Ja, att det skulle vara tjanstefel att ateranvanda munskydd pa sjukhus vet jag inget om, men det later val iallafall inte orimligt.
Vad jag ar nyfiken pa ar pastaendet att masken blir en storre risk (an vadda?) for mig som barare, om jag inte foljer fullt medicinskt protokoll?
Noga räknat skrev jag stoppa munskyddet i bakfickan och återanvända det. Jag kan inte tänka mig att det är ok förfarande.

Jag tror inte munskydd gör varken till eller från, men hanterar man det ovarsamt så kan det förmodligen smitta någon likväl som det om man hanterar det korrekt (och man har ett ok munskydd) kan förhindra smitta.
 
Finns inga papperskorgar i Sverige?
Här i Österrike ser jag sällan masker på marken, det händer men jag skulle inte se det som ngt problem och anledning till att inte använda masker.
Kanske är värre i städerna.
 
Finns inga papperskorgar i Sverige?
Här i Österrike ser jag sällan masker på marken, det händer men jag skulle inte se det som ngt problem och anledning till att inte använda masker.
Kanske är värre i städerna.
Att de ens tillverkas är ett problem för miljön. Jag ser sällan dem på gatan, men desto oftare i bakfickan eller runt halsen. I min lokala ica så verkar de anstäda ha order om munskydd och köra någon makninskampanj. De flesta använder dem fel.
 
Här låg de verkligen Överallt i början. I kanalen, på gatan, på trottoaren. Det har blivit lite bättre sedan fler och fler köpt eller sytt flergångsskydd tror jag, men de dräller fortfarande både här och där.
Jag hade tänkt räkna hur många jag gick förbi per dag på vägen till jobbet, men jag glömde hela tiden.
 
Det är ju inte så många som har munskdd här och det är nog inte de som är mest benägna att kasta dem på gatan som har dem. Det lär bli mycket annorlunda om det bli obligatoriskt.
 
Rusningstrafik finns ju redan definierat för åtminstone SL-trafiken då det redan idag gäller andra regler under den tiden än övriga dygnet. Så det ska nog inte bli något större problem.

Jag bär inte munskydd idag men kommer förstås att börja göra när det införs. Jag tror faktiskt inte att folk förändras så mycket pga det, de som är dåliga på att hålla avstånd kommer fortfarande vara dåliga på det och de som tycker att det är viktigt kommer att fortsätta tycka det.

Självklart är det inte 100% skydd, men det är få åtgärder som är 100%-iga. Finns det studier som visar att smittan i samhället ökar av munskyddanvändande?
 
Det borde ju vara ens egna virus som hamnar på masken, eller? Och man kan ju inte smitta sig själv.

Man andas ut, virus hamnar på insidan av masken. Främmande virus hamnar företrädesvis på insidan av främmande masker. Mindre mängd virus flyger omkring fritt i luften.

Sedan är det förstås oerhört äckligt och asocialt att slänga sin mask på marken.
Jag tror att många tänker på risken för kontaktsmitta. Alltså att man, till exempel, tar på ett handtag som en smittad person tagit på och sedan rättar till munskyddet = virus från den smittade personen riskerar att hamna på ens eget munskydd och därmed smitta en.

Men det är ju som sagt något som påverkar bäraren, och munskyddets huvudsakliga roll är ju inte att skydda bäraren utan alla andra omkring en. Därför har jag inte jättestora problem med ovanstående, även om det naturligtvis är en risk som man bör ha i åtanke (med andra ord: rör inte ditt munskydd utan att ha sanerat händerna först).
 
Rusningstrafik finns ju redan definierat för åtminstone SL-trafiken då det redan idag gäller andra regler under den tiden än övriga dygnet. Så det ska nog inte bli något större problem.

Jag bär inte munskydd idag men kommer förstås att börja göra när det införs. Jag tror faktiskt inte att folk förändras så mycket pga det, de som är dåliga på att hålla avstånd kommer fortfarande vara dåliga på det och de som tycker att det är viktigt kommer att fortsätta tycka det.

Självklart är det inte 100% skydd, men det är få åtgärder som är 100%-iga. Finns det studier som visar att smittan i samhället ökar av munskyddanvändande?
Nu är vi väldigt nära det där med huruvida det är dom som tror på gud som bevisa att gud finns, eller om de som inte tror på gud, som ska bevisa att gud inte finns.

Det du far efter går inte att bevisa, på annat sätt än att det i länder med munskyddstvång på allmän plats (Frankrike England Italien m.fl.), fortfarande förekommer en galopperande smittspridning. Men beror det på munskyddsanvändandet eller något annat? Kanske rör sig folk närmare varandra med munskydd på? Vissa av de här länderna har haft galopperande smittspridning under lockdown, det funkar visst inte heller...

Det finns inga som helst vetenskapliga studier som på ett entydigt sätt visar att munskyddsanvändande av allmänheten på allmänna platser reducerar smitta.

Det finns hur många vetenskapliga undersökningar som helst, som visar att rätt sorts munskydd/andningsskydd, använda av vårdpersonal som har god kunskap om handhavandet, reducerar överföring av virus eller bakterier.
 
Är det någon annan som lagt märke till de nya munskydden som fästs kring öronen som de vanliga, men som spänns på hakan och från det sticker det upp en plastbit som typ täcker munnen. Förstår verkligen inte hur dessa ska skydda mot något, ser mest ut som en munkorg eller dräggelskål ^^
 
Nu är vi väldigt nära det där med huruvida det är dom som tror på gud som bevisa att gud finns, eller om de som inte tror på gud, som ska bevisa att gud inte finns.

Det du far efter går inte att bevisa, på annat sätt än att det i länder med munskyddstvång på allmän plats (Frankrike England Italien m.fl.), fortfarande förekommer en galopperande smittspridning. Men beror det på munskyddsanvändandet eller något annat? Kanske rör sig folk närmare varandra med munskydd på? Vissa av de här länderna har haft galopperande smittspridning under lockdown, det funkar visst inte heller...

Det finns inga som helst vetenskapliga studier som på ett entydigt sätt visar att munskyddsanvändande av allmänheten på allmänna platser reducerar smitta.

Det finns hur många vetenskapliga undersökningar som helst, som visar att rätt sorts munskydd/andningsskydd, använda av vårdpersonal som har god kunskap om handhavandet, reducerar överföring av virus eller bakterier.

Jag far inte efter något, eftersom jag inte följer pandemirapporteringen slaviskt eller är så engagerad i munskyddsdebatten så frågar jag er i tråden som är mer insatta i frågan om vad det finns för bevis för det ena eller det andra. Eftersom en del med emfas argumenterar emot munskyddsanvändandet, med hänvisning till att det inte finns bevis för att det är positivt ur ett smittskyddsperspektiv (när det används av allmänheten, som inte har vårdutbildning) så undrar jag om det finns bevis för att det är sämre ur ett smittskyddsperspektiv? Att du istället för att svara på min fråga, svarar på frågan om huruvida det finns bevis för att det är positivt, tillför inte tråden något. Det är redan upprepat ganska många gånger.

Hade det inte varit så mycket spott och spe mot dem som väljer att hoppas på att munskyddet hjälper i någon grad, så hade jag nog inte undrat så mycket om vilka belägg ni har för att med säkerhet konstatera att det är verkningslöst och dumdristigt.

Att avstå från något som potentiellt kan vara positivt, om än bara till några procent - men som vi har för lite vetenskapliga bevis för att fastställa än så länge - är ju också ett val. Det är inte bara att använda det, som är ett val. Därav att jag frågar om bevisläget även för det andra valet, att avstå och dessutom i hånfull ton kritisera dem som väljer att använda det. Enligt min mening så vet vi faktiskt inte i vilken grad det har någon effekt på smittspridningen, med det sätt som det används nu.

Sedan är det naturligtvis fritt val att välja att avstå (jag gör det själv, tills jag åker kollektivtrafik i Stockholm igen i januari).

(Gällande Frankrike, så var det åtminstone så i somras att folk fortfarande kindpussades i stor utsträckning, enligt mina vänner där. Om det även gäller i Italien, Spanien och Belgien där det också varit stor smittspridning vet jag dock inte. Men kindpussande ser jag som större riskbeteende än munskyddsanvändande - och kombinationen är verkligen inte bra)
 
Att avstå från något som potentiellt kan vara positivt, om än bara till några procent - men som vi har för lite vetenskapliga bevis för att fastställa än så länge - är ju också ett val. Det är inte bara att använda det, som är ett val. Därav att jag frågar om bevisläget även för det andra valet, att avstå och dessutom i hånfull ton kritisera dem som väljer att använda det. Enligt min mening så vet vi faktiskt inte i vilken grad det har någon effekt på smittspridningen, med det sätt som det används nu.
Du får det att låta som om valet inte har nackdelar.

I ena vågskålen står en eventuell positiv effekt och i andra att det är dyrt, obekvämt och inte direkt miljövänligt.

Sen är frågan polariserad, du har uppenbarligen tagit ställning för munskydd, och frågan är om inte båda sidor är lika goa när det gäller att vara hånfull. Du kanske missat en del då du tagit ställning ;)
 
Du får det att låta som om valet inte har nackdelar.

I ena vågskålen står en eventuell positiv effekt och i andra att det är dyrt, obekvämt och inte direkt miljövänligt.

Sen är frågan polariserad, du har uppenbarligen tagit ställning för munskydd, och frågan är om inte båda sidor är lika goa när det gäller att vara hånfull. Du kanske missat en del då du tagit ställning ;)

Om jag skulle ha tagit ställning för munskydd, varför använder jag det då inte själv?
 
Du får det att låta som om valet inte har nackdelar.

I ena vågskålen står en eventuell positiv effekt och i andra att det är dyrt, obekvämt och inte direkt miljövänligt.

Det finns massor av nackdelar med munskydd, och jag tycker att de har kommit fram i tråden. Nu var min fråga om just om det finns vetenskapliga belägg för att det är negativt för smittspridningen att munskydds använd av allmänheten. Det är rimligt att ställa frågor om belägg både för och emot tycker jag, om det är de vetenskapliga beläggen som ska avgöra huruvida munskydd ska användas eller ej.

Om man sedan vill väga helt andra argument än effekt på smittspridning väcker andra frågor. Såsom miljöpåverkan, och ekonomiska förutsättningar för att det ens ska vara rimligt att kunna byta ut sina skydd tillräckligt ofta. Men det jag frågade om nu var den vetenskapligt bevisade effekten, eftersom jag tycker att det är intressant.
 
Jag drog slutsatsen utifrån det du skrivit, jag uppfattar dig som partisk för munskydd. Många i tråden argumenterar för utan att använda det själv.

Då var det en förhastad slutsats, helt enkelt. Det är vanskligt att etikettera folk baserat på att de ställt en enda fråga, i själva verket blir det då mest en spegling av dina egna föreställningar om omvärlden.
 
@Lobelia
Baserat på att du går runt min fråga genom att istället kategorisera mig (felaktigt dessutom), ska jag tolka det som att du inte har något svar på min fråga?
 
Det finns massor av nackdelar med munskydd, och jag tycker att de har kommit fram i tråden. Nu var min fråga om just om det finns vetenskapliga belägg för att det är negativt för smittspridningen att munskydds använd av allmänheten. Det är rimligt att ställa frågor om belägg både för och emot tycker jag, om det är de vetenskapliga beläggen som ska avgöra huruvida munskydd ska användas eller ej.

Om man sedan vill väga helt andra argument än effekt på smittspridning väcker andra frågor. Såsom miljöpåverkan, och ekonomiska förutsättningar för att det ens ska vara rimligt att kunna byta ut sina skydd tillräckligt ofta. Men det jag frågade om nu var den vetenskapligt bevisade effekten, eftersom jag tycker att det är intressant.
Det står även det i tråden, det är ingen som vet, men logiken säger att så slarvigt många munskydd hanteras så kan de sprida smitta. Det torde vara ganska marginellt, men stoppar de virus och man sen inte hanterar därefter så sprider munskydden potentiellt virus.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har problem med att Miss Li plockar in grodor, ibland flera varje dag. Hon bär dem försiktigt i munnen så som jag tänker mig att...
2
Svar
33
· Visningar
2 776
Senast: Mia_R
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 732
Senast: LovingLife
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 056
Senast: Ajda
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 726
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp