Mycket bättre i Spanien

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför skulle jag flytta dit? Jag har min familj och mina vänner i Sverige.

Om man inte ser problemen kan man knappast åtgärda dem. Jag vill att Sverige ska vara ett bra land att bo i för mina barn och senare barnbarn när de kommer. Hur ska det kunna bli det om vi gräver ner huvudet i sanden och blundar för de problem som existerar?

Vem är det som blundar för att främlingsfientligheten, konservatismen, intoleransen och antifeminismen ökar? Inte jag i alla fall.
 
Sa har ser ett "growing chart" ut fran en farm i Californien. De har valt ut arter som fungerar for dem, just i deras micro climat (California ar fullt av "micro climates" dar det kan vara 8*C pa ena sidan av en bergstop och 25*C pa andra sidan 2 kilometer bort)
Sedan finns ju hur manga fler sorter som helst, som alla vaxer i olika arstider.

Ojai California

Ja där fanns ju en sort i juli :)
 
Man måste rota sig någonstans. Rotar man sig hemma så får man ett hem. Rotar man sig utomlands så är man invandrare. Hoppas du åtminstone försöker lära dig spanska. Portugal har varit populärt många år pga skatteregler. Jag tror finansministern försökte ändra den ”dealen”. Rotar man sig inte är man Traveler utan hem.

Eh, va :confused: ... Inte alls. Man maste inte "rota sig" nagonstans for att fa ett hem. Mitt hem ar dar jag har mina grejer och minnen fran manga ar av resande och att traffa nya manniskor. Jag trivs superbra i mitt hem i mitt nya land och har, som sagt, flyttat mycket mellan staterna har ... vilket ar ungefar som att flytta innom Europa, minus spraken.

Trots manga flyttar under livet ar jag inte en Traveler, jag ar bofast i olika omraden och kulturer (och LÄR mig sa himla mycket!) under olika perioder av mitt liv. Sjalv anser jag mig privilegierad som har haft mojligheten att se sa mycket och lara kanna sa manga olika manniskor och deras kulturer.
 
Vi tänker flytta hit på äldre dagar. Just för klimatet och just för att våra pengar räcker längre här än i Sverige. Och även för att sjukvården fungerar bättre här. Offentlig sjukvård gratis och dels för man träffa en läkare inom en timme. I Sverige får man vänta typ 1 till till 3 veckor för att komma till vårdcentral
Varför flytta på äldre dagar?
Det är väl bara att flytta redan nu om det är så mycket bättre?
 
Jag bor i Skåne och känner ofta att vintrarna här är ett enda långt slöseri med livet. Varför sitter jag här och stirrar ut i mörkret och snöslasket? OM man kan välja ... så varför inte? Jag betalar JÄTTEhög skatt i Sverige, typ 70% i mitt företag, och jag klagar inte på skattetrycket då både jag och min familj fått fantastisk välsignad nytta av våra höga skatter. Men jag tänker ändå att - NÄSTA vinter, då fasen drar jag.
Klart du ska dra. Finns ju bättre ställen i världen att avsluta sitt liv i. Tänk att varje dag ha mer eller mindre soligt, gå i t shirt då folket i Sverige har mörkt, slask o regn i flera månader och det där jäkla saltet på vägarna. Nej njut av att bo i ett bättre klimat istället. Sen finns ingen anledning att staten ska utnyttja dig tills du dör. Stöd ett bättre land istället
 
En annan sak som är bättre är att bilskatten är kommunal och att man betalar skatt där bilen är registrerad inte där man bor. På så sätt går det att komma undan billigt och man stöder den kommun man vill.
 
Eh, va :confused: ... Inte alls. Man maste inte "rota sig" nagonstans for att fa ett hem. Mitt hem ar dar jag har mina grejer och minnen fran manga ar av resande och att traffa nya manniskor. Jag trivs superbra i mitt hem i mitt nya land och har, som sagt, flyttat mycket mellan staterna har ... vilket ar ungefar som att flytta innom Europa, minus spraken.

Trots manga flyttar under livet ar jag inte en Traveler, jag ar bofast i olika omraden och kulturer (och LÄR mig sa himla mycket!) under olika perioder av mitt liv. Sjalv anser jag mig privilegierad som har haft mojligheten att se sa mycket och lara kanna sa manga olika manniskor och deras kulturer.
Det skrev jag inte. Jag skrev att du är invandrare i det land du bor. Du får lägga ditt eget värde i vad ordet invandrare betyder, hiss eller diss.

Svenska skolorna i Spanien har samma, dvs lägre, betygsnivåerna som invandrarområdena i våra svenska storstäder. Det är svårt att ha ett ”native” språk och boendespråket som andraspråk. Det är krävande och visar sig på betygen, naturligtvis ” inte alla barn”.

Jag har rest mycket, längre tider och har lätt för att träffa nya människor och miljöer. En gång när jag reste med tåg just i Spanien så kom polisen och kollade pass eller efter bovar. Polisen högg den manliga irländaren med cendréfärgat hår så snabbt, så snabbt. De tittade knappt på någon annan. Han klarade sig. Spanjorerna föredrar sina egna landsmän. Jag bor hemma nu. Det kommer en tid när du väljer hemma även om hemma är utomlands och du är då invandrare.
 
Vem är det som blundar för att främlingsfientligheten, konservatismen, intoleransen och antifeminismen ökar? Inte jag i alla fall.

Ökad konservatism är positivt. Barnen få stabila uppväxter och rätt till sina föräldrar. Barn, unga och vuxna får ramar att rätta sig efter så att de inte går under av droger eller andra destruktiva aktiviteter. Även ökad antifeminism är positivt i Sverige eftersom det är så löjligt feministiskt här.

Ökad intolerans? Är det du eller jag som är benägen att spendera tid och samtala med oliktänkande? Jag gör en insats för toleransen varje dag när jag möter många typer av människor. På vilket sätt gynnar du toleransen?

Beträffande främlingsfientlighet. Har du hårda inträdeskrav för att få komma till Sverige höjs invandrarnas status. Det bästa man kan göra mot främlingsfientlighet är att endast ta emot de som sköter sig och uppfyller hårda inträdeskrav.
 
Senast ändrad:
Klart du ska dra. Finns ju bättre ställen i världen att avsluta sitt liv i. Tänk att varje dag ha mer eller mindre soligt, gå i t shirt då folket i Sverige har mörkt, slask o regn i flera månader och det där jäkla saltet på vägarna. Nej njut av att bo i ett bättre klimat istället. Sen finns ingen anledning att staten ska utnyttja dig tills du dör. Stöd ett bättre land istället
Men lägg ner, du tycker det är bra i spanien pga att du har tillgång till Sveriges bekvämlighet. Spanien är ur många aspekter inte ett bättre land än Sverige. Dock så har dom en annan livsstil som man kanske trivs bättre med men dom som bor där har det inte så otroligt enkelt som du verkar vilja få det till.

Sen det där med vädret är inte så himla enkelt på vintern tex, varmt som satan på dagarna, kallare på nätterna och mornarna vilket gör det som att bo i Sverige när det är vår, hopplöst att ha rätt kläder på sig. Sen får du inte glömma att kroppen vänjer sig vid klimatet, när jag tex var där och det var 17 grader ca som medel så gick spanjorerna i mössa och halsduk. Jag som kom från sverige i kylan gick i tshirt och svettades.

Du hade inte kunnat leva bra i spanien om du inte hade tagit pengarna du får från Sverige, förmodligen, uppskatta Sverige istället och se hur faktiskt bra vi har det här. Om du nu tycker som du gör att Sverige bara tar osv och att du känner dig utnyttjad, ta och flytta till spanien direkt nu istället och se hur det löser sig ekonomiskt och i vardagen. Kan nästan lova dig att du vill tillbaka till Sveriges enkelhet och bekvämlighet då.
 
Senast ändrad:
Klart du ska dra. Finns ju bättre ställen i världen att avsluta sitt liv i. Tänk att varje dag ha mer eller mindre soligt, gå i t shirt då folket i Sverige har mörkt, slask o regn i flera månader och det där jäkla saltet på vägarna. Nej njut av att bo i ett bättre klimat istället. Sen finns ingen anledning att staten ska utnyttja dig tills du dör. Stöd ett bättre land istället

Fast att sitta i Spanien och utnyttja de statsfinansieradd förmånerna är okej, dvs utnyttja svenska staten?

Känns som en rimlig logik.. Eller inte.

Det finns många länder jag gärna skulle bo i OM jag fick behålla alla mina svenska socialförsäkringsförmåner. Det innebär att de svenska socialförsäkringsförmånerna är suveräna, inte att alla de länderna är så suveräna.
 
Klart du ska dra. Finns ju bättre ställen i världen att avsluta sitt liv i. Tänk att varje dag ha mer eller mindre soligt, gå i t shirt då folket i Sverige har mörkt, slask o regn i flera månader och det där jäkla saltet på vägarna. Nej njut av att bo i ett bättre klimat istället. Sen finns ingen anledning att staten ska utnyttja dig tills du dör. Stöd ett bättre land istället

Du menar staten som utnyttjar folk som arbetar för att kunna stödja de som har blivit arbetslösa ekonomiskt? Den 'gratis' sjukvård du åtnjuter i Spanien är pga att den svenska staten som utnyttjar dig är betald av sagda svenska stat så det är inte Sverige som utnyttjar dig, utan du som utnyttjar staten vid en Spanienflytt. Det är en av EU:s grundprinciper att EU länder betalar för sina egna medborgare var de än bor inom EU. Så du får be till gudarna att det inte blir någon 'swexit som vissa partier driver, särskilt nu när EU förhandlar om att bl.a öka Sveriges avgifter till EU med 8-9 triljoner kronor så vårt socialförsäkringssystem, bl.a då pensionsförsäkringen kommer att brottas med ett växande underskott.

Jag förstår att du inte kan flytta innan pensionen eftersom du inte vill söka jobb på andra orter i Sverige. Men tänk på att enligt pensionssystemet så krävs det oftast att man jobbar tills man är 67 för att få ihop en vettig pension. Men ni kan säkert bara sälja huset i Sverige då och bo i husbilen permanent i Spanien? Så billigt att köpa eller hyra lägenhet/hus i Spanien är det inte. Särskilt inte med en relativt svag krona. Om du flyttar till Spanien permanent (bor mer än 183 dagar och är registrerad där vilket du måste vara även som EU medborgare) så betalar du 25% skatt på din vanliga svenska pension förutom privata pensionsförsäkringar och förlorar alla eventuella avdrag och bidrag som bostadsbidrag och liknande. Så förhoppningsvis har du/ni en bra pension och ett privat pensionssparande.
 
Polisen i Sverige säger ju att utländska ligor gör räder av villainbrott i Sverige. Däremot inga sånna räder i Spanien
Alltså varifrån får du din information? Självklart (tyvärr) begås det villainbrott i Spanien också (även räder). Bara för ca 4 veckor sedan brött sig en grupp på 3 personer in i min farbrors hus utanför Marbella (när familjen sov) trots larm och galler för fönster och dörrar.

Jag har släkt i Spanien både på min mammas sida (spanjorer) och pappas sida (mina farbröder och faster som flyttade dit som barn i 7-8 års åldern). Inga av dessa skulle beskriva Spanien som du gör. De är väl medvetna att landet har kriminalitet, att sjukvården är i extremt behov av pengar (särskilt nu) etc (på samma sätt som Sverige och alla andra länder i Europa har dessa problem). Ett ytterligare problem som mina släktingar nämner är korruptionen inom politiken/hos politiker - graden/hur utbrett korruptionen är skiljer sig dock mellan regionerna men den finns där tyvärr.
 
Jag vet inte riktigt, jag har bott i Spanien och det är väl som alla andra länder och har sina för och nackdelar, värmen uppskattade jag i några veckor sen satt jag mest inne med AC n på och kikade på filmer 😅 kriminaliteten är absolut mycket högre där, alla har murar runt sina hus och höghusen är betydligt säkrare än i Sverige. Vill du vara i ett säkert land så ska nog gå in i Gibraltar där är faktiskt riktigt tryggt :)
 
Ökad konservatism är positivt. Barnen få stabila uppväxter och rätt till sina föräldrar. Barn, unga och vuxna får ramar att rätta sig efter så att de inte går under av droger eller andra destruktiva aktiviteter. Även ökad antifeminism är positivt i Sverige eftersom det är så löjligt feministiskt här.

Ökad intolerans? Är det du eller jag som är benägen att spendera tid och samtala med oliktänkande? Jag gör en insats för toleransen varje dag när jag möter många typer av människor. På vilket sätt gynnar du toleransen?

Beträffande främlingsfientlighet. Har du hårda inträdeskrav för att få komma till Sverige höjs invandrarnas status. Det bästa man kan göra mot främlingsfientlighet är att endast ta emot de som sköter sig och uppfyller hårda inträdeskrav.

Vi har vissa åsiktsskillnader. För mig är inte tolerans framförallt något som handlar om debatt och åsikter (vilket är grundläggande), det handlar om individens frihet att leva det liv man vill leva. Utan ramar som tvingar människor att leva på sätt de inte önskar, för att det konservativa patriarkatet har satt upp sådana. Att inte se ner på människors livsval, utan istället göra det vi kan för att de ska finnas för alla.

För mycket feminism? Eftersom vi fortfarande lever i ett patriarkat där det finns ett signifikant gender gap , även om det är 10 ggr mindre än i Spanien, förstår jag inte utgångspunkten.

Beträffande främlingsfientlighet så är bästa sättet att motverka den att bygga ett heterogent samhälle, där tolerans och olikheter är naturligt och inte motverkas av ramar som byggs av ett konservativt patriarkat, med nostalgiska drömmar om en tid som, lyckligtvis, flytt.

Rätt till föräldrar brukar motverkas av konservativa, när man begränsar adoptioner och aborter och vurmar kärnfamiljen som modell för alla, både de som vill det och de som vill annorlunda.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 560
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 230
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 391
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 142
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp