det perspektivet. Det får mig att anta och tro att jag undermedvetet kommer att pilla på det och inte byta det tillräckligt ofta (så fort det blir fuktigt).
Det betyder en större risk för mig som bärare.

Den andra aspekten av det hela är det @sjoberga skriver. Folk kastar dessa använda skydd överallt vilket fungerar som mindre pesthärdar. Mysigt!!
 
Tänkte precis tvär om idag när jag var och handlade på Willys. Fick syn på fösta mask på marken då.
Flanerar inte runt i städer eller centrum så kanske därför.
 
Så fort du inte hanterar ditt skydd rätt är det större risk för dig som bärare. Hittills har jag inte sett en enda person (inte ens intervjuade läkare) som kunnat hantera det rätt ur det perspektivet. Det får mig att anta och tro att jag undermedvetet kommer att pilla på det och inte byta det tillräckligt ofta (så fort det blir fuktigt).
Det betyder en större risk för mig som bärare.

Den andra aspekten av det hela är det @sjoberga skriver. Folk kastar dessa använda skydd överallt vilket fungerar som mindre pesthärdar. Mysigt!!

Jag vill garna lasa en medicinsk kalla pa detta, da det inte ar ett argument som gors nagon annanstans - jag har googlat men hittar inget som diskuterar denna risk?
Det enda jag hittar ar diskussioner om huruvida masker hammar syrerupptagande, vilket lakare sager ej ar sant, men maskerna som virus
 
Jag vill garna lasa en medicinsk kalla pa detta, da det inte ar ett argument som gors nagon annanstans - jag har googlat men hittar inget som diskuterar denna risk?
Det enda jag hittar ar diskussioner om huruvida masker hammar syrerupptagande, vilket lakare sager ej ar sant, men maskerna som virus
Vad jag vet finns ingen undersökning av just munskydd men om dessa kontaminerats av virus, vilket är hela idén med att ha det, bör det betraktas som medicinskt riskavfall. Jag kan tänka mig att det finns en del regler kring det som följs på bland annat sjukhusen. Jag antar det är att betrakta som tjänstefel att stoppa dem i bakfickan och återanvända dem.
 
Vad jag vet finns ingen undersökning av just munskydd men om dessa kontaminerats av virus, vilket är hela idén med att ha det, bör det betraktas som medicinskt riskavfall. Jag kan tänka mig att det finns en del regler kring det som följs på bland annat sjukhusen. Jag antar det är att betrakta som tjänstefel att stoppa dem i bakfickan och återanvända dem.
Precis!
Det har ju också refererats till hur man använder munskydd för att de ska fungera, här i forumet. Jag kan dock inte hitta det.

Det är ju tämligen rigorösa ”regler” för att det ska fungera och det bevisas ju hela tiden att det inte efterföljs av de som använder dem. Det är i det närmaste löjligt hur munskydden hanteras fel.
 
Jag vill garna lasa en medicinsk kalla pa detta, da det inte ar ett argument som gors nagon annanstans - jag har googlat men hittar inget som diskuterar denna risk?
Det enda jag hittar ar diskussioner om huruvida masker hammar syrerupptagande, vilket lakare sager ej ar sant, men maskerna som virus

Man kan väl säga att anledningen till att vi inte har tvång (på det stora hela) i Sverige beror på att det ännu inte bevisats tvärtom, att det fungerar, om det hanteras fel, vilket ju är gemene mans stora brist.
 
Vad jag vet finns ingen undersökning av just munskydd men om dessa kontaminerats av virus, vilket är hela idén med att ha det, bör det betraktas som medicinskt riskavfall. Jag kan tänka mig att det finns en del regler kring det som följs på bland annat sjukhusen. Jag antar det är att betrakta som tjänstefel att stoppa dem i bakfickan och återanvända dem.

Ja, att det skulle vara tjanstefel att ateranvanda munskydd pa sjukhus vet jag inget om, men det later val iallafall inte orimligt.
Vad jag ar nyfiken pa ar pastaendet att masken blir en storre risk (an vadda?) for mig som barare, om jag inte foljer fullt medicinskt protokoll?
 
Det borde ju vara ens egna virus som hamnar på masken, eller? Och man kan ju inte smitta sig själv.

Man andas ut, virus hamnar på insidan av masken. Främmande virus hamnar företrädesvis på insidan av främmande masker. Mindre mängd virus flyger omkring fritt i luften.

Sedan är det förstås oerhört äckligt och asocialt att slänga sin mask på marken.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har problem med att Miss Li plockar in grodor, ibland flera varje dag. Hon bär dem försiktigt i munnen så som jag tänker mig att...
2
Svar
33
· Visningar
2 776
Senast: Mia_R
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 744
Senast: LovingLife
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 058
Senast: Ajda
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 728
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp