Mycket bättre i Spanien

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och det är väl tur för er att det är billigare i Spanien så ni kunde åka på semester trots den ekonomiska oro du kände på grund av din arbetslöshet?

Men jag tror du ska undvika plocka "apelsiner" från träden och stoppa direkt i munnen under den här resan. Det är inte säsong för apelsiner så det är garanterat något helt annat du äter då.

De flesta apelsiner mognar fran host till var, men det finns arter som mognar under sommaren ocksa. Dessutom hanger mogna apelsiner ofta kvar efter sitt "bast fore" datum och maste plockas bort for att inte forstora tradet.
 
De flesta apelsiner mognar fran host till var, men det finns arter som mognar under sommaren ocksa. Dessutom hanger mogna apelsiner ofta kvar efter sitt "bast fore" datum och maste plockas bort for att inte forstora tradet.

Sommarmogna arter var nytt för mig? . Men övermogna som är kvar i juli lär väl inte vara särskilt smakliga?
 
Jag bor i Skåne och känner ofta att vintrarna här är ett enda långt slöseri med livet. Varför sitter jag här och stirrar ut i mörkret och snöslasket? OM man kan välja ... så varför inte? Jag betalar JÄTTEhög skatt i Sverige, typ 70% i mitt företag, och jag klagar inte på skattetrycket då både jag och min familj fått fantastisk välsignad nytta av våra höga skatter. Men jag tänker ändå att - NÄSTA vinter, då fasen drar jag.
 
Jag bor i Skåne och känner ofta att vintrarna här är ett enda långt slöseri med livet. Varför sitter jag här och stirrar ut i mörkret och snöslasket? OM man kan välja ... så varför inte? Jag betalar JÄTTEhög skatt i Sverige, typ 70% i mitt företag, och jag klagar inte på skattetrycket då både jag och min familj fått fantastisk välsignad nytta av våra höga skatter. Men jag tänker ändå att - NÄSTA vinter, då fasen drar jag.
70% skatt? Hur räknar du då?
 
Sommarmogna arter var nytt för mig? . Men övermogna som är kvar i juli lär väl inte vara särskilt smakliga?

Orsaken att vi har i Norra USA kan fa farska apelsiner hela aret runt ar att sodra USA har en hel del "sommar arter ocksa". Det ar mycket vanligt med citrus arter som har kart, mogna, och overmogna frukter pa samma gang i tradet. Mina grapefruit trad, bade nar jag bodde i Florida och Arizona, hade alla sasongers frukter pa en gang.
Overmogna frukter syns, och kanns, att de ar overmogna sa det skulle nog inte falla nagon in att smaka.
 
Som många länder, det finns många fantastiska länder med som alls har sina för och nackdelar.

Fast i övriga Norden är det bättre i sämre områden. Lägre kriminalitet över lag.

Vi har alla skäl att fråga oss vad vi gjort fel och vad vi kan göra bättre i framtiden. Inget konstigt att göra misstag. Men att göra misstagen om och om igen är idioti.
 
Jag tänker själv dra utomlands när jag pensionerar mig (vid 55 år är planen). Men jag har inga orealistiska förväntningar på varken Italien eller Spanien.
 
Ja, det är fantastiskt trevligt att bo i ett land med lika många migranter (14%) av populationen som Sverige och där mycket av jordbruket man som svensk njuter frukterna av, är beroende av billig utomeuropeiska arbetskraft. Men naturligtvis så är inte migranterna i Spanien likadana som i Sverige eftersom en betydande majoritet där är från utomeuropeiska länder olikt Sverige där ca 64% är födda eller har föräldrar som är födda i ett utomeuropeiskt land. Resten är från andra EU länder inklusive Spanien.

Det är intressant att unga arbetsföra spanjorer migrerar till länder som Sverige pga den höga arbetslösheten, medan pensionerade svenskar flyttar till Spanien eftersom det är så billigt där. Det kommer i längden göra att Spaniens skatteunderlag minskar (det har den redan gjort) så hur bra den spanska sjukvården blir i framtiden är osäkert. Den spanska statsministern var här i veckan för att försöka övertala Sverige som är en av de 'sparsamma fyra' om att EU måste ge bidrag inte lån eftersom Spaniens ekonomi är en katastrof efter corona och de har redan en stor statsskuld.

Men visst, som svensk turist är det härligt att sitta och dricka vin och äta gott. Det tycker tyskar och danskar och engelsmän om Sverige. De flesta spanjorer tycker bättre om Sverige eftersom det är ett land man får arbete i.
 
Fast i övriga Norden är det bättre i sämre områden. Lägre kriminalitet över lag.

Vi har alla skäl att fråga oss vad vi gjort fel och vad vi kan göra bättre i framtiden. Inget konstigt att göra misstag. Men att göra misstagen om och om igen är idioti.
Som sagt det finns många fantastiska länder med sina för och nackdelar. Varför lägga energi på att racka ner på Sverige? Gillar du Norge, Danmark eller Finland bättre så flytta dit vetja.
 
Men jag tror du ska undvika plocka "apelsiner" från träden och stoppa direkt i munnen under den här resan. Det är inte säsong för apelsiner så det är garanterat något helt annat du äter då.
Nja man odlar faktiskt olika sorter med olika mognadstid. Kan man inte se skillnad så är man rökt om man råkar ta fel. Tex citrus aurantium är mer eller mindre oätlig även om den ser apitlig o fin ut.
 
Som sagt det finns många fantastiska länder med sina för och nackdelar. Varför lägga energi på att racka ner på Sverige? Gillar du Norge, Danmark eller Finland bättre så flytta dit vetja.

Varför skulle jag flytta dit? Jag har min familj och mina vänner i Sverige.

Om man inte ser problemen kan man knappast åtgärda dem. Jag vill att Sverige ska vara ett bra land att bo i för mina barn och senare barnbarn när de kommer. Hur ska det kunna bli det om vi gräver ner huvudet i sanden och blundar för de problem som existerar?
 
Det gäller ju att lyfta blicken. Det är samma med de spanjorer vi pratat med. Dom kan heller inte fatta vad som händer i Sverige. Även dom har ju uppfattat Sverige som ett paradis.

Det här var nära 10 år sedan innan covidkrisens belysning av Sverige. Jag som då helt nyligen flyttat till Berlin hade en motsvarande drömsk bild av Tyskland. Att lyfta blicken och läsa nationell dagspress är bra tips för att komma ur bubblan. Det finns inget paradis, alla nationer har sina svårigheter.
 
Nja man odlar faktiskt olika sorter med olika mognadstid. Kan man inte se skillnad så är man rökt om man råkar ta fel. Tex citrus aurantium är mer eller mindre oätlig även om den ser apitlig o fin ut.

Fast odlar man några som är klar i juli? Måste vara väldigt ovanligt?
Jo äta pomerans har nog många gjort av misstag när det plockats från träden.
 
Varför skulle jag flytta dit? Jag har min familj och mina vänner i Sverige.

Om man inte ser problemen kan man knappast åtgärda dem. Jag vill att Sverige ska vara ett bra land att bo i för mina barn och senare barnbarn när de kommer. Hur ska det kunna bli det om vi gräver ner huvudet i sanden och blundar för de problem som existerar?
Jag föredrar konstruktiva diskussioner i så fall och inte "land x är bättre än Sverige på Y men alla blir lyckliga på sitt vis :). Det finns också bättre platser att diskutera förbättringsmöjligheter i Sverige än en tråd om Spaniens förträfflighet.
 
Man måste rota sig någonstans. Rotar man sig hemma så får man ett hem. Rotar man sig utomlands så är man invandrare. Hoppas du åtminstone försöker lära dig spanska. Portugal har varit populärt många år pga skatteregler. Jag tror finansministern försökte ändra den ”dealen”. Rotar man sig inte är man Traveler utan hem.
 
Nu har vi varit på solkusten i några dagar :). Det vi märker är att man ser massor av poliser ute. Hemma ser man knappt nån polis ute. Här känner vi oss mer trygga. Inga skjutningar här och dom vi har pratat med undrar varför Sverige inte gör något åt all brottslighet läs våldtäkter under en löparrunda. Allt är trevligare här. Folk är inte så stressade här. Maten är fantastisk och det är billigt att leva här jmf med Sverige. Tänk bara apelsiner från trädet direkt in i truten. Tomater som verkligen smakar tomat. Sjukvården är bättre. Dom som jobbar behöver inte jobba ihjäl sig. Behöver sjukvård pengar så får dom det. Inte som i Sverige där det ska sparas eller hushåll med det ni får. Är det därför som svenskar köper hus o lägenheter här för att det är bättre att bo o leva i Spanien än i Sverige?
...och djurhållningen?? Jättebra eller??
 
Fast odlar man några som är klar i juli? Måste vara väldigt ovanligt?
Jo äta pomerans har nog många gjort av misstag när det plockats från träden.

Sa har ser ett "growing chart" ut fran en farm i Californien. De har valt ut arter som fungerar for dem, just i deras micro climat (California ar fullt av "micro climates" dar det kan vara 8*C pa ena sidan av en bergstop och 25*C pa andra sidan 2 kilometer bort)
Sedan finns ju hur manga fler sorter som helst, som alla vaxer i olika arstider.

Ojai California
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 455
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 767
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 056
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Masked Singer 2024
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp