Mycket bättre i Spanien

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och jag har släktingar boende i spanien,i en storstad. Trots att de bor flera våningar upp (och inte i något slumkvarter, om du nu tror det) så har de galler att dra för alla fönster och dörrar varje natt, då det händer sig att ligor gör inbrott genom att ta sig längs husets fasad och balkonger 🤷‍♀️
Polisen i Sverige säger ju att utländska ligor gör räder av villainbrott i Sverige. Däremot inga sånna räder i Spanien
 
Vi tänker flytta hit på äldre dagar. Just för klimatet och just för att våra pengar räcker längre här än i Sverige. Och även för att sjukvården fungerar bättre här. Offentlig sjukvård gratis och dels för man träffa en läkare inom en timme. I Sverige får man vänta typ 1 till till 3 veckor för att komma till vårdcentral
Hm bäst du ringer min vårdcentral och ber dem ta bort akuttiderna så jag slipper råka ut för att få tid snabbt.

Ser också att du inte vill flytta dit förrän på äldre dar så att du har råd och bo där. Om det nu är så fantastiskt billigt så borde du fixa dig ett jobb i Spanien och ta del av lyxen redan nu. Men oups det krävs ju svenskalöner för att det ska upplevas som billigt.
 
Polisen i Sverige säger ju att utländska ligor gör räder av villainbrott i Sverige. Däremot inga sånna räder i Spanien

Fast nu skrev ju MCP att det sker inbrott i Spanien också. Så mycket att vanligt folk har galler för fönsterna. Du verkar vara väldigt naiv. Men du får gärna trivas bättre i Spanien än i Sverige. Det är helt tillåtet. Men varför starta en tråd för att hacka på Sverige? Vad är poängen med det?

Starta istället en positiv tråd om hur härligt det är i Spanien. Kan inte Spanien vara trevligt för sig själv utan att hacka på Sverige? Jag vet att det är väldigt inne just nu att hacka på Sverige och påpeka allt negativt med Sverige. Inget land har enbart positiva saker.

Personligen trivs jag otroligt bra i Sverige och känner mig väldigt trygg här! Bara i idag var vi ute på en promenad och sa till varandra att vi är så glada att vi bor i just Sverige just nu! Där livet fortsätter trots pandemin, utan hysteri. I min landsände (Skåne) har det funkat väldigt bra under pandemin hittills och inga tecken finns att det skulle gå åt skogen den närmsta tiden. Jag känner mig otroligt lyckligt lottad som kan gå till stranden och bada, köpa något gott och äta och faktiskt få komma ut och se folk. Allt är inte som vanligt men jag är otroligt tacksam att jag bor i just Sverige just nu.
 
Fast det är inte unikt för Spanien. Så är det i Tyskland med vad gäller sjukvården, en massa poliser har vi med men, ett stort men för oss som har (och delvis kommer ha svensk pension) är det billigt att bo här. Inte för de som jobbat och får enbart pension från Tyskland. Så visst har svenskar vissa fördelar med att utvandra på äldre dar, det stämmer. Men det gäller å andra sidan större delen av mellan/Sydeuropa. Min pappa tex får genom utlandsbeskattning ut mer i pension än vad jag får ut i lön på ett heltidsjobb med 100% obekväm arbetstid. Som pensionär kommer jag pga den svenska pensionen + den tyska (som prognosen är nu!) ha betydligt mer pengar att röra mig med än vad jag har nu.
Det är ju därför folk flyttar från Sverige på äldre dagar. Man vill bo i värmen då kroppen mår bättre av det, man vill äta gott och njuta av livet. Vet man med sig att man får en halvtaskig pension att leva på då med svenska mått mätt så kan man ändå leva gott och bättre bara genom att flytta från Sverige till sydligare nejder i Europa
 
Polisen i Sverige säger ju att utländska ligor gör räder av villainbrott i Sverige. Däremot inga sånna räder i Spanien
Jag tvivlar på att svenska polisen uttalar sig om villainbrott i Spanien. Det är en dålig källa för just det.

Vilket land. Som har mest brott vill jag ha osagt, men din källa är milt uttryckt konstig i sammanhanget. Kolla på brottsstatistik istället för uttalanden om villainbrott i Sverige.
 
Det är ju därför folk flyttar från Sverige på äldre dagar. Man vill bo i värmen då kroppen mår bättre av det, man vill äta gott och njuta av livet. Vet man med sig att man får en halvtaskig pension att leva på dålig med svenska mått mätt så kan man ändå leva gott och bättre bara genom att flytta från Sverige till sydligare nejder i Europa
Så vad du vill säga är att du gillar svenska löner och spanskt klimat?
 
Fast nu skrev ju MCP att det sker inbrott i Spanien också. Så mycket att vanligt folk har galler för fönsterna. Du verkar vara väldigt naiv. Men du får gärna trivas bättre i Spanien än i Sverige. Det är helt tillåtet. Men varför starta en tråd för att hacka på Sverige? Vad är poängen med det?

Starta istället en positiv tråd om hur härligt det är i Spanien. Kan inte Spanien vara trevligt för sig själv utan att hacka på Sverige? Jag vet att det är väldigt inne just nu att hacka på Sverige och påpeka allt negativt med Sverige. Inget land har enbart positiva saker.

Personligen trivs jag otroligt bra i Sverige och känner mig väldigt trygg här! Bara i idag var vi ute på en promenad och sa till varandra att vi är så glada att vi bor i just Sverige just nu! Där livet fortsätter trots pandemin, utan hysteri. I min landsände (Skåne) har det funkat väldigt bra under pandemin hittills och inga tecken finns att det skulle gå åt skogen den närmsta tiden. Jag känner mig otroligt lyckligt lottad som kan gå till stranden och bada, köpa något gott och äta och faktiskt få komma ut och se folk. Allt är inte som vanligt men jag är otroligt tacksam att jag bor i just Sverige just nu.
Ja det är härligt i Spanien. Dom har världen största vinodlarareal och man köper sitt vin mer eller mindre överallt. Inte i nått tramsigt systembolag. Nu ska vi öppna en flaska Ribera del Duero vilket naturligtvis är bra mycket billigare än i Sverige:D
 
Den stora nackdelen i Spanien, förutom kriminalitet, kan jag tycka är det där icke-skyddet man har om någon går in i din bostad och bosätter sig där. Olagligt alltså. Då får du inte bort de utan jurister, tvister eller "betala någon organisation" som kan driva bort folket. Jag förstår inte varför det är så? Varför driver ingen någon lagändring? Någon som vet?
 
Jag tvivlar på att svenska polisen uttalar sig om villainbrott i Spanien. Det är en dålig källa för just det.

Vilket land. Som har mest brott vill jag ha osagt, men din källa är milt uttryckt konstig i sammanhanget. Kolla på brottsstatistik istället för uttalanden om villainbrott i Sverige.

Tyvärr så har vi fler brott per capita i Sverige än i Spanien.

Crimerate per capita
Sverige 47,21
Spanien 31.07
https://worldpopulationreview.com/country-rankings/crime-rate-by-country

Sverige sticker tyvärr ut negativt såväl ur ett nordiskt som europeiskt perspektiv.
 
Ja det är härligt i Spanien. Dom har världen största vinodlarareal och man köper sitt vin mer eller mindre överallt. Inte i nått tramsigt systembolag. Nu ska vi öppna en flaska Ribera del Duero vilket naturligtvis är bra mycket billigare än i Sverige:D
Jag sitter ute i spenaten och spanar på hjortar. Dricker ljummet vatten oc har det urmysigt i det fina svenska sommarvädret :)
 
Ja det är härligt i Spanien. Dom har världen största vinodlarareal och man köper sitt vin mer eller mindre överallt. Inte i nått tramsigt systembolag. Nu ska vi öppna en flaska Ribera del Duero vilket naturligtvis är bra mycket billigare än i Sverige:D

Och det är väl tur för er att det är billigare i Spanien så ni kunde åka på semester trots den ekonomiska oro du kände på grund av din arbetslöshet?

Men jag tror du ska undvika plocka "apelsiner" från träden och stoppa direkt i munnen under den här resan. Det är inte säsong för apelsiner så det är garanterat något helt annat du äter då.
 
Jag sitter ute i spenaten och spanar på hjortar. Dricker ljummet vatten oc har det urmysigt i det fina svenska sommarvädret :)
Och vi ska efter en underbar middag på en mysig krog ta ett dopp i havets underbara 23gradiga vatten :bump:. Sedan avslutas kvällen med en strandpromenad i sorlet av vågorna
 
För övrigt finns exakt samma diskussion i Spanien som i Sverige om utlänningar som kommer dit och begår brott.

https://www.elconfidencial.com/espa...inalidad-inmigrantes-espanoles-bulos_2180555/

Det verkar onekligen som att fler än svenska turister uppskattar/uppskattat solkusten ja

"Tidningen El Español berör i en stor artikel maffiakriget på Costa del Sol och intervjuar bland annat talesmän för polisen. De olika ligorna är tydligt definierade och härstammar från huvudsakligen 13 olika länder. På listan finns både Sverige och Danmark, men även Italien, Ryssland, Holland, Frankrike (medborgare av algeriskt ursprung), Irland, England, Albanien, Kosovo, Bulgarien, Rumänien samt Colombia."

https://www.sydkusten.es/sk/71/a/26726/fullt-maffiakrig-pa-kusten/
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 448
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 754
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 047
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp